۲۰ ماده غذایی که فیبر بالایی دارند

۲۰ ماده غذایی که فیبر بالایی دارند

مواد غذایی که فیبر بالایی دارند فرد را در مقابله با بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری دیورتیکولی، سنگ کلیه، سندروم پیش از قاعدگی و چاقی مقاوم می‌کنند و همچنین برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید و تاثیر گذار هستند. به همین دلیل داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر در وعده‌های غذایی از اهمیت بالایی بر خوردار است.

کد خبر : ۶۹۵۳۵
بازدید : ۲۴۷۴
تقریبا همه افراد از این مسئله آگاهند که بدن نیاز فراوانی به فیبر دارد، با وجود اینکه مواد غذایی فراوانی که سرشار از فیبر هستند وجود دارند، باز هم تعداد کثیری از افراد زیادی از کمبود آن رنج می‌برند.

با توجه به رژیم غذایی جدیدی که امروزه در غرب بسیار مورد توجه است تخمین زده می‌شود که بسیاری از مردم آمریکا با کمبود شدید فیبر مواجه باشند. کارشناسان بیان کرده اند که تنها ۵ درصد مردم آمریکا روزانه میزان کافی فیبر دریافت می‌کنند. مواد غذایی که فیبر بالایی دارند فرد را در مقابله با بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری دیورتیکولی، سنگ کلیه، سندروم پیش از قاعدگی و چاقی مقاوم می‌کنند و همچنین برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید و تاثیر گذار هستند. به همین دلیل داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر در وعده‌های غذایی از اهمیت بالایی بر خوردار است.

مزیت غذا‌های طبیعی فیبردار + فرآورده‌های غنی شده با فیبر
بسیاری از خوراکی‌های فرآوری شده به عنوان منابع غنی از فیبر شناخته می‌شوند مانند غلات و نان. بر اساس تحقیقات دانشگاه هاروارد این ۲ مورد در فهرست خوراکی‌های فرآوری شده قرار گرفته اند. در اکثر غذا‌ها و خوراکی‌ها مقداری فیبر وجود دارد به جز در غذا‌هایی که به طور مشخص گفته شود فاقد فیبر هستند. در حقیقت این منابع فیبر به دلیل داشتن مواد افزودنی، سالم‌ترین منابع برای تامین فیبر به شمار نمی‌روند. در واقع بسیاری از افزودنی‌هایی که همراه این فیبر‌ها وجود دارند که می‌تواند برای سلامتی فرد مضر باشد. بنابراین، بهتر است برای تامین فیبر مورد نیاز بدن خود از مواد غذایی تازه و مغذی استفاده کنید.

لیستی از غذا‌هایی که حاوی فیبر بالایی هستند در این مطلب گرد آوری شده است. تمام مواد غذایی که در زیر فهرست شده اند نه تنها فیبر بالایی دارند بلکه دارای مواد بسیار مغذی‌ای هستند که برای بدن ضروری اند.
20 ماده غذایی که فیبر بالایی دارند

۱. آووکادو
مجموع فیبر غذایی: ۱۰.۱ گرم در هر فنجان

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B۶، ویتامین B۹، ویتامین K. و پتاسیم

میزان فیبر موجود در آووکادو به نوع آن بستگی دارد و در هر نوعی و از نمونه دیگر میزان فیبر می‌تواند متفاوت باشد. میزان فیبر موجود در آووکادوی سبز روشن که پوست نازکی دارد (آووکادوی فلوریدا) در مقایسه با نوع تیره‌تر و کوچک‌تر آن (آووکادوی کالیفورنیا) متفاوت است. آواکادوی فلوریدا میزان فیبر غیر محلول بیشتری نسبت به آووکادوی کالیفورنیا دارد. علاوه بر فیبر، آووکادو مملو از روغن‌های سالم است که به کاهش کلسترول خون و کم شدن خطر بیماری‌های قلبی کمک چشمگیری می‌کند.

۲. گلابی آسیایی
مجموع فیبر غذایی: ۹.۹ گرم در هر گلابی متوسط (۲۷۵ گرمی).

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین C، ویتامین K، اسید‌های چرب امگا۶، پتاسیم

گلابی آسیایی خوش عطر، شیرین و خوشمزه است و همچنین حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر و اسید‌های چرب امگا۶ است (۱۴۹ میلی گرم در هر وعده) که برای سلامت سلول ها، مغز و کارکرد‌های عصبی بسیار مفید است.

۳. بری‌ها و یا انواع توت فرنگی‌ها
مجموع فیبر غذایی تمشک قرمز (رَزبری): ۸ گرم در هر فنجان (۱۲۳ گرمی)

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B۹

مجموع فیبر غذایی تمشک سیاه (بلک بری): ۷.۶ گرم در هر فنجان (۱۴۴ گرمی)

مواد مغذی مهم تمشک سیاه: ویتامین C، ویتامین K، اسید‌های چرب امگا۶، پتاسیم، منیزیم، منگنز

تمشک سیاه حاوی مقدار زیادی ویتامین K. است که به تراکم استخوان کمک فراوانی می‌کند و میزان بالای منگنز در تمشک برای سلامت استخوان ها، پوست و همچنین تنظیم میزان قند خون مفید است.

۴. نارگیل
مجموع فیبر غذایی: ۷.۲ گرم در هر فنجان (۸۰ گرمی)

مواد مغذی قابل توجه: منگنز، اسید‌های چرب امگا۶، ویتامین B۹ و سلنیوم

خوشبختانه امروزه، محصولاتی که دارای پایه نارگیل هستند رو به افزایش است. اگر هنوز شروع به مصرف نارگیل نکرده اید هرچه سریع‌تر آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. نارگیل شاخص گلیسمی پایینی دارد و به راحتی می‌تواند به رژیم غذایی اضافه شود. با توجه به اینکه میزان فیبر نارگیل ۴ تا ۶ برابر سبوس جو است، استفاده از آرد و پودر نارگیل روش بسیار مناسبی برای اضافه کردن فیبر سالم به رژیم غذایی است. در کشور‌هایی که نارگیل بخشی از رژیم غذایی است، کلسترول خون بالا و بیمار‌ی های قلبی کمتر گزارش می‌شود. در اکثر دستور‌های پخت، می‌توانید تا ۲۰ درصد آرد‌های دیگر را با آرد نارگیل جایگزین کنید.

۵. انجیر
مجموع فیبر غذایی: ۱۴.۶ گرم فیبر محلول و نا محلول در یک فنجان انجیر خشک (۶۴ گرمی)

مواد مغذی قابل توجه: اسید پانتوتنیک، پتاسیم، منگنز، مس، ویتامین B۶

انجیر خشک و تازه منبعی فوق العاده از فیبر است. بر خلاف بسیاری از مواد غذایی دیگر میزان فیبر محلول و نا محلول انجیر کاملا متناسب است. علاوه بر مزایای فیبر، انجیر برای کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری دژنراسیون ماکولاکه باعث کوری در افراد مسن می‌شود، بسیار مفید است. حتی در صورتی که علاقه‌ای به مصرف انجیر خشک ندارید انجیر تازه می‌تواند در کنار غلات، سالاد و یا حتی با پنیر بز و یا عسل به عنوان دسر استفاده شود.

۶. کنگر فرنگی
مجموع فیبر غذایی: ۱۰.۳ گرم فیبر در هر کنگر فرنگی متوسط (۱۲۰ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین‌های A.، C.، E.، B.، K، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر

از آنجا که کنگر فرنگی کالری پایین و فیبر و مواد مغذی ضروری فراوانی دارد، همچنین مکمل بسیار خوبی برای رژیم غذایی به حساب می‌آید. تنها یک کنگر فرنگی متوسط می‌تواند نیمی از فیبر مورد نیاز برای یک زن و یک سوم فیبر مورد نیاز برای یک مرد را تامین کند.

۷. نخود فرنگی
مجموع فیبر غذایی: ۸.۸ گرم در هر فنجان نخود فرنگی پخته شده (۱۶۰ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین C، ویتامین K.، B۶، ویتامین B۱، منگنز، ویتامین B۹، ویتامین A، پروتئین

نخود فرنگی سبز سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان‌های قوی و خواص ضد التهابی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. نخود فرنگی یخ زده در طول سال در دسترس است و می‌تواند در رژیم غذایی شما قرار بگیرد و به صورت بخار‌پز و یا در سوپ و سالاد استفاده شود.
20 ماده غذایی که فیبر بالایی دارند

۸. بامیه
مجموع فیبر غذایی: ۸.۲ گرم در هر فنجان (۸۰ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین A.، C.، K، ویتامین B۲، ویتامین B۱، ویتامین B۳، کلسیم، آهن، فسفر، روی، پروتئین

در بخش‌های جنوبی ایالات متحده، بامیه یکی از غذا‌های اصلی مردم محسوب می‌شود. تنها یک فنجان از آن یک سوم فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند و یکی از غذا‌های سرشار از کلسیم است. بامیه مواد مغذی بسیاری در خود دارد و به راحتی می‌توان آن را به سوپ یا غذای مورد علاقه اضافه کرد.

۹. کدوی بلوط
مجموع فیبر غذایی: ۹ گرم فیبر در هر فنجان پخته شده (۲۰۵ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین C، ویتامین B۱، پتاسیم، منگنز، ویتامین A.، B۶، ویتامین B۹، منیزیم

در کدوی زمستانی، کدو تنبل، کدو حلوایی، کدوی اسپاگتی و کدوی بلوط مقدار زیادی مواد مغذی و فیبر وجود دارد. گوشت سفت و براق این خوراکی‌ها سرشار از فیبر است و نشان دهنده ارزش غذایی بالای آن‌ها است. کدوی بلوط و سایر کدو‌ها را می‌توان در فر کباب کرد و با سیب زمینی یا نشاسته‌های دیگر مصرف کرد. همچنین می‌توان با آن‌ها سو‌پ‌های بسیار خوشمزه‌ای درست کرد.

۱۰. کلم بروکسل
مجموع فیبر غذایی: ۷.۶ گرم فیبر محلول و نا محلول در هر فنجان (۲۰۵ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین C.، K.، B۱، B۶، B۹ و منگنز

یکی از سبزی‌های کَلَمیان یا چیلپاییان، کلم بروکسل یکی از بهترین منابع فیبر است. کلم بروکسل به دلیل دارا بودن میزان بالای آنتی اکسیدان و ویژگی‌های ضد التهابی موجب سم زدایی و کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان می‌شود.

۱۱. شلغم
مجموع فیبر غذایی: ۳.۱ گرم فیبر در هر نصف فنجان (۱۵۶ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: ویتامین C، کلسیم، منگنز، پتاسیم

در ایالات متحده معمولا شلغم به ندرت مورد مصرف قرار می‌گیرد و به نوعی ارزش شلغم معمولا دست کم گرفته می‌شود. این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی و همچنین منبع خوبی برای فیبر است و می‌توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد.

۱۲. لوبیای سیاه
مجموع فیبر غذایی: ۱۵ گرم فیبر در هر فنجان (۱۷۲ گرم)

مواد مغذی مهم: پروتئین، ویتامین B۱، منیزیم، منگنز، فسفر، ویتامین B۹

لوبیای سیاه سرشار از مواد مغذی است و مقدار زیادی پروتئین و فیبر به رژیم غذایی اضافه می‌کند. میزان بالای آنتی اکسیدان‌ها و زردینه‌ها مانع از تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شود و خطر ابتلا به برخی انواع سرطان و بیمار‌ی های التهابی را به میزان چشم گیری کاهش می‌دهد.

۱۳. نخود
مجموع فیبر غذایی: ۸ گرم فیبر در هر فنجان (۱۶۴ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: پروتئین، مس، ویتامین B۹، منگنز، اسید‌های چرب امگا۶، اسید‌های چرب امگا۳

برای هزاران سال است که نخود در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد و سرشار از مواد مغذی از جمله منگنز است. در واقع، این دانه کوچک ۸۴ درصد منگنز مورد نیاز روزانه بدن یک فرد را تامین می‌کند.

۱۴. لوبیا چیتی
مجموع فیبر غذایی: ۱۳.۲ گرم فیبر در هر فنجان پخته (۱۸۸ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: مس، منگنز، ویتامین B۹، فسفر، پروتئین، ویتامین B۶ و B۲

علاوه بر میزان بالای فیبری که در هر وعده مصرف لوبیا چیتی به دست می‌آید، این ماده خوراکی تقریبا ۲۵ درصد آهن مورد نیاز روزانه‌ی زنان را نیز تامین می‌کند. منگز به تامین انرژی بدن کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌ها از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند.

۱۵. لپه
مجموع فیبر غذایی: ۱۶.۳ گرم در هر فنجان پخته شده (۱۹۶ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: پروتئین، ویتامین B۱، ویتامین B۹، منگنز، اسید‌های چرب امگا۳، اسید‌های چرب امگا۶

سوپ لپه در گذشته بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و امروز نیز لازم است دوباره به رژیم غذایی افراد اضافه شود. مصرف یک وعده غذایی لپه یک سوم ویتامین B۹ و نیمی از فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. همچنین توصیه می‌شود روزانه بیش از مقدار پیشنهاد شده مورد مصرف قرار گیرد.

۱۶. عدس
مجموع فیبر غذایی: ۱۰.۴ گرم فیبر در هر فنجان پخته (۱۹۸ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: پروتئین، آهن، ویتامین B۹، منگنز، فسفر

عدس علاوه بر فیبر بالا سرشار از ویتامین B۹ می‌باشد و یکی از ۱۰ ماده غذایی با B۹ بالا به شمار می‌رود. ویتامین B۹ برای زنان باردار، افرادی که بیماری کبد دارند و افرادی که برخی دارو‌های خاص مصرف می‌کنند، بسیار ضروری است. عدس پلو و سوپ عدس غذا‌های بسیار مناسبی برای قرار دادن این ماده غذایی در رژیم غذایی روزانه است.

۱۷. آجیل
مجموع فیبر غذایی بادام ها: ۱۱.۶ گرم فیبر در هر فنجان (۱۹۸ گرم)

مواد مغذی قابل توجه بادام ها: پروتئین، ویتامین E، منگنز، منیزیم، ویتامین B۲، اسید‌های چرب امگا۶

مجموع فیبر غذایی گردو: ۷.۸ گرم در هر فنجان (۱۱۷ گرم)

مواد مغذی قابل توجه گردو: پروتئین، منگنز، مس، اسید‌های چرب امگا۶، اسید‌های چرب امگا۳، ویتامین B۹، ویتامین B۶، فسفر

البته در مقایسه با مواد غذایی که در بالا بیان شد میزان فیبر آجیل‌ها کمتر است، اما مصرف آجیل روش بسیار سالمی برای افزایش سریع میزان فیبر بدن است. بادام‌ها در مقایسه با گردو‌ها کالری و چربی کمتری دارند اما، پتاسیم و پروتئین بادام بیشتر است. علاوه بر این دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که گردو موجب بهبود قدرت تفکر، حافظه و خلاقیت می‌شود و به عملکرد‌های نوولوژیکی مغز نیز کمک می‌کند.
20 ماده غذایی که فیبر بالایی دارند

۱۸. تخم کتان
مجموع فیبر غذایی: ۲.۸ گرم به ازای هر قاشق سوپ خوری (۱۰ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: پروتئین، ویتامین B۱، منگنز، فسفر، منیزیم، مس، اسید‌های چرب امگا۳

مقدار بسیار زیادی از مواد مغذی در این دانه‌های کوچک وجود دارد و دانه‌های کتان موجب کاهش کلسترول و علائم یائسگی می‌شود. دانه‌های کتان را آسیاب کنید و به اسموتی ها، سالاد و سوپ خود اضافه کنید.

۱۹. دانه‌های چیا
مجموع فیبر غذایی: ۱۰.۶ گرم در هر قاشق سوپ خوری (۲۸ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: پروتئین، کلسیم، فسفر، منگنز، اسید‌های چرب امگا۳، اسید‌های چرب امگا۶

دانه‌های چیا غذایی بسیار عالی است که می‌توانید به راحتی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ماده خوراکی با فیبر بالا و مواد مغذی ضروری به افزایش انرژی و بهبود سلامت غذایی فرد کمک می‌کند و فواید فراوان دیگری نیز دارد. دانه چیا ممکن است مانند لوبیا و حبوبات در بعضی افراد سبب نفخ شود که با مصرف بیشتر آب می‌توان این مسئله را به کمترین میزان ممکن رساند. خیساندن دانه‌های چیا می‌تواند سبب کاهش علائم نفخ شود و به جذب مواد مغذی آن نیز کمک خواهد کرد.

۲۰. کینوآ
مجموع فیبر غذایی: ۵.۲ گرم فیبر در هر فنجان پخته شده (۱۸۵ گرم)

مواد مغذی قابل توجه: آهن، ویتامین B۶، منیزیم، پتاسیم

کینوآ دانه بسیار مفیدی است که مانند غلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی غلات فیبر بالایی دارند، اما همه آن‌ها سرشار از مواد مغذی نیستند. وجود مواد مغذی فراوان در کینوآ، هضم راحت و نبود گلوتن در آن سبب شده است که این دانه خوراکی یکی از بهترین غذا‌های حاوی فیبر محسوب شود. علاوه بر این کینوآ سرشار از مواد مغذی دیگری مانند آهن، ویتامین B۶، پتاسیم و منیزیم است.

منیزیم یکی از ویتامین‌های ضروری است که اهمیت آن دست کم گرفته شده است و علاوه بر مراقبت از قلب تقریبا به همه کارکرد‌های بدن نیز کمک می‌کند. بسیاری از افراد از کمبود منیزیم رنج می‌برند در حالی که خودشان از این مسئله آگاه نیستند. بنابر این، کینوآ نه تنها فیبر را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند، بلکه مواد مغذی ضروری دیگری نیز شامل می‌شود که برای بدن بسیار مفید است.

فیبر چیست؟
پس از بحث درباره غذا‌هایی که فیبر بالایی دارند، زمان آن می‌رسد که کمی دقیق‌تر فیبر را توصیف کنیم. در ابتدا باید توجه داشت که فیبر تنها در میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می‌شود و در دیواره سلولی این غذا‌ها وجود دارد. رژیم‌های غذایی که فیبر بالایی دارند موجب کاهش خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند.

همچنین فیبر سبب حرکت سریع‌تر غذا در دستگاه گوارش می‌شود و عملکرد بهتر آن را به ارمغان می‌آورد. در واقع فیبر آب بدن را جذب می‌کند و به مدفوع اضافه می‌شود. زمانی که شروع به افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی تان می‌کنید باید به آرامی و به صورت تدریجی این کار را انجام دهید.
20 ماده غذایی که فیبر بالایی دارند

میزان فیبر روزانه مورد نیاز بدن
• زنان: ۲۵ گرم
• مردان: ۳۵ تا ۴۰ گرم

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها روزانه کمتر از نصف مقدار پیشنهاد شده فیبر مصرف می‌کنند. بدون مصرف فیبر دستگاه گوارش ممکن است آسیب ببیند، کلسترول که یکی از مهمترین عوامل بیماری‌های قلبی است افزایش می‌یابد و می‌تواند تورم و التهاب درون اندام‌های بدن را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی که حاوی فیبر بالایی هستند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند برخی انواع سرطان، دیورتیکلوز، بیماری‌های قلبی، سندروم روده تحریک پذیر، سنگ کلیه و چاقی را کاهش می‌دهد.

در افرادی که از بیماری‌های دستگاه گوارش رنج می‌برند، فیبر می‌تواند موجب کاهش علائم بیماری شود. فیبر بالا توازن باکتری‌ها در بدن را بر هم می‌زند و باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های غیر مفیدی می‌شود که ریشه مشکلات گوارشی هستند.

همچنین مصرف مقدار بیشتری از میزان توصیه شده می‌تواند بی ضرر باشد، اما در اکثر موارد بسیاری از افراد از کمبود فیبر در رژیم غذایی خود رنج می‌برند.

تفاوت میان فیبر محلول و فیبر غیر محلول
فیبر‌های نا محلول درون روده جمع می‌شوند و سطح pH روده را تنظیم می‌کنند و با افزایش حرکات روده مانع یبوست می‌شوند. فیبر‌های نا محلول در آب حل نمی‌شوند و توسط باکتری‌های موجود در روده بزرگ تخمیر نمی‌شوند. محققین بر این باورند این فیبر‌ها مانع دیورتیکلو و بواسیر می‌شوند و مواد سمّی و سرطان زا را از دستگاه گوارش به بیرون می‌رانند. آجیل، دانه‌های خوارکی، سیب زمینی، میوه با پوست و میوه‌های سبز منابع بسیار خوب و غنی برای تامین این گونه فیبر‌ها به شمار می‌روند.

فیبر‌های محلول علاوه بر مواردی که در بالا بیان شد با چسبیدن به اسید‌های چرب نوعی ماده ژله مانند در دستگاه گوارش تولید می‌کنند. مطالعات پژوهشگران حاکی از آن است که این ژله با طولانی کردن زمان تخلیه معده به جذب بهتر مواد غذایی کمک می‌کند. فیبر محلول به کاهش کلسترول و تنظیم سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نیز کمک می‌کند. این نوع فیبر در لوبیا، جوی دو سر، جو، خانواده توت‌ها و بری‌ها (نظیر تمشک و توت فرنگی) و برخی سبزیجات یافت می‌شود. این فیبر‌ها در معده تخمیر می‌شوند و همچنین موجب تولید گاز و ایجاد نفخ می‌شوند و به همین دلیل باید این غذا‌ها را به مرور به رژیم غذایی اضافه کرد و همراه با آن‌ها مقدار زیادی آب نوشید.

اخیرا محققین دریافته اند که فیبر‌های محلول و غیر محلول کمک بسیاری به کنترل و کاهش فشار خون بالا می‌کنند.

فیبر‌ها در بدن + مزایای دریافت فیبر از غذا‌ها به جای مصرف مکمل غذایی
فیبر‌ها به تنظیم کارکرد‌های روده کمک می‌کنند، میزان کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند و دیواره‌های روده بزرگ را تقویت می‌کنند. علاوه بر این سبب کاهش وزن و تنظیم سطح قند خون نیز می‌شوند. همچنین نتایج تحقیقات حاکی ازآن است زنانی که رژیم غذایی با فیبر بالا را دنبال می‌کنند (۳۸-۷۷ گرم در روز) خطر ابتلا به سرطان تخمدان را به میزان قابل توجهیی کاهش می‌دهند.

قفسه فروشگاه‌های بزرگ و داروخانه‌ها مملو از مکمل‌های حاوی فیبر است در نتیجه پرسشی که به ذهن خطور می‌کند این است که چرا از این مکمل‌ها مصرف نکنیم. در پاسخ به این سوال می‌توان چند دلیل بیان کرد. در ابتدا اینکه غذا‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم علاوه بر فیبر حاوی سایر مواد مغذی نیز می‌شوند که برای بدن ضروری است. مورد دیگر اینکه فیبر‌های مکمل تنها بخش اندکی از فیبر‌های لازم برای بدن را در خود دارند. همچنین مکمل‌ها حاوی متیل سلولز، پلی کاربوفیل کلسیم و دکسترین گندم هستند که هیچ ارزش غذایی به خصوصی ندارد و ترکیبی هستند.

علاوه بر این بر اساس تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، افرادی که دارو‌های دیابت، دارو‌های کاهش دهنده کلسترول، دارو‌های تشنج و و برخی دارو‌های ضد افسردگی مصرف می‌کنند نباید همراه با این دارو‌ها مکمل‌های حاوی فیبر مصرف نمایند، چرا که این مکمل‌ها مانع جذب دارو می‌شوند و از جذب برخی مواد معدنی نیز جلوگیری می‌کنند.

۲۰ غذای حاوی فیبر که در این مطلب لیست شده اند بهترین خوراکی‌ها جهت دریافت فیبر مورد نیاز بدن هستند. فیبر را باید به تدریج به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید و مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های بدون کافئین مصرف کنید تا فیبر بتواند تاثیر بهتری روی بدن داشته باشد.

منبع: draxe
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید