تاریخچه تهیه سالاد اولیویه

تاریخچه تهیه سالاد اولیویه
کد خبر : ۶۹۹۱۵
بازدید : ۴۴۶۹
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
فرادید | سالاد اولیویه غذای سنتی کشور روسیه است که نه تنها در این کشور بلکه در کشور‌های اروپایی، ایران، مغولستان و همچنین سراسر آمریکای لاتین محبوب است.

در دستور پخت مدرن این سالاد، از سیب زمینی آب پز، هویج، خیار شور، نخود فرنگی، تخم مرغ آب پز، پیاز، ژامبون، نمک و فلفل و سس مایونز استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشور‌ها به این غذا سالاد روسی می‌گویند.

این غذا در اتحادیه جماهیر شوروی جز غذا‌های اصلی در جشن شب‌های سال نو بوده و حتما آن را سرو می‌کردند. سالاد اولیویه را اولین بار در سال ۱۸۶۰ سرآشپز موزه مسکو " لوسیان اولیویه" که اصالتی بلژیکی داشت درست کرد و به سرعت در سراسر مسکو معروف و محبوب شد.

سرآشپز، دستور تهیه را برای کسی فاش نکرد، اما همانطور که از شواهد پیداست مواد این سالاد در ابتدا، گوشت اردک دودی شده، زبان گوساله، خاویار، گوشت خرچنگ، کاهو و سس مایونز بوده است (از خردل و سرکه قرمز و روغن زیتون درست می‌شده).

در اواخر قرن بیستم، یکی از آشپز‌های مخصوص درست کردن سس، "ایوان ایوانف" مصمم شد که دستور این سالاد را از اولیویه بدزدد. زمانی که اولیویه برای کاری ضروری از آشپزخانه خود خارج شد ایوانف از این فرصت استفاده کرد و دستور تهیه این غذا را دزدید.

بعد از این کار ایوانف رستوران اولیویه را ترک کرد و در جایی دیگر به عنوان سرآشپز مشغول به کار شد و سالادی مشابه با سالا اولیویه درست کرد و اسم آن را " سالاد روسی" گذاشت. اما از لحاظ کیفیت و مزه در سطح پایین تری قرار داشت و این مشخص می‌کند او نکته‌ای از دستور پخت را جا انداخته و یا اینکه هرگز نتوانسته به آن پی ببرد.
مواد لازم برای تهیه سالاد اولیویه
همانطور که قبلا اشاره شد در دستور اولیه تهیه این غذا از انواع گوشت استفاده می‌شده که بعد‌ها هزینه آن برای مردم گران شد و آن‌ها ترجیح دادند که مواد دیگری را جایگزین مواد اصلی کنند.

امروزه در اکثر کشور‌ها سالاد اولیویه را با سیب زمینی، نخود فرنگی، تخم مرغ، هویج، گوشت مرغ یا فرآورده‌های آن مثل ژامبون و سس مایونز درست می‌کنند.

در روسیه که خواستگاه اصلی این غذاست، زمان اتحاد جماهیر شوروی با دستوری که گفته شد این غذا را درست می‌کردند و به استقبال جشن سال نو می‌رفتند.
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
سالاد اولیویه در "ویتنام"

سالاد اولیویه در اروپا
در صربستان این سالاد را زمان جشن سال نو سرو می‌کنند. در بالکان در اکثر فست فود‌ها می‌توان این سالا را به اسم " سالاد روسی" سفارش داد. در شمال مقدونیه، آلبانی هم به همین نام این سالاد را می‌شناسند و می‌توان آن را تقریبا در منوی هر رستورانی پیدا کرد.
بلغاری‌ها این سالاد را با سیب زمینی و هویج و نخود فرنگی و سوسیس درست می‌کنند.
در یونان، کرواسی، اسلوونی، این سالاد گوشت ندارد و به نام " سالاد فرانسوی" آن را می‌شناسند. در بوسنی و هرزگوین هم اسم این سالاد، سالاد فرانسوی است.
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
سالاد اولیویه در "اسپانیا"

در رومانی به این سالاد "سالاد گوشت" می‌گویند و از گوشت ریز شده گاو یا مرغ، سبزیجات و سس مایونز و خیارشور تهیه می‌شود. غذای شب سال نو در جمهوری چک سالاد اولیویه‌ای است که به آن سالاد سیب زمینی می‌گویند و از سیب زمینی و انواع سبزیجات معطر، تخم مرغ آب پز، پیاز خرد شده، هویج، کرفس، نخود فرنگی و گوشت گوساله یا ماهی کپور تهیه می‌شود.

مواد اصلی این سالاد در لهستان فقط سیب زمینی و تخم مرغ و نخود فرنگی است که نگینی خرد و با سس مایونز مخلوط می‌کنند. در اسپانیا این سالاد را با تون ماهی درست می‌کنند به این صورت که سیب زمینی، نخود فرنگی، تخم مرغ و تون ماهی را با سس مایونز مخلوط می‌کنند.
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
سالاد اولیویه در "پاکستان"

سالاد اولیویه در آسیا
ترکی‌ها سالاد اولیویه را با هویج، سیب زمینی، خیارشور، نخود فرنگی و سس مایونز درست می‌کنند. گاهی در‌تر کیب آن از گوشت هم استفاده می‌کنند. پاچین این غذا در ترکیه اغلب زیتون و ترشی و لبو است.

در ایران به سالاد اولیویه " سالاد الویه" می‌گویند و با سیب زمینی، تخم مرغ، خیارشور، هویج، نخود فرنگی، مرغ یا ژامبون و سس مایونز درست می‌کنند و معمولا با نون باگت فرانسوی سرو می‌شود.

پاکستانی‌ها و هندی‌ها هم به این غذا علاقه دارند و در ترکیب آن از سیب یا آنانس هم استفاده می‌کنند.

یکی از غذا‌های مورد علاقه در جشن‌ها ومیهمانی‌های مغول ها، سالاد اولیویه است که دقیقا مثل ایرانی‌ها درست می‌کنند.
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
سالاد اولیویه در "هلند"

سالاد اولیویه در آمریکای لاتین
به دلیل مهاجرت اروپایی‌ها به این منطقه، این غذا در مکزیک، گوآتمالا، پرو، آراژانتین، پاراگوئه، اوروگوئه، برزیل، ونزوئلا و جمهوری دومینیکن محبوب است و با سیب زمینی و هویج و لوبیا سبز و سس مایونز درست می‌شود.
سالاد روسی یا سالاد اولیویه را چگونه درست کنیم؟
مواد لازم بزرای تهیه سالاد روسی مدرن (سالاد اولیویه)
سیب زمینی
پیاز
هویج
تخم مرغ
خیار شور
نخود فرنگی
کالباس
سس مایونز
نمک و فلفل
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
طرز تهیه
تخم مرغ و سیب زمینی و هویج را آب پز و نگینی خرد می‌کنیم.
پیاز، خیار شور و کالباس را هم نگینی خرد می‌کنیم.
مواد را درون ظرف مناسبی ریخته و نمک و فلفل را اضافه کنید.
با سس مایونز همه مواد را مخلوط کنید.
می‌توانید با توجه به ذائقه خودتان کمی جعفری خرد شده هم به سالاد اضافه کنید.
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
تاریخچه تهیه سالاد اولیویه/ تکمیل نیست
* این سالاد را هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان غذای اصلی می توانید سرو کنید.
۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید