کشور رنگین کمان، نابرابر‌ترین کشور جهان

کشور رنگین کمان، نابرابر‌ترین کشور جهان

هرچند باورش سخت است، اما شکاف اقتصادی امروز در آفریقای جنوبی بسیار بیشتر از سال ۱۹۹۴ است. فقط نابرابری درآمدی نیست که باعث نگرانی است، بلکه نگرانی بیشتر از عدم دسترسی افراد به فرصت‌ها و خدمات عمومی ضروری است. بر اساس گزارش بانک جهانی، متمول‌ترین خانواده‌های آفریقای جنوبی ۱۰ برابر از خانواده‌های فقیر این کشور ثروتمندترند.

کد خبر : ۶۹۷۸۵
بازدید : ۸۷۲۵
کشور رنگین کمان، نابرابر‌ترین کشور جهان
فرادید | بیش از دو دهه است که آفریقای جنوبی یک رژیم نژادپرست را-که در آن اکثریت سیاه پوست تحت کنترل اقلیت سفیدپوست بودند-ملغی کرده است، اما با اینکه طی این مدت دموکراسی آزادی‌های زیادی برای مردم آفریقای جنوبی به ارمغان آورده است، هنوز در شهرستان‌های بزرگ این کشور تغییر چندانی به چشم نمی‌خورد.

در حقیقت، به گزارش بانک جهانی، آفریقای جنوبی، علی رغم ۲۵ سال حکومت مردم سالارانه، بیشترین نابرابری اقتصادی در جهان را دارد.

هرچند باورش سخت است، اما کشور رنگین کمان امروز بیش از سال ۱۹۹۴ دچار شکاف اقتصادی است.

بر اساس گزارش بانک جهانی درباره فقر و نابرابری در آفریقای جنوبی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، میراث آپارتاید از بسیاری راه‌ها در این کشور ادامه یافته است. مردم آفریقای جنوبی که سابقا دچار محرومیت بودند، امروز دارایی، مهارت و درآمد کمتری نسبت به گذشته دارند و هنوز بسیاری از آن‌ها بیکارند؛ و در آنطرف این طیف، اقلیت سفید و نخبه قرار دارند که همچنان رو به پیشرفت و شکوفایی اند.
کشور رنگین کمان، نابرابر‌ترین کشور جهان

شکاف بین فقیر و غنی در آفریقای جنوبی در مقایسه با هر کشور دیگری در جهان بیشتر است.

مدیر آکسفام آفریقای جنوبی، Mthandazo Ndlovu، می‌گوید نابرابری در نتیجه «بی کفایتی سیستمی در سطح دولتی» نسبت به گذشته بیشتر شده است.

او می‌گوید، فقط نابرابری درآمدی نیست که باعث نگرانی است، بلکه نگرانی بیشتر از عدم دسترسی افراد به فرصت‌ها و خدمات عمومی ضروری است.

«این توقع وجود دارد که بعد از ۲۵ سال حکومت دموکراتیک ما دسترسی بهتری به زمین و بهداشت داشته باشیم، و فرزندانمان با دسترسی به سرویس‌های بهداشتی مدرن دیگر از گودال به عنوان توالت استفاده نکنند.»

او می‌افزاید، این به این معنی نیست که دولت برای مسطح کردن زمین بازی و ایجاد تعادل تلاشی انجام نداده است. بر اساس گزارش بانک جهانی دسترسی به خدماتی مانند برق، آب، آموزش و خدمات بهداشتی از زمانی روی کار آمدن کنگره ملی آفریقا ( ANC) در آفریقای جنوبی پیشرفت کرده است.

اما همچنان بخش بسیار کوچکی از جامعه بیشترین میزان از فرصت‌ها و ثروت را در اختیار دارند، در حالی که مابقی برای برطرف کردن احتیاجاتشان تقلا می‌کنند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، متمول‌ترین خانواده‌های آفریقای جنوبی ۱۰ برابر از خانواده‌های فقیر این کشور ثروتمندترند.

Ndlovu می‌گوید: «تعداد افرادی که با شکم گرسنه سر بر بالش می‌گذارند بسیار شوک آور است.»

فقر در میان جمعیت سیاه آفریقای جنوبی در بالاترین میزان خود است و بعد از این گروه، جمعیت «رنگی» یا دورگه‌ها قرار دارند.

استاد اقتصاد دانشگاه کیپ تاون، موری لیبراندت، می‌گوید: «سفیدپوستان آفریقای جنوبی اکثریت جمعیت نخبه یا ۵ درصد بالای جامعه را تشکیل می‌دهند.»

بخشی از تحقیقات وی ردیابی رشد اجتماعی ۳۰۰۰ آفریقای جنوبی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ بوده است.

او می‌گوید: «نبود نابرابری بهترین نشانه‌ای نیست که به ما می‌گوید یک کشور در مسیر درست در حال حرکت است. بلکه بهترین نشانه روند رو به کاهش میزان نابرابرای و رشد طبقه متوسط است.»

بر اساس تخمین‌های این استاد دانشگاه، طبقه متوسط آفریقای جنوبی بسیار کوچک و خموده است و بر اساس آمار از هر ۵ نفر یک نفر در این طبقه جای می‌گیرد.

او می‌گوید، طبقه متوسط آفریقای جنوبی از سال ۲۰۰۸ رشد چندانی نداشته است.

به نظر می‌رسد، نابرابری در آفریقای جنوبی نسل به نسل منتقل می‌شود.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید