راهنمای ساده و برنامه غذایی رژیم لاغری نظامی

راهنمای ساده و برنامه غذایی رژیم لاغری نظامی

رژیم لاغری نظامی یک رژیم بدون هزینه است. برای دنبال کردن دستور العمل‌های آن نیاز نیست کتابی بخرید یا غذا و مکمل گران قیمتی را تهیه کنید.

کد خبر : ۷۰۰۸۳
بازدید : ۲۱۷۰۰
فرادید | رژیم لاغری نظامی هم اکنون یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی لاغری در دنیا است. برخی از ادعا‌ها حاکی از آن هستند که این رژیم به فرد کمک می‌کند تا فورا کاهش وزن را تجربه کند، چیزی حدود ۴٫۵ کیلو گرم (۱۰ پوند) در عرض یک هفته.

به گزارش فرادید، رژیم لاغری نظامی یک رژیم بدون هزینه است. برای دنبال کردن دستور العمل‌های آن نیاز نیست کتابی بخرید یا غذا و مکمل گران قیمتی را تهیه کنید.

اما آیا این رژیم واقعا تاثیری دارد؟ و آیا چیزی است که بتوانید امتحانش کنید؟ در این مطلب، مواردی را در رابطه با این رژیم غذایی توضیح خواهیم داد.

رژیم غذایی نظامی چیست؟

رژیم غذایی نظامی که به عنوان رژیم سه روزه نیز شناخته می‌شود، یک رژیم غذایی جهت کاهش وزن است که به فرد کمک می‌کند در عرض یک هفته، حدود ۴.۵ کیلو گرم (۱۰ پوند) از وزنش را کاهش دهد.

برنامه رژیم غذایی نظامی سه روز، یک برنامه غذایی دارد و برای چهار روز بدون برنامه و آزاد است و این چرخه هفتگی دوباره و دوباره تکرار می‌شود تا زمانی که به وزن دلخواه خوددست یابید.

طرفداران این رژیم غذایی ادعا می‌کنند متخصصین تغذیه ارتش ایالات متحده آمریکا این برنامه رژیم غذایی را طراحی کرده است تا سربازان به شکل سریع تری به اندام ایده آل برسند.

با این وجود واقعیت حاکی از آن است که این رژیم لاغری غذایی، به هیچ نهاد حکومتی یا نظامی وابسته نیست.

رژیم نظامی، با نام‌های دیگری مانند رژیم نیروی دریایی (navy diet)، رژیم ارتشی (army diet) و حتی رژیم بستنی (ice cream diet) نیز شناخته می‌شود.

رژیم غذایی نظامی چگونه تاثیر می‌گذارد؟

رژیم سه روزه نظامی، طی یک مدت ۷ روزه به ۲ مرحله تقسیم می‌شود.

برای سه روز اول، شما یک برنامه از پیش تعیین شده و کم کالری برای صبحانه، ناهار و شام را دنبال می‌کنید و هیچ میان وعده غذایی در برنامه تتان وجود ندارد.

مجموع کالری دریافتی در این سه روز تقریبا ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در روز است.

این میزان، بسیار پایین‌تر از مقدار کالری دریافتی روزانه برای بزرگ سالان است.

برای ۴ روز باقی مانده هفته، تغذیه سالم خواهید داشت و میزان دریافت کالری تان را به اندازه رژیم غذایی خود حفظ می‌کنید.

طبق ادعای طرفداران این رژیم، هر فرد می‌تواند این چرخه را هر چند بار که لازم است تکرار کند تا به وزن مطلوب خود دست یابد.
رژیم لاغری نظامی؛ راهنمایی ساده و آسان (به همراه یک برنامه غذایی)

برنامه غذایی
برنامه غذایی ۳ روزه رژیم نظامی عبارت است از:

۱. روز اول
این برنامه برای روز اول است و حدود ۱۴۰۰ کالری دارد

صبحانه:
• یک برش نان تست، ۲ قاشق غذا خوری کره بادام زمینی
• نصف یک گریپ فروت
• یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:
• یک برش نان تست
• نصف یک کنسرو تنِ ماهی
• یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

شام:
• ۸۵ گرم (۳ اونس) گوشت همراه با یک فنجان لوبیا سبز
• یک سیب کوچک
• نصف موز
• یک فنجان بستنی وانیلی.

۲. روز دوم
این برنامه برای روز دوم است و شامل حدودا ۱۲۰۰ کالری است.

صبحانه:
• یک برش نان تست
• یک عدد تخم مرغ آب پز
• نصف موز
• یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:
• یک عدد تخم مرغ آب پز
• یک فنجان پنیر کاتیج (cottage)
• ۵ عدد بیسکویت ترد
• یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

شام:
• ۲ عدد هات داگ بدون نان
• نصف فنجان هویج و نصف فنجان بروکلی
• نصف موز
• نصف فنجان بستنی وانیلی.

۳. روز سوم
این برنامه برای روز سوم است و شامل تقریبا ۱۱۰۰ کالری می‌شود.

صبحانه:
• یک تکه ۳۰ گرمی پنیر چدار
• ۵ عدد بیسکویت ترد
• یک عدد سیب کوچک
• یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:
• یک برش نان تست
• یک عدد تخم مرغ (نحوه پخت آزاد)
• یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

شام:
• یک عدد تنِ ماهی
• نصف موز
• یک فنجان بستنی وانیلی

در صورت تمایل می‌توانید به هر میزان و مقدار که می‌خواهید قهوه یا چای بنوشید البته تا زمانی که شکر و خامه به این نوشیدنی‌ها اضافه نمی‌کنید. نوشیدن آب به مقدا زیاد را فراموش نکنید.

۴. ۴ روز باقی مانده
چهار روز باقی مانده هفته نیز باید برنامه رژیم غذایی را دنبال کنید.

در داشتن میان وعده آزاد هستید و هیچ گونه محدودیت و یا ممنوعیت غذایی‌ای برای تان وجود ندارد. با این وجود باید مقدار هر وعده غذایی را محدود کنید تا میزان کالری دریافتی روزانه تان، کمتر از ۱۵۰۰ کالری در روز باشد.

همچنین می‌توانید با کمک گرفتن از برنامه غذایی بعضی از وب سایت‌ها و تعدادی از اپلیکیشن‌ها میزان کالری دریافتی روزانه تان را دنبال کنید.

قانون دیگری برای این چهار روز وجود ندارد.

مواد غذایی مجاز به استفاده

افرادی که دارای محدودیت‌های غذایی هستند مجاز هستند به جای غذا‌های پیشنهادی، غذا‌های دیگری را در ۳ روز اول مصرف کنند، اما این غذا‌های جایگزین باید به همان اندازه بیان شده کالری داشته باشند.

به عنوان نمونه اگر فرد به ماده غذایی آلرژی دارد مانند بادام زمینی، او می‌تواند به جای آن کره بادام مصرف کند.

همچنین در صورتی که فرد گیاهخوار است می‌تواند به جای یک تنِ ماهی، به اندازهیک فجان بادام بخورد.

هدف این است که میزان کالری دریافتی شما به همان اندازه بیان شده در مطلب بالا باقی بماند. اگر هر وعده گفته شده در برنامه را به هر دلیلی تغییر می‌دهید، باید کالری آن را حساب کنید.

طرفداران رژیم لاغری یک هفته‌ای پیشنهاد می‌کنند آب لیموی گرم بنوشید، اما از مصرف نوشیدنی‌هایی که شیرین کننده‌های مصنوعی دارند، خود داری کنید. با این وجود هیچ دلیل علمی در این باره وجود ندارد که ثابت کند این ایده خوبی است.
رژیم لاغری نظامی؛ راهنمایی ساده و آسان (به همراه یک برنامه غذایی)

آیا رژیم لاغری یک هفته‌ای بر اساس شواهد علمی به دست آمده است؟

همواره هیچ مطالعه‌ای روی رژیم لاغری یک هفته‌ای انجام نشده است. با این وجود، احتمال اینکه یک فرد معمولی به دلیل محدودیت مصرف کالری در طول یک هفته، چند کیلوگرم از وزنش کم شود، بالا است.

در صورتی که کالری ورودی به بافت چربی، کمتر از کالری خروجی آن باشد، چربی سوزی اتفاق خواهد افتاد.

با این حال، طرفداران این رژیم بر این باورند ترکیبات غذایی متنوع در این برنامه سبب می‌شود این رژیم لاغری، موثر و مفید باشد، زیرا ترکیبات غذایی تعیین شده در رژیم غذایی لاغری، متابولیسم و چربی سوزی را افزایش می‌دهد، اما حقیقتی پشت این ادعا وجود ندارد.

قهوه و چای سبز حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند تا حدودی متابولیسم را افزایش بدهند، اما تا کنون هیچ ترکیب غذایی که بتواند چنین تاثیری داشته باشد شناخته نشده است.

اگر شما نیز نگاهی به غذا‌های موجود در این برنامه بیندازید متوجه خواهید شد که شباهتی به خوراکی‌های چربی سوز ندارند.

مواد غذایی که حاوی پروتئین بالایی هستند، بیشتر از هر غذای دیگری، متابولیسم را افزایش می‌دهند. اما اکثر مواد غذایی رژیم نظامی، کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات هستند که ترکیب نا مناسبی برای کاهش وزن هستند.

همچنین تعدادی از افراد ادعا می‌کنند که این رژیم، فوایدی مشابه روز‌ه گرفتن دارد. اما هیچ گونه شباهتی بین روزه و رژیم لاغری نظامی دیده نمی‌شود، بنا براین می‌توان نتیجه گرفت که این ادعا نا درست است.

آیا رژیم غذایی نظامی بی خطر و موثر است؟

رژیم لاغری یک هفته‌ای برای یک فرد معمولی با شرایط سلامتی نرمال خطری به همراه ندارد، زیرا کوتاه‌تر از آن است که آسیبی ماندگار داشته باشد.

با این وجود، اگر بخواهید این رژیم را به مدت چند ماه دنبال کنید، محدودیت مصرف کالری آن ممکن است شما را درمعرض کمبود مواد مغذی قرار بدهد.

به ویژه اگر در روز‌های آزادتان، به طور مرتب سبزیجات و سایر غذا‌های مغذی مصرف نکنید.

علاوه بر این خوردن هات داگ، بیسکویت ترد و بستنی آن هم هر هفته، سبب بروز مشکلات متابولیسمی می‌شود. مواد غذایی نا سالم نباید به هیچ عنوان جایگزین ثابت تغذیه تان باشد.

این رژیم لاغری نظامی نسبتا راحت و موثر است و نیازی به ایجاد تغییرات بلند مدت در عادات ندارد و تنها باید برای مدت کوتاهی اراده داشته باشید.

این بدین معنی خواهد بود که احتمالا برای کنترل وزن تان در طولانی مدت کمکی نخواهد کرد، زیرا برای تغییر عادت‌ها و سبک زندگی کمکی به شما نمی‌کند.
رژیم لاغری نظامی؛ راهنمایی ساده و آسان (به همراه یک برنامه غذایی)

آیا در عرض یک هفته می‌توانید ۴٫۵ کیلوگرم وزن تان را کاهش دهید؟

رژیم نظامی به شهرت رسیده است، چون ادعا دارد که می‌توانید در عرض یک هفته، چهار و نیم کیلوگرم از وزن‌تان را کم کنید.

از لحاظ تئوری، این میزان کاهش وزن برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند و مصرف کالری شان را به شدت محدود می‌کنند، امکان پذیر است. با این حال، بخش عمده این کاهش وزن به دلیل از دست دادن آب بدن است، نه چربی اضافی بدن.

با کاهش ذخیره گلیکوژن بدن، وزن آب به سرعت افت می‌کند و این اتفاق هنگامی که مصرف کربوهیدرات و کالری را محدود می‌کنید رخ می‌دهد.

به نظر می‌رسد این شرایط زمانی که روی ترازو می‌روید خوشایند باشد، اما هنگامی که مجددا به تغذیه عادی تان باز می‌گردید، این وزن از دست رفته، دوباره به حالت اول باز می‌گردد.

رژیم نظامی می‌تواند مفید باشد، اما نه برای مدت زمان طولانی
در صورتی که می‌خواهید به سرعت چند کیلوگرم از وزن خود کاهش دهید، بنا براین رژیم نظامی مناسب خواهد بود.

اما باید بدانید که وزن کاهش یافته، خیلی زود به حالت اول برمی گردد. در نتیجه، رژیم لاغری یک هفته‌ای برای اهداف بلند مدت مفید نخواهد بود.

اگر به طور جدی قصد دارید وزن کم کنید و بعد از رسیدن به وزن مطلوب تان آن را حفظ کنید، راه‌های فراوانی برای کاهش وزن وجود دارند که بسیار بهتر و سودمند‌تر از رژیم لاغری نظامی هستند.

منبع: healthline
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید