ماجرای ٥ فروند نفتکش و سود ٦٠ میلیون دلاری!

ماجرای ٥ فروند نفتکش و سود ٦٠ میلیون دلاری!

حدود ۴‌هزار حواله به نام بابک زنجانی انجام داده‌ایم و به ازای هر حواله ۵۰دلار می‌گرفتم... آقای مالاژ مدیرعامل گرین مالین فردی مالزیایی‌تبار است و دو کشتی برای انبارداری نفت ایران قرار می‌دهد و قرار بر این می‌شود که این موضوع مخفی و پوشیده بماند.

کد خبر : ۷۰۱۹۸
بازدید : ۹۱۳۷
ماجرای ٥ فروند نفتکش تحویلی و سود ٦٠ میلیون دلاری!
چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این جلسه، متهم، زیبا حالت منفرد که نام او به پرونده بابک زنجانی گره خورده، در بخشی از دفاعیات خود مدعی کذب‌بودن اظهارات زینب مددی، هماهنگ‌کننده امورات بابک زنجانی شد و گفت: «خانم مددی اظهار داشته که بنده چندین‌بار در سال به دفتر بابک زنجانی رفت‌وآمد داشته‌ام؛ این درحالی است که درطول مدت آشنایی‌ام فقط سه‌بار به آن‌جا مراجعت داشتم. همچنین تأسیس بانک CIMB که ۴۰‌سال پیش در مالزی تأسیس شد را به عهده من گذاشته‌اند.»
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «حدود ۴‌هزار حواله به نام بابک زنجانی انجام داده‌ایم و به ازای هر حواله ۵۰دلار می‌گرفتم... آقای مالاژ مدیرعامل گرین مالین فردی مالزیایی‌تبار است و دو کشتی برای انبارداری نفت ایران قرار می‌دهد و قرار بر این می‌شود که این موضوع مخفی و پوشیده بماند.
ماهانه یک‌دلار و ۱۰سنت بابت هر بشکه نفت آن را اجاره دادند و آقای شمس و بابک زنجانی با آن موافقت کردند. بنده از جهت دلسوزی به چانه‌زنی ادامه دادم و آن را به ۹۵ سنت رساندم. برآیند تمام تحقیقات این بود که اینجانب با جان و دل مسئولیت حسن انجام کار را از طریق دو کشتی فراهم کردم. دلیل اعتماد بابک زنجانی به من حسن انجام کار و امانتداری من بود.»

کار من دکوراسیون ساختمان بود
قاضی صلواتی بین اظهارات متهم پرسید: «درکدام حوزه با بابک زنجانی فعالیت اقتصادی داشتید؟» که منفرد پاسخ داد: «در دو حوزه ثبت شرکت‌های صوری در مالزی برای انجام حوالجات و پیداکردن مخازن نفتی.» او درباره شغل خود هم عنوان کرد: «کار من دکوراسیون ساختمان در مالزی بود و به هیچ‌عنوان در نفت و بانک تخصص نداشتم.
شرکت‌هایی که تأسیس کردم؛ سوییفت، اینترنشنال ایزو و پترومستر بود که ریاست دادگاه خواستند در این مورد صحبت نکنیم. این شرکت‌ها را به نام خودم و برای انجام حوالجات از ایران ثبت کردم و برای استفاده بابک زنجانی بوده است. در تمام شرکت‌ها رئیس هیأت‌مدیره بوده‌ام.»

سود ٦٠‌میلیون دلاری
قاضی صلواتی در بخش دیگری از دادگاه خطاب به متهم گفت که نقش خود را کمرنگ نشان می‌دهد و تأکید کرد: «درصورتی که اگر اقدامات مجرمانه شما نبود، بابک زنجانی هیچ‌وقت نمی‌توانست به عملیات مجرمانه برسد.» متهم همچنین در پاسخ به نماینده دادستان که پرسیده بود: «چه میزان نفت تحویل شما شد؟»
گفت: «۵ فروند کشتی نفتکش میعانات گازی پارس‌جنوبی که مدت‌ها روی آب مانده بود و هیچ‌کس به خاطر مسائل زیست‌محیطی انبارداری آن را قبول نمی‌کرد، تا آنجایی که خاطرم هست حدود ۱۰ تا ۱۱‌میلیون بشکه بوده است.» منفرد همچنین در پاسخ به سوال قاضی صلواتی مبنی بر این‌که «شما کارمند زنجانی بوده‌اید، چه منفعتی از ذخیره نفت‌ها بردید؟»
گفت: «یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار سود بردم.»، اما قاضی صلواتی پاسخ داد: «شما ۶۰‌میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید، حتی وقتی در مالزی بودی، از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می‌کردی و در اظهارات شمس و بابک زنجانی به این مورد اشاره شده است.» بعد از صحبت‌های علیرضا منفرد، شمس، با یکی دیگر از محکومان پرونده صحبت‌هایی داشت که درنهایت ادامه دادگاه رسیدگی به روز یکشنبه ۵ خرداد ساعت ۱۰ صبح موکول شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید