قتل مرموز وکیل حسین هدایتی

قتل مرموز وکیل حسین هدایتی

به سراغ حمید حاجیان که یک وکیل بانفوذ است و ۵۰ میلیارد تومان پول بنده را خورده و برده است بروید. حاجیان گفته بود که اگر اسمش را در دادگاه ببرم، از من شکایت می‌کند.

کد خبر : ۶۹۵۱۰
بازدید : ۲۳۰۶۱
قتل مرموز وکیل حسین هدایتی
کارآگاهان جنایی تحقیقات وسیعی را برای شناسایی عامل یا عاملان قتل یک وکیل دادگستری که شامگاه چهارشنبه گذشته در ساختمان محل کارش هدف گلوله قرار گرفت، آغاز کردند.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه چهارشنبه هفته گذشته مردی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تهران تماس گرفت و از تیراندازی در ساختمانی در خیابان کامرانیه خبر داد. دقایقی بعد تیمی از مأموران کلانتری نیاوران در محل حادثه که پارکینگ یک ساختمان بود، حاضر شدند و فهمیدند زن و مردی هدف گلوله قرار گرفته‌اند و مرد میان‌سال جان خود را از دست داده، اما زن جوان هنوز زنده است.
به‌این‌ترتیب زن زخمی به بیمارستان منتقل و موضوع به دادسرای جنایی تهران و کارآگاهان ویژه مبارزه با قتل اطلاع داده شد. وقتی کارآگاهان وارد عمل شدند، ابتدا سعی کردند از زن مجروح اطلاعاتی کسب کنند، اما او حرف زیادی برای گفتن نداشت و فقط توضیح داد مردی که پشت خودرو‌ها مخفی شده بود، در پارکینگ به آن‌ها یورش برد و با کلت کمری شروع به تیراندازی کرد و سپس با موتورسیکلت گریخت. کارآگاهان در گام بعدی فهمیدند مقتول یک وکیل دادگستری به نام حمید حاجیان است.
وقتی این نام در پرونده ثبت شد، حساسیت‌ها افزایش یافت، زیرا حمید حاجیان فردی بود که حسین هدایتی - یکی از متهمان پرونده‌های مفاسد اقتصادی- نام او را در دادگاه برده بود. حسین هدایتی درباره حمید حاجیان گفته بود: چهار سال است در دادسرای ناحیه سه شعبه ۱۲ علیه فیروز دولت‌آبادی طرح شکایت کرده‌ام، اما هنوز ترتیب‌اثر داده نشده است.
به سراغ حمید حاجیان که یک وکیل بانفوذ است و ۵۰ میلیارد تومان پول بنده را خورده و برده است بروید. حاجیان گفته بود که اگر اسمش را در دادگاه ببرم، از من شکایت می‌کند.
البته در تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، ارتباطی میان این قتل و پرونده‌های مفاسد اقتصادی به دست نیامده است.
قتل مرموز وکیل حسین هدایتی
از سویی سیامک مدیرخراسانی، وکیل حسین هدایتی، در ارتباط با این موضوع که آیا رابطه‌ای بین قتل حاجیان و پرونده حسین هدایتی وجود دارد یا خیر، گفت: قتل حاجیان هیچ ارتباطی به این پرونده ندارد. مدیرخراسانی درباره اینکه هدایتی گفته بود شاید فرار یقینی هم ربطی به حاجیان داشته باشد، گفت: من وکیل آقای یقینی نیستم و نمی‌دانم میان این دو موضوع ارتباطی وجود دارد یا خیر، اما آن چیزی که می‌دانم این است که بین هدایتی و قتل حاجیان ارتباطی وجود ندارد.
اگرچه تحقیقات جنایی از همان ابتدا با حساسیت ویژه‌ای دنبال شد، اما تاکنون سرنخی از عامل یا عاملان این جنایت به دست نیامده است. این در حالی است که کارآگاهان در بازرسی از پارکینگ محل قتل هشت پوکه و دو مرمی سلاح کمری کشف کردند. مردی که پلیس را از این واقعه باخبر کرد، منشی وکیل دادگستری بود، اما او هم اطلاعی از ضارب ندارد.
این مرد گفت: وقتی صدای شلیک را شنیدم، سراسیمه به بیرون دویدم و دیدم زن جوان کنار آسانسور افتاده و حاجیان نیز کمی آن‌طرف‌تر نقش بر زمین شده است. کارآگاهان که ابتدا امیدوار بودند از طریق دوربین‌های مداربسته ساختمان به سرنخی دست یابند، متوجه شدند دوربین‌ها خراب است. اکنون تحقیقات دراین‌باره آغاز شده که آیا خرابی دوربین‌ها اتفاقی بوده یا اینکه قاتل آن‌ها را دست‌کاری کرده است. همچنین بررسی دوربین‌های مداربسته ساختمان‌های اطراف نیز در دستور کار قرار گرفته است.
در همین حال متخصصان پزشکی‌قانونی اعلام کردند مقتول از ناحیه کمر و ران پا هدف گلوله قرار گرفته و ابتدا دچار مرگ مغزی شده است. حسین شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران درباره این پرونده گفت: هنوز علت و انگیزه مهاجم یا مهاجمان مشخص نشده و دستورات لازم برای شناسایی این افراد صادر شده است.

گفت‌وگوی «ایران» با نعمت احمدی:

شما آقای حاجیان را می‌شناختید؟

خیر، شناختی از ایشان نداشتم.

پرونده دادگاه آقای هدایتی را دنبال کردید؟ ایشان در دادگاه مدعی شد که این وکیل ۵۰ میلیارد تومان گرفته، اما به جای کمک، یکی از متهمان پرونده را فراری داد؟

من، هم از این واقعه و هم از اظهارات آقای هدایتی تعجب کردم. ضمن اینکه اخبار مختلفی درباره این مرحوم شنیدم، مانند اینکه بسیار بانفوذ بوده یا اینکه ثروت زیادی داشته است، غیر از این، آشنایی دیگری نداشتم.

نفس قتل یک وکیل دادگستری چه معنایی دارد؟ آیا می‌شود گفت که وکلا در معرض آسیب هستند؟

۴۲ سال وکالت کردم و در این مدت، کمترین آسیب را ندیدم و حتی یک توهین هم نشنیدم؛ بنابراین نمی‌توان چنین واقعه‌ای را به ناامنی جامعه وکالت یا فاسد بودن وکلا تسری داد. هرچند وکلا هم در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که ناگهان پرونده فساد اقتصادی چندین میلیاردی مطرح می‌شود که اعداد آن قابل هضم نیست.

همچنان که وقتی در جریان دادگاه بانک سرمایه مطرح شد که ایشان ۵۰ میلیارد تومان از آقای هدایتی گرفته، این رقم با هیچ منطق حقوقی سازگاری ندارد. زیرا آیین‌نامه‌ای درباره حق‌الوکاله داریم که مطابق آن، حق‌الوکاله وکلا عدد معینی خواهد بود، اما اگر بیش از این باشد، باید قرارداد نوشته شده و مالیات این حق‌الوکاله پرداخته شود.

چنین رقمی برای وکالت یک پرونده که حتی موکل ایشان هم ناراضی بود، به چه معنا است؟

اساساً کسانی که چنین مبالغی را به وکیل می‌پردازند، در درجه اول کار خودشان ایراد دارد، به عبارت دیگر، بخش زیادی از این مسأله به فسادی که متأسفانه حاکم است، باز می‌گردد.

منظور شما از فساد چیست؟

اگر یک مسئول فاسد نباشد، یا اگر یک رئیس بانک فاسد نباشد، من وکیل نمی‌توانم کار خاصی بکنم؛ بنابراین فساد یک چرخه به هم پیوسته است. از این رو معتقدم این حادثه، بویژه در طلیعه حضور آقای رئیسی در مقام ریاست دستگاه قضایی، می‌تواند فرصت خوبی برای پیگیری ریشه‌های مفاسد باشد. زیرا آقای رئیسی گفت که فساد را نباید تحمل کرد، حتی اگر کم یا در هر زمینه‌ای باشد.

چرا شما مسأله قتل این وکیل را به چنین موضوعات با چنین گستره‌ای پیوند می‌زنید؟

ببینید! یک وکیل کشته شده است. هنوز مشخص نیست که علت قتل ایشان چیست، اما سیگنال‌هایی که داده می‌شود، مشخص می‌کند که ضمیر این اتفاق به کجا برمی‌گردد. به عنوان مثال، وقتی دوربین محل قتل خراب می‌شود تا از صحنه قتل فیلمبرداری نشود، نشان می‌دهد که این اتفاق، می‌تواند یک نمونه باشد که ما به مسأله فساد اقتصادی به صورت سطحی نگاه نکنیم، به عبارت دیگر، این طور نباشد که در یک پرونده سه یا ۵ نفر را بگیریم یا در پرونده بابک زنجانی تنها شخص او یا دو نفر دیگر را بازداشت کنیم، این شیوه، ریشه‌یابی فساد نیست و پیامد آن نمی‌تواند مبارزه با فساد باشد، چه بسا می‌تواند زمینه‌ساز کتمان وضع موجود باشد که همه می‌دانیم با کتمان نمی‌توانیم با این مفاسد مبارزه کنیم.‌

می‌گویید که نباید با پرونده‌های مفاسد برخورد سطحی کرد. به عنوان یک وکیل، آیا احتمال می‌دهید که میان این قتل و پرونده مفاسد اقتصادی ارتباطی باشد؟

من شنیدم که ثروت وکیل مقتول به میلیارد‌ها تومان می‌رسید. باید تحقیق کرد که ایشان چه پرونده‌هایی داشته و در این پرونده‌ها با چه کسانی سر و کار داشته است؟
ما از این طریق باید به سرچشمه برسیم. یعنی اگر با فساد مبارزه کنیم، نباید مورد مقطعی و موردی باشد، بلکه باید فراگیر باشد. مثلاً در همین پرونده به صورت بسیار ساده می‌توان مشخص کرد که ایشان چند سال وکیل بود، چه میزان ثروت دارد، این ثروت را از چه راهی کسب کرد، پرونده‌های مهم او چه بود، در این پرونده‌ها با چه کسانی ارتباط داشت، تلفن همراه، کامپیوتر و دفتر او بررسی شود تا آدرس، نام و نشانی بسیاری از افرادی که با ایشان سروکار داشتند، مشخص شود.

بنابراین، شما توصیه می‌کنید که به این پرونده، به عنوان یک قتل ساده نگاه نشود؟

اکنون دادسرای جنایی درحال پیداکردن سرنخ قتل است، اما من پیشنهاد می‌کنم که سرنخ فساد را پیدا کنند تا به سرچشمه برسند.
بنابراین معتقدید همه ارتباطات این وکیل جوان مقتول باید بررسی شود؟

دقیقاً. ما هزاران وکیل در کشور داریم، چرا برای آنان چنین اتفاقی نمی‌افتد؟ بنابراین این یک پرونده قضایی ساده نیست، بلکه می‌تواند یک پرونده جنایی برگرفته از یک فساد سازمان یافته و برگرفته از افرادی که مصدر کاری هستند، اما نفوذپذیر هستند، باشد، کسانی که می‌شود با عدد و رقم آنان را خرید. معتقدم این پرونده، یک پرونده جنایی مطلق که فردی یک وکیل را بر سر یک اختلاف ساده به قتل رسانده باشد، نیست، بلکه سرمنشأ یک فساد عظیمی است.

رئیس قوه قضائیه باید پرونده را به دست کسانی بدهد تا مشخص شود مرحوم حاجیان چه ثروتی دارد و از کجا آورده، مرتبطین با این آدم چه کسانی هستند و تا کجا نفوذ کردند.

این می‌تواند آغازی باشد بر تحقیق همه جانبه تا نمونه‌ای از فسادی که تحت لوای ظواهر قانونی رشد کرده، برملا شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید