اعتراض "بابک" به کار رسانه‌ها

دومین جلسه دادگاه متهم نفتی(بابک زنجانی) با خواندن 140 از کیفرخواست به پایان رسید و جلسه بعدی رسیدگی فردا صبح می‌باشد.

کد خبر : ۷۰۲۳
بازدید : ۱۰۸۰
دومین جلسه دادگاه بابک زنجانی در تاریخ 12 مهر، با خواندن 140 از کیفرخواست برگزار شد.

بابک زنجانی در این جلسه نسبت به انتشار جزییات دادگاه روز قبل توسط رسانه‌ها اعتراض کرد که قاضی صلواتی در این باره گفت: اگر رسانه‌ها از قوه قضاییه دارای مجوز باشند، می‌توانند روند دادگاه را انتشار دهند، ولی نمی‌توانند جزییات کیفرخواست را بیان کنند.

بابک زنجانی گفت: مطالبی که در کیفرخواست آمده فقط صرفاً اتهامات من است اما رسانه‌ها به گونه‌ای مطالب را منتشر کردند که گویا اتهام من ثابت شده است.

قاضی صلواتی در پاسخ به متهم اظهار داشت: ما هم می‌دانیم که اینها اتهامات شما بوده و شما و وکیل‌تان فرصت دارید از خودتان دفاع کنید.

جزییات از کارنامه متهم نفتی که در جلسه دوم دادگاه مطرح شد
نماینده دادستان با شروع قرایت کیفرخواست گفت: کلاهبرداری از شرکت نفت را دوران انفجار سرمایه بابک زنجانی خواند که این دوران مربوط به سال‌‌های 91 و 92 است، در این دوران وزیر نفت سابق، متهم ردیف اول را به عنوان سرمایه گذار تایید می‌کند و وی مدعی می‌شود که مالزی و چین دارای مخازن بزرگ نفتی است و درخواست انبار نفت در این کشور‌ها را دارد که امور بین الملل قضاوت نفت درخواست وی را بدون وجود قرارداد قبول نمی‌کند.

وی افزود: این بار متهم نفتی به عنوان خریدار وارد می‌شود و از طریق صندوق بازنشستگی شرکت نفت این معامله را انجام می‌دهد، آنچه مسلم است، بابک زنجانی در تمام معاملات از خود سرمایه‌ای نداشته است.

معاون دادستان یکی دیگر از اتهامات بابک زنجانی را کلاهبرداری کلان از شرکت نفت ایران با همکاری دو متهم دیگر پرونده با سرمایه اندک و اقدام به خرید انواع حواله‌های نفتی بیان کرد.

وی گفت: بابک زنجانی در مورد جابجایی ارز به عنوان واسطه بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی فعالیت داشته است.

نماینده دادستان تهران به سال های 91 و 92 در کارنامه متهم نفتی اشاره کرد و گفت: دوره دوم فعالیت‌های «ب.ز» معروف به دوره انفجار در نقدینگی سرمایگی است که مربوط به سال های 91 و 92 می شود.وی با هدایت «ح.ف.ه» جهت انجام معامله به رابطان و مسئولان نفتی معرفی می‌شود و محمو‌له‌ای با ارزش 2 میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد محموله‌ها به وی و «م.ش» تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با معاملات نفتی متهم باید این نکته اشاره کرد که 15 میلیارد یورو از محل نقدینگی بانک مرکزی به شرکت «ن» پرداخت شده است. لازم به ذکر است اکثر قریب به اتفاق عملکرد متقلبانه زنجانی در معاملات از شرکت «HK» در بستر بانک «اف آی بی» و «کنت» صورت گرفته است.

نجفی اشاره کرد: «ب.ز» از طریق «م.ش» به «ا.و.د» جهت خرید نفتی معرفی شده است و از بانک مرکزی مبلغ 15 میلیون یورو وام به منظور توسعه میادین مشترک نفتی بین ایران و قطر گرفته است.

نجفی ادامه داد: «ب . ز» محموله هایی از جمله از جمله 2 میلیون بشکه نفت خام، 106 هزار تن نفت کوره، 300 هزار تن نفت کوره، 900 هزار تن نفت کوره، 600 هزار تن نفت کوره، 250 هزار تن معیانات گازی و همچنین 120 هزار تن معیانات گازی که در مجموع 11 محموله از شرکت ««HK» گرفته است که مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش یافته به ارزش 2 میلیارد و 616 میلیون دلار آمریکا است.

نماینده دادستان در توضیح مربوط به نحوه فعالیت بابک زنجانی گفت: «ب. ز» با خرید دو بانک یکی در مالزی و دیگری در تاجیکستان روند قدرت گرفتن خود را ادامه داد، به گونه ‌ای که «ق. ش» مدیرعامل بانک «م» و «الف. و. د» مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت هرکدام در بازجویی‌ها نحوه ارتباط‌گیری خودشان را با بابک زنجانی متمول جلوه کردن این فرد به واسطه داشتن بانک قید کردند.

نماینده دادستان ادامه داد: این فرد آنقدر در مورد اموال و دارایی‌های خود گفته بود که سعید مرتضوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی وقت را مجاب کرده بود تا در تاریخ 27 آذرماه 91 توافق‌نامه‌ای مبنی بر خرید 138 شرکت با بابک زنجانی امضا کند.

وی افزود: این خرید با رقمی معادل 4.4 دهم میلیارد یورو انجام گرفت.

نماینده دادستان تصریح کرد: بابک زنجانی حتی یک فقره ضمانت به مبلغ 8 هزار میلیارد تومان در حق شهرداری تهران صادر کرد که البته این ضمانت‌نامه باطل شد.

وی گفت: ساز و کار خلق پول بی حد و حساب بابک زنجانی زمانی رخ داد که وی با تأمین اجتماعی گره خورد.

در حال حاضر نماینده دادستان تغییر کرده و یکی دیگر از نمایندگان دادستان تهران مشغول قرائت کیفرخواست صادره است. "ساعت 10:10ا تشخیص قاضی صلواتی، برای ادامه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی 15 دقیقه تنفس اعلام شد. "ساعت 10:27"

قاضی صلواتی پس از تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام کرد: وکلای خارجی «ب. ز» با ارسال پیش نویس ضمانت نامه بدون قید و شرط به دادگاه اعلام کردند که وجوه بدهی این متهم به شرکت «HK» را پرداخت می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید