ماجرای زوج جنجالی هزار راه نرفته و بنیامین بهادری؛ تلویزیون سلبریتی‌های خودش را می‌سازد؟!

ماجرای زوج جنجالی هزار راه نرفته و بنیامین بهادری؛ تلویزیون سلبریتی‌های خودش را می‌سازد؟!

زوجی که در تمام انتقادات تنها به‌عنوان زوج معروف یا اینفلوئنسر و... ازشان یاد شده؛ در فضای مجازی نام‌ونشانی برای خود دارند. نازی و امیرعظیمی؛ که تنها یکی از پیج‌هایشان بیش از ٣٥‌هزار دنبال‌کننده دارد و به نظر می‌رسد تلویزیون اتفاقا به دلیل همین مخاطب داشتن روی آن‌ها انگشت گذاشته.

کد خبر : ۶۹۸۶۶
بازدید : ۷۰۸۶
زوج جنجالی هزار راه نرفته و حذف بنامین؛ تلویزیون سلبریتی‌های خودش را می‌سازد!
جعبه جادو انگار در این روز‌ها تبدیل شده به جعبه حاشیه، جعبه جنجال، جعبه سوتی‌ها و گاف‌های عجیب‌وغریب، جعبه هشتگ‌های داغی که تلویزیون و تلویزیونی‌ها را در فضای مجازی ترند می‌کند.

بعد از چندوقتی که شبکه سه و داستان‌های تمام‌نشدنی تصمیمات عجیب مدیران این شبکه تلویزیون را تبدیل کرد به منبع تمام‌نشدنی حاشیه؛ حالا در دو روز اخیر سوتی برنامه «هزار راه نرفته» نام شبکه دو تلویزیون را در فضای مجازی داغ کرده است. ماجرا به برنامه «هزار راه نرفته» بازمی‌گردد.
برنامه‌ای که بعد از ١٠‌سال دوباره روی آنتن آمده و قرار است روی سبک زندگی اسلامی- ایرانی مانور دهد. اما در یکی از قسمت‌های اخیرش چنان گافی داده که حتی صدای رسانه‌های اصولگرا را هم درآورده و به‌طور مشخص خبرآنلاین آن را «ملغمه‌ای از دورویی، دروغ، نیرنگ و تمسخر» نامیده که «نتیجه‌ای جز ضربه‌زدن به دین و اعتقاد مردم نخواهد داشت».
سلبریتی‌سازی
جنجال جدید
بله؛ حکایت نمایشی دروغین است که در شبکه دو روی صحنه آمد! نمایشی که بازیگران اصلی‌اش یک زوج اینفلوئنسر بودند. زوجی که تا دیروز با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایشان که نشان از یک سبک زندگی متفاوت از سبک محبوب مسئولان تلویزیون داشت، در فضای مجازی چهره شده بودند، اما جلوی دوربین شبکه دو به یکباره تبدیل شدند به زوجی که از زندگی گذشته خود توبه کرده و راهی تازه آغاز کرده‌اند. زوجی که با پوششی تلویزیون‌پسند جلوی دوربین نشستند و از سبک زندگی جدیدشان گفتند. دم خروس، اما خیلی زود دست آن‌ها و البته ساده‌لوحی برنامه‌سازان ذوق‌زده از تورکردن این زوج را رو کرد تا تنها عایدی این برنامه برای تلویزیون جنجال و حاشیه‌ای جدید باشد.

اتهام: تبلیغ دروغ
ساعاتی بعد از این‌که این زوج جوان که در فضای مجازی برای خود نام‌ونشانی دارند، از «توبه‌کردن» و «باحجاب‌شدن» گفتند؛ ویدیویی از یک «مهمانی مختلط» منتشر شد که نشان می‌داد این‌ها شاید تنها برای یکی‌دوساعت نقاب سبک زندگی موردپسند تلویزیون را به صورت زده بودند. این موضوع در اندک‌زمانی بدل شد به سیل مجازی انتقاد از تلویزیون؛ که سعی در تبلیغ سبک زندگی محبوبش دارد.

البته مسیر این سیل خیلی زود و با هدایت مجازی‌های خاص تغییرجهت یافت و زوج فریبکار را سیبل انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی کرد. زوج اینفلوئنسری که متهمند از تلویزیون برای تبلیغ بیشتر صفحه خود سوءاستفاده کرده و تماشاگران را به بازی گرفته‌اند. درحالی که همگان می‌دانند که اگرهم در این میان مقصری وجود داشته باشند، کمترین تقصیر بر گردن زوجی‌ست که اگر تلویزیون نمی‌خواست ازشان در جهت تبلیغ شعار‌های موردنظرش استفاده کند، داستان‌شان این‌قدر توی بوق‌وکرنا نمی‌شد و انتشار فیلم جدیدشان تا این حد حواس کاربران فضای مجازی را به خود مشغول نمی‌کرد.

سیل انتقادات
ساعاتی بعد از برنامه رسانه‌های اصولگرا به تلویزیون و سازندگان برنامه جنجالی تاختند. خبرنامه سینما انقلاب اولین رسانه از این جنس بود که با کلیدواژه سلبریتی پلاستیکی و یک پرسش منطقی تلویزیون را گوشه رینگ برد: «چرا تهیه‌کننده، ناظر پخش، سردبیر، مدیر گروه و... حتی اسم این افراد به ظاهر تواب را در اینستاگرام سرچ نکرده‌اند و بدون تحقیق به آنتن شبکه دوسیما در لحظات افطار راه یافته‌اند»؟

کامنت‌های پای این مطلب نشانگر اوج انتقاد از تلویزیون بود: «یک پک کامل برای ترویج دروغ، نفاق، معرفی الگوی نامناسب، بی‌مسئولیتی، دین‌زدگی و بی‌اعتمادی به صداوسیما». یا: «در روز‌هایی که ویدیو‌های جشن روزمعلم با صدای ساسی‌مانکن وایرآل می‌شود؛ صداوسیما هم یک زوج سلبریتی پلاستیکی را به‌عنوان الگو معرفی می‌کند». درکل این موضوع موجب شد تا طیف وسیعی از مردم عادی تا سیاستمداران و حتی از مژده لواسانی تا سیدمحمود رضوی به مدیران شبکه دو حمله کنند.
زوج جنجالی هزار راه نرفته و حذف بنامین؛ تلویزیون سلبریتی‌های خودش را می‌سازد!

زوج معروف
زوجی که در تمام انتقادات تنها به‌عنوان زوج معروف یا اینفلوئنسر و... ازشان یاد شده؛ در فضای مجازی نام‌ونشانی برای خود دارند. نازی و امیرعظیمی؛ که تنها یکی از پیج‌هایشان بیش از ٣٥‌هزار دنبال‌کننده دارد و به نظر می‌رسد تلویزیون اتفاقا به دلیل همین مخاطب داشتن روی آن‌ها انگشت گذاشته.

این دو که به هیچ قیمتی حاضر نشدند پرسش‌های خبرنگار را درباره برنامه و فعالیت‌های قبل و بعدشان پاسخ گویند، در پیجی تحت عنوان نازی_امیر_عظیمی عکس‌ها و ویدیوهایشان را به اشتراک می‌گذارند، ساعاتی بعد از انتشار ویدیوی جدیدشان در صفحه شخصی‌شان از هک‌شدن پیج‌شان گفتند: «بچه‌ها پیج ما هک شده و لطفا فیلم و عکس‌های این صفحه رو منتشر نکنید». بعدتر توضیحات تکمیلی هم آمد: «این فیلم‌ها که منتشر شده، مال قبل از برنامه تلویزیون بوده. ما دنبال حاشیه و داستان نیستیم و نمی‌خواهیم این قضیه نه برای ما و نه برای صداوسیما مشکل‌ساز شود». در آخر هم این زوج گفتند که «هرکس این فیلم‌ها و عکس‌ها را منتشر کند، پیگیری قضائی خواهیم کرد» ...

نازی و امیر ادعا می‌کنند که «هیچ دروغی نگفته‌ایم و هیچ کار خلافی انجام نداده‌ایم. فیلم و عکس‌هایی که منتشرشده برای روز‌های قبل بوده که زندگی پرحاشیه‌ای داشتیم». نازی و امیر ادعا کرده‌اند که «واقعا زمان ضبط برنامه اینستاگرام نداشتیم».

تلویزیون ساده!
این‌که یک زوج سبک زندگی مورد علاقه خود را داشته باشند، به خودشان ربط دارد، اما این‌که رسانه ملی به این سادگی گول بخورد، موضوعی نیست که به این راحتی‌ها بتوان هضمش کرد. اما در سال‌های اخیر این اتفاق بار‌ها رخ داده و افراد متعددی از تلویزیون استفاده‌های تبلیغاتی کرده‌اند.

چندماه پیش بود که یک دکتر- خواننده بدصدا توانست خندوانه را سکویی قرار دهد برای شناخته‌شدن و کنسرت‌گذاشتن.
قبل‌تر از آن یک مدل برنامه ماه عسل را جنجالی کرده بود. آخرش هم مشخص شد که میهمان اصلی برنامه نیامده بوده و متولیان برنامه خیلی شتابزده یکی را که در حقیقت کارش مدلینگ عروس بوده، به شرط پاک‌کردن پست‌های اینستاگرامی‌اش به‌عنوان طراح به برنامه آورده‌اند!

پیشتر هم یادمان است که یکی در تلویزیون ادعا کرده بود که دارویی خاص برای نوعی بیماری ساخته؛ که بعدتر معلوم شد باعث تشدید بیماری آن گروه از بیماران می‌شود.
رشیدپور هم یکبار با دعوت از یک نابغه خردسال قلابی سوژه شد و بار دیگر هم با ادیب فیلسوفی که بعد‌ها ادعای داشتن ارتباط با ماوراءالطبیعه کرد و بازداشت شد.
زوجی که با صحبت درباره کتک‌زدن زن توسط همسر فضای جامعه را ملتهب کردند، پدری که ادعا می‌کرد فرزندش سرطانی‌ست و در فاصله‌ای کوتاه یک‌میلیارد تومان جمع کرد و... موارد دیگری از خاطرات‌مان درباره شتابزدگی در دعوت از میهمانان است که برای تلویزیون حاشیه ساخته‌اند.
زوج جنجالی هزار راه نرفته و حذف بنامین؛ تلویزیون سلبریتی‌های خودش را می‌سازد!
ورود سلبریتی ممنوع
چرا بنیامین مجری نشد؟
تلویزیون سال‌ها بود که از سلبریتی‌ها فاصله می‌گرفت، قرار نبود چهره شاخص و محبوبی روی آنتن برود. مجری‌های تلویزیون همان افراد ظاهر صلاح و معمولی بودند که بعضی از آن‌ها هم در کار خود خبره شده و شهرتی دست و پا کرده بودند. نه خبری از سلبریتی‌ها در سریال‌ها بود و نه در فیلم‌های تلویزیونی. اگر هم تک و توک در فیلم تلویزیونی بازی می‌کردند، نه درباره این فیلم تبلیغات خاصی صورت می‌گرفت و نه در بوق وکرنا می‌شد که چنین فیلمی قرار است روی آنتن برود.
یکی دو بار هم بازیگرانی مانند نیکی کریمی و محمدرضا فروتن در تئاتر ها، تله فیلم‌ها یا سریال‌ها بازی کردند، انتقادات زیادی به حضور آن‌ها شد و سازندگان این برنامه‌ها از انتخاب خود منصرف شدند. اما این‌ها برای دوره‌ای بود که تلویزیون تماشاگر داشت و نیازی نبود با هدف جذب تماشاگر از سلبریتی‌ها کمک بگیرد. حالا وضعیت فرق کرده است. باید به هر وسیله‌ای شده برای آنتن خود تماشاگر جذب کند. یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها استفاده از چهره‌های شناخته شده و محبوب در برنامه‌های تلویزیونی بود.

البته آن‌هایی که حاضر به همکاری با این رسانه باشند، آن هم نه در برنامه‌های نمایشی یعنی سریال و فیلم بلکه در برنامه‌هایی که به صورت مشارکتی با حضور اسپانسر‌ها تولید می‌شود و آن‌ها برنامه‌هایی با تماشاگر زیاد می‌خواهند که بتوانند از محل آگهی‌های تبلیغاتی یا سیستم ستاره مربع سود کلانی به جیب بزنند. حضور سلبریتی‌ها همه این‌ها را تضمین می‌کرد. همین شد که پای سلبریتی‌ها به برنامه‌های تلویزیون باز شد.

اشکان خطیبی، رامبد جوان، پژمان بازغی، حمید گودرزی، محمدرضا گلزار و این آخری بنیامین بهادری که البته به آنتن نرسید و با مخالفت مرتضی میرباقری از اجرای برنامه باز ماند. گویا از این به بعد هم قرار نیست هیچ بازیگر یا چهره شاخصی برای اجرای برنامه‌ها انتخاب شود و آن‌ها باید همان کاری را در تلویزیون انجام بدهند که به واسطه آن شهرت پیدا کرده اند. به نوشته روزنامه «جام جم» ارگان رسمی صدا و سیما، تلویزیون قصد دارد بعد از این حضور سلبریتی‌ها در قاب سیما را ضابطه‌مند کند و جلوگیری از اجرای بنیامین بهادری در ماه رمضان هم به عنوان «گام اول» در این مسیر توصیف شده است.

این‌ها همه خبر از تغییر رویکرد تلویزیون در مواجهه با سلبریتی‌ها دارد. انگار از این پس برنامه‌ها آنقدر جذاب از کار دربیایند که نیازی به حضور یک سلبریتی برای جذب تماشاگر نباشد و سلبریتی‌ها هم از این پس فقط می‌توانند در حوزه تخصصی خودشان کار کنند نه اینکه جای مجری‌های دیگر تلویزیون را اشغال کرده و ادعا کنند که درصد بینندگان تلویزیون به واسطه حضور آن‌ها بالا رفته است.

حالا برنامه سازان باید فکر جدی به حال برنامه‌هایی نظیر مسابقات و سرگرمی‌ها کنند، چون از این پس دیگر سلبریتی وجود نخواهد داشت تا آن‌ها از او به عنوان برگ برنده برنامه خود استفاده کرده و با روش‌های ساده انگارانه و سردستی آنتن را پر کنند. آن‌ها اگر کمی به خود زحمت دهند و از نیرو‌های متخصص در هر زمینه‌ای بهره بگیرند، می‌توانند برنامه‌هایی تولید کنند که موفقیت نسبی برنامه‌های اینچنینی را دهه شصت تکرار کند نه اینکه با تکیه به روش‌های جدیدِ سرسری و غلط انداز برای خود تماشاگر بخرند.

تغییر رویکرد
در این چند سال اخیر مدیران این سازمان از افراد مشهور و به اصطلاح سلبریتی‌ها دعوت کردند تا اجرای بعضی از برنامه‌ها را برعهده گیرند تا به این وسیله نظر طرفداران آن‌ها را برای دنبال کردن برنامه‌های تلویزیون جلب کنند. تعداد این برنامه‌ها هم کم نیستند. «خندوانه»، «دورهمی»، «کودک شو»، «برنده باش»، «پنج ستاره»، «عاشق شو» و... روز به روز به ولع بعضی از مدیران این سازمان به دعوت از سلبریتی‌ها افزوده می‌شود و آن‌ها میل زیادی به حضور این افراد در برنامه‌های تلویزیون دارند.
نمونه بارز آن هم برنامه‌هایی است که به مناسبت اعیاد مختلف روی آنتن می‌رود و تهیه کنندگان این برنامه‌ها حتی حاضرند مبالغ کلانی را برای حضور چند دقیقه‌ای سلبریتی‌ها روی آنتن صرف کنند. اما انگار ورق برگشته و رویکرد مدیران تلویزیون تغییر کرده است.

با اعلام نام بنیامین بهادری به عنوان مجری برنامه «ماه ماه» که جایگزینی برای «ماه عسل» بود، به یکباره این روند تغییر کرد. مرتضی میرباقری در اقدامی ناگهانی از اجرای این برنامه توسط این خواننده محبوب جلوگیری کرد. این در حالی بود که دو هفته پیش به دنبال جنجال‌هایی که به دلیل به وجود آمدن تشکیک در نحوه برگزاری و اهدای جایزه به برندگان مسابقه «برنده باش» پیش آمد، اجرای این برنامه متوقف شد و مجری آن محمدرضا گلزار هم به آمریکا سفر کرد.
آن زمان هیچ صحبتی درباره عدم استفاده از سلبریتی‌ها به عنوان مجری پیش نیامده بود و تنها پاسخ به استفتا از آیت الله مکارم شیرازی درباره برگزاری این برنامه و به دنبال آن دستور رهبر انقلاب درباره توقف چنین برنامه‌هایی که به تحصیل مال زیاد بدون زحمت منجر می‌شود، دلیل توقف پخش این برنامه‌ها بود. این شب‌ها گزیده برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری روی صحنه می‌رود و برنامه «قاچ» که بخشی از «خندوانه» هم هست هم پخش می‌شود. انگار نفس حضور چهره‌ها در برنامه‌های تلویزیونی مشکلی ندارد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود.

هنوز جنجال عدم پخش برنامه «نود» فروکش نکرده است و هر دوشنبه مردم یادی از عادل فردوسی پور مجری این برنامه می‌کنند. «دورهمی» هم که فعلا تولید نمی‌شود و مهران مدیری به دنبال اظهاراتش درباره کمک رسانی به سیل زدگان توسط دولت و نحوه گزارش گرفتن خبرنگاران تلویزیون مورد غضب مسئولان قرار گرفته است. اما اتفاق عجیب دیگری هم از ابتدای ماه رمضان رخ داد. سال‌ها بود که بیانات آیت الله مکارم شیرازی بعد از افطار به صورت ضبط شده روی آنتن می‌رفت، اما امسال خبری از این برنامه که زمان زیادی هم از آنتن نمی‌گرفت، نیست.

عده‌ای عدم پخش این برنامه را به پاسخ استفتایی که از آیت الله مکارم درباره برنامه‌هایی مانند «برنده باش» شده بود، می‌دانند. این عده معتقدند نظر این عالم ربانی درباره حرام بودن شرکت در مسابقه «برنده باش» باعث حذف بیانات ایشان از شبکه سوم سیما یعنی همان شبکه‌ای شده که در ابتدا برنامه «نود» از آنتن آن حذف شد و بعد این روند حذفی به «برنده باش» و برنامه سخنرانی بعد از افطار رسید. تا کنون مدیران سازمان درباره حذف این برنامه در ماه رمضان موضع گیری نکردند، اما اینطور که از اوضاع برمی آید و با توجه به صحبت‌های معاون سیما این تازه آغاز ماجراست و از این پس سلبریتی‌ها به مرور از اجرای برنامه‌های مختلف کنار گذاشته خواهند شد.


زوج جنجالی هزار راه نرفته و حذف بنامین؛ تلویزیون سلبریتی‌های خودش را می‌سازد!
خط زدن سلبریتی
میز عادل فردوسی‌پور به شرط چاقو
روزنامه گل نوشت: هندوانه فروش رباط کریمی میز عادل فردوسی پور را خریده است.

پس از تعطیلی برنامه نود، به نظر می‌آید که مسئولان صداوسیما حتی تمایل ندارند که وسایل دکور این برنامه را هم در نزد خود نگه دارند، زیرا آن طور که روزنامه گل در گزارشی نوشته است، یک هندوانه فروش رباط کریمی این میز را از اوراقچی‌های صداوسیما خریده است و بساط هندوانه خود را روی آن پهن کرده است!

میزی که عادل فردوسی پور سال‌ها پشت آن می‌نشست و برنامه نود را اجرا می‌کرد.
منبع: سازندگی، شهروند، فرارو
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید