شیوع ناامنی غذایی در کشور‌های ثروتمند

شیوع ناامنی غذایی در کشور‌های ثروتمند

آمار‌ها نشان می‌دهد گرسنگی و سوءتغذیه در کشور‌های توسعه یافته مانند انگلستان، کانادا و آمریکا رو به افزایش است. تعداد افرادی که به بانک‌های غذایی متکی هستند امسال ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته در انگلستان افزایش داشته است.

کد خبر : ۶۹۶۹۶
بازدید : ۱۵۴۱
شیوع ناامنی غذایی در کشور‌های ثروتمند
فرادید | کری نایت احساس گرسنگی نمی‌کرد. نه آنطور که از یک فرد گرسنه انتظار می‌رود. البته که شکمش غرغر می‌کرد و او هم آن را می‌شنید. فقط نمی‌توانست احساسش کند. او نام این حالت خود را «وضعیت سوءتغذیه» نامیده بود. رایت، یک مادر تنها با سه فرزند بود و بیشترین حد از سوء تغذیه را داشت. اما مجبور بود، شکم سه فرزندش را که وارد نوجوانی می‌شدند، سیر کند.

به گزارش فرادید، او در خانه‌های مردم کار می‌کرد، اما هرگز به مقدار کافی درآمد نداشت.

او کابینت‌های خانه را برای پیدا کردن یک قوطی سوپ یا لوبیا که بتواند با آن ناهار بعدی را سروسامان دهد، جستجو می‌کرد.

اما اغلب چیز زیادی در کابینت‌ها پیدا نمی‌شد، بنابراین او کم کم سهم غذای خود را حذف کرد.
شیوع ناامنی غذایی در کشور‌های ثروتمند

غذا نخوردن خیلی زود تاثیر خودش را گذاشت. او همیشه خسته بود و نمی‌توانست بخوابد. او گرسنه بود، اما نمی‌خواست چیزی بخورد، اگر چیزی می‌خورد، به سرعت بیمار می‌شد. او دیگر تمرکز لازم را نداشت، برایش سخت بود که رشتۀ افکارش را منسجم نگه دارد.

رایت واقعا خسته بود، اما نمی‌توانست این میزان از خستگی مزمن را با فرزندانش در میان بگذارد؛ بنابراین وقتی می‌خواست در خانه راه برود، دستش را به اثاثیه می‌گرفت که مبادا به زمین بیفتد.

او بالاخره فهمید که علت این خستگی مزمن و سرگیجه ها، کمبود شدید آهن است.

اما او آنقدر‌ها که نگران سلامتی فرزندانش بود، نگران سلامتی خودش نبود. تلاش‌های او برای مخفی نگه داشتن وضعیت سلامتی اش بی فایده بود. فرزندانش مدام از او می‌پرسیدند: چرا همیشه سرگیجه دارد؟ چرا همه اش قرص مصرف می‌کند؟
شیوع ناامنی غذایی در کشور‌های ثروتمند

تا اینکه یک روز که به خانه آمد، متوجه شد یک لیوان شیر روی میز است. پسرش که نگران سلامتی او بود، آن لیوان شیر را برایش ریخته بود. او مادر را مجبور کرد جلوی چشمانش شیر را سر بکشد.

رایت می‌گوید: «نباید این گونه باشد. بچه‌ها نباید اینطوری نگران والدین خود باشند.»

امروز، او نگران سلامت جسمانی اش که به شدت آسیب دیده است، نیست. بلکه وضعیت ذهنی و روانی فرزندانش است که او را نگران کرده است.

دیدن مادر در چنین وضعیتی چه زخم‌های روانی‌ای را در آن‌ها به جای گذاشته است؟

آنچه برای رایت و خانواه اش اتفاق افتاد برای بسیاری دیگر از خانواده‌ها در ثروتمندترین کشور‌های توسعه یافته رایج است.

فقدان امنیت غذایی، که به فقر غذایی، معروف است در انگلستان و ۹ کشور ثروتمند دیگر رو به افزایش است.
شیوع ناامنی غذایی در کشور‌های ثروتمند
هنوز دامنه این تاثیرات مشخص نیست. بطور مثال، میلیون‌ها خانواه در اروپا، آمریکا و کانادا از فقدان امنیت غذایی رنج می‌برند.

تعداد بانک‌های غذا که غذای رایگان در اختیار نیازمندان می‌گذارند، در مناطقی که امنیت غذایی در پایین‌ترین حد خود است، رو به افزایش است.

تراسل تراست، که بانک‌های غذا در انگلستان را اداره می‌کند، اخیرا گزارش داده است تعداد بسته‌های غذایی که به نیازمندان انگلستان داده شده است نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد رشد داشته و به رقمی در حدود ۱.۶ میلیون رسیده است.

اما حتی گروه‌هایی مثل تراسل تراست هم می‌دانند بانک‌های غذا راه حل بلند مدت نیستند. غذا‌هایی که آن‌ها در اختیار نیازمندان می‌گذارند به لحاظ مقدار و کیفیت متفاوت است و اغلب ارزش غذایی اندکی دارند.

سازمان‌های خیریه می‌گویند، برای جلوگیری از افتادن خانواده‌ها در تله گرسنگی باید اصلاحات سیستماتیک رخ دهد.
دانشمندان نشان داده اند که گرسنگی همیشه به وضوح قابل حس نیست. گرسنگی در دوران کودکی می‌تواند تاثیرات خود را در بزرگسالی نمایان کند.

پیامد‌های جسمانی و روانی گرسنگی بسیار جدی است و برای جامعه و خود فرد مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
بانک‌های غذا در محله‌های آمریکا، در شهر‌های کانادا و در کشور‌های ثروتمند اروپایی رو به افزایش است.

در آمریکا، از هر ۵ کودک ۱ کودک گرسنه به مدرسه می‌رود. در کانادا نیز این مشکل رو به رشد است.

نتیجه مطالعات یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کلگری، نشان می‌دهد که تجربه چندبار گرسنگی می‌تواند تاثیرات مخربی بروی سلامت روانی و جسمانی افراد بگذارد. کودکانی که تجربه گرسنگی دارند، کمترین از سایران احتمال دارد مدرسه را به پایان ببرند.

در یک پژوهش که انجام آن ۶ سال به طول انجامید، محققان دریافتند، خطر ابتلا به افسردگی در افراد جوانی که گرسنگی را تجربه کرده بودند، بیشتر بود.

یک تحقیق بزرگ دیگر نشان داد آثار مخرب گرسنگی بر کودکان ۱۰ سال بعد ظاهر می‌شود.

پژوهشگران نوشتند: «گرسنگی یک اثر سمی دارد. بیماری‌های مزمن و آسم در میان افرادی که چندین نوبت دچار گرسنگی شده بودند، بسیار بیشتر از افرادی بود که هرگز گرسنه نمانده بودند.»

منبع: BBC
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید