١٠ کتاب پیشنهادی و توصیه‌های کاربردی برای نمایشگاه کتاب

١٠ کتاب پیشنهادی و توصیه‌های کاربردی برای نمایشگاه کتاب

اما چه مدتی از زمان لازم است تا متوجه بشوی سرانجام نشانه‌ای از حیات در خلوت مکان جاری خواهد شد یا نخواهد شد؟ چنین لحظاتی زمان نمی‌ایستد، کند می‌شود. شاید به طول سالیان باشد، چه می‌دانی!

کد خبر : ۶۹۵۲۲
بازدید : ۹۷۴۵
١٠ کتاب پیشنهادی و توصیه‌های کاربردی برای نمایشگاه کتاب
اولیس
جیمز جویس
مترجم: فرید قدمی
مانیا هنر، چاپ ١٣٩٨
باورکردنش سخت است، اما «اولیس» سومین اثر جیمز جویس نویسنده شهیر ایرلندی و یکی از شاهکار‌های ادبیات مدرن نزدیک به یک قرن پس از نخستین انتشارش در پاریس قرار است در نمایشگاه کتاب امسال و با ترجمه فرید قدمی در اختیار کتابخوان‌ها و طرفداران آثار جویس قرار گیرد. اهل فن می‌دانند که «اولیس» به دلیل گرفت‌وگیر‌های ممیزی احتمالا آخرین کتابی است که یک مترجم در ایران باید به سراغش برود، اما خب، باید منتظر ماند و دید فرید قدمی با چه جادویی اثر سترگ جویس را برای ترجمه به فارسی و گذر از هفت‌خوان سانسور آماده کرده است. به گفته مترجم این اثر، اولیس در چهار جلد منتشر خواهد شد که رونمایی از جلد نخست در نمایشگاه کتاب امسال خواهد بود.

کوروش (یا ذوالقرنینِ قرآن و تورات)
مولانا ابوالکلام آزاد
مترجمان: مسلم زمانی و علی‌اصغر قهرمانی
نی، چاپ ١٣٩٨
کوروش کبیر بنیانگذار سلسله هخامنشیان و یکی از بزرگترین فرمانروایان جهان باستان ٢٥٠٠ سال پس از مرگ هنوز و همچنان مورد توجه اندیشه‌وران، پژوهشگران و نویسندگان بزرگ در سراسر دنیاست. مولانا ابوالکلام محی‌الدین احمد آزاد، معروف به مولانا ابوالکلام آزاد، شاعر، نویسنده و سیاستمدار بزرگ هندی یکی از کسانی است که سال‌های بسیاری از عمر خود را صرف تحقیق روی زندگی و اندیشه‌های این فرمانروای بزرگ پارسی کرده است. جالب است بدانید او یکی از نخستین کسانی است که احتمال یکی‌بودن شخصیت ذوالقرنین (که در قرآن کریم از او یاد شده است) و کوروش را مطرح کرد که این نظریه تا همین امروز از سوی متفکران بسیاری مورد نقد و بررسی جدی قرار گرفته است.
بیرون در
محمود دولت‌آبادی
چشمه، چاپ ١٣٩٨
٤٠ سال پس از چاپ نخستین جلد رمان بزرگ «کلیدر»، محمود دولت‌آبادی با رمان «بیرون در» در نمایشگاه کتاب امسال حضور خواهد داشت. بیایید بخشی از رمان را که از سوی نشر چشمه منتشر شده با هم مرور کنیم: «.. اما چه مدتی از زمان لازم است تا متوجه بشوی سرانجام نشانه‌ای از حیات در خلوت مکان جاری خواهد شد یا نخواهد شد؟ چنین لحظاتی زمان نمی‌ایستد، کند می‌شود. شاید به طول سالیان باشد، چه می‌دانی! شاید به همان میزان زمان می‌برد تا لنگه در ساختمان گشوده شود و آن یکی لنگه‌اش هم و سپس انسانی به ریخت تنه پیرشده یک درخت گلابی، خشکیده و ساکت از ورودی بیرون بیاید با یک تکه آهن -میلگرد زنگ‌زده به جای عصا- و یک روز تمام طول بکشد تا همان سه-چهار قدم را بردارد و...»
فیلم به مثابه فلسفه (مجموعه ١٠ جلدی)
تالیف و ترجمه: صالح نجفی
لگا، چاپ ١٣٩٧
از اسم کتاب نترسید و با دیدن واژه «فلسفه» نگران مواجهه با یک اثر سخت‌فهم و سرشار از واژگان نامفهوم فلسفی نشوید. در این ۱۰ جلد کتاب برخی از فیلم‌های مهم و تاثیرگذار تاریخ سینما هدف قرار داده شده و مولف مواجهه‌ای متفاوت نسبت به نقد فیلم -به آن معنی که همیشه سراغ داریم- را در هر یک از کتاب‌ها به مخاطب عرضه کرده است. کازابلانکا (مایکل کورتیز)، همشهری کین (اورسن ولز)، پرسونا (اینگمار برگمان)، راشومون (آکیرا کوروساوا)، سال گذشته در مارین‌باد (آلن رنه)، آنی هال (وودی آلن)، کپی برابر اصل (عباس کیارستمی)، ماگنولیا (پل توماس اندرسون)، حرکت اشتباه (ویم وندرس) و البته کتابی دیگر تحت عنوان «سینما به‌مثابه تمثیل غار افلاطون» کتاب‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

کشف رمز
مای جیا
ترجمه: حامد وفایی
ققنوس، چاپ ١٣٩٨
طرفداران رمان‌های جاسوسی در نمایشگاه کتاب امسال با اثری متفاوت از یک نویسنده چینی که لقب «پدر ادبیات اطلاعاتی و جاسوسی چین» را به خود اختصاص داده است، روبه‌رو خواهند شد. جالب است بدانید «کشف رمز» که سرگذشت یک نابغه ریاضی در سرویس اطلاعاتی چین را روایت می‌کند، تا کنون به ٣٣ زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از ٤٠ رسانه معتبر بین‌المللی مانند نیویورک‌تایمز، نیویورکر، گاردین و تایمز خواندن آن را به مخاطبان خود توصیه کرده‌اند. مای جیا، نویسنده معاصر چینی در کشور خود و همچنین جنوب شرقی آسیا به سبب نگارش داستان‌هایی با محتوای امنیتی و جاسوسی اسم و رسمی برای خود به هم زده است. خلاصه که اگر جاسوس‌بازی و دنیای پر رمز و راز سرویس‌های اطلاعاتی برایتان جالب است «کشف رمز» را در نمایشگاه کتاب امسال از دست ندهید.

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ
استیون هاوکینگ
مترجم: مزدا موحد
نشر نو، ١٣٩٧
بیش از یک سال از مرگ شهیرترین کیهان‌شناس معاصر جهان می‌گذرد و علاقه‌مندان به علوم کیهانی می‌توانند یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین آثار او یعنی «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» را از نمایشگاه کتاب امسال تهیه کنند. این کتاب از مجموعه مقالات و سخنرانی‌های استیون هاوکینگ گردآوری شده و شامل این فصل‌هاست: «آیا خدایی هست؟»، «چگونه همه‌چیز شروع شد؟»، «آیا در کیهان حیات هوشمند دیگری هم هست؟»، «آیا می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم؟»، «داخل یک سیاهچاله چیست؟»، «آیا سفر در زمان ممکن است؟»، «آیا زندگی ما در زمین ادامه خواهد یافت؟»، «آیا باید برای سکونت به فضا برویم؟»، «آیا هوش مصنوعی بر ما چیره خواهد شد؟» و «چگونه می‌توانیم آینده را شکل دهیم؟» مطمئن باشید با استیون هاوکینگ جور دیگری به آسمان بالای سر خود نگاه خواهید کرد.

٢١ درس برای قرن ٢١
یووال نوح هراری
مترجم: سودابه قیصری
کتاب پارسه، ١٣٩٧
برای معرفی جدیدترین کتاب یووال نوح هراری، استاد تاریخ دانشگاه بیت‌المقدس، شاید بهتر باشد مقدمه‌ای که خود او بر کتابش نوشته را با هم مرور کنیم: «کتاب اولم، «انسان خردمند»، گذشته انسان را بررسی کرده و نشان می‌دهد چگونه میمونی ناچیز به فرمانروای سیاره زمین تبدیل شد. «انسان خداگونه»، کتاب دومم، تعمقی است درباره آینده درازمدت زندگی، درباره اینکه چگونه انسان‌ها ممکن است عاقبت به خدایان تبدیل شوند و اینکه مقصد نهایی هوش و وجدان بشر چه می‌تواند باشد. در این کتاب «٢١ درس برای قرن ٢١» می‌خواهم بر اینجا و اکنون تمرکز کنم. تمرکز من بر مسائل جاری و آینده بی‌واسطه جوامع بشری است. اکنون چه چیزی در حال روی‌دادن است؟ بزرگترین چالش‌ها و مهمترین انتخاب‌های امروز چیست؟

اشباح چینی سانفرانسیسکو
مکسین هونگ کینگستون
مترجم: صابر مقدمی
ناهید، ١٣٩٧
شاید برایتان مهم نباشد، اما این یکی از کتاب‌هایی است که مورد توجه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، قرار گرفته و او خواندنش را به دیگران توصیه کرده است. «اشباح چینی سانفرانسیسکو» از ٥ بخش به هم پیوسته تشکیل شده است که بیشتر شبیه داستان‌های کوتاه‌اند و موضوعاتی مانند جنسیت، قومیت و تاثیر آن‌ها بر زندگی زنان را مطرح می‌کند. این کتاب که نخستین‌بار در ۱۹۷۶ به چاپ رسیده اکنون یکی از آثار کلاسیک ادبیات معاصر دنیا محسوب می‌شود. سبک خاص «اشباح چینی سانفرانسیسکو» به خاطر تلفیق افسانه‌های سنتی چینی با اتوبیوگرافی‌نویسی مورد توجه منتقدان قرار گرفته است. کینگستون با این تلفیق کوشیده مخاطب خود را با زمینه‌های فرهنگی، خانوادگی و شخصی خویش آشنا کند تا به واسطه این آشنایی مخاطب از موقعیت او به عنوان یک زن چینی‌تبار آمریکایی مطلع شود.

مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی
علی باغدار دلگشا
روشنگران و مطالعات زنان، ١٣٩٧
با گذشت نزدیک به ١١٥ سال از آغاز مشروطه، این جنبش و زوایای آن هنوز و همچنان مورد علاقه پژوهشگران و اندیشه‌ورزان عرصه علوم اجتماعی است. جنبش مشروطه به عنوان یکی از مهمترین ادوار تجددگرایی در جامعه ایران را نمی‌توان بدون بررسی وضعیت نیمی از جامعه (زنان) در آن دوران پرتلاطم به درستی شناخت. در واقع توجه به مسأله زن و پس از آن مطالبات زنان در این دوره یکی از اصلی‌ترین مسائلی بود که به دلیل وجود ساختار‌های سنتی و مردسالار در جامعه ایران، ابتدا توسط مردان مدافع حقوق زنان و پس از آن توسط زنان مورد طرح و تحلیل قرار گرفت. نتیجه ابتدایی این تغییرات اجتماعی برای زنان آن بود که به عنوان نیمه دیگر جامعه شناخته شدند، اجازه تحصیل و تاسیس مدارس دخترانه را پیدا کردند و در کل توانستند به طرح گسترده مطالبات حقوقی خود بپردازند.

تذکره‌الاولیاء
عطار نیشابوری
مقدمه، تصحیح، تعلیقات: محمدرضا شفیعی کدکنی
سخن، ١٣٩٨
عاقبت انتظار‌ها به سر رسید و شاهکار عارف پرآوازه نیشابوری با مقدمه و تصحیح همشهری‌اش محمدرضا شفیعی کدکنی آماده ارایه به علاقه‌مندان شد. این مجموعه که حاصل ٣٠ سال تلاش استاد شفیعی کدکنی است، برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب امسال به مخاطبان عرضه خواهد شد. تذکره‌الاولیاء کتابی است مشتمل بر مقدمه و ۷۲ باب که هر یک به زندگی، حالات، اندیشه‌ها و سخنان یکی از عارفان و مشایخ تصوف می‌پردازد. در این کتاب فی‌الواقع ذکر مکارم اخلاق، مواعظ و سخنان حکمت‌آمیز این عرفا آورده شده است. به گفته ظریفی اگر هنوز تذکره‌الاولیا را نخوانده‌اید چند روز دیگر هم دندان روی جگر گذاشته و در نمایشگاه تصحیح دکتر شفیعی کدکنی را تهیه کنید. اگر هم قبلا آن را خوانده‌اید که خب این تصحیح جدید قطعا نکات جالبی را در خوانش مکرر برایتان به ارمغان خواهد آورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید