مشق شب فعالان مد در سال جدید
پراگماتیسم مد جهانی منتظر ما نمی‌ماند

مشق شب فعالان مد در سال جدید

کت و شلوار‌های آزاد و راحت، پیراهن‌های ساده گل‌دار، لبه‌های پارچه به صورت موج‌دار، پارچه‌های آهاردار ساده، تزیینات براق، استفاده از اکسسوری‌های هماهنگ با لباس‌ها از جمله چرمی، بیش از هر چیز دیگری در این کالکشن به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۶۹۰۶۰
بازدید : ۹۶۷۲
۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
ستاره جاوید| مد در جهان، بهار شکوفا و فصل پررونق و پرثمری را پشت‌سر می‌گذارد. طراحان مد در کشور‌های متعدد برای حضور در هفته‌های مطرح مد جهانی خیز برمی‌دارند و برای معرفی خود و هنر درآمدآفرینشان ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند. پراگماتیسم موجود در خیز جهانی طراحان گویای انگیزه، اشتیاق و برنامه‌ریزی مدون آنان برای حضوری حرفه‌ای و پرطمطراق، عاری از فریب‌های تبلیغاتی است.

بهار روشن در کالکشن «زیمرمن»
زیمـــرمن (ZIMMERMANN)، طراح استرالیایی، برای کالکشن بهار ۲۰۱۹ خود پارچه‌های حریر طرح‌دار و همین‌طور پارچه‌هایی با بافت ویژه و منحصربه‌فرد را به شیوه اسموک‌دوزی و برودری‌دوزی شده به کار گرفته و با لبه‌هایی موج‌دار، زیبایی لباس‌های طراحی‌شده را دوچندان کرده است. لباس‌ها با پارچه‌هایی به رنگ‌های روشن بهاری با جزئیات ظریف و مروارید‌هایی کوچک تزیین شده است.

کالکشن پاییز و زمستان ۲۰۱۹ برند «ژیوانشی»
ژیوانشی (Givenchy) برند ممتاز فرانسوی با دیدگاه لاکچری در ارائه کالکشن‌هایش، کالکشن ۲۰۱۹ خود را از سوی کلر وایت کلر، استایلیست و طراح فشن که به عنوان کارگردان هنری برای برند ژیوانشی فعالیت می‌کند، طراحی کرده است.

کت و شلوار‌های آزاد و راحت، پیراهن‌های ساده گل‌دار، لبه‌های پارچه به صورت موج‌دار، پارچه‌های آهاردار ساده، تزیینات براق، استفاده از اکسسوری‌های هماهنگ با لباس‌ها از جمله چرمی، بیش از هر چیز دیگری در این کالکشن به چشم می‌خورد. طراح این مجموعه بخش مهمی از کالکشن این فصل را به لباس‌هایی با پارچه‌های چاپی گل‌دار اختصاص داده است. این پارچه‌ها با الهام از گل‌ها و شکوفه‌های ژاپنی و رنگ‌های تازه و سرزنده طراحی شده است. در این کالکشن، احساس راحتی و آزادی، به عنوان بخشی مهم و کلیدی عنوان می‌شود.

اوت کوتور ویتنامی
نگوین مین کونگ (nguyễn minh công) طراح جوان ویتنامی، یکی از مشهورترین طراحان مد ویتنام است و لباس‌های اوت کوتور خاص و منحصربه‌فردی طراحی می‌کند. نگوین مین کونگ، متولد ۱۹۹۴، دو سال متوالی به عنوان طراح برتر ملی ویتنام انتخاب شد. او از متریال سنتی برای تولید طرح‌های مدرن خود استفاده می‌کند. کالکشن جدید او، از گل‌هایی برجسته و رنگی با جنس‌های متفاوت حریر، پارچه‌ای و چرمی در کنار هم استفاده کرده که مجموع همه این‌ها روی لباس‌هایی با طراحی‌هایی خاص استفاده شده و کالکشن بسیار زیبایی را خلق کرده است.
 
پراگماتیسم مد جهانی منتظر ما نمی‌ماند

این در حالی است که مبتکران و فعالان مد در مام میهن، آغاز بهار را نظاره‌گر بوده و شاهد کالکشن خبرسازی از سوی طراحان ایرانی نیستیم. به نظر می‌رسد طراحان ایرانی مد، در حرکت‌ها و استراتژی‌های انفرادی خود، هدف‌گذاری روشن و مبرهنی را دنبال نمی‌کنند و به ارائه کالکشن‌های سفارشی بسنده کرده‌اند.

طراحان بنام‌تر، مشغول رصد فضای حرفه‌ای بوده و افق مقابل را خاکستری می‌بینند. به اعتقاد نگارنده، چالش‌ها و مشکلات حرفه‌ای یا معیشتی همواره وجود دارد و سازوبرگ رقابت و حضور در جامعه جهانی با آن پراگماتیسم عظیمی که در طراحان صاحب‌نام جهانی مشاهده می‌شود، به اندازه کافی گویای این واقعیت است که دست روی دست گذاشتن و ساز نومیدی نواختن و سوار موج بحران اقتصادی شدن و عرصه را رهاکردن، نمی‌تواند بهانه‌های خوبی برای کم‌کاری یا نداشتن کانسپت حرفه‌ای باشد.

مگر مد در روند جنگ‌های جهانی متوقف شد که در دهه معاصر ایران هم که کشورمان با چالش‌های اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، خواب مد برای سال جدید را نومیدانه تعبیر کنیم و ایده‌پردازی نکنیم و نمایش مد ایرانی را محدود یا متوقف کنیم.

امروز نخستین دیدار نوروزی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با فعالان داخلی مد برگزار می‌شود و فرصتی مغتنم است که فعالان این حوزه مطالبات خود را از مسئولیت رسمی این حوزه در داخل کشور جویا شوند. به‌راستی مانیفست پیش‌روی طراحان و فعالان مد باید در چه اشلی دنبال شود و خیزش‌های بین‌المللی این حوزه در مارکت جهانی در چه قالبی دنبال خواهد شد؟
 
آیا استراتژی‌ها و برنامه‌ها در همان شمایل سال گذشته خلاصه می‌شود و قرار است نمایشگاه‌های داخلی و کشور‌های همسایه، تنها پلت‌فرم‌های معرفی برای یک پروپاگاندای صحیح و معرفی جانانه از پتانسیل‌های ایران باشد؟! یا چشم‌انداز بزرگ‌تر برای حضور در بازار و جهانی بزرگ‌تر تعریف شده است.

تجمیع پتانسیل‌های دو بخش دولتی و خصوصی به چه شکلی اداره خواهد شد؟ اتحادیه‌ها، مؤسسات مد و مدارس مد چه وظایفی را دنبال خواهند کرد و چقدر تلاش خواهند کرد که به پراگماتیسم جهانی نزدیک شوند؟! آیا این واقعیت عریان را باور دارند که جریان سیال و طغیان‌گرانه اشتیاق جهانی برای بازآفرینی لحظه‌به‌لحظه مد، لحظه‌ای تعلل نمی‌کند و منتظر هیچ‌کس نمی‌ماند.
 
اگر چشم‌انداز ما تبدیل‌شدن به پایگاه مد کشور‌های اسلامی است، گوی رقابت در دست رقبایی است که چند سال گذشته هدف‌گذاری خود را اعلام کرده و اکنون در سال ۲۰۱۹، خیز بلندی برای تحقق آن برداشته‌اند.

پیگیری مطالبات روی زمین مانده مد و سهم‌خواهی برای حضور در مارکت جهانی حق مسلم طراحان و فعالانی است که حرفی برای گفتن دارند و موظف‌اند در دیدار نوروزی مسئولان و متولیان مد مطالبه کنند.
 
منبع: روزنامه شرق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه