پیشنهاد روحانی به عمران خان!

پیشنهاد روحانی به عمران خان!

ایران برای توسعه روابط تجاری به پاکستان پیشنهاد تشکیل کمیته تهاتر برای صادرات و واردات داد

کد خبر : ۶۹۴۰۹
بازدید : ۹۳۴۶
پیشنهاد روحانی به عمران خان!
رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته به‌طور رسمی از نخست‌وزیر پاکستان در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد استقبال کرد. ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله محور‌های مذاکرات حسن روحانی و عمران‌خان عنوان شده است.
دو مقام بر ارتقای همکاری‌های امنیتی بین نیرو‌های مردمی و اطلاعاتی دو کشور اشاره و تاکید کردند که یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرز‌های ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکیل خواهد شد. عمران‌خان نیز تاکید کرد که کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود. همچنین روحانی از تشکیل کمیته تهاتر بین دو کشور با هدف توسعه روابط تجاری خبر داد.

خان سفر دو روزه خود به تهران را عصر یکشنبه از مشهد آغاز کرد. در سال گذشته مبادلات تجاری ایران - پاکستان به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که این میزان نسبت به سال‌های گذشته افزایش مناسبی داشته است. افزایش حجم مبادلات به ۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ در چشم‌انداز روابط دو کشور ترسیم شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی درنشست مشترک مطبوعاتی با نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه گام جدیدی در روابط دو کشور برداشته شده است، ابراز کرد: تهران و اسلام‌آباد مصمم به توسعه همکاری‌های همه‌جانبه خود بدون اثرپذیری از کشور ثالث هستند. حسن روحانی روز دوشنبه در این نشست مطبوعاتی که پس از مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه و امضای یک سند همکاری میان دو کشور برگزار شد، گفت: ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرز‌های خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می‌دهند.

روحانی با اشاره به اینکه متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد تنش‌هایی توسط تروریست‌هایی که سبعانه عمل می‌کردند، بودیم، تاکید کرد: خوشحالیم که طرف پاکستانی همه گروهک‌هایی را که در این منطقه فعالیت غیرانسانی دارند، تروریستی اعلام و با آنان برخورد قاطع می‌کند. رئیس‌جمهور همچنین به ارتقای همکاری‌های امنیتی بین نیرو‌های مردمی و اطلاعاتی دو کشور اشاره و تاکید کرد: یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرز‌های ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکیل خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه روابط اقتصادی - تجاری بین دو کشور وجود دارد، افزود: دو طرف توافق دارند که روابط تجاری توسعه یابد و جمهوری اسلامی ایران آماده است نیازمندی پاکستان در زمینه نفت و گاز را تامین کند و همچنین اقدامات لازم را برای اتصال لوله گاز به این کشور انجام دهد. وی ادامه داد: آماده‌ایم تا صادرات برق از ایران به پاکستان به ۱۰ برابر افزایش یابد.

روحانی با تاکید بر اینکه برای توسعه روابط تجاری کمیته تهاتر بین دو طرف تشکیل خواهد شد تا صادرات و واردات تهاتر و در یک حساب تسویه شود، تاکید کرد: علاقه داریم تا بنادر چابهار و گوآدر روابط بیشتری داشته باشند و ارتباط بین این دو بندر با اتصال راه‌آهن گسترش یابد.
رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: مسائل مهم منطقه‌ای، ضرورت همکاری بیشتر بین ایران و پاکستان برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و همچنین اقدامات نادرست آمریکا در منطقه، به‌ویژه به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و اشغال جولان توسط این دولت نامشروع و همچنین توهین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.

روحانی با تاکید بر اینکه ایران، پاکستان و ترکیه بنیان‌گذار اکو بودند و همواره در گذشته روابط خوبی داشتند، خاطرنشان کرد: امروز علاقه‌مند به توسعه روابط بین سه کشور هستیم و امیدواریم راه‌آهن استانبول به اسلام‌آباد فعال‌تر شود تا از این طریق اروپا به پاکستان و چین متصل شود.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: بسیار خوشحالم که اراده پاکستان بر این است که این کشور در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نکند و نخواهد کرد و دو کشور به‌دنبال صلح و امنیت منطقه هستند. وی تصریح کرد: مطمئنم که سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور است. رئیس‌جمهور همچنین درخواست نخست‌وزیر پاکستان از وی برای دیدار از اسلام‌آباد را پذیرفت.

نیاز به همکاری برای مقابله با تروریسم
عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکاف عمیق و شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان از بین رفته است، تاکید کرد: پاکستان نیز به دنبال چنین الگویی از انقلاب اسلامی ایران است.
نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه اگر مساله تروریسم بین دو کشور وجود نداشت اختلافات افزایش نمی‌یافت، گفت: نباید اجازه دهیم که شبه نظامیان از خاک دو کشور برای اقدامات تروریستی استفاده کنند. عمران‌خان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز مانند پاکستان برای سالیان دراز از مساله تروریسم و خونریزی رنج برده است، گفت: نیازمند همکاری‌های بیشتر برای مقابله با اعمال تروریستی و خشونت‌آمیز هستیم.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین بر ضرورت صلح و ثبات و امنیت در افغانستان تاکید کرد و گفت: آماده همکاری برای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان هستیم و قطعا راه‌حل برون‌رفت مشکلات این کشور از طریق مسائل سیاسی خواهد بود و صلح و امنیت در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مفید و حائز اهمیت است.
عمران‌خان همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی در اشغال جولان و تغییر پایتخت به قدس را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد: این اقدامات ناقض حقوق اساسی و انسانی فلسطینیان است و همین وضعیت نیز در کشمیر وجود دارد که مردم این سرزمین نیز که به دنبال به رسمیت شناختن حق سرنوشت خود هستند سرکوب می‌شوند و ما مطمئنیم مساله کشمیر نه از طریق نظامی بلکه گفتگو‌های سیاسی قابل حل است. نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر ارتقای همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه تجاری، اقتصادی، بهداشت و انرژی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های قابل‌توجهی در بخش مراقبت‌های اولیه بهداشتی داشته است که امیدواریم بتوانیم از این تجارب ایران استفاده ببریم.

امضای سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان
همزمان یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران و عمران‌خان نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در زمینه بهداشت و درمان به امضا رسید. این یادداشت تفاهم همکاری توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بهداشت جمهوری اسلامی پاکستان امضا شد.

نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان
حسن روحانی روز دوشنبه در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان، ظرفیت‌های همکاری اقتصادی، زیرساختی و امنیتی بین تهران و اسلام‌آباد را بسیار گسترده خواند و اظهار کرد: با فعال کردن تمام ظرفیت‌های همکاری می‌توان شتاب و تحرک زیادی در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ایجاد کرد.
روحانی با اشاره به اینکه ایران و پاکستان از اشتراکات فراوانی برخوردار هستند، تلاش برای ارتقای سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران و پاکستان در مسیر تقویت و تحکیم روابط خود اجازه نخواهند داد دیگران در مناسبات دوستانه و برادرانه آن‌ها دخالتی داشته باشند.
رئیس‌جمهور اقدام آمریکا در اعلام قدس‌شریف به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام جولان به‌عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نیروی دفاعی رسمی، خروج از برجام و همچنین مواضعی که در زمینه تروریسم علیه پاکستان اتخاذ کرده را از اقدامات بسیار خطرناک آمریکا طی ماه‌های اخیر دانست و اظهار کرد: در شرایط کنونی کشور‌های مستقل منطقه باید مثل ایران و پاکستان در کنار هم قرار بگیرند و برای آینده ثبات و امنیت منطقه و مقابله با توطئه‌ها، برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
رئیس‌جمهور همکاری ایران و پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد تاکید قرار داد و گفت: باید سطح این همکاری‌ها به‌گونه‌ای باشد که تروریست‌ها کاملا متوجه شوند که دو کشور مصمم هستند قاطعانه با آن‌ها مبارزه کنند.

روحانی همچنین توسعه خط‌آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان را به نفع دو ملت و منطقه دانست و گفت: سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه از بنیانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب این سازمان می‌توان کمربندی برای ترانزیت شرق و غرب ایجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد - استانبول و اتصال اروپا به پاکستان و چین می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند.

عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه اسلام‌آباد و تهران از اشتراک نظر فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند و آینده از آن ایران و پاکستان است، گفت: تروریست‌ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان تفرقه و جدایی ایجاد کنند، بنابراین مصمم هستیم قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم و به نفع پاکستان می‌دانیم که اجازه ندهد از خاکش علیه ایران و همسایگانش استفاده شود.
نخست‌وزیر پاکستان اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقای مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به‌ویژه نفت و گاز است. عمران‌خان خاطرنشان کرد: پاکستان به‌دنبال روابط بلندمدت با ایران است و در این زمینه باید از پتانسیل‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، استفاده کنیم.

نخست‌وزیر پاکستان تروریسم را بزرگ‌ترین مانع در تقویت روابط دو کشور دانست و با تاکید بر اقدام عملی و قاطع پاکستان علیه گروه‌های تروریستی که از خاک آن کشور علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: سفر به جمهوری اسلامی ایران شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است و اطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات انجام شده، مشکلات پیش‌آمده کاملا از بین خواهد رفت.
عمران‌خان با تاکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویا مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یک‌جانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید