از فیلم "کاناپه" چه خبر؟

از فیلم "کاناپه" چه خبر؟

حالا و بعد از دوسال که از ساخته شدن فیلم «کاناپه» و ماجرا‌ها و حواشی آن می‌گذرد تعدادی از منتقدان بعد از تماشای فیلم در فضای مجازی بحثی را درباره عدم توقیف این فیلم باز کرده‌اند که چرا برخی فیلم‌ها در راه اکران عمومی دچار آسیب می‌شوند؟

کد خبر : ۶۹۶۰۷
بازدید : ۲۷۸۷
از فیلم
پشت صحنه فیلم " کاناپه"
تینا جلالی | وقتی کیانوش عیاری فیلم «کاناپه» را ساخت کمتر کسی فکر می‌کرد این فیلم او هم همچون «خانه پدری» در پیچ و خم شورای پروانه نمایش باقی بماند و برای نمایش در سینما‌ها دچار دردسر‌های اکران شود.
او که چند سالی درگیر نمایش فیلم خانه پدری بود در فیلم جدیدش «کاناپه» زندگی دو خانواده را روایت کرد که در آستانه وصلت با هم هستند، اما در نهایت یک کاناپه باعث می‌شود زندگی آن‌ها به‌طور کامل دگرگون شود. همین قصه به ظاهر ساده فیلم جدید کیانوش عیاری، اما حواشی عجیب غریبی به دنبال داشت.

ماجرا از چه قرار بود؟ عیاری بر اساس هوشمندی و خلاقیت فیلمسازی‌اش در یک حرکت کاملا غیرمتعارف در سینمای ایران و البته غافلگیرکننده از کلاه گیس برای پوشش خانم‌ها در فیلم استفاده می‌کند؛ و همین نکته زمینه‌ساز بحث و اختلاف نظر زیادی می‌شود و در نهایت از نمایش در جشنواره فجر سال ۹۵ باز می‌ماند.
البته به این نکته هم باید اشاره کرد که بعید به نظر می‌رسد عیاری استفاده از چنین خلاقیت و طرحی درفیلم را بدون مشورت با مسوولان و کاملا خودسرانه به کار برده باشد، اما هرچه بوده این فیلم تاکنون در هیچ جشنواره‌ای نمایش داده نشده و ابراهیم داروغه‌زاده هم در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام کرده که «کاناپه» به دلیل مساله حجاب اساسا امکان اکران ندارد و پرونده را مختومه اعلام کرده است.

حالا و بعد از دوسال که از ساخته شدن فیلم «کاناپه» و ماجرا‌ها و حواشی آن می‌گذرد تعدادی از منتقدان بعد از تماشای فیلم در فضای مجازی بحثی را درباره عدم توقیف این فیلم باز کرده‌اند که چرا برخی فیلم‌ها در راه اکران عمومی دچار آسیب می‌شوند؛ به عقیده آن‌ها وقتی فیلمی همه مراحل قانونی را در ساخته شدن طی می‌کند و در تمام جنبه‌ها مراعات لازم را دارد چرا نباید اکران عمومی شود؟
سینمای ایران پر است از فیلم‌های توقیفی که پس از چند سال محاق، درنهایت رنگ پرده را به خود دیدند و آب از آب هم تکان نخورد، نمونه‌اش فیلم اخیر محسن امیریوسفی، «آشغال‌های دوست داشتنی»، یا فیلم مهم به رنگ ارغوان حاتمی‌کیا و... پس دلیل این همه سختگیری برای فیلمساز چیست؟

اما از آنجایی که در فیلم کاناپه خانم‌ها از کلاه‌گیس به جای حجاب استفاده می‌کنند برخی معتقدند ممکن است استفاده از کلاه گیس در فیلم‌ها همه‌گیر شود و همین نکته باعث شده اجازه نمایش به فیلم عیاری داده نشود.
در همین زمینه هوشنگ گلمکانی در حساب شخصی خود ابراز عقیده کرد: «کاناپه فیلمی بسیار زیبا و تکان‌دهنده است درباره یک موقعیت دراماتیک با مضمون «تحقیر» که فرصت نمایش به آن داده نمی‌شود: او باعث تاسف دانست که چنین فیلمی گرفتار چنین وضعیتی شود و موقعیت مضحکی است که یک اثر هنری فوق‌العاده در بند یک «نگرانی» بماند.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که روز گذشته یک منبع آگاه در سازمان سینمایی گفت: اساسا فیلم «کاناپه» درخواستی برای دریافت پروانه نمایش به سازمان سینمایی ارایه نکرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید