اصغر فرهادی کجاست؟

اصغر فرهادی کجاست؟

آن وقت چطور می‌شود که همان فیلمساز ایرانی که پرچمدار سینمای ایران در جهان است در مهم‌ترین رویداد سینمایی جهانی ایران حضور ندارد؟

کد خبر : ۶۹۳۲۸
بازدید : ۳۱۴۹
اصغر فرهادی کجاست؟
تینا جلالی | این روز‌ها محدوده خیابان جمهوری و حافظ حال و هوای دیگری دارد، چهره مرکز شهر رنگ و روی هنرمندانه به خود گرفته است و از در و دیوار آن پوستر‌ها و نشان‌های سینمایی می‌بارد. مهم‌تر از همه پردیس سینمای چارسوست که حرف اول وآخر آن سینماست.
سینماگران و هنرمندان از اقصی نقاط جهان در این محل گردهم می‌آیند و در خلال سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از سینمای ایران حرف می‌زنند و به تماشای فیلم‌های ایرانی می‌نشینند و تجربیات خود را با هم به اشتراک می‌گذارند. خلاصه اینکه این روز‌ها در مرکز شهر خبر‌های خوبی از سینمای ایران و جهان جاری است. به همین بهانه ما هم سری زدیم به این رویداد و از حال و هوای این چند روز گفتیم.

همدلی با سیل‌زدگان
این رویداد بین‌المللی چهارشنبه ۲۸ فروردین‌ماه رسما با رونمایی از کتاب «دیده‌بان» و نسخه ترمیم شده فیلم سینمایی «دیده‌بان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در سینما فلسطین تهران افتتاح شد؛ شبی که در آن طبق یک تفاهمنامه مقرر شد تمامی عواید حاصل از فروش بلیت و محصولات فرهنگی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از طریق هلال احمر در اختیار هموطنان سیل‌زده در نقاط مختلف کشور قرار گیرد.

میزبانی نوید محمدزاده در اولین روز برگزاری
به‌طور کلی موتور هر رویداد و برنامه‌ای در روز اول برپایی کمی کند حرکت می‌کند و جشنواره جهانی فیلم فجر هم از این قاعده مستثنی نبود. روز اول جشنواره جهانی با آرامش نسبی همراه بود.
فیلم‌ها برای مخاطبان نمایش داده شدند و استقبال نسبتا متوسطی از این رویداد به عمل آمد. کلیه عوامل اجرایی از دبیر گرفته تا مدیران بخش‌های مختلف در محل برگزاری جشنواره حضور داشتند. نوید محمد‌زاده که امسال وظیفه داوری فیلم‌های بخش سینمای سعادت جشنواره را بر عهده دارد با حضورش در پردیس چارسو کمی باعث تغییر در حال وهوای جشنواره شد.

به یاد عباس کیارستمی
برگزاری کارگاه تخصصی فیلمبرداری با حضور لوکا بیگاتزی مهم‌ترین برنامه روز دوم جشنواره جهانی بود که با استقبال خوبی همراه شد. بیگاتزی درباره همکاری‌اش با عباس کیارستمی کارگردان فقید ایرانی در فیلم «کپی برابر اصل» به نیکی یاد کرد.

کارناوال «گذر سینما»
«گذر سینما» بخش جنبی جشنواره جهانی است که برای متنوع‌تر کردن فضای این رویداد، به جشنواره اضافه شده است. این برنامه فرهنگی که در خیابان برادران مظفر، ضلع شرقی سینما فلسطین برگزار می‌شود بیشتر جنبه تفریحی دارد و با معرفی این رویداد بین‌المللی به مخاطبان در تمام شب‌های جشنواره، برنامه‌های فرهنگی، هنری اجرا می‌کند و با نمایش رایگان فیلم در فضای باز از مخاطبان پذیرایی می‌کند.
نشست فیلمنامه‌خوانی یکی از برنامه‌های این بخش جشنواره است که هر شب یک فیلمنامه یا نمایشنامه معروف ایرانی یا خارجی در این برنامه با اجرای هنرمندان و اهالی تئاتر، سینما و تلویزیون خوانده می‌شود.

رییس هم از جشنواره بازدید کرد
اما در سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر حسین انتظامی به پردیس چارسو، سالن اصلی جشنواره جهانی و سینما فلسطین رفت و از نزدیک در فرآیند برگزاری این رویداد قرار گرفت. او در خلال بازدیدش از جشنواره جهانی به برخی سوالات خبرنگاران درباره این رویداد پاسخ داد.
از سال گذشته که زمزمه تداخل دوباره جشنواره جهانی و ملی به صورت جدی مطرح شده بود علامت سوالی را در ذهن شکل می‌داد که بالاخره نتیجه این ماجرا به کجا ختم می‌شود که سرپرست سازمان سینمایی وزارت ارشاد پاسخ دقیق را درباره این موضوع به بعد از جشنواره موکول کرد.

غیبت غیرموجه اصغر فرهادی
اما مهم‌ترین نکته‌ای که امسال در جشنواره جهانی به چشم می‌آید غیبت فیلمساز جهانی کشورمان اصغر فرهادی در جشنواره جهانی است. سینمای ایران در جهان به واسطه فیلم‌ها و فیلمسازان جهانی شناخته می‌شود.
آن وقت چطور می‌شود که همان فیلمساز ایرانی که پرچمدار سینمای ایران در جهان است در مهم‌ترین رویداد سینمایی جهانی ایران حضور ندارد؟ سال‌های گذشته عدم حضور فرهادی به واسطه نمایش و اکران فیلم‌هایش در فستیوال‌های معتبر توجیه‌پذیر بود، اما در سالی که کشور شرایط سخت تحریم را سپری می‌کند و به گفته خود مسوولان جشنواره در دعوت از مهمانان جهانی با مشکلات زیادی همراه بودند نبود اصغر فرهادی در جمع مهمانان توجیه‌پذیر نیست.
هر چقدر هم تداخل کاری و عدم هماهنگی در برنامه‌های اصغر فرهادی وجود داشته باشد اوحداقل یک روز می‌توانست در این رویداد بین‌المللی حضور پیدا کند. غیبت فرهادی آنجا بیشتر به چشم می‌آید که ویچخ اونلت وزیر مختار سفارت لهستان در ایران در حاشیه بازدید از جشنواره جهانی از فرهادی به نیکی یاد می‌کند.

سیاسیون از جشنواره بازدید کردند
چند چهره سیاسی هم در روز‌های مختلف از جشنواره بازدید کردند. سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری، لارس نوردروم سفیر نروژ در ایران از جمله این سیاسیون بودند.
معصومه ابتکار که به تماشای فیلم «زن مبارز» نشست، حضور بانوان هنرمند خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر را دلیلی برای کم‌اثر بودن محدودیت‌های ظالمانه خارجی علیه ایران دانست. جشنواره جهانی فیلم فجر تا شش اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو و سینما فلسطین برگزار می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید