۱۰ محصول هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹

۱۰ محصول هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹

تکنولوژی تشخیص چهره امروز به بخش مهمی در امنیت سایبری، خرید و فروش اینترنتی و بازاریابی تبدیل شده است. چنان‌که یک محقق دانشگاه MIT می‌گوید تشخیص چهره به گونه‌ای چشم هوش مصنوعی به جهان ماست.

کد خبر : ۶۹۳۵۴
بازدید : ۱۹۰۱۳
۱۰ محصول هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹
هوش مصنوعی صنعت عجیبی است و جدا از اینکه در ترند‌های تکنولوژی امسال قرار دارد به سرعت در حال تغییر نحوه زندگی انسان است. به نوعی می‌توان گفت: این ساخته بشر حالا بیش از هر چیز دیگری خود بشر را متعجب کرده است.

البته مثل هر تکنولوژی و نوآوری دیگر جنبه‌های منفی و قدرت تخریبی آن بیش از فواید آن مورد توجه و حساسیت قرار می‌گیرد. بی‌جهت نیست از استفان هاوکینگ تا ایلان ماسک نسبت به مدل توسعه آن و تاثیر مخربش بر جهان هشدار داده‌اند و روزی هم نیست که خبری جدید درباره این قدرت جدید منتشر نشود.
تکنولوژی تشخیص چهره یکی از کاربردی‌ترین و حساسیت برانگیزترین بخش‌های هوش مصنوعی است. در حالی که موضوع تشخیص چهره از یک امکان تجاری روی تلفن‌های همراه به یک عامل تشخیص هویت در کشور‌ها (فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها و...) ارتقا پیدا کرده حالا تاثیر این موضوع بر زندگی انسان بیش از پیش ملموس شده است. آنچه امروز از توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی می‌بینیم حاصل دو دهه تلاش محققان و سیستم‌هایی است که در این زمینه توسعه داده شده‌اند.

سیستم‌هایی که حالا می‌توانند تشخیص دهند در دنیای اطراف چه می‌گذرد. تکنولوژی تشخیص چهره امروز به بخش مهمی در امنیت سایبری، خرید و فروش اینترنتی و بازاریابی تبدیل شده است. چنان‌که یک محقق دانشگاه MIT می‌گوید تشخیص چهره به گونه‌ای چشم هوش مصنوعی به جهان ماست.
فروشگاه آمازون گو یا فروشگاه بدون صندوق آمازون نمونه بارز این تکنولوژی است جایی که یک فرد وارد فروشگاه می‌شود، جنس را از قفسه برمی‌دارد و از فروشگاه خارج می‌شود. هزینه جنس خریداری شده به‌طور خودکار و بعد از خروج او از فروشگاه از حساب بانکی‌اش کسر می‌شود.
آمازون برای ساده‌کردن فرآیند خریدی که امروزه میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند از ترکیب هوش مصنوعی، دید کامپیوتری (Computer Vison) و تعداد قابل‌توجهی سنسور استفاده می‌کند. در ادامه به ۱۰ تکنولوژی مهم زیرمجموعه هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم که قرار است امسال کاربرد‌های جدی آن‌ها را در جهان ببینیم.

۱- پردازش زبان‌های طبیعی: یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های هوش مصنوعی است که به تعامل بین کامپیوتر و زبان‌های طبیعی می‌پردازد. چالش اصلی در این زمینه درک زبان طبیعی و ماشینی کردن آن است. به بیان دیگر کامپیوتر باید معنی زبان مورد استفاده را درک کند. چالش اصلی درک معنی زبان با کامپیوتر است؛ چیزی که به تعامل بین انسان و کامپیوتر منجر می‌شود. این تکنولوژی امروزه توسط شرکت‌های مختلفی از جمله از Attivio، Automated Insights، Digital Reasoning و Yseop در حال توسعه است.

۲- تشخیص گفتار: این تکنولوژی همین الان روی بسیاری از موبایل‌های کاربران هست. از دستیار صوتی Siri اپل گرفته تا دستیار‌های هوشمندی که روی بلندگو‌های هوشمند آمازون و گوگل قرار دارند و در سال‌های اخیر بسیار قدرتمند شده‌اند. شرکت‌هایی که روی تشخیص گفتار به‌طور اختصاصی کار می‌کنند در جهان کم نیستند از جمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به NICE، Nuance Communications، OpenText و Verint Systems اشاره کرد.

۳- نمایندگان مجازی: آنچه سال گذشته در همین روز‌ها (اردیبهشت ۹۷) گوگل از محصول داپلکس (Google Duplex) به جهان نشان داد همه را شوکه کرد. تماس تلفنی یک کامپیوتر که مانند انسان واقعی با یک رستوران یا آرایشگاه تماس گرفت تا وقت برای صاحبش رزرو کند. داپلکس نمونه پیشرفته چت‌بات‌هایی هستند که همین الان به شکل گسترده در کسب و کار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امسال بیش از همیشه از این نمایندگان مجازی خواهیم شنید.

۴- پلت‌فرم‌های یادگیری ماشینی: امروزه کامپیوتر‌ها می‌توانند به راحتی یاد بگیرند. این پلت‌فرم‌ها امروزه از روی کلیک شخصیت انسان‌ها را حدس می‌زنند. چنین شناختی از افراد روز به روز دقیق‌تر می‌شود و می‌تواند فرصت بالقوه بزرگی برای جنبه‌های مختلف باشد. شرکت‌هایی، چون گوگل، مایکروسافت، H. ۲ O.ai، SAS، Skytree و Adext از پیشتازان یادگیری ماشینی هستند.

۵- پلت‌فرم‌های یادگیری عمیق: یادگیری عمیق یک زیرشاخه از یادگیری ماشینی است. انگیزه نخستین در به‌وجود آمدن این ساختار یادگیری از راه بررسی ساختار عصبی در مغز انسان الهام گرفته شده‌است که در آن یاخته‌های عصبی با فرستادن پیام به یکدیگر درک را امکان‌پذیر می‌کنند. Deep Instinct, Ersatz Labs, Fluid AI, MathWorks, Peltarion از جمله شرکت‌هایی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند.
۱۰ محصول هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹
۶- دفاع سایبری: دفاع سایبری به مکانیزم دفاع مجازی در برابر حملات گسترده به ساختار‌ها و زیرساخت‌های اطلاعاتی گفته می‌شود. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در حال حاضر موضوع دفاع سایبری را به سمت یک مرحله تکاملی برده‌اند که می‌تواند در بسیاری موارد به‌طور خودکار علیه تهدید‌ها وارد عمل شود. استارت‌آپ‌هایی مانند Darktrace یا Cylance با مکانیزم‌های پیشرفته و الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر به شناسایی تهدید‌ها و جلوگیری از آن و کاهش تخریب از لحظه حمله هستند.

۷- کمک به نخبگان: در حالی که بحث مربوط به نگرانی جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی کار بخش عمده محتوا‌های مربوط به AI را تشکیل می‌دهد، اما باید گفت که اتفاقا هوش مصنوعی از پتانسیل بالایی برای کمک به کارمندان در حین کار برخوردار است به‌خصوص در زمینه کار دانشمندان و نخبگان. پزشکان و وکلا از جمله شغل‌هایی است که هوش مصنوعی در آن می‌تواند به شکل گسترده به توسعه آن بخش کمک کند.

۸- تولید محتوا: از روبات‌های خبرنویس تا مجری چینی که با هوش مصنوعی ایجاد شده بود همه نشان‌دهنده حضور قدرتمند هوش مصنوعی در این عرصه است. تمامی برند‌های معتبر خبری جهان در حال نزدیک شدن به پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی برای تهیه محتوا هستند. Wibbitz یکی از استارت‌آپ‌های این حوزه است که در حوزه SaaS (زیرشاخه رایانش ابری) ویدئو‌هایی با استفاده از یک محتوای نوشتاری در یک دقیقه تولید می‌کند. Wordsmith شرکت دیگری در این زمینه است که بر اساس دیتا‌های دریافت شده به تولید خبر می‌پردازند.

۹- تشخیص احساس: تکنولوژی تشخیص احساس به فرآیندی گفته می‌شود که یک نرم‌افزار می‌تواند احساس را از روی چهره انسانی تشخیص دهد و این کار را با کمک تکنولوژی پردازش تصویر انجام می‌دهد. در واقع می‌توان این تکنولوژی را در بخش شناسایی و تحلیل زبان بدن به‌شمار آورد و کاربرد آن هم در ترکیب با دیگر گونه‌های هوش مصنوعی است.

۱۰- شناسایی تصویر: یک تکنولوژی نسبتا شناخته‌شده، اما در حال توسعه در عرصه هوش مصنوعی است که به سرعت کاربرد خود را در حوزه‌های مختلف کسب وکار پیدا کرده است. موضوع‌شناسی اشیا و افراد کاربرد‌های گسترده خود را از صنعت پهپاد گرفته تا سیستم‌های نظارتی به خوبی ثابت کرده است. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این زمینه SenseTime است که محصولاتش را هم‌اکنون در عرصه شناسایی چهره در سیستم بانکی به‌کار می‌برند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید