رونمایی از چهار داروی ضد سرطان و دیابت

رونمایی از چهار داروی ضد سرطان و دیابت

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مناسب تولید دارو در کشور اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تولید دارو در کشور خوب است و کمبودی نداریم.

کد خبر : ۶۹۷۸۸
بازدید : ۶۸۴۲
رونمایی از چهار داروی ضد سرطان و دیابت
تحریم همواره مشکلات و سختی‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بهداشتی و درمانی به همراه دارد و عبور از آن، تلاش و برنامه‌ریزی‌های مهم در همه حوزه‌ها را می‌طلبد. در حقیقت توسعه و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر گامی است مؤثر برای قطع وابستگی به خارج از کشور و رفع دشواری‌های ناشی از تحریم که تنها در سایه تصمیمات صحیح تحقق می‌یابد.
در همین راستا و در شرایط سخت بازار دارویی کشور، تلاش نخبگان به بار نشست به گونه‌ای که روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از چهار داروی ضد سرطان و ضد دیابت، یک واکسن و همچنین خط تولید نسل سوم پادزهر مار و عقرب رونمایی کرد.

دکتر سعید نمکی در حاشیه مراسم رونمایی از دو داروی ضد سرطان و دو دار‌وی ضد دیابت متعلق به شرکت دانش‌بنیان البرز فارمد گفت: به اعتقاد من، توسعه یعنی تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی؛ چراکه این سرمایه انسانی است که می‌تواند در تولید ملی نقش آفرینی کند.
عزیزانی که در حوزه تولید کشور زحمت می‌کشند یکی از بزرگترین شاهکار‌ها را در کشور انجام می‌دهند. امروز به همت دو شرکت باران و البرز فارمد و معاونت علمی ریاست جمهوری دارو‌هایی به عنوان ماده اولیه در حوزه سرطان و دیابت تولید شده‌است.
تولید این دارو‌ها به شکل قابل توجهی ارزبری را در واردات مواد اولیه دارو‌های ضد سرطان و ضد دیابت کاهش می‌دهد، امیدواریم که ما هم در حوزه سیاست حمایت از تولید داخل در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از تولید داخل نامگذاری کردند، بتوانیم گام‌های مؤثرتری را با حمایت و میدان‌داری بخش خصوصی در این زمینه برداریم.

وی در ادامه با تأکید بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو، افزود: دارو‌هایی که امروز تولید شد در حد تولید صنعتی بوده و قطعاً هم در تولید انبوه دارو‌های خاص قابل استفاده است؛ بنابراین بزرگترین حمایت ما این است که از واردات دارو‌های مشابه داخلی جلوگیری کنیم. در عین حال نظام بانکی، اقتصادی و اجرایی کشور هم باید با تولیدکنندگان داخلی همراه‌تر شوند تا در تولید ملی بنیه بیشتری داشته باشیم.
نمکی در ادامه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت دارو را راه تقویت بنیه اقتصادی این صنعت دانست و تأکید کرد: فعالان اقتصادی دارو معتقدند که به دلیل بنیه اقتصادی پایین صنعت دارو، فعلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها راهگشای این عرصه است. در این شرایط اگر قیمت ارز را بالاتر ببریم، به دلیل سرمایه در گردش بیشتری که این صنعت نیاز دارد، دچار مشکل می‌شویم؛ بنابراین ابتدا باید بتوانیم سرمایه در گردش صنعت دارو را تقویت کرده و سپس درباره تغییر نرخ ارز تصمیم‌گیری کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مناسب تولید دارو در کشور اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تولید دارو در کشور خوب است و کمبودی نداریم. البته مشکلاتی هم وجود دارد در تلاشیم آن‌ها را مدیریت کنیم تا بویژه صنعت داخلی دارو دچار مشکل نشود. در حوزه دارو‌های وارداتی هم فعلاً کمبود قابل توجهی نداریم و امیدواریم بتوانیم این شرایط را ادامه دهیم.

اجازه نمی‌دهم کسی ترمز تولید داخلی دارو را بکشد
همچنین نمکی در مراسم افتتاح خط تولید نسل سوم پادزهر مار و عقرب و رونمایی از واکسن ضد طاعون نوشخوارکنندگان کوچک گفت: خوشحالم که امروز دانشمندان این مملکت در خلق ثروت ملی نقش آفرینی می‌کنند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه ساختار باید به گونه‌ای باشد که در نظام بوروکراتیک سازمان غذا و دارو، ترمزی برای تولیدکنندگان وجود نداشته باشد، خاطر نشان کرد: اجازه ورود دارو‌هایی مشابه تولیدات داخلی را هم نمی‌دهم. من به هیچ وجه اجازه نمی‌دهم که کسی ترمز تولید داخلی دارو در کشور باشد.
بنده به دکتر پیرصالحی هم ابلاغ کرده‌ام که راه را به‌طور یکسان و مشابه برای همه تولید کنندگان باز کند. اما انتظار نداشته باشید هر دارویی که تولید کردید راه ورودش به نظام دولتی و بیمه‌ای را باز کنیم؛ چرا که حتماً باید صرفه اقتصادی آن را بررسی کرده و اثربخشی‌اش را بسنجیم.

همواره با رانت مخالف بوده‌ام
وی در ادامه افزود: من همواره حامی تولید بودم و همیشه با رانت واردات درافتادم. البته با رانت تولید هم اگر سلامت مردم به خطر بیفتد درخواهم افتاد.

نمکی با بیان اینکه افتخار‌آمیز است که در حال حاضر واکسن‌سازی را در بخش خصوصی راه می‌اندازیم، گفت: به عنوان وزیر بهداشت این سند افتخار را در تاریخ مملکت ستودنی می‌بینم. طاعون نوشخوارگان کوچک طی دو تا سه سال گذشته بزرگترین آسیب را به حیات وحش ما زده است.
سازمان دامپزشکی هم اعلام کرده بود که نتوانستیم واکسن آن را دریافت کنیم. حال باید پرسید چرا شرکت رازی آن را نساخته است. من تولید این واکسن را در شرکت دانش بنیان ارج می‌نهم و دست همه کسانی را که به عرصه پراهمیت ساخت واکسن و ضد سم‌ها ورود کردند می‌بوسم و قطعاً از آن‌ها حمایت می‌کنم.

نمکی ادامه داد: در حال حاضر سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی بالای ۹ است. اما باز هم سهم محدودی داریم و نمی‌توانیم بیش از کوپن‌مان خرج کنیم و باید نظام سلامت را با کیفیت اداره کنیم. در این راستا برای ورود دارو‌هایی جدید به فهرست دارویی کشور باید حتماً دقت کنیم و ببینیم که این دارو چقدر اثربخشی دارد و چقدر با جیب ما سازگار است.
همچنین وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم گفت: سازمان غذا و دارو همواره کارشناسان پاکیزه و دانشمندی داشته است، اما در برخی برهه‌ها از سوی تولید کنندگان شکوائیه‌ها و گزارش‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه مراحل و پروسه صدور برخی پروانه‌ها طولانی‌تر از حد مورد انتظار است و گاهی اوقات فیلتر‌هایی ایجاد شده و منجر به ناراحتی تولیدکنندگان می‌شود.

وی افزود: واردات دارو بیش از حد مورد انتظار است و این موضوع تولیدکننده دارو را مغموم می‌کند. ما در حال اصلاح این رویه‌ها هستیم؛ به همین دلیل همه را مکلف کرده‌ایم که واردات دارو‌های مشابه تولید داخل متوقف شود، مراحل صدور پروانه‌ها را تسریع کنیم و استاندارد‌ها را برای حفظ سلامت شهروندان در تولید داخلی تقویت کنیم؛ به‌طوری‌که اگر محصول تولید داخل کیفیت لازم را نداشت قویاً با آن برخورد شود.

نمکی با بیان اینکه در این حوزه‌ها بیش از ۵۰ درصد کار را انجام داده‌ایم، گفت: از روزی که بنده به وزارت بهداشت آمدم، واردات نزدیک به ۱۰۰ قلم داروی مشابه تولید داخل با آهنگی ملایم متوقف شد.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید