سکه در کانال جدید

سکه در کانال جدید

دلار آمریکا در چهارمین روز هفته نه تنها نتوانست به اصلاح قیمت بپردازد و کانال ۱۳ هزار تومانی را باز پس گیرد، بلکه با تجربه بیشترین افزایش روزانه از ابتدای اسفند گذشته، در کانال قیمتی جدید پیشروی کرد.

کد خبر : ۶۹۰۷۴
بازدید : ۹۸۹۶
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
قدرت‌نمایی پول‌های جدید
شاخص کل بورس تهران طی جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه ۹۷/ ۰درصد افزایش ارتفاع یافت و در سطح ۱۹۰ هزار و ۴۲۵ واحد قرار گرفت. قدرت‌نمایی پول‌های جدید در معاملات بازار سهام چهارمین رشد پیاپی نماگر بازار را رقم زد و به موجب آن شاخص کل پس از ۶ماه بار دیگر در کانال ۱۹۰ هزار واحدی قرار گرفت.
برای دومین روز متوالی ارزش معاملات خرد بورس تهران بالای ۹۰۰ میلیارد تومان بود، ارقامی که پس از مهر ماه طلایی بورس تکرار نشده بود. اضافه بر رونق پایدار معاملات بورس کالا با سیگنال بازار جهانی، مرزشکنی شاخص ارزی کشور و ورود دلار به کانال ۱۴ هزار عاملی بود که بار دیگر فروشندگان سهام را مغلوب متقاضیان کند.
علاوه بر نماد‌های بزرگ کالایی صنایع فلزات و پتروپالایشی، تک‌نماد‌های بزرگی همچون «اخابر» و «همراه» در رده‌های بالای فهرست نماد‌های موثر بر شاخص کل قرار گرفتند.
ظهور ریسک‌های جدید در بازار جهانی
بازار ارز
سیگنال غیراقتصادی رشد دلار
دلار آمریکا در چهارمین روز هفته نه تنها نتوانست به اصلاح قیمت بپردازد و کانال ۱۳ هزار تومانی را باز پس گیرد، بلکه با تجربه بیشترین افزایش روزانه از ابتدای اسفند گذشته، در کانال قیمتی جدید پیشروی کرد. دیروز راس ساعت ۴ بعدازظهر هر دلار آمریکا به بهای ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش رفت و رشد روزانه ۴/ ۲ درصد را تجربه کرد.
شروع رشد نرخ ارز در دوشنبه شب رخ داد، زمانی که آمریکا سپاه را به لیست گروه‌های تروریستی اضافه کرد. پس از آن دلالان با تکیه بر این اتفاق قیمت‌ها را در معاملات پشت‌خطی بالا بردند و این روند در طول معاملات سه‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد. علاوه بر این افزایش خرید درهم با ریال ایران در امارات هم نرخ حواله درهم را تا مرز ۴ هزار تومانی بالا برد و شدت رشد دلار را بیشتر کرد.
ظهور ریسک‌های جدید در بازار جهانی
بازار سکه
سکه در کانال جدید
هر سکه طرح جدید راس ساعت ۱۶ دیروز به بهای ۵ میلیون تومان به فروش رفت که نسبت به آخرین قیمت روز دوشنبه افزایش ۸۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. سکه پیش از این تنها ۵ روز به تاریخ ۴ تا ۸ مهرماه گذشته در بالای مرز ۵ میلیون تومانی قیمت‌گذاری شده بود.
رشد توامان اونس طلا در بازار جهانی و شاخص ارزی کشور به عنوان دو اهرم افزایش بهای سکه شناخته می‌شود. آغاز جنگ تعرفه‌ای جدید ترامپ این بار با اتحادیه اروپا ریسک‌های اقتصادی را افزایش داد و طلا را به بالای مرز ۱۳۰۰ دلاری فرستاد. قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا نیز فضایی را فراهم کرد تا دلالان با جوسازی در کانال‌های خبری خود، معاملات پشت‌خطی را داغ کرده و نرخ ارز را تا سقف ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان ارتقا دهند.
ظهور ریسک‌های جدید در بازار جهانی
بازار طلای جهانی
طلا و تازه‌ترین جبهه جنگ تجاری
هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ سه‌شنبه ضمن ثبت رشد ۲/ ۰ درصدی به بهای ۱۳۰۱ دلار به فروش رفت. بروز جبهه جدید از ریسک‌های سیستماتیک در بازار جهانی با مستحکم کردن جایگاه دارایی‌های امن باعث افزایش قیمت فلز زرد شد.
در تلافی سوبسید‌های اروپایی به شرکت هواپیماسازی ایرباس و زیان‌های متقابل آن بر شرکت بوئینگ، دیروز دولت آمریکا بر بیش از ۱۱ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی اتحادیه اروپا تعرفه‌های جدید وضع کرد. پس از آلومینیوم و فولاد و تعرفه‌های کنونی تیم ترامپ بار دیگر جرقه‌های جنگ تجاری جدیدی را این بار با اروپا آغاز کرده است.
وضعیت بحرانی لیبی نیز ریسک‌های ژئوپلیتیک را در خاورمیانه گسترش داده و از رشد بهای اونس طلا حمایت کرد. طولانی شدن مذاکرات تجاری چین و آمریکا و ابهام در مورد وضعیت برگزیت با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل آن می‌تواند رشد طلا را سرعت بخشد.
ظهور ریسک‌های جدید در بازار جهانی
بازار اوراق مسکن
کف تاریخی «تسه ۹۶۱۰»
اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه ۹۶۱۰» در معاملات روز گذشته بیش از ۵/ ۱ درصد افت کرد و به قیمت ۴۹ هزار و ۶۸۳ تومان به فروش رفت. سومین کاهش قیمت متوالی کف تاریخی را برای «تسه ۹۶۱۰» رقم زد. فضای منفی معاملاتی تنها مربوط به این «تسه» نبود و اکثریت سررسید‌های وام مسکن (به غیر از ۴ مورد) افت‌های سنگینی را تجربه کردند و بسیاری از آن‌ها به زیر مرز ۵۰ هزار تومانی سقوط کردند.
هنوز گزارش تحولات بازار مسکن اسفند‌ماه از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است، با این حال به نظر می‌رسد با گارد صعودی نرخ ارز در چند روز اخیر خبری از تعدیل رشد قیمت مسکن نباشد. این عامل توامان با رشد سنتی قیمت واحد‌های مسکونی با آغاز سال جدید بهای آپارتمان را هرچه بیشتر از قدرت خرید متقاضیان دور کرده و بازار «تسه‌ها» را از رونق دور نگه خواهد داشت.
ظهور ریسک‌های جدید در بازار جهانی
بازار نفت
رشد نفت در سایه کسری عرضه
هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ روز قبل به بهای ۵/ ۶۴ دلار به فروش رفت و رشد روزانه ۷/ ۱ درصد را تجربه کرد. کسری به وجود آمده در عرضه نفت بهای این ماده ارزشمند را بالا برد. برنت نیز در ادامه روند صعودی خود به بهای ۷۱ دلار مبادله شد. علاوه بر افت قابل ملاحظه صادرات نفت ایران و ونزوئلا و برنامه کاهشی اوپک، درگیری‌های نظامی در لیبی تولید ۱/ ۱ میلیون بشکه‌ای این کشور را تهدید کرده و به رشد بهای طلای سیاه شتاب بخشید.
در همین راستا بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از بهای قیمت هر بشکه برنت را در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ از ۶۵ به ۵/ ۷۲ دلار ارتقا داد. با این حال افت تقاضا به واسطه کند شدن رشد اقتصاد جهانی و افزایش تولید اوپک و آمریکا مانع از اوج‌گیری بیشتر نفت در ادامه سال خواهد بود.
ظهور ریسک‌های جدید در بازار جهانی
منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید