۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر

۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر

چیزی در ژنتیک ما وجود ندارد که سن و یا زمان مرگ را پیش بینی کند و بگوید.

کد خبر : ۶۹۴۷۰
بازدید : ۳۱۲۳
۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر
فرادید | " جیلین مایکلز" متخصص تغذیه و مربی فیتنس با ارائه راهکارهایی، تصویری زیبا و بدون نقص از دوره‌ی میانسالی و پیری برای خوانندگان ایجاد می‌کند.

در حقیقت او این روز‌ها برای انتخاب شیوه سالم زندگی اش به اطرافیانش به دقت گوش می‌کند. کسانی که روز به روز به دوره میانسالی نزدیک می‌شوند.

او می‌گوید: " من با همسالان خودم مراوده داشتم و باهم حرف می‌زدیم. اخیرا با خانمی صحبت می‌کردم که می‌گفت: من ۴۰ ساله هستم و به تازگی درد‌های عجیب و غریبی در بدنم حس می‌کنم. من در پاسخ به او گفتم من هم ۴۴ ساله هستم، اما توانایی‌هایی که در سن ۲۰ یا ۳۰ سالگی داشتم راهمچنان دارم، کار‌های خانه را انجام می‌دهم، از دیوار برای تمیز کردن سقف بالا می‌روم، مدام از این طرف به آن طرف در حال رفت و آمدم"

این مکالمات و تبادل نظر‌ها باعث شد در ذهن جیلین جرقه‌ای زده شود که چرا در گروه همسالان (میانسالی و پیری) عده‌ای مثل خودش توانمند‌تر از دیگران هستند؟

او در ادامه می‌گوید: من محقق علم ژنتیک نیستم، اما مثلا فردی ۸۰ ساله دیدم که در دو ماراتن شرکت کرده و یا اینکه فردی در ۴۲ سالگی حمله قلبی را رد کرده. به نظر اصولی نیست و تعجب من از این است که اختلاف عظیم توانایی افراد در رده‌های سنی متفاوت چه علتی می‌تواند داشته باشد؟ به همین خاطر تحقیقات خودم را مبنی بر اینکه چه عواملی، سن واقعی ما را به وجود می‌آورند؟ (سن شناسنامه‌ای فقط یک عدد است)

او نتایج آخرین مطالعات خود را در کتابی با عنوان "۶ کلید؛ قفل توانایی‌های نامحدود ژنتیکی خود را برای سلامتی و زیبایی بیشتر بشکنید"

بر پایه این گفتگو‌ها و هزاران مطالعه‌ای که روی عمر طولانی، ژنتیک و... صورت گرفت، جیلین برای اضافه‌تر شدن سال‌های عمر همراه با سلامتی مطلوب برنامه‌ای ارائه کرده است. او توضیح می‌دهد در ژنتیک ما فاکتوری وجود ندارد که سن و زمان مرگ ما را پیش بینی کند و بگوید.

در سیستم سلامت هر فردی ۶ فرایند جسمی وجود دارد که هم میتوانند به نفع شما باشند و هم به ضرر شما کار کنند. موضوع مهم این است که از این ۶ کلید چگونه به نفع خود و سلامت جسمتان استفاده کنید؟

بخش اول کتاب مایکلز راجع به شش عامل مؤثر در سن و سال آدمی توضیح داده که همه دانشمندان و پزشکان آن‌ها را تأیید کرده اند.

مایکلز می‌گوید: "این ۶ فرایند یا ما را پیر می‌کند و یا جوان نگه می‌دارد. همه باهم در یک خط کار می‌کنند و اگر خللی ایجاد نشود به بهترین وجه ممکن در سلامتی اثر می‌گذارند در غیر اینصورت از ریتم خارج می‌شوند و بدن را دچار مشکل می‌کنند:
۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر

۱- استرس (آن را کنترل کنید)
اکثر مردم فرک می‌کنند استرس بسیار بد است. مایکلز می‌گوید: " استرس اگر مدیریت شود واقعا خوب و لازم است. استرس قدرت احساسی و جسمی بدن را بالا می‌برد و این مهم است که شما با آن سازگاری کنید.

باید حواسمان باشد استرس مزمن نشود و در روح و روان ما نفوذ نکند، باید بتوانیم شرایط استرس زا را به نفع خودمان تغییر دهیم و مورداسترس زا را یا حل کنیم و یا باآن سازگار شویم و آن را کنار بگذاریم.
۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر

۲- التهاب در اندام‌های بدن (همیشه هم نشانه بدی نیست)
مایکلز اشاره می‌کند که التهاب می‌تواند نقش مثبتی در سلامت بدن داشته باشد به خصوص در مقابله با سرماخوردگی و یا ترمیم آسیب ها.

وقتی شما کاری انجام می‌دهید ماهیچه‌های شما ورزیده و در بعضی مواقع بازسازی می‌شوند که این روندی مثبت است. اما گاهی این التهابات و ورم‌ها دردسر ساز می‌شوند مخصوصا زمانی که از کنترل شما خارج شوند و گلبول‌های سفید به جای اینکه سلول‌های بیمار را خنثی کنند به اشتباه سلول‌های سالم را از بین می‌برند.
در واقع التهابات بدن موجب بیماری‌های خود ایمنی مثل آرتریت روماتوئید می‌شوند. در بخشی از کتاب راجع به التهابات مزمن و علائم و درمان آن توضیحاتی امده است که بتوانید مثبت یا منفی بودن آن را یه درستی تشخیص دهید.
۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر

۳- متابولیسم (آن را مدیریت کنید)
مایکلز می‌گوید با گذشت زمان، سوخت و ساز بدن تغییر می‌کند تا جایی که چه غذا بخوریم و چه نخوریم میزان آن افزایش پیدا می‌کند.

متابولیسم ارتباط مستقیم با میزان ساعتی که گرسنه هستید و یا غذا می‌خورید دارد. گاهی اوقات روزه گرفتتن برای بدن شما ضروری است و شما باید بدانید که این ضرورت چه کمکی به شما می‌کند؟

هر چقدر سن شما بالا می‌رود متابولیسم بدن شما کاهش می‌یابد که البته خوردن غذا‌های کم کالری در این شرایط راه گشا نخواهد بود. چرا که بسیاری از افراد سالخورده کم اشتها هستند و در عین حال سوخت و ساز کمی هم دارند.
برای اینکه بتوانید متابولیسم بدن خود را مدیریت و کنترل کنید بهتر است غذا‌های غنی از پروتئین بخورید و تمیرینات ورزشی مقاومتی انجام دهید.
۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر

۴- اپی ژنتیک (مهندسی آن را برعهده بگیرید)
مایکلز می‌گوید:" اپی ژنتیک پدر و مادر DNA شماست. سلول‌های شما مواد ژنتیکی مشابهی دارند، اما چگونه است که یک سلول استخوان شما رو می‌سازد و دیگری پوست و موی شما را؟

اینکه می‌گوییم در آینده می‌توان به سلول‌های سرطانی غالب شد در واقع کار اپی ژنتیک را توضیح داده ایم. اگر چه هنوز راه زیادی در به ثمر رسیدن این تحقیقات داریم، اما از این مطمئن هستیمکه بسیاری از بیماری‌ها و رفتار‌های بدن ناشی از اپی ژنتیک است که شامل انواع سرطان ها، توانایی‌های ذهنی، بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی و مسائل مربوط به تولید مثل و سلامت روان است.
۵- مارکومولکول‌ها (به آن‌ها تسلط پیدا کنید)
مارکو مولکول‌ها سلول‌هایی هستند که از چربی، کربوهیدرات، پروتئین و اسید نوکلئیک تشکیل شده اند. مایکلز اشاره می‌کند فهم درست و درک کار مارکومولکول‌ها در سلامت سلول‌های اصلی بسیار مؤثر است.
۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر

۶- تلومر‌ها (افسار آن‌ها را به دست بگیرید)
تلومر‌ها یک ساختار ترکیبی در انتهای کروموزوم‌ها هستند. کار آن‌ها مثل قسمت انتهایی بند کفش است (قسمت پلاستیکی که از باز شدن تار و پود بند جلوگیری می‌کند) و مانع از می‌شوند که کروموزوم‌ها پاره شوند و آسیب ببینند.

هر بار که سلول‌ها تقسیم می‌شوند تلومر‌ها کوتاه‌تر می‌شوندو این باعث می‌شود DNA بدن شما در معرض خطر قرار گیرد و اتفاقات بدی در انتظار شما باشد. به عنوان مثال کسانی که افسردگی حاد دارند تلومر‌های کوتاه تری دارند. پس هرچه طول تلومر‌ها بیشتر باشد برای سلامت بدن بهتر است.

این ۶ کلید در در عمل به اجرا بگذارید
در طول تحقیقات مایکلز متوجه دو امر بسیار مهم در فرآیند‌های فیزیکی و روحی بدن شد، یکی آنکه برای عملکرد بهتر اندام‌ها باید همبستگی و یکپارچگی وجود داشته باشد و دوم اینکه همیشه در همه حال حد وسط رعایت شود. هر چیزی خیلی زیاد و یا خیلی کم به بدن آسیب می‌رساند.

با توجه به این دو مورد او به ۵ روش برای مقابله با پیری اشاره می‌کند:
۱- شیوه زندگی خود را اگر در تنش‌ها و درگیری‌های زیادی هستید تغییر دهید و میزان استرس که به شما وارد می‌شود را کنترل کنید. استرس به میزان کم برای شما مفید خواهد بود.

۲- ذهن و بدنتان را باهم درگیر کنید. بهترین فعالیت برای این مورد، مدیتیشن است. روزی ۵ دقیقه یوگا و مدیتیشن به معنای واقعی کلمه یک سال به عمر شما اضافه می‌کند.
۶ فرایند جسمانی برای طولانی ترشدن عمر

۳- میزان خوردن وکیفیت آن در طول عمر شما مؤثر است. سعی کنید میزان مواد معدنی، ویتامین و پروبیوتیک‌ها در وعده‌های غذاییتان به اندازه و رو به زیاد باشد.

۴- تمرینات ورزشی بخش مهمی از فعالیت‌های روزانه شما را باید پر کند. از پیاده روی گرفته تا دیگر ورز‌های هوازی و یا مقاومتی در سنین بالا از مهم تریم فاکتور‌ها برای سلامت بدن است.

۵- محیطی که در آن زندگی می‌کنید و هوایی که تنفس می‌کنید در افزایش و یا کاهش طول عمر شما، تأثیر زیادی دارد. از گیاهان در محیط زندگی خود بهره ببرید و برای بهبود کیفیت هوا از تصفیه کننده استفاده کنید.

حرف آخر
هیچ وقت برای شروع دیر نیست. فکر نکنید اگر سنتان بالای ۳۰ سال است نمی‌توانید به این روش‌ها عمل کنید، بهبود کیفیت زندگی و شرایط جسمانی در هر سنی که باشید ممکن است.

اگر می‌خواهید جز افرادی باشید که بالای ۱۰۰ سال عمر می‌کنند برای سلامتی خودتان ارزش قائل شوید و اقدامات لازم را انجام دهید. با روش‌هایی که گفته شد می‌توانید بهترین زندگی، بهترین احساس و طولانی‌ترین عمر را داشته باشید.
منبع:healthline
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید