ملخ‌ها؛ تحفه ناخوشایند تغییرات اقلیمی

ملخ‌ها؛ تحفه ناخوشایند تغییرات اقلیمی

این‌که میلیون‌ها ملخ سوار باد شده و به سمت جنوب کشورمان در حرکت باشند، قطعا زیباترین صحنه‌ای نیست که کسی بتواند در ذهن خود تصویرش را بسازد، اما خب از طرفی ترسناک‌ترین آن‌ها هم نیست

کد خبر : ۶۹۳۶۳
بازدید : ۹۱۷۷
ملخ‌ها؛ تحفه ناخوشایند تغییرات اقلیمی
این روز‌ها و در لابه‌لای اخبار مربوط به سیل ویرانگر و بارندگی‌های شمال، جنوب، شرق و غرب کشور، خبر دیگری که به واقع ضرب‌المثل «قوز بالای قوز» را در اذهان تداعی می‌کند، موجبات پریشانی خاطر اهالی ایران زمین خصوصا کشاورزان خطه جنوب کشورمان را فراهم آورده است. منظور خبر هجوم ملخ‌های عربستانی است که آب‌وهوای خشک حجاز را وانهاده و در جمع‌های میلیونی درحال پرواز به سمت مناطق باران‌خورده جنوب ایران هستند.
لغت ملخ جدا از این‌که تداعی‌کننده حشره‌ای موذی و ناخوشانید است، واژه وحشتناک دیگری را نیز به اذهان متبادر می‌کند که همانا «قحطی» است. شاید درست به همین خاطر در اخبار مربوط به هجوم اخیر ملخ‌ها، برخی ضمن در نظر گرفتن احتمال از بین رفتن محصولات کشاورزی در جنوب کشور، خیلی با احتیاط از این واژه استفاده کرده و خطر بروز قحطی را پیشاپیش انذار داده‌اند. اما آیا چنین چیزی ممکن است؟

ایران و تجربه سه قحطی بزرگ
ایرانی‌ها با واژه قحطی آنچنان هم که تصور می‌شود، بیگانه نیستند و پدران ما بار‌ها و بار‌ها آن را تجربه کرده‌اند. جالب است بدانید طی ١٥٠‌سال گذشته و در دوران معاصر، ایران تجربه ٣قحطی بزرگ را پشت سر گذاشته است. قحطی بزرگ سال١٢٤٩ خورشیدی، قحطی بزرگ سال ١٢٩٦ خورشیدی (مقارن جنگ جهانی اول) و قحطی بزرگ سال ١٣٢١ خورشیدی (مقارن جنگ جهانی دوم).
این میان دو قحطی آخری که عوامل خارجی و نیرو‌های نظامی بیگانه خصوصا ارتش انگلستان در آن نقش مستقیم داشتند را شاید بتوان به نوعی «قحطی مصنوعی» قلمداد کرد، اما قحطی سال ١٢٤٩ خورشیدی را قطعا باید معلول خشکسالی، هجوم آفات و البته بی‌کفایتی دولتمردان در پیش‌بینی مصیبت و تهیه قوت غالب مردم یعنی نان ارزیابی کرد.
در همه این وقایع بخش زیادی از مردم ایران تنها به دلیل گرسنگی جان خود را از دست دادند، اما آیا امروز نیز در چنین وضعیتی قرار داریم و لازم است مردم را با واژه سنگینی، چون قحطی بترسانیم؟!

کنترل هجوم و از بین بردن تخم‌ها
قطعا وضع امروز با ١٥٠‌سال قبل تفاوت‌های بسیاری دارد. سیلو‌های پر از گندم، دست باز دولت برای وارد کردن انواع محصولات کشاورزی، پیشرفت در زمینه مبارزه با آفات و... همه این موارد باعث می‌شود حتی فکر کردن به واژه قحطی نیز یک شوخی خنده‌دار به نظر برسد.
البته که ملخ موجود عجیبی است تا آن‌جا که چند باری نیز در قرآن کریم به آن اشاراتی شده است. این‌که میلیون‌ها ملخ سوار باد شده و به سمت جنوب کشورمان در حرکت باشند، قطعا زیباترین صحنه‌ای نیست که کسی بتواند در ذهن خود تصویرش را بسازد، اما خب از طرفی ترسناک‌ترین آن‌ها هم نیست و با تمهیداتی که بخشی از آن تاکنون نیز اتخاذ شده است، حتما می‌توان این بلای طبیعی را تحت کنترل درآورد.
این میان فقط یک نکته باید ذیل توجه مبارزه‌کنندگان با این آفت نباتی باشد؛ بهار فصل تخم‌ریزی ملخ‌هاست و در کنار مبارزه با این حشرات جهنده، حتما باید تمهیداتی هم برای برهم‌زدن چرخه تولیدمثل این موجود اندیشیده شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید