سیگنال افزایش قیمت دلار و سکه

سیگنال افزایش قیمت دلار و سکه

دلار روز اول هفته را با قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد و همین افزایش ابتدای روز کمی جهت انتظاری را تغییر داد. البته به باور برخی فعالان ارزی، اولین سیگنال افزایشی به بازار داخلی از هرات افغانستان رسید.

کد خبر : ۶۹۵۳۹
بازدید : ۹۸۲۰
سکه به مرز ۵ میلیونی نزدیک شد
در اولین روز هفته، بازار ارز و سکه به گمانه زنی‌های مثبت سیاسی توجهی نکردند و هر دو حرکت افزایشی خود را ادامه دادند. روز شنبه، دلار از کف کانال ۱۴ هزار تومانی فاصله گرفت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان ایستاد. شاخص ارزی هفته گذشته نیز مجموعا بیش از ۵/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

در روز افزایشی بازار ارز، سکه تمام بهار آزادی نیز هرچه بیشتر به کانال ۵ میلیون تومانی نزدیک شد. سکه دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قیمت خورد که ۹۰ هزار تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. فلز گرانبهای داخلی نیز هفته گذشته حدود ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.
به گفته فعالان، برخی معامله‌گران انتظار داشتند با توجه به اخبار مثبتی که روز جمعه در کانال‌های خبری معامله‌گران منتشر می‌شد، قیمت دلار و سکه در روز ابتدایی هفته رویه کاهشی به خود بگیرد. یکی از این خبرها، تحلیل روزنامه نیویورک تایمز پیرامون پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران مبنی‌بر مبادله زندانیان با آمریکا بود.
همچنین رسیدن به سطوح مقاومتی دیگر عامل انتظاری کاهنده در میان معامله‌گران بود. با این حال، دلار روز اول هفته را با قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد و همین افزایش ابتدای روز کمی جهت انتظاری را تغییر داد. البته به باور برخی فعالان ارزی، اولین سیگنال افزایشی به بازار داخلی از هرات افغانستان رسید.
به گفته آنها، حدود ساعت ۱۰ صبح در کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت معامله‌گران عنوان می‌شد که قیمت دلار در هرات افغانستان به حدود ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید؛ قیمتی که ۱۰۰ تومان بالاتر از آخرین روز کاری بود. افزایش قیمت در معاملات شهر مرزی، موجب شد که دلار در بازار داخلی نیز افزایشی کار خود را آغاز کند.
دومین سیگنال افزایشی بیرونی از دبی رسید؛ چراکه نرخ حواله درهم در ابتدای روز بالای ۳ هزار و ۸۵۰ تومان و در حدود ۳ هزار و ۸۶۰ تومان ثبت شد. در ادامه روز نرخ این ارز افزایش خود را ادامه داد و حتی برخی فعالان عنوان می‌کردند که در انتهای روز درهم به مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.
به گفته برخی افراد با تجربه بازار حواله درهم به دلیل برخی محدودیت‌های ایجاد شده برای شماری از صرافان ایرانی در دبی با افزایش قیمت مواجه شده بود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه بسیار نزدیک و مستقیمی دارند و به طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

در این میان، برخی معامله‌گران باور داشتند، رفتار کم‌تحرک بازارساز در روز شنبه نیز در رشد قیمت بازار آزاد بی‌تاثیر نبوده است. به گفته آنها، صرافی‌های عرضه کننده بازارساز دیروز قیمت فروش دلار را ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین کردند و تا ساعت ۴ بعدازظهر حداقل آن را تغییر ندادند.
این در حالی بود که در بازار آزاد قیمت رویه افزایشی داشت و بازارساز حداقل می‌توانست با نزدیک کردن قیمت خود به بازار آزاد مانع از تقاضای آربیتراژی شود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه ارزی، هر زمان نوسان‌گیران احساس کرده‌اند بازارساز به یک سطح خاص قیمتی حساسیت دارد و قیمت خود را زیر آن سطح نگه می‌دارد، تلاش‌های نوسانی‌شان را بیشتر کرده‌اند.
این در حالی است که در روز‌های عادی بازارساز معمولا از طریق بازی با قیمت‌ها، مدیریت بازار آزاد را نیز در دست دارد. عده‌ای از معامله‌گران نیز باور داشتند، نوسانگیران قصد داشتند پیش از مصاحبه وزیر امور خارجه ایران با فاکس نیوز قیمت‌ها را بالا ببرند و در صورت واکنش مثبت ترامپ به این مصاحبه در موقعیت فروش قرار بگیرند.
آنچه مسلم است بازار در شرایطی قرار دارد که اخبار متناقضی را دریافت می‌کند و در روز‌هایی که کمی سطح عرضه تغییر کند، قیمت دلار در بازار آزاد نیز رشد می‌کند. با وجود این، رشد دلار همچنان در چارچوب کنترل شده‌ای صورت گرفته است و مدت‌هاست که خبری از نوسان‌های سنگین ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ در بازار نیست. البته به گفته فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار در بازار ازاد رشد بیشتری کرد و ممکن است این روند قیمت این ارز را در ابتدای روز یکشنبه نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید