پاپ: کشتار ارامنه نسل کشی بود

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، کشتار ارامنه در دوران حکومت عثمانی را اولین "نسل‌کشی" قرن بیستم توصیف کرده است.

کد خبر : ۶۹۹
بازدید : ۱۴۶۴

فرادید | پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، کشتار ارامنه در دوران حکومت عثمانی را اولین "نسل‌کشی" قرن بیستم توصیف کرده است.

به گزارش بی بی سی، پاپ این سخنان را امروز و در جریان مراسمی در واتیکان که برای یکصدمین سالگرد این کشتار برگزار شده بود، بیان کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان که پیش از برگزیده شدن به سمت پاپ و از زمان حضورش به عنوان سراسقف کلیسای بوئنوس آیرس روابط نزدیکی با جامعه ارمنی دارد، ضمن دفاع از بکارگیری لفظ "نسل‌کشی" در مورد این کشتارگفته است که این وظیفه اوست تا یاد مردان، زنان، کودکان، و افرادی را که "بدون هرگونه منطقی" به قتل رسیدند، گرامی بدارد.

ترکیه قویا بکارگیری لفظ "نسل‌کشی" برای این کشتار را رد می‌کند و دو سال پیش زمانی که پاپ برای اولین بار کشتار ارامنه را "نسل‌کشی" خواند، شدیدا با آن مخالفت کرد.

ارمنستان می‌گوید حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم این کشور توسط نیروهای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول کشته شدند.

این در حالی است که ترکیه وقوع نسل کشی و کشتار برنامه‌ریزی شده صدها هزار ارمنی در زمان تجزیه امپراطوری عثمانی را رد کرده و شمار کشته‌ها را کمتر از این میزان می‌داند.

ترکیه معتقد است که این کشتار بخشی از درگیرهای داخلی بوده که وقوع جنگ جهانی به آن دامن زده بود.

چندین کشور اروپایی این کشتار را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند. هر چند که ایتالیا و آمریکا رسما از بکارگیری این لفظ خودداری کرده‌اند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید