۱۵ راه برطرف کردن حالت تهوع

۱۵ راه برطرف کردن حالت تهوع

تهوع احساس بالا آوردن غذا و برهم خوردن دل نوعی احساس همراه با حرکت معکوس اندام‌های گوارشی است که معده برای بیرون راندن چیزی که در داخل آن است، انجام می‌دهد و موجب ایجاد خستگی ممتد در فرد می‌شود. این وضعیت ممکن است ناشی از یک بیماری ویروسی یا وضعیت گوارشی ناپایدار، بارداری و یا حتی استشمام بویی ناخوشایند باشد.

کد خبر : ۶۹۱۹۵
بازدید : ۱۱۵۹
فرادید | همه افراد حداقل برای یک بار دچار حالت تهوع شده‌اند. حالت تهوع همان حس آزار دهنده‌ای است که در معده ایجاد می‌شود و فرد احساس می‌کند که می‌خواهد بالا بیاورید. تهوع احساس بالا آوردن غذا و برهم خوردن دل و نوعی احساس همراه با حرکت معکوس اندام‌های گوارشی است که معده برای بیرون راندن چیزی که در داخل آن است، انجام می‌دهد و موجب ایجاد خستگی ممتد در فرد می‌شود.
به گزارش فرادید؛ این وضعیت ممکن است ناشی از یک بیماری ویروسی یا وضعیت گوارشی ناپایدار، بارداری و یا حتی استشمام بویی ناخوشایند باشد.
در این مطلب ۱۵ روش خلاص شدن از حالت تهوع بیان شده است

۱. پس از صرف غذا بنشینید و به شکم خود فشار وار نکنید
اگر تاکنون مادرتان به شما نگفته است که بعد از غذا خوردن دراز نکشید و یا روی آن فشار وارد نکنید، احتمالا فراموش کرده یا مشغول انجام کاری بوده است؛ زیرا وقتی دراز می‌کشید، شیره‌های معده ممکن است به سمت بالا حرکت کنند و حالت تهوع را تشدید کنند؛ به‌ویژه اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید.

فشار آوردن به شکم و خم شدن روی آن نیز ممکن است حالت تهوع را تشدید کند؛ زیرا این ناحیه را فشرده می‌کند و موجب می‌شود احساس ناخوشایندی داشته باشید. هنگامی که تهوع دارید، سعی کنید با قرار دادن چند بالش پشتتان بالا تنه‌ را بالا بیاورید و دامنه حرکتی را کمی محدود کنید.

۲. پنجره را باز کنید یا جلوی پنکه بنشینید
احتمالا افرادی را که دچار ماشین گرفتگی می‌شوند، دیده‌اید که سرشان را از پنجره بیرون می‌آورند. هوای تازه باعث کاهش علائم حالت تهوع در بسیاری از افراد می‌شود. علت این مسئله همچنان کاملا مشخص نیست. امکان دارد دلیلش این باشد که فرد با این عمل دیگر بو‌های تهوع‌آور داخل ماشین را استشمام نمی‌کند یا با تماشای منظره اطراف به‌سادگی روی چیز دیگری جز تهوع تمرکز کند. اگر بیش از حد گرمتان است و با بروز ابتدایی‌ترین علائم حالت تهوع مواجه شده‌اید، سعی کنید جلوی پنکه یا پنجره بنشینید.

۳. استفاده از کمپرس سرد
قرار دادن یک کمپرس سرد و آرام‌بخش پشت گردن می‌تواند در تسکین حالت تهوع موثر باشد. زمانی که حالت تهوع پیدا می‌کنید، درجه حرارت بدن تا جایی که ممکن است، افزایش می‌یابد. قرار دادن یک کمپرس سرد در پشت گردن به مدت چند دقیقه می‌تواند تسکین دهنده باشد. همچنین به کاهش درجه حرارت بدن کمک می‌کند. درحقیقت افزایش دمای بدن احتمالا موجب ایجاد حالت تهوع می‌شود.

۴. اعمال فشار یا طبِ فشاری
طب فشاری یک درمان جایگزین است که در آن به منظور کاهش علائم باید روی نقاط خاصی از بدن فشار وارد کرد. نقطه فشار برای بهبود علائم حالت تهوع در قسمت داخلی مچ دست و حدود ۳ انگشت پایین‌تر از مچ بین دو تاندون بزرگ است. برای کاهش حالت تهوع این نقطه را به مدت چند دقیقه به شکل دایره‌وار فشار بدهید.

۵. انجام مراقبه یا نفس کشیدن‌های عمیق
مراقبه یا مدیتیشن ممکن است به کاهش علائم حالت تهوع کمک کند. یک روش آرام‌سازی که ممکن است برای تهوع ناشی از اضطراب و استرس بسیار مفید و موثر واقع شود. کشیدن نفس‌های عمیق جزء تکنیک‌های مراقبه است؛ اما هر فرد می‌تواند برای فرو نشاندن تهوع ناشی از استرس آن‌ها را به‌تنهایی امتحان کند. هوا را به‌آرامی از طریق بینی تنفس کنید و به آهستگی آن را بیرون بدمید. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا حالت تهوع‌تان بهبود پیدا کند.

۶. حواس خود را پرت کنید
برخی مواقع می‌توانید حالت تهوع را به‌سادگی و با استفاده از قدرت ذهنتان درمان کنید. هرچه بیش‌تر به تهوع‌تان توجه کنید، احتمالا حالت آزار دهنده‌ای که در حال تجربه‌اش هستید، بد‌تر شود. در دفعات بعدی که دچار حالت تهوع شدید، با خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون حواس خود را پرت کنید. در صورتی که حرکت کردن حال شما را بد‌تر نمی‌کند، کار‌های سبک خانه را انجام بدهید یا با بچه‌های خود بازی کنید و یا هر عملی که حالتان را بهتر می‌کند، انجام بدهید.

در صورتی که سرکار هستید، چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید با رسیدگی به کار‌های عقب افتاده سر خود را گرم کنید. در صورتی که حالت تهوع‌تان ادامه داشت و حتی شدید‌تر شد، دست از کار بکشید و به یک پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است به یک بیماری بسیار واگیردار و خطرناک مانند التهاب معده و روده مبتلا شده باشید.
۷. بدن خود را هیدراته نگه دارید
در صورتی که تهوع باعث شود که نتوانید غذا بخورید یا مایعات بنوشید، ممکن است به کم آبی بدن دچار شوید. تهوع می‌تواند یکی از علائم کم آبی بدن باشد؛ اما نوشیدن آب و دیگر مایعات به مقدار خیلی زیاد ممکن است با پُر کردن شکم حالت تهوع را بد‌تر کند. زمانی که حالت تهوع دارید، سعی کنید مایعات بنوشید. در صورتی که آب معده‌تان را به هم می‌ریزد و تهوع‌تان را بیش‌تر می‌کند، از چای بدون کافئین یا آب موجود در میوه‌های تازه استفاده کنید.

۸. چای بابونه
چای بابونه یک درمان سنتی رایج و محبوب میان مردم برای حالت تهوع است. این چای دارای اثرات آرام‌بخشی است که ممکن است به فرد کمک کند تا زمانی که تهوع دارد، کمی بخوابد و استراحت کند. یکی از خواص چای بابونه کاهش دادن اضطراب است.

چای‌های کیسه‌ای بابونه در بیش‌تر فروشگاه‌های مواد غذایی و دارو‌های گیاهی یافت می‌شوند. هر فرد می‌تواند با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق غذاخوری گل بابونه تازه یا خشک شده چای بابونه درست کند. اجازه بدهید در حداقل زمان ۵ دقیقه دم بکشد؛ سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

۹. لیموترش مصرف کنید
لیمو ترش حاوی اسید سیتریک یک ترکیب طبیعی است که به هضم غذا کمک می‌کند. مقداری آب لیمو را به لیوانی آب اضافه کنید و در طول روز آن را بنوشید. در صورتی که تهوع شما ناشی از یبوست باشد، نوشیدن آب گرم با آب لیمو احتمال دارد باعث تحریک روده‌ها شود و یبوست را برطرف کند. با وجود این در مصرف آن زیاده‌روی نکنید؛ زیرا نوشیدن مقدار زیادی آب لیمو در یک زمان کوتاه ممکن است علائم تهوع را تشدید کند.

عطر لیمو نیز می‌تواند تهوع را کاهش بدهد. بر اساس نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، استنشاق عطر لیمو ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک کند. در صورتی‌که اسانس یا عطر لیمو در دسترس‌تان قرار ندارد، کافی است یک لیموی تازه را برش بدهید و رایحه آن را استشمام کنید.

۱۰. زنجبیل
زنجبیل احتمالا محبوب‌ترین درمان خانگی تهوع است. براساس یک بررسی در سال ۲۰۱۲ مشخص شد که زنجبیل دارای خواص ضد تهوع است. البته برای اثبات تاثیر زنجبیل بر حالت تهوع به تحقیقات بیش‌تری نیاز است.

برای کمک به تسکین حالت تهوع کافی است یک تکه کوچک زنجبیل تازه بخورید؛ همچنین می‌توانید چای زنجبیل درست کنید و آن را بنوشید. این چای در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و دارو‌های گیاهی یافت می‌شود.

با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک تکه کوچک از ریشه زنجبیل تازه و پوست کنده برای خودتان چای زنجبیل درست کنید. اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه در‌ آن بماند؛ سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

۱۱. نعناع فلفلی
براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، روغن نعناع فلفلی یک روش مطمئن و موثر برای مقابله با حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی است. برای بهره‌مندی از این خواص کافی است از کپسول‌های نعناع استفاده کنید و یا چای نعناع فلفلی بنوشید.

چای نعناع فلفلی در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و دارو‌های گیاهی پیدا می‌شود. علاوه‌بر این می‌توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری پر از برگ نعناع فلفلی تازه برای خود چای درست کنید. اجازه بدهید حداقل به مدت ۵ دقیقه خیس بخورد؛ سپس آن را صاف کنید و بنوشید. باتوجه به تحقیقاتی دیگر در سال ۲۰۱۱ مشخص شد که استشمام اسانس نعناع فلفلی یا برگ‌های تازه آن ممکن است تهوع پس از بی‌هوشی را کاهش بدهد.
۱۲. خودداری از مصرف نوشیدنی‌های گازدار
یک باور قدیمی اشتباه وجود دارد که می‌گوید مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار به کاهش مشکلات معده کمک می‌کند؛ اما دقیقا عکس آن درست است. نوشیدنی‌های گازدار ممکن است موجب نفخ شکم شوند و رفلاکس معده را تشدید کنند، این‌گونه مسائل می‌تواند سبب ایجاد حالت تهوع شود. علاوه‌بر این بسیاری از نوشیدنی‌های گازدار مملو از شکر هستند و ممکن است حال فرد را نیز بد‌تر کنند. در صورتی که تمایل دارید نوشیدنی گاز دار مصرف کنید، بهتر است قبل از مصرف آن را با آب رقیق کنید.

۱۳. یک وعده غذایی سبک
پیروی از دستورالعمل یک رژیم غذایی سبک ممکن است مانع از بد‌تر شدن تهوع و یا بروز استفراغ باشد. رایج‌ترین رژیم غذایی توصیه شده برای کاهش حالت تهوع رژیم BRAT نامیده می‌شود که حاوی مواد غذایی مانند موز، برنج، پوره سیب زمینی و نان تست است.

همچنین می‌توانید مقدار کمی از مواد غذایی زیر را مصرف کنید:
• نان و بیسکویت نمکی
• نودل یا ماکارونی ساده
• پوره سیب زمینی یا سیب زمینی پخته شده ساده
• پرهیز از مصرف نیمرو، کره، فلفل، نمک و شیر
• تخم مرغ آب‌پز

تا زمان برطرف شدن حالت تهوع بهتر است از غذا‌های سرخ شده، محصولات لبنی مانند پنیر و شیر، گوشت و مواد غذایی سرشار از فیبر اجتناب کنید.

۱۴. مصرف دارو‌های بدون نسخه (OTC)
به دارو‌هایی که موجب تسکین حالت تهوع می‌شوند، دارو‌های ضد تهوع گفته می‌شود. زمانی که شخصی حالت تهوع شدید دارد، ممکن است به یک داروی بدون نسخه نیاز داشته باشد تا معده‌اش آرام شود.

تعدادی از این دارو‌های ضد تهوع بدون نسخه عبارت‌اند از:
• اِمِترول Emetrol
• درامامین Dramamine
• پپتو بیسمول Pepto-Bismol
• گراوُل Gravol

در صورتی که باردار هستید، بدون مشورت با پزشک خود از هیچ داروی بدون نسخه‌ای استفاده نکنید.

۱۵. مصرف مکمل‌های ویتامین B۶
سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ Diclegis را به عنوان درمانی برای تهوع ناشی از بارداری تایید کرد که دارای ترکیبی از ویتامین B۶ (پیریدوکسین) و آنتی هیستامین دوکسیلامین است.

درمان تهوع با ویتامین B۶ قطعی نیست. دز معمول بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز است که باید در ۱ تا ۳ دز به مدت ۳ هفته مصرف شود. با وجود این مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین B۶ بیش از حد ممکن است حالت تهوع را تشدید کند؛ همچنین می‌تواند موجب ایجاد عوارض جانبی جدی شود، مانند:

• ریتم غیر طبیعی قلب
• خواب رفتن دست و پا
• ضعف ماهیچه‌ها

به همین علت باید دیکلجیس یا ویتامین B۶ را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید. نکته حائز اهمیت این است که در صورت بارداری حتما در مورد تمامی دارو‌های مصرفی خود با پزشک مشورت کنید؛ زیرا برخی از دارو‌ها ممکن است روی مادر یا جنین تاثیر منفی بگذارند. پزشک ممکن است در ابتدا روش‌های دیگری را برای کاهش تهوع بارداری پیشنهاد کند؛ زیرا بسیاری از تهوع‌های ناشی از بارداری تا ماه چهارم یا سه ماهه دوم بارداری از بین خواهند رفت.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
هنگامی که همراه با تهوع علائم دیگری نیز دارید، ممکن است نشانه مشکل جدی‌تری باشد. برای مثال حالت تهوع با درد قفسه سینه یکی از نشانه‌های معمول حمله قلبی است. تهوع با سر درد یا سرگیجه شدید ممکن است نشان دهنده یک عارضه عصبی باشد. در صورتی که حالت تهوع بیش‌تر از یک ماه به درازا کشید یا علاوه‌بر حالت تهوع کاهش وزن یک‌باره را بدون هیچ دلیل منطقی تجربه کردید، بهتر است در این صورت نزد پزشک بروید.

اگر حالت تهوع با هریک از علائم زیر همراه بود، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید:
• درد یا گرفتگی شدید شکم
• درد قفسه سینه
• تاری دید
• تب بالا و گردن درد
• گیجی و کاهش هشیاری
• سردرد شدید

تهوع در بسیاری از موارد به کم آبی بدن منجر می‌شود. در صورتی که تهوع شما با سایر علائم کم آبی بدن همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم کم آبی یا دهیدراته شدن بدن عبارت‌اند از:
• سرگیجه
• خشکی دهان
• تشنگی بیش از حد
• ضعف
• ادرار تیره
• دفع ادرار به میزان کم

کلام آخر
در بسیاری از موارد حالت تهوع موقتی است و مشکل جدی ایجاد نمی‌کند. درمان‌های خانگی و دارو‌های بدون نسخه ممکن است مفید باشند؛ اما برخی مواقع تهوع می‌تواند به استفراغ منجر شود. استفراغ کردن معمولا تهوع را کاهش می‌دهد یا آن را بر طرف می‌کند. با وجود این استفراغ و تهوع می‌توانند به‌سرعت موجب کم آبی یا دهیدراته شدن بدن شوند.

درمان‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، تنها برای بزرگ‌سالان توصیه می‌شود. از آنجا که کودکان بسیار سریع‌تر به کم آبی بدن در مقایسه با بزرگسالان دچار می‌شوند، در صورتی که کودکتان به مدت بیش از ۱۲ ساعت استفراغ کرد، حتما او را نزد پزشک ببرید.

بسیاری از دارو‌های نسخه‌ای نیز می‌توانند موجب ایجاد حالت تهوع شوند. در صورتی که در بیش‌تر موارد پس از مصرف یک داروی خاص دچار تهوع می‌شوید، با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت امکان داروی‌تان را عوض کند.

منبع: healthline
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید