چطور مانع جت لگ شویم؟!

چطور مانع جت لگ شویم؟!
کد خبر : ۶۹۳۷۲
بازدید : ۱۴۰۷۵
چطور مانع جت لگ شویم؟!
مسافرت به خارج از کشور می‌تواند هیجان انگیز باشد البته به شرط اینکه جت لگ بیشتر زمانی را که در اختیار دارید در تصرف خود درنیاورد!

شما ممکن است یک فرد عادی باشید که برای سفر توریستی به خارج از کشور می‌روید؛ یا یک ورزشکار حرفه‌ای که برای شرکت در یک مسابقه حساس سفر می‌کند. امکان دارد یک موزیسین باشید و کنسرت بزرگی در کشوری دیگر ترتیب داده باشید؛ شاید هم یک تاجر باشید و یا به دلایل دیگر کاری سفر خارج از کشور در برنامه‌تان باشد.
با این حال اگر درست در بزنگاهی که باید بهترین عملکرد را از خود ارائه دهید جت لگ اثرات مخرب خود را بر شما بگذارد و هوش و حواس را از شما بگیرد، آنوقت است که اوضاع اصلا خوب پیش نمی‌رود. تا به حال چند بار جت لگ که همان اختلال داخلی ساعت بدن است مسافرت شما را به کامتان تلخ کرده است؟

علم درباره جت لگ چه می‌گوید؟
جت لگ زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مغزی که ریتم شبانه روزی ما را تنظیم می‌کنند؛ _حالتی که در بدن ساعتی ایجاد می‌کند که به ما می‌گوید کی بخوابیم، بخوریم یا بیدار شویم_ خارج از شرایط همگام با قلمرو زمانی که در آن هستیم عمل می‌کنند. در حقیقت وقتی که شما در زمان اشتباه بر اساس ساعت داخلی شبانه‌روزی، از بدنتان می‌خواهید کی بخوابد، بیدار شود یا بخورد جت لگ واقع می‌شود.
در واقع این همان زمان‌هاییست که بدن شما آمادگی مدیریت کردن فعالیت‌هایی که از آن انتظار دارید را ندارد. نتیجه یک تنش بین ذهن و بدن است. همچنین در این شرایط یک اختلاف نظر بین آنچه که بدن شما باید انجام دهد مثلا خوابیدن با آنچه که شما از بدن می‌خواهید انجام دهد مانند گردش در یک شهر خارجی واقع می‌شود. همین مسئله می‌تواند مشکلات و بیماری‌های فیزیکی را به بدن شما تحمیل کند. با این حال برای رفع و رجوع جت لگ هم راه‌هایی وجود دارد.

چطور می‌توان بر جت لگ غلبه کرد؟
یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن اثر جت لگ قرار گرفتن در معرض نور مناسب است. این کار ساعت شبانه روزی داخلی بدن شما را با محدوده زمانی که در آن قرار گرفته‌اید تطبیق می‌دهد. به طور کلی وقتی به سمت شرق سفر می‌کنید باید در معرض نور صبح قرار بگیرید و از نور عصر بپرهیزید. در سفر به سمت غرب عکس این موضوع مصداق پیدا می‌کند.

یکی دیگر از حربه‌های به حداقل رساندن تاثیر جت لگ تطبیق دادن ساعت داخلی بدن درست چند روز قبل از پرواز با منطقه زمانی است که قرار است به آنجا سفر کنید. این اقدام زمانی به نتیجه می‌رسد که شما اوقات قرار گرفتن در معرض نور و تاریکی را بر حسب جایی که مقصدتان است تغییر بدهید.
برای اینکه از این حربه استفاده کنید باید این تصور را داشته باشید که جای روز و شب عوض شده است. با تغییر این سیستم دست کم یکی دو ساعت در روز و بر اساس منطقه‌ای که مقصد سفر شماست به کاهش اثر جت لگ کمک می‌کنید. به این ترتیب اگر از یک مبدا به مقصدی با اختلاف زمانی ۶ ساعته می‌روید؛ شش روز پیش از سفر هر شب یکساعت زودتر بخوابید و صبح‌ها یکساعت زودتر بیدار شوید. با این کار به بدنتان کمک می‌کنید به آرامی با سیستم منطقه زمانی جدید هماهنگ شود.

البته این تطبیق زمانی تنها راه‌حلی نیست که عوارض جت لگ را کمتر می‌کند. کارشناسان می‌گویند حین سفر آب زیاد بنوشید تا رطوبت بدنتان حفظ شود، چون کم آب شدن بدن تبعات جت لگ را شدیدتر می‌کند. در عین حال ورزش کردن هم می‌تواند به مسافرانی که دچار این مشکل شده‌اند کمک کند تا بیدار بمانند و هشیاری‌شان حفظ شود.
همچنین از آنجایی که جل لگ باعث بروز مشکلات معده هم می‌شود بهتر است در این دوره زمانی از خوردن غذا‌هایی که سخت هضم می‌شوند پرهیز شود. بر همین اساس تغییر برنامه غذایی و استفاده از زمان‌های محلی برای خوردن غذا چند روز پیش از سفر می‌تواند به کاهش مشکل جت لگ کمک کند.

منبع: تایم/ سازندگی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید