روایت دوستان بهنام صفوی از روز‌های آخر

روایت دوستان بهنام صفوی از روز‌های آخر

به نظرم بهنام در غریبی بیمار شد، خیلی‌ها بیماری‌اش را باور نکردند. در غریبی هم دوران درمانش را سپری کرد، اصلا کسی باور نداشت، چون قضیه پاشایی پیش آمده بود و خیلی‌ها فکر می‌کردند که این‌ها روشی برای محبوب‌شدن است.

کد خبر : ۶۹۹۴۱
بازدید : ۱۰۸۷۲
جایی دور از استیج؛ بسیار دور
نورا بیگ | تیرماه سال ٩٤ زمانی که خبر بیماری بهنام صفوی در محافل رسانه‌ای پیچید، هنوز مردم در تب‌وتاب مرگ مرتضی پاشایی بودند و بحث‌ها درباره ماهیت سوگواری طرفداران این خواننده داغ بود، به همین دلیل خبر بیماری بهنام صفوی را باور نکردند، اما حالا باید باور کنند که از دنیا رفته است.
خیلی‌ها گفتند شایعه و شاید این راه تازه‌ای برای مشهورشدن است، اما بهنام صفوی یک تومورمغزی در سر داشت و صبح دیروز به دلیل مشکلات شدید تنفسی و پایین‌آمدن اکسیژن خونش در بیمارستان میلاد اصفهان فوت کرد.

از سال٩٢ تا ٩٤ که خودش نخواست کسی از بیماری‌اش خبردار شود و از آن به بعد هم خیلی در معرض اخبار نبود، اما هربار که به بیمارستان می‌رفت یا حال وخیم‌تری پیدا می‌کرد، خبری از او منتشر می‌شد.
بهنام صفوی فقط ٣٦‌سال داشت و به گواه دوستانش از امید به زندگی بالایی برخوردار بود و شاید همین امید به زندگی او را نزدیک به ٤‌سال چشم‌انتظار روز‌های خوب زندگی نگه داشت، اما درنهایت هم مجبور به تسلیم شد. حالا خیلی‌ها از او به‌عنوان پسر مودب موسیقی و سلطان آرامش یاد می‌کنند.

جنگ بهنام با بیماری
رضا فوادیان، مدیر برنامه‌های بهنام صفوی درباره روند بیماری او در این ماه‌های آخر به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «بعد از مشکلاتی که سال گذشته برایش به وجود آمد، تقریبا وضع ثابتی داشت و با شرایط آی‌سی‌یو در منزل نگهداری می‌شد تا تقریبا ٢٠روز قبل که دوباره مشکلات تنفسی پیدا کرد، بنابراین به دلیل شرایط آب و هوایی تهران به اصفهان منتقل شد.»
ضایعه مغزی بهنام صفوی که از سال ٩٢ خود را نشان داده بود، تیرماه سال ٩٤ به قدری شدید شد که او را وارد پروسه درمان جدی کرد و تا روز‌های پایانی عمرش هم درگیر آن بود. اگرچه سال آبان ٩٦ و پس از عمل جراحی دومش در آلمان توسط پروفسور سمیعی باز هم اثرات بیماری او را تنها نگذاشت.
تا همین یک‌ماه قبل البته سطح هوشیاری‌اش کمی بالاتر آمده بود و شاید می‌توانستند با او حرف بزنند، اما به علت جلوگیری از فشار به جمجمه‌اش مجبور بودند که او را درحال خواب نگه دارند. «بهنام خیلی برای بیماری‌اش جنگید و از سال ٩٤ که عمل کرد، تاکنون امید به زندگی او را زنده نگه داشت و تا جایی که توان داشت، ایستاد.»

به سختی برای هوادارانش خواند
ظاهرا آخرین حضور بهنام صفوی در قاب تلویزیون خرداد سال ٩٦ بود که همان زمان و هنگام اجرا هم حالش بد شد: «بهنام در آن اجرا بسیار سخت خواند، اما به خاطر هوادارانش این کار را انجام داد.» فوادیان می‌گوید از همان زمان به بعد دیگر نتوانست آن‌طور که باید، بایستد: «سال گذشته وقتی فهمید که دوستانش، یعنی برادران خسروی و شهاب مظفری برایش کنسرت برگزار کردند، خیلی خوشحال شد. خیلی دوست داشت تا روی استیج از دوستانش تشکر کند.»

هیچ‌وقت با دل خوش از بهنام خداحافظی نکردم
سیدمحمد کاظمی هم یکی از ترانه‌سرایان آلبوم‌های بهنام صفوی است که ظاهرا سابقه آشنایی‌شان به دهه٨٠ برمی‌گردد، با هم چند تک‌آهنگ و یک آلبوم هم داشته‌اند، از دوستی‌شان می‌گوید: «مهم نیست که ما چقدر با هم کار کرده‌ایم، من دوست خوبی را از دست داده‌ام که به راحتی نمی‌شود در دنیا مثل او را پیدا کرد. فارغ از موسیقی، او انسانی دور از شعار بود و شخصیت بی‌نظیری داشت.
خاطرات ما برای تولید آلبوم آرامش و بخشی از آلبوم معجزه زیاد است، اما بعد از بیماری خاطره زیادی از او ندارم، چون درحال درمان بود و او را کمتر می‌دیدم. در طول مدت بیماری هیچ‌وقت و حتی در روز‌هایی که خیلی حال خوبی داشت، امیدوار و خوشحال از بهنام خداحافظی نکردم.
زیاد به روی خود نمی‌آورد، اما متوجه بودم که مشکلات و سرگیجه‌های عجیب ناگهانی دارد. بعد از شیمی‌درمانی‌های خیلی قوی در رمضان سال گذشته به یک آهنگ مشترک فکر می‌کرد، چون همیشه امیدوار و محکم بود. من هم دست پر رفتم به خانه‌اش، اما همان روز فهمیدم اصلا نمی‌تواند اجرا کند. بیماری به بهنام غلبه کرده بود، اما نمی‌خواست بپذیرد. بعد از آن دیگر بهنام را سرپا ندیدم، حتی برنامه داشتیم با هم به کیش برویم، اما زمینگیر شد.»‌

می‌گفت: پدرشدن حس فوق‌العاده‌ای دارد
همکار و دوست صمیمی بهنام صفوی حالا از زمانی می‌گوید که بهنام صفوی ممنوع‌الکار شد؛ اگرچه عادت نداشت موضوعی را کش بدهد، اما از این ماجرا دلخور بود: «او چندنفر را در این ماجرا مقصر می‌دانست با این‌حال خیلی دوست نداشت درباره‌اش حرف بزند.»
بهنام صفوی پاییز سال ٩٦ پدر شد. ماجرایی که خیلی‌ها را متعجب کرد؛ یعنی این‌که گفته می‌شد امید به زندگی بالایی داشت، واقعا همین‌طور بود. «این اواخر می‌گفت: پدرشدن جذاب است و حس فوق‌العاده‌ای دارد. ما هم امیدوار بودیم که معجزه‌ای رخ دهد.»

در غریبی بیمار شد
کاظمی معتقد است که بهنام صفوی در روند تشخیص و بهبود بیماری‌اش سهل‌انگاری کرد و البته خیلی‌ها هم او را تنها گذاشتند: «»
او البته درنهایت معتقد است که بهنام در درمان بیماری‌اش کوتاهی کرد: «از روی امیدواری کوتاهی کرد، دیر به دیر به پزشک مراجعه می‌کرد و اصلا جدی نمی‌گرفت و شاید همان ابتدای بیماری خیلی سهل‌انگاری کرد.»

بهنام صفوی تاکنون حدود ٥ آلبوم و بیش از ٢٠ تک‌آهنگ داشته است که چند مورد آن شهرت زیادی پیدا کرده است؛ مثل قطعه عشق من باش از همین آلبوم که سیروان خسروی ترانه‌سرای آن بود و شما احتمالا آن را زیاد شنیده‌اید.

زانیار خسروی: «نخستین باری که دیدمت فکر کنم دوازده سیزده‌سال پیش بود. راستشو بخوای هممون بهت حسودیمون میشد، چون ‏همیشه می‌خندیدی و خوشحال بودی. حتی تو بدترین شرایط بیماریت هم روحیت و انرژیت بی‌نظیر بود.
امروز اونایی که ‏بدترین کارا رو در حقت کردن بیشتر از همه برات گریه میکنن. اونایی که تو سال‌های اوجت پنج‌سال جلوی خوندنتو گرفتن کلی ‏ابراز ناراحتی میکنن. ولی بازم مهم نیست، چون میدونم الانم داری میخندی مثل همیشه... آخرین باری هم که دیدمت دقیقا هیجده ‏روز پیش بود، سفر سلامت، به دل بماند امید دیدار، خدانگهدار.» ‏

علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد: «‏ دفتر امور موسیقی، سوگ ازدست دادن این هنرمند جوان را به خانواده وی تسلیت گفته و ‏رحمت و رضوان خداوند را برای روح بلندش مسألت می‌نماید.» ‏
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید