درباره ایمپلنت دندان بیش‌تر بدانید

درباره ایمپلنت دندان بیش‌تر بدانید

برای سال‌های متمادی تنها گزینه درمانی و راه مقابله با دندان‌های آسیب دیده کشیدن آن‌ها و گذاشتن دندان مصنوعی بود. امروز باتوجه به پیشرفت‌های روزافزون در زمینه پزشکی روش فوق‌العاده‌ای مانند ایمپلنت دندان وجود دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته باشد.

کد خبر : ۶۹۷۳۸
بازدید : ۳۹۴
فرادید | با وجود پیشرفت‌های روزافزون در مراقبت از دندان همواره میلیون‌ها آمریکایی از پوسیدگی دندان، بیماری پیوره و سایر آسیب دیدگی‌های دندان رنج می‌برند. برای سال‌های متمادی تنها گزینه درمانی و راه مقابله با دندان‌های آسیب دیده کشیدن آن‌ها و گذاشتن دندان مصنوعی بود.
به گزارش فرادید؛ امروز با توجه به پیشرفت‌های روز افزون در زمینه پزشکی روش فوق‌العاده‌ای مانند ایمپلنت دندان وجود دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته باشد.

ایمپلنت دندان چیست؟
ایمپلنت دندان جایگزین کردن ریشه‌ها برای کار گذاشتن دندان پروتزی و پر کردن جای خالی دندان‌هایی است که خراب و کشیده شده‌اند. ایمپلنت‌ها یک پایه دائمی برای دندان‌های (ثابت) یا متحرکی ایجاد می‌کنند که قرار است جایگزین دندان‌های طبیعی از دست رفته شوند.

مزایای ایمپلنت
ایمپلنت کردن دندان‌ها می‌تواند فواید متعدد و فراوانی داشته باشد، از جمله:

• بهبود ظاهر: با ایمپلنت کردن دندان به عنوان جایگزین دندان‌های از دست رفته احساس بهتری خواهید داشت؛ زیرا دندان‌های جدید دقیقا شبیه به دندان‌های طبیعی خودتان هستند. ضمن اینکه این دندان‌ها در لثه ثابت می‌شوند و به طور دائمی قابل استفاده هستند.

• بهبود گفتار در ادای کلمات: دندان‌های مصنوعی برخی مواقع ممکن است در دهان دچار لغزش شوند و از لثه جدا شوند که موجب ایجاد ضعف در بیان کلمات هنگام صحبت کردن می‌شوند و فرد نمی‌تواند به درستی صحبت کند؛ اما با استفاده از از ایمپلنت دندان این مشکل دیگر به وجود نخواهد آمد. با ایمپلنت می‌توان بدون هیچ‌گونه نگرانی صحبت کرد.

• راحتی بیش‌تر: از آنجا که با ایمپلنت دندان‌های جدید به طور ثابت و دائمی در دهان قرار می‌گیرند، آسایش و آرامش بیش‌تری را برای فرد به وجود می‌آورند.

• آسان‌تر غذا خوردن: غذا خوردن با وجود دندان مصنوعی می‌تواند کمی دشوار باشد؛ اما دندان‌های ایپملنت شده دقیقا شبیه به دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند و به فرد اجازه می‌دهند تا با اعتماد به نفس غذا بخورد.

• افزایش اعتماد به نفس: ایمپلنت کردن دندان‌ها اعتماد به نفس از دست رفته ناشی از نبود دندان را به فرد باز می‌گرداند و لبخند زیبای شما را آشکار می‌کند.

• بهبود بهداشت دهان و دندان: ایمپلنت دندان نیازی به کشیدن سایر دندان‌ها مانند بریج یا پُل دندان ندارد؛ زیرا دندان‌های مجاور برای دندان‌های ایمپلنت شده نقش نگه دارنده یا حمایت کننده را ایفا نمی‌کنند؛ بنابراین دندان‌های طبیعی سالم باقی می‌مانند و بهداشت دهان و دندان در بلندمدت حفظ می‌شود. ایمپلنت کردن دندان‌ها موجب می‌شود تا امکان رسیدگی به بهداشت میان فواصل دندان‌ها امکان‌پذیر شود و بهداشت دهان و دندان‌ها بیش‌تر حفظ شود.

• دوام: ایمپلنت دوام زیادی دارد و برای سال‌ها بدون ایجاد هیچ‌گونه مشکلی می‌تواند کار کند. در صورتی که به‌خوبی نگهداری شود، تا آخر عمر دوام خواهد آورد.

• راحتی: دندان‌های مصنوعی قابلیت جابجایی دارند، از دهان بیرون می‌آیند و برای ثابت نگه داشتن‌شان نیاز به چسب است؛ اما با ایمپلنت دندان دیگر هیچ‌یک از این مشکلات وجود نخواهند داشت.
ایمپلنت دندان
آیا عمل ایمپلنت دندان موفقیت‌آمیز است؟
میزان موفقیت عمل ایمپلنت دندان می‌تواند باتوجه به محل قرارگیری آن در فک متفاوت باشد. به طور کلی موفقیت این عمل ۹۸ درصد است. ایمپلنت با مراقبت درست می‌تواند برای تمام عمر سالم باقی بماند.

آیا تمامی افراد می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟
به طور کلی هر فرد سالمی که می‌تواند عمل جراحی دندان و کشیدن آن را تحمل کند، برای انجام ایمپلنت دندان مشکلی نخواهد داشت. افرادی که تحت عمل ایمپلنت قرار می‌گیرند، باید لثه‌های سالم و استخوان‌های کافی برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشند. همچنین این افراد باید به بهداشت دهان و دندان به‌خوبی رسیدگی کنند و مرتب برای معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه نمایند. افرادی که زیاد سیگار می‌کشند، تحت پرتو درمانی در نواحی سر و گردن قرار گرفته‌اند یا دچار بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی هستند، به ارزیابی و معاینه نیاز دارند و دندانپزشک باید درباره امکان انجام ایمپلنت دندان تصمیم نهایی را بگیرد.

آیا بیمه هزینه ایمپلنت دندان را پوشش می‌دهد؟
به طور کلی بیمه هزینه‌های انجام عمل ایمپلنت دندان را پوشش نمی‌دهد. احتمالا برخی از خدمات بیمه‌های خصوصی برنامه‌هایی برای پوشش هزینه‌های این عمل داشته باشند که در این مسئله دلیل از دست دادن دندان نیز می‌تواند حائز اهیمت باشد.
ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان
اولین گام برای عمل ایمپلنت برنامه‌ریزی انفرادی برای هر بیمار در روند درمان است. این برنامه معمولا از سوی دندانپزشک و تیم پزشکی او و با در نظر گرفتن نیاز‌های هر بیمار تنظیم می‌شود. تیم دندانپزشکی گزینه‌هایی را که با نیاز‌های فردی مطابقت دارند، در برنامه درمانی در نظر گرفته می‌گیرد.

درمرحله بعدی ریشه دندان که از جنس تیتانیوم است، در لثه کاشته می‌شود و جایگزین ریشه دندان از دست رفته خواهد شد. بعد از ۶ تا ۱۲ هفته در فک ثابت می‌ماند و زمانی که استخوان فک نیز بهبود پیدا کرد؛ باید قطعه پروتزی دیگری روی ریشه کوچک تیتانیومی نصب شود تا بتواند دندان جدید را به‌خوبی نگه دارد.

ایمپلنت کردن دندان یا دندان‌های جدید براساس شکل و آرایش دندان‌های طبیعی انجام می‌شوند؛ سپس تاج دندان روی دیگر اجزای پروتزی کار گذاشته شده در فک نصب می‌شود.

برخی از بیماران به جای یک یا چند تاج منفرد از اتصالاتی روی ایمپلنت استفاده می‌کنند که پروتزی متحرک را نگه می‌دارند. رنگ دندان جدید نیز باید مطابق رنگ دندان‌های قبلی باشد. از آن‌جایی که با ایمپلنت کردن دندان دندان‌های پروتزی جدید در فک کار گذاشته می‌شوند، شکل، عملکرد و حسی که ایجاد می‌کنند، کاملا مشابه با دندان طبیعی خواهد بود.

آیا ایمپلنت درد دارد؟
بسیاری از افرادی که ایمپلنت دندان را انجام می‌دهند، معمولا طی درمان با درد و ناراحتی بسیار کمی مواجه می‌شوند. انجام این عمل نیازمند بی‌حسی موضعی است و درد آن نسبت به درد کشیدن دندان بسیار کم‌تر است. بعد از انجام عمل ایمپلنت نیز برای از بین بردن ناراحتی و درد خفیف می‌توان از دارو‌های مسکن بدون نسخه‌ای مانند تیلنول (Tylenol) و موترین (Motrin) استفاده کرد.
ایمپلنت دندان

مراقبت از دندان ایمپلنت شده
مراقبت از دندان‌های ایمپلنت شده درست مانند مراقبت از دندا‌ن‌های طبیعی خودمان است و شامل مسواک زدن، نخ دندان، شست و شو با دهان‌شویه آنتی باکتریال و چکاپ‌های سالانه دندانپزشکی است.

منبع: webmd
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید