"غیبت" در فیلیپین مجازات دارد!

"غیبت" در فیلیپین مجازات دارد!

غیبت کنندگان فیلیپینی که نخستین بار این قانون را نقض کنند باید جریمه‌ای معادل ۳ یورو پرداخت کنند و به مدت سه ساعت خدمات عمومی مثل برداشتن زباله از خیابان‌های شهر را انجام دهند.

کد خبر : ۶۹۶۷۸
بازدید : ۸۷۲۹
غیبت در فیلیپین مجازات دارد
فرادید | با شروع گرمای سست کننده تابستان، ساکنان «بینالونان» --شهر کوچکی در فیلیپین-زیر سایۀ درختان جمع می‌شدند و داستان‌هایی مربوط به همسایگان، شایعه‌هایی مربوط به رسوایی ها، روابط، ورشکستگی‌ها و طلاق‌ها را با هم به اشتراک می‌گذاشتند.

به گزارش فرادید، اما دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

بر طبق یک قانون محلی که در این شهر تصویب شده است، غیبت و شایعه پراکنی یا به زبان فیلیپینی «چیزمیز»، نقض قانون تلقی می‌شود.

شهردار شهر بینالونان، رامون گایکو سوم، این حکم را بعد از آن اعلام کرد که شایعه پراکنی‌ها باعث شد دردسر‌های زیادی در این شهر ایجاد شوند.

گایکو به گاردین گفت: «انواعی از شایعه وجود دارد، اما بیشتر شایعه‌ها درباره املاک، دارایی، پول، روابط و مواردی از این دست است. این حکم به مردم یادآوری می‌کند که ما نسبت به هر چیزی که می‌گوییم مسئولیم. ما می‌خواهیم به شهر‌های دیگر نشان دهیم که مردم بینالونان مردمی خوب هستند، و اینجا مکانی خوب و امن برای زندگی است.»

کسانی که چندین بار این قانون را نقض کنند باید ۱۵ یورو پرداخت کنند و ۸ ساعت خدمات عمومی انجام دهند.

شهردار تایید کرده است تا کنون چند شهروند به دلیل نقض این قانون دستگیر و تنبیه شده اند و این که این قانون تا حد زیادی جلوی شایعه پراکنی را گرفته است.

این قانون نخستین بار در منطقۀ «کاپاس» که تحت نظارت شهرداری بینالونان است، وضع شد و بسیار موفقیت آمیز بود.

شهردار شهر بینالونان در بخشی از برنامه هایش که در جهت هرچه متمدن ساختن مردم شهر طراحی شده است، اجرای کارائوکه بعد از ۱۰ شب را ممنوع کرده است.

«ممنوع ساختن شایعه راهی است که ما برای ارتقا کیفیت زندگی مردم شهر انتخاب کرده ایم. شهری که در آن شایعه کمتر اتفاق بیفتد بسیار موفق‌تر است؛ زیرا من باور دارم بهتر است مردم به جای منفی صحبت کردن دربارۀ دیگران روی کار‌های خود متمرکز شوند.»

تصویب قوانین ضد اخبار جعلی در منطقۀ جنوب شرق آسیا بسیار شایع شده است. اما از طرفی، این اقدامات به نقض آزادی بیان نیز مربوط است. اما، گایکو، می‌گوید، چنین قانونی به هیچ عنوان مردم بینالونان را از بیان آزادانه و بدون ترس از دستگیری منع نمی‌کند.

منبع: گاردین
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید