قیمت دلار، تاکتیک خود را تغییر داد

قیمت دلار، تاکتیک خود را تغییر داد

در این میان، برخی دیگر از معامله‌گران باور داشتند، بازارساز ارزی برای پرهیز از شوک‌های ارزی تاکتیک خود را تغییر داده است و تعدیل آرام قیمت را در پیش گرفته است.

کد خبر : ۶۹۵۸۶
بازدید : ۹۳۶۲
قیمت دلار، تاکتیک خود را تغییر داد
در سومین روز هفته، سکه از مرز ۵ میلیون تومانی عقب‌نشینی کرد و رشد قیمتی دلار کند شد. روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۳۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید.
برخی از فعالان افت بهای اونس در بازار‌های جهانی را عامل تغییر جریان بازار سکه و عده‌ای دیگر اشباع خرید را عامل کاهش قیمت فلز گرانبهای داخلی دانستند. دیروز اونس طلا تا ساعت ۴ بعدازظهر تا ابتدای محدوده هزار و ۲۸۰ دلار پایین رفت.

در این میان، برخی فعالان نیز باور داشتند کاهش کانالی بهای سکه به‌عنوان یک سیگنال احتیاطی در بازار ارز عمل کرد.
روز گذشته، دلار با افزایش جزئی ۳۰ تومانی به بهای ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. این در حالی بود که دلار در روز اول هفته ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در روز دوم نیز رشد ۷۰ تومانی را به ثبت رسانده بود.
برخی از فعالان باور داشتند، کاهش خرید‌ها در بازار سکه و افت این فلز گرانبها موجب شده بود که معامله‌گران ارزی دست به عصاتر در موقعیت خرید قرار بگیرند.
در این میان، برخی دیگر از معامله‌گران باور داشتند، بازارساز ارزی برای پرهیز از شوک‌های ارزی تاکتیک خود را تغییر داده است و تعدیل آرام قیمت را در پیش گرفته است.
یکی از نشانه‌هایی که معامله‌گران برای تایید این ادعا به آن اشاره می‌کنند، نوع رفتار بازارساز پس از ورود دلار بازار آزاد به کانال ۱۴ هزار تومانی بود. به گفته آنها، پس از این اتفاق بازارساز یک روز قیمت خود را در کانال ۱۳ هزار تومانی نگه داشت، ولی به فاصله یک روز، قیمت خود را به کانال ۱۴ هزار تومانی برد.
این در حالی بود که در گذشته بازارساز خیلی بیشتر روی سطوح قیمتی حساسیت نشان می‌داد و با عرضه شدید تا می‌توانست مانع از عبور دلار از سطوح مقاومتی می‌شد.
نتیجه این سیاست، آرامش مقطعی و شوک‌های شدید در پی آن بود. با این حال، رفتار قیمتی بازارساز در روز‌های اخیر تفاوت کرده است، امری که نشان‌دهنده اصلاح برخی از سیاست‌های گذشته بوده است.
در این میان، اخبار غیررسمی نیز حاکی از آن است تیم اقتصادی دولت به این نتیجه رسیده است که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را از دور خارج و زمینه را برای متناسب‌سازی قیمت سامانه نیما و بازار آزاد نیز فراهم کند.
به گفته برخی کارشناسان، در صورتی که این اخبار صحت داشته باشد و به تایید مراجع بالاتر برسد، قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در میان مدت با شوک کمتری مواجه خواهند بود.
سال ۹۷ بخشی زیادی از درآمد‌های ارزی با قیمت ناچیز در اختیار واردکنندگان قرار گرفت؛ با تصور اینکه با این سیاست در برابر شوک‌های تورمی مقاومت کنند. با این حال، نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه بهای اجناس چندبرابر بیشتر شد.
مهم‌تر آنکه بخش زیادی از ارز کشور از دست رفت و توان بانک مرکزی برای مقابله با سفته‌بازان کاهش یافت. انتظار می‌رود در صورت حذف دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، از یک‌سو تقاضای مازاد که به دنبال استفاده از رانت قیمتی است کنار برود واز سوی دیگر، توان بازارساز به‌دلیل دسترسی بیشتر به منابع ارزی برای مقابله با نوسان گیران افزایش یابد.

به گفته فعالان، عامل دیگری که احتیاط را در بازار دیروز ارز بالا برده بود، خبر‌های متناقض سیاسی بود که در کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران منتشر می‌شد.
به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، وقتی شرایط سیاسی مبهم است و احتمال هرگونه خبر جدید مثبت یا منفی جدید می‌رود، معامله‌گران از بازار عقب‌نشینی می‌کنند تا وضعیت شفاف‌تر شود.
عده دیگری از فعالان باور داشتند، شرایط فعلی سایر بازار‌ها نوسانی‌تر است و همین موضوع توجه سفته‌بازان را از بازار ارز منحرف کرده است. به‌عنوان مثال، برخی معامله‌گران باور داشتند، برخی سفته‌بازان در روز‌های فعلی حضور در بازار خودرو را به بازار ارز ترجیح می‌دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید