بانک اتاقک بود، سپره‌گذاران واهی؛ ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون یورو کجا رفت؟

بانک اتاقک بود، سپره‌گذاران واهی؛ ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون یورو کجا رفت؟

این افراد در داخل کشور یک سوئیچ ایجاد کرده بودند و از طریق این سوئیچ حواله‌های صوری صادر می‌کردند؛ یعنی پولی که قرار بود صرف توسعه پالایشگاه‌ها شود، صرف هزینه‌های شخصی شده است.

کد خبر : ۷۰۲۷۲
بازدید : ۱۰۰۰۵
اتاقک ۹۰ میلیون‌دلاری در منطقه گانگستر‌ها
پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیباحالت‌منفرد، روز یکشنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با حضور مستشار، وکلای مدافع، نماینده دادستان تهران و کارشناسان شرکت ملی نفت به ریاست قاضی صلواتی به‌صورت علنی برگزار شد.
در این جلسه زیبا‌حالت‌منفرد به دفاع از خود پرداخت و معاون دادستان نیز نکات گوناگونی را درباره اعمال بابک زنجانی و علیرضا زیبا‌حالت‌منفرد بیان کرد. معاون دادستان در این دادگاه به توضیح فعالیت تیم زنجانی در منطقه گانگسترنشین مالزی و اتاقکی که به نام بانک جا زده بودند، پرداخت و گزارشی نیز از اموال کشف‌شده از زیباحالت‌منفرد ارائه کرد.

‌کشتی نفتی در پاکستان فروخته شد
در ابتدای این جلسه، کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی در دفاع از موکل خود تلاش کرد نقش زیباحالت‌منفرد را در اعمال مجرمانه این گروه پررنگ کند. کوهپایه‌زاده درهمین‌باره به دادگاه گفت: نحوه دفاعیات آقای منفرد در جلسات قبل به‌گونه‌ای بود که گویا او قربانی تیم زنجانی شده است و هیچ خطا و تقصیری متوجه نامبرده نبوده است و به نظر می‌رسد که با مظلوم‌نمایی تلاش می‌کند همه اتهامات را به گردن موکل من بیندازد.
آقای منفرد در دفاعیات خود گفته است که من نقشی در تبادلات نفتی نداشته‌ام، این در حالی است که طرف حساب شرکت نفت و شرکت HK شرکت ایزو بوده است. یعنی محوریت پرونده شرکت ایزو بوده است که نقش آقای منفرد در آن بسیار مهم است.
وکیل بابک زنجانی در بخش دیگری از دفاعیات خود به‌ظاهر خاص زیباحالت‌منفرد در جلسات دادگاه طعنه زد و گفت: نکته دیگری که بنده نسبت به آن تأکید دارم کشف رابطه بین آ‌قای منفرد و آقای بازرگان است، چون زمانی که موکل من دستگیر می‌شود، شرکت نفت نیکو با علم به اینکه آقای زنجانی دچار مشکل شده، با‌این‌حال می‌آید و با آقای منفرد ارتباط برقرار می‌کند و سؤال این است که زمانی که موکل من در زندان است، چه رابطه‌ای بین این دو فرد وجود داشته است؛ به‌طوری‌که بر اساس مستندات این‌ها در جمع خانوادگی در کنار یکدیگر بوده‌اند.
البته براساس این عکس‌ها و مستندات دیگر نه انگشتری در دست آقای منفرد است و نه جای مهر بر پیشانی او وجود دارد. کوهپایه‌زاده همچنین به سرنوشت یکی از کشتی‌های حامل نفت که هرگز به مقصد نرسید، اشاره کرد و گفت: اینکه نقش آقای بازرگان چیست، حسب دستور جناب‌عالی باید کشف شود. همچنین لازم است بارنامه‌هایی که شرکت HK در زمان محاکمه آقای زنجانی ارائه داده است و بارنامه‌هایی که اخیرا ارائه شده است، بررسی و تفاوت‌های آن مشخص شود تا به کشف حقیقت کمک کند؛ چون کشتی‌هایی که این افراد مدعی بودند نفت را تحویل داده با بررسی مکان‌یاب‌ها مشخص شده که اصلا این کشتی‌ها به مقصد‌های موردادعا نرفته‌اند و این موضوع هم در شعبه سوم در حال رسیدگی است. به‌طوری‌که یکی از این کشتی‌ها اکنون به‌صورت قراضه شده در پاکستان به فروش رفته است.

‌دیدار در لوزان
در ادامه قاضی صلواتی از متهم زیباحالت‌منفرد خواست تا در جایگاه قرار گیرد و درباره اظهارات مهدی شمس و رسول کوهپایه‌زاده توضیحاتی ارائه کند. زیباحالت‌منفرد با قرارگرفتن در جایگاه گفت: در خصوص اظهارات آقای کوهپایه‌زاده باید بگویم شرکت ایزو در بدو تأسیس برای ارسال حواله‌جات توسط این‌جانب و حسابدارم ثبت شد و هزینه‌های آن نیز توسط خودم پرداخت شد که می‌توانید از شرکت نفت استعلام کنید و ببینید که از ابتدا تا انتها این شرکت مربوط به من و حسابدارم بوده است.

زیباحالت‌منفرد در بخش دیگری از دفاعیات خود به نحوه آشنایی‌اش با آقای بازرگان پرداخت و گفت: به پیشنهاد من شرکت برای انجام حواله‌جات به نام من و حسابدارم ثبت شده بود و سبب آشنایی من با آقای بازرگان و آقای اکرمی انتقال پترومستر به مدیریت بازرگان و اکرمی بود و محل اقامت بازرگان نیز هنگ‌کنگ بود و در کمال سلامت شرکت به نام آقای بازرگان و اکرمی شد و تمام میعانات تحویل پترو‌مستر شد و در‌حال‌حاضر فکر کنم که در اختیار شما باشد.

در این راستا آقای بازرگان و آقای اکرمی در دو سفر جداگانه به مالزی آمدند و سهام و هیئت‌مدیره را به آ‌نها منتقل کردیم و این کار انجام شد و هنوز که هنوز است از مخازنی که در دالیان گرفته بودند، وزارت نفت استفاده می‌کند. منفرد اضافه کرد: تنها دو بار آقای بازرگان به مالزی آمد که حسب میهمان‌نوازی دعوتشان کردم که مربوط به دوران پس از بازنشستگی او از HK بود.
من هر حرکتی می‌خواستم انجام دهم، با آقای زنجانی هماهنگ می‌کردم و زمانی که مدیرعامل وقت شرکت نیکو از من دعوت کرد برای پاره‌ای از توضیحات به سوئیس بروم، موضوع را به آقای زنجانی گفتم که گفت: برو و ببین که چه می‌خواهند. به سوئیس رفتم، آن زمان فرزندم در آنجا تحصیل می‌کرد و به دفتر شرکت نیکو در لب دریاچه لوزان رفتم.

‌پشتیبانان زنجانی
زیباحالت‌منفرد در توضیح آنچه در لوزان گذشت، از حضور یک نماینده سابق مجلس به عنوان نماینده شرکت نیکو در جلسه خبر داد و گفت: مدیر‌عامل شرکت نیکو، در آن جلسه حضور نداشت و آقایی که قبلا نماینده مجلس بود و مدیر‌مالی شرکت نیکو بودند، خودشان را به من معرفی کرد و گفت: برای مدیرعامل کاری پیش آمده و در آن جلسه نیستند.
زمانی که ال‌سی‌ها را بررسی کردم، متوجه شدم که بانک اسلام دومین بانک بزرگ در مالزی است و هیچ وقت به یک بانکی که تحریم شده ال‌سی به مبلغ ۳۳۰ میلیون یورو صادر نمی‌کند. زمانی که از جلسه خارج شدم، او قطعا به آقای زنجانی اطلاع داد که آقای زنجانی با من تماس گرفت و گفت: منفرد فکر نکن می‌توانی با تخریب من با وزارت نفت کار کنی؛ چهار وزیر، نمایندگان مجلس و بانک مرکزی پشت من هستند.

‌بانکی که به اندازه یک اتاقک بود
در ادامه دادگاه و پس از آنکه شمس، توضیحاتی ارائه کرد، قاضی صلواتی از معاون‌اول دادستان خواست در جایگاه حاضر شود.

نجفی، معاون‌اول دادستان تهران، پس از حضور در جایگاه گفت: بر اساس قانون مجازات هر کسی به هر نحوی در یک عملیات مجرمانه شرکت کند شریک جرم است، لذا اینکه آقای منفرد نقش اول پرونده است یا نقش صد، تفاوتی در ارتکاب جرم ندارد.
قطعا آقای زنجانی در صدر موضوع است. آقای فلاح، شمس و منفرد و دیگران هم در این پرونده نقش داشته‌اند و شاید این پرونده صد‌ها متهم دیگر داشته باشد که برخی آگاهانه و برخی ناآگاهانه در ارتکاب جرم دخیل بوده است. بر اساس کیفرخواست صادره از میزان نفتی که فروش رفته است یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یوروی آن متوجه زنجانی است، همچنین قرار بوده است مبالغی از پول پیمانکاران توسط آقای زنجانی بابت انجام تعهدات پرداخت شود و این پول در اختیار زنجانی قرار گرفته است.
تکیه‌گاه اصلی زنجانی برای ارتکاب جرم و کلاهبرداری از شرکت نفت، بانک مسکن و سازمان تأمین اجتماعی و بانک FIIB بوده است و مدیریت این بانک با آقای منفرد بوده و حتی استخدام‌ها تحت مدیریت این فرد بوده است. معاون‌اول دادستان ادامه داد: در سفری که هیئت اعزامی ما به مالزی داشت، بررسی‌های صورت گرفت و مشخص شد که بانک FIIB بیشتر یک اتاقک بوده است و نه یک بانک عریض‌وطویل. آقای زنجانی در ادعایشان گفته که بسیاری از این پول‌ها را در قالب یک وام ۱۵ میلیاردیورویی از یک شیخ گرفته‌اند و وقتی گفتند که سند ارائه بده، این ادعایش اثبات نشد.

‌منطقه گانگستر‌ها
معاون‌اول دادستان ادامه داد: در سفر هیئت اعزامی به مالزی آقای سفیر گفته است که اصلا به لاوان نروید، چون آنجا بیشتر گانگستر‌ها هستند و اکثر کارشان هم پول‌شویی است؛ یعنی در چنین بستری اقدام بانکی را این آقایان انجام می‌دادند.
این افراد فقط منافع شخصی را دنبال می‌کردند. در بستر این بانک بوده است که اسناد اعتباری گشایش یافت و توسط یک شرکت خارجی صوری تأیید می‌شد. منظور این است که گشایش‌کننده و تأییدکننده همگی یک ذی‌نفع داشته‌اند و به قولی با هم تبانی می‌کردند.
همچنین جابه‌جایی منابع ارزی به میزان یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو بدون مجوز از بانک مرکزی بوده و در بستر و از طریق بانک FIIB صورت گرفته است. این افراد در داخل کشور یک سوئیچ ایجاد کرده بودند و از طریق این سوئیچ حواله‌های صوری صادر می‌کردند؛ یعنی پولی که قرار بود صرف توسعه پالایشگاه‌ها شود، صرف هزینه‌های شخصی شده است.

‌دیدار با مشاور نخست‌وزیر مالزی در کیش
نجفی گفت: نتیجه این اقدامات این بود که این افراد ۳۰۰ میلیون یورو به شرکت HK حواله کرده و گفته‌اند که این پول در حساب بانکی FIIB پرداخت شده است، درحالی‌که تمام پیام‌های این پرداخت‌ها جعلی بوده است، حتی این افراد مدعی بودند که ما ۲۴۰ میلیون یورو در حساب شما پرداخت کرده‌ایم که این هم یک پرداخت جعلی بوده است. آقای زنجانی از طریق آقای منفرد با مشاور نخست‌وزیر مالزی آشنا شده است.
در آن زمان یکی از مسئولان به دنبال این بود که این فرد به ایران بیاید، اما دولت مخالفت کرد و نهایتا آقای منفرد این فرد را به کیش برد و او را با آقای زنجانی آشنا کرد و در آنجا آقای زنجانی بحث خرید بانک FIIB را مطرح می‌کند و نهایتا این بانک به قیمت چهار میلیون دلار توسط آقای منفرد برای زنجانی خریداری می‌شود.
بخشی از درآمد این افراد بابت فروش ۶۰ درصد از سهام این بانک به بانک ملت بوده که به قیمت غیرواقعی ۹۰ میلیون دلار این سهام فروخته شده است. در بررسی هیئت اعزامی به مالزی مشخص شد که بخش عظیمی از سپرده‌گذاران این بانک واهی بوده‌اند و محدوده فعالیت این بانک هم بسیار پایین بوده است.

‌ویلا‌ها و خودرو‌های زیبامنفرد
معاون‌اول دادستان در ادامه دادگاه به ارائه گزارش کشف بخشی از اموال زیبامنفرد پرداخت و گفت: یک آپارتمان در چناران در الهیه، یک دستگاه مرسدس‌بنز، دو واحد مسکونی در پونک که به نام مادر متهم است، یک واحد مسکونی در پاسداران به نام خواهر متهم، یک فروشگاه فرش به نام همسر متهم، یک واحد مسکن در چهارراه لشکر به نام مادر متهم، یک ویلا در اسپانیا، دو دستگاه رولز‌رویس در مالزی و اسپانیا و سه دستگاه بی‌ام‌و در مالزی، یک واحد مسکونی در مشهد و یک ویلا در سلمان‌شهر بخشی از اموال شناسایی‌شده از این متهم است که به نفع بیت‌المال ضبط شده.
معاون‌اول دادستان تهران در پایان دادگاه نیز گفت: بنده در این سال‌ها در پرونده‌های بسیاری شاهد بوده‌ام که افرادی که اقدام به چنین کلاهبرداری‌های بزرگی می‌کنند، افراد باهوش و باذکاوتی هستند. من آقای زنجانی و منفرد را یک فرد باهوش می‌دانم، به‌طوری‌که آقای زنجانی تا یک سال با دروغ‌های بزرگ خود وانمود می‌کرد که در مالزی پول دارد و با اغواگری مسئولان ما را فریب می‌داد که در مالزی پول دارند و تا آخرین قدم هم این افراد می‌گویند که به کشور خدمت کرده‌ایم، درحالی‌که کارشان خیانت بوده است نه خدمت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید