ماجرای تبلیغات خبرساز بابل

Faradeed

ماجرای تبلیغات خبرساز بابل

کار تا جایی پیش رفته که روابط عمومی شهرداری بابل در فضای مجازی مطلبی منتشر کرده و نصب بنر روی بیلبورد شهر را «غیرقانونی» و «بدون کسب مجوز» توصیف کرده و آن را یک حرکت ضداخلاقی و ضدارزشی نامیده است.
کد خبر: ۶۹۴۴۴
بازدید : ۹۸۸۹
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
ماجرای تبلیغات خبرساز بابل
 
«زشت»، «زننده»، «توهین‌آمیز»، «استفاده ابزاری از زنان»، این‌ها تعابیری است که برای کار تبلیغاتی یک آرایشگاه در شهر بابل به کار رفته است. احتمالا از خبر آگاهید و تصویر را دیده‌اید. یک سالن زیبایی برای تبلیغ خود، بنری را در سطح شهر بابل نصب کرده که یک خانم (که معلوم نیست کیست و چند ساله است) مقابل آن نشسته است. خانمی که بعد از دقت متوجه می‌شوی یک فرد است و مانکن نیست.
 
خلاقیتی برای یک تبلیغ که در همان نگاه اول جلب‌نظر می‌کند، اگرچه کاری است که از مدل‌های غیرایرانی گرته‌برداری شده و ایده تازه‌ای نیست، اما تا حالا در ایران مشابهش را ندیده‌ایم یا به یاد نداریم. اما عجیب‌تر از خود این تبلیغ شکل برخورد با آن است. در کمتر از ٢٤ ساعت از انتشار تصویر، اخبار از اقدام سریع و قاطع برای دستگیری عوامل و تعطیلی آرایشگاه مربوطه حکایت می‌کند.

کار تا جایی پیش رفته که روابط عمومی شهرداری بابل در فضای مجازی مطلبی منتشر کرده و نصب بنر روی بیلبورد شهر را «غیرقانونی» و «بدون کسب مجوز» توصیف کرده و آن را یک حرکت ضداخلاقی و ضدارزشی نامیده است.
 
پای فرماندار و رئیس شورای تامین شهرستان بابل هم به ماجرا باز شده و گفته‌اند: این اتفاق فقط ٣٠ ثانیه رخ داده، ولی نفس عمل ناپسند است، یعنی باید خدا را شکر کنیم که ٣٠ ثانیه بیشتر نبوده و بیش از این آبرو و اخلاق و همه چیزمان به باد نرفته است؟ یا باید شاکر باشیم که قضیه به فرماندار و شورای تامین خلاصه شده و پای دیگر مقامات وسط کشیده نشده است!
 
آن هم به خاطر کاری که فرضا اگر اشتباه باشد، جرم‌بودنش برای مردم عادی محرز نیست. احتمالا برایش نیاز به چنین بگیروببند پرسروصدایی نیست. این‌که با تفسیر قانون تصمیم بگیرند و مسبب و فرد حاضر در صحنه را محکوم کنند، بحث دیگری است. اما جایی از قانون به‌طور مشخص نوشته شده که افراد حتی با حجاب کامل نباید برای یک مرکز خدماتی تبلیغ کنند؟

یعنی ارتفاع آن بنر مشکل داشته و اگر روی زمین بود، مشکل کمتری پیش می‌آمد؟ یا اگر عمل مجرمانه به جای ٣٠ثانیه، ٢٥ ثانیه طول می‌کشید، تخفیفی شاملش‌ می‌شد؟

اینجا بحث بر سر اشتباه‌بودن یا نبودن کار نیست. اما این‌که عده‌ای هیجان‌زده شوند و کاری را با القاب تند و تحریک‌کننده توصیف کنند، نباید باعث شود مراجع قانونی و شهری کار و زندگی‌شان را رها کنند و با این سرعت و شدت به موضوعی بپردازند که ممکن بود با همان تذکر و توضیح اولیه برطرف شود. یکی از شرایط مجرمانه بودن فعل نیست مجرمانه است و در این تصویری که منتشر شده و آن‌چه در ظاهر اتفاق افتاده، چنین نیتی را به سختی می‌توان پیدا کرد.

این اصل که شهروندان مجرم نیستند مگر این‌که خلاف آن ثابت شود را فراموش نکنیم. این همه صلابت و برخورد برق‌آسا را شاید بهتر باشد برای جرایمی بگذاریم که به جان و مال مردم مربوط است و در چنین مواقعی ماجرا را از جنبه اجتماعی آن نگاه کنیم. گفته شده که امروز قرار است دادگاه عوامل این حادثه برگزار شود. امیدواریم مشخص شود که سوءنیتی در کار نبوده و صرفا به تذکر و نه دادن حکم سنگین اکتفا کنند.

باور کنیم اعتماد و آرامشی که رأفت و انصاف محکمه برای جامعه به همراه دارد، بسیار ارزشمندتر از رعب و شدتی است که قرار است نشان داده شود، تا خدای نکرده صد‌سال دیگر یک نفر برای تبلیغ مقابل بنر تبلیغاتی ننشیند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه