قیمت دلار در مرز ۱۴هزار تومانی

قیمت دلار در مرز ۱۴هزار تومانی

درحالی‌که میزان تولید طلا در جهان روند کاهشی به خود گرفته است، با وجود این، چطور می‌توان انتظار ارزان شدن قیمت طلا را داشت؟

کد خبر : ۶۹۴۹۹
بازدید : ۹۳۵۸
قیمت دلار در مرز ۱۴هزار تومانی
در آخرین روز هفته، دلار به آرامی به مرز ۱۴ هزار تومانی رسید، ولی سکه تمام بهار آزادی با خروج از جاده افزایشی به کف کانال بازگشت. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی ۱۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۴ هزار تومان رسید. با رشد روز انتهایی هفته، میزان بازدهی دلار در هفته‌ای که گذشت به حدود ۶/ ۲ درصد رسید.
این در حالی بود که دلار ۲ هفته پیش ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، پس از اینکه آمریکا اعلام کرد، معافیت‌های تحریمی نفت ایران را تمدید نمی‌کند، معامله‌گران بازار آزاد نتوانستند، قیمت را با هیجانات زیادی مواجه کنند، ولی توانستند با افزایش خرید‌ها قیمت را در انتهای هفته به مرز مهم ۱۴ هزار تومانی برسانند.
به باور برخی بازیگران ارزی از همان ابتدای روز پنج‌شنبه معامله‌گران خرید‌های خود را کمی افزایش دادند؛ در مقابل، بازیگران بازارساز سعی کردند با عرضه ارز در نرخی نزدیک به قیمت بازار دامنه تغییرات قیمتی را محدود کنند. صرافی‌های بانکی دلار را روز پنج‌شنبه با قیمت ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش می‌رساندند.

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، برنده تقابل روز پنج‌شنبه بازار در هفته جاری مشخص خواهد شد. اگر نوسان‌گیران بتوانند تقاضای روانی جدیدی را به‌واسطه شکست سطح ۱۴ هزار تومانی وارد بازار کنند و قیمت را از نقطه مقاومتی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی عبور دهند، می‌توان آن‌ها را برنده تقابل پنج‌شنبه‌ای که گذشت، دانست. در مقابل، اگر بازارساز بتواند قیمت را زیر نقطه یاد شده نگه دارد و حتی زمینه بازگشت به کانال ۱۳ هزار تومانی را فراهم کند، می‌توان گفت: تاکتیک روز پنج‌شنبه آن‌ها موثر بوده است.
به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، بازارساز در سال جدید بیش از آنکه به سطوح قیمتی حساسیت نشان دهد، سعی کرده است با عرضه متعادل دامنه نوسانات را محدود نگه دارد و از این طریق ورود موج‌های سفته‌بازی به بازار را کاهش دهد. در کنار این، برخی از معامله‌گران ارزی باور دارند، خبر‌های مثبتی ممکن است در زمینه مسائل بین‌المللی طی ماه‌های آتی منتشر شود و جهت انتظارات را در بازار ارز تغییر دهد. این دسته روز جمعه بیشتر روی تحلیلی مانور می‌دادند که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده بود.
معامله‌گران با استناد به آن تحلیل عنوان می‌کردند که صحبت‌های وزیر امور خارجه ایران مبنی‌بر تبادل زندانیان با آمریکا نشانه‌ای از احتمال کاهش تنش‌ها در آینده و احتمال مذاکره بین دو کشور است. هم‌زمان برخی از کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران، خبری را به نقل از یک منبع عربی نقل می‌کردند که ایران با عربستان نیز در حال مذاکره است. در واقع پیش از آنکه فعالیت بازار در روز جاری آغاز شود، بخشی از معامله‌گران اخباری را در کانال‌های تلگرامی بازنشر می‌کردند که احتمال کاهش قیمت‌ها را بالا می‌برد. برخی از معامله‌گران نیز باور داشتند، آمریکا تا پیش از ۱۲ اردیبهشت، برای برخی کشور‌ها معافیت واردات نفت از ایران را در نظر خواهد گرفت و سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران را دنبال نخواهد کرد. این تحلیل بیشتر پس از آن برجسته شد که از مقام‌های ترکی نقل شد که به‌دنبال گرفتن معافیت از آمریکا برای واردات نفت از ایران هستند.

در کنار اخبار سیاسی، برخی از معامله‌گران باور داشتند تا زمانی که عرضه ارز در بازار در سطح فعلی قرار دارد، قیمت دلار نوسانات زیادی را تجربه نخواهد کرد. این عده باور دارند، بازار ارز از این پس بیشتر از آنکه از سمت تقاضا تحریک شود، از سمت عرضه سیگنال خواهد گرفت. به باور آنها، بازار ارز سال گذشته با تقاضای زیادی روبه‌رو شد و به‌طور طبیعی در سال‌جاری با سطح تقاضای کمتری مواجه خواهد شد. در این میان آنچه می‌تواند قیمت را دچار تغییرات بیشتر کند، ضعف در سمت عرضه ارز است. در این میان، اگر آمریکا بتواند صادرات نفت ایران را با تغییرات کاهشی زیادی مواجه کند، احتمال کاهش درآمد‌های نفتی در میان مدت وجود دارد.
نوسان محدود در بازار طلا؟
در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مسیر مخالف دلار حرکت کرد و با ۱۰ هزار تومان کاهش به بهای ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. با وجود افت قیمت فلز گران بهای داخلی در انتهای هفته، سکه در هفته‌ای که گذشت حدود ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. توقف کاهش بهای اونس در بازار‌های جهانی یکی از عواملی بود که کمک کرد سکه بیشتر از دلار در هفته گذشته رشد کند. قیمت طلا به عقب باز نمی‌گردد، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در شش ماه پیش‌رو بازار طلا با نوسان اندکی در محدوده ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برای هر گرم طلا روبه‌رو باشد.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام این مطلب افزود: در سال ۹۸ همچنان شاهد حباب سکه هستیم. یکی از دلایل حباب سکه عدم‌بررسی تقاضای مردم از سوی دستگاه‌های مسوول است. این روز‌ها قدرت خرید مردم برای خرید سکه تمام کاهش یافته و بانک مرکزی باید نیاز بازار در حوزه سکه‌های گرمی، ربع‌سکه و نیم‌سکه را مورد ارزیابی قرار دهد تا به این شکل حباب سکه از بین برود. او گفت: در حال حاضر حباب سکه تمام بهار آزادی حدود ۵۶۰ هزار تومان است. معتقدیم که نرخ واقعی سکه تمام بهار آزادی باید چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد.
امیدواریم با روش‌های اتخاذ شده بانک مرکزی و سایر مسوولان حباب سکه نیز روند کاهشی به خود بگیرد. او درباره احتمال ارزانی طلا توضیح داد: قیمت طلا مانند گذشته ارزان نمی‌شود. یعنی اگر انتظار ما از ارزانی قیمت طلا این است که هر گرم از این کالای با ارزش به ۱۰۰ هزار تومان برسد، امری محال است. جمعیت کشور و میزان تقاضا در جهان هر روز رو به فزونی است؛ درحالی‌که میزان تولید طلا در جهان روند کاهشی به خود گرفته است، با وجود این، چطور می‌توان انتظار ارزان شدن قیمت طلا را داشت؟

این فعال صنفی درخصوص خرید طلای آب شده نیز اضافه کرد: به مردم نمی‌توانیم بگوییم که طلای آب شده نخرند. توصیه ما به خریداران طلای آب شده این است که برخی سواد و اطلاعات کافی درباره فلز طلا ندارند. ممکن است برخی افراد عادی که در این حوزه تخصص لازم ندارند هر فلز طلایی رنگ را طلا تلقی کنند؛ درحالی‌که هر گِردی گردو نیست. برخی از افراد هم هستند که خارج از صنف طلا در حال شیطنت هستند. در بازار دلال‌هایی هستند که هیچ جا و مکان مشخصی ندارند، اما به خرید و فروش طلا‌های آب شده می‌پردازند؛ ممکن است که برخی از این افراد برخی طلا‌های آب شده دارای مشکل را بفروشند که در این شرایط توصیه اتحادیه صنف طلا به مردم این است که طلا‌های ساخته شده بخرند.
محمد، ولی افزود: برای ما جای سوال است که چرا مردم می‌گویند با خرید طلای ساخته شده سرمایه‌شان را از دست می‌دهند؟ اعتقاد ما این است که اخذ اجرت طلا از مصرف‌کننده ضرر محسوب نمی‌شود بلکه پس از مدتی این موضوع به فرصت و سود تبدیل می‌شود. اما در کل درباره خرید و فروش طلا‌های آب شده منع قانونی وجود ندارد، اما، چون اطلاعات فنی ندارند پیشنهاد می‌کنیم که در این حوزه ورود پیدا نکنند. او در پاسخ به سوالی درخصوص زمان مناسب خرید طلا گفت: مردم در هر شرایطی که فکر می‌کنند پول اضافی دارند می‌توانند خرید طلا را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرند؛ چرا که در این سال‌ها هرکسی که طلا را سرمایه خود قرار داده، ضرر نکرده است.
ما هم قبول داریم هزینه‌های اجرت طلا بالاست. در کل هزینه تولید در صنعت طلا به شدت افزایش یافته است. اما با همه این شرایط توصیه ما به مردم این است هر فردی که پول اضافی دارد، برای خرید طلا اقدام کند. ممکن است با وجود شرایط بین‌المللی شاهد نوسان کاهشی قیمت طلا باشیم، اما این فلز در آینده می‌تواند پشتوانه خوبی باشد.
قیمت دلار در مرز ۱۴هزار تومانی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید