باارزش‌ترین برند جهان از نگاه فوربس

باارزش‌ترین برند جهان از نگاه فوربس

اپل خوب می‌داند که اگر در محصولاتش تنوع ایجاد نکند و کیفیت آن‌ها را بالاتر نبرد حتی کاربران وفادار نیز با این برند خداحافظی می‌کنند پس در اکوسیستم‌های متفاوت فعالیت دارد.

کد خبر : ۷۰۳۲۵
بازدید : ۱۶۵۱۷
«اپل» با ارزش‌ترین برند جهان شد
میترا جلیلی | مجله «فوربس» که هر سال فهرست باارزش‌ترین برند‌های جهان را منتشر می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود آورده است که امسال با وجود کشمکش‌های چین و امریکا و کاهش فروش آیفون در بازار پرسود چین، اپل این غول دنیای فناوری برای نهمین سال پیاپی عنوان باارزش‌ترین برند جهان را به خود اختصاص داد و صدرنشین شد.

ارزش ۳.۳ تریلیون دلاری برند‌ها
طبق گزارش مجله فوربس، امسال ۲۰ مورد از ۱۰۰ برند برتر جهان به تکنولوژی مربوط می‌شود، سرویس‌های مالی ۱۳ عدد و صنعت خودرو نیز ۱۱ برند را به خود اختصاص داده‌اند. همان‌طور که انتظار می‌رفت شرکت‌های فناوری از نظر تعداد پیشتاز هستند و اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک به‌عنوان ۵ برند باارزش جهان معرفی شدند.
اگر هم بخواهیم به سهم کشور‌ها از این فهرست نگاهی داشته باشیم باید گفت که حدود ۸۰ درصد از برند‌های باارزش جهان در امریکا فعالیت دارند وعملاً این فهرست توسط شرکت‌های امریکایی تسخیر شده چرا که ۵۶ شرکت از ۱۰۰ شرکت باارزش جهان به این کشور اختصاص دارند.
آلمان با ۱۱ شرکت، فرانسه با ۷ برند و ژاپن با ۶ شرکت برتر در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و بقیه برند‌ها نیز از ۱۶ کشور دیگر جهان هستند. همچنین مجموع ارزش ۱۰۰ برند برتر این فهرست به ۳.۳۹ تریلیون دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته میلادی، افزایشی ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

برترین‌ها در یک فهرست
اما باارزش‌ترین برند‌های جهان کدامند؟ امسال یک بار دیگر اپل در جایگاه نخست جدول برترین برند‌های جهان از نظر مجله فوربس قرار گرفت چراکه ارزش این برند با رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل، ۲۰۵.۵ میلیارد دلار است و عنوان باارزش‌ترین برند جهان را کسب کرد.
طبق آمار فوربس، این برند درآمدی ۲۶۵.۸ میلیارد دلاری دارد و هرچند این نخستین بار نیست که اپل صدرنشین جدول برند‌های باارزش شده، ولی نخستین بار است که ارزش آن از ۲ میلیارد دلارفراتر رفته است.

اما با توجه به مشکلات کنونی اپل چگونه این برند صدرنشین شد؟ با اینکه امسال اپل نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۷ درصدی فروش آیفون را تجربه کرد، ولی سایر محصولات پرطرفدار و سرویس‌ها ازجمله اپل پی، اپ استور، آی تونزو... این شرکت، جای این میزان کاهش فروش را پر کرد.
اپل در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، درآمدی ۱۰.۹ میلیارد دلاری از سرویس‌های خود داشته است که این رقم نشان از رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته دارد و حتی انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۳ میزان این درآمد به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.
ازسوی دیگر اپل طرفداران وفاداری در سراسر جهان دارد که تأثیر زیادی بر درآمدزایی آن دارد، اما اپل خوب می‌داند که اگر در محصولاتش تنوع ایجاد نکند و کیفیت آن‌ها را بالاتر نبرد حتی کاربران وفادار نیز با این برند خداحافظی می‌کنند پس در اکوسیستم‌های متفاوت فعالیت دارد و از سخت افزار‌های استاندارد همچون آیفون و مک بوک گرفته تا فناوری‌های پوشیدنی همچون ساعت اپل و سرویس‌هایی همچون اپل پی، iTunes و... را ارائه داده است.
رونمایی از سرویس پخش برنامه‌های تلویزیونی Apple TV+ streaming در پاییز امسال نیز می‌تواند به جذب مخاطب کمک زیادی کند و به همین دلیل هم انتظار می‌رود در سال آینده میلادی باز هم اپل بتواند در جایگاه نخست قرار بگیرد هرچند برخی جنگ تجاری امریکا با چین و اعمال محدودیت‌های فراوان برای هوآوی را زمینه ساز کاهش درآمد و ارزش آن در سال آینده می‌دانند.
مردم چین به‌دنبال زورگویی‌های ترامپ و تحریم کامل هوآوی، تصمیم به بایکوت آیفون گرفته وعنوان کرده‌اند که فقط از محصول بومی خود یعنی هوآوی حمایت می‌کنند. حتی برخی به خاموش کردن آیفون‌های خود یا حتی آتش زدن آن‌ها اقدام کرده‌اند.

برنده‌های فوربس
گوگل هم با ارزش ۱۶۷.۷ میلیارد دلار دومین برند برتر جهان شناخته شد که رشدی ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و درآمد برند گوگل هم ۱۳۶.۲ میلیارد دلار عنوان شده است. این رشد مناسب به‌دلیل تمایل این شرکت برای حضور در زندگی روزمره مردم از ایمیل و جست و جوی وب گرفته تا فضا‌های ذخیره ابری صورت گرفته است.
گوگل در ۱۲ ماه گذشته، ۹۲ درصدسهم بازار موتور‌های جست و جوی جهان را به خود اختصاص داده و پس از آن بینگ (۲.۶ درصد) و یاهو (۱.۹ درصد) با اختلافی فاحش قرار گرفته‌اند. گفتنی است که چهارسال قبل اپل ارزشی معادل دوبرابر گوگل داشت و امسال رشد ارزش گوگل فراتر از انتظار بوده است.
برخی تحلیلگران معتقدند که اگر شرایط به همین منوال پیش برود این برند می‌تواند از اپل پیشی بگیرد. به همین دلیل هم گوگل را در زمره برنده‌های فهرست فوربس در سال‌جاری میلادی می‌شناسند. از دیگر برنده‌های این فهرست نیز می‌توان به آمازون با رشد ۳۷ درصدی، نتفلیکس با رشد ۳۴ درصدی و ادوب (Adobe) با رشد ۲۷ درصدی اشاره کرد.

سومین برند باارزش جهان از نگاه فوربس نیز مایکروسافت است. این غول دنیای نرم افزاری که توسط بیل گیتس بنیانگذاری شد، اکنون ارزشی معادل ۱۲۵.۳ میلیارد دلار دارد. این برند که درآمدی ۱۱۰.۲ میلیارد دلاری دارد، نسبت به سال گذشته رشدی ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.

آمازون که در ژانویه امسال صدرنشین شده بود نیز حالا با ارزش ۹۷ میلیارد دلار در رده چهارم قرار دارد. این امپراطور تجارت الکترونیک و خرید آنلاین که درآمد ۲۱۱.۴ میلیارد دلاری دارد، نسبت به سال گذشته رشدی ۳۷ درصدی نشان می‌دهد و پس از آن فیس‌بوک قرار دارد.
فیس‌بوک که با ارزش ۸۸.۹ میلیارد دلار به‌عنوان پنجمین برند جهان شناخته شده است تنها شرکت موجود در جمع ۵ برند برتر جهان است که نسبت به سال قبل ارزش کمتری دارد و سقوط ۶ درصدی را تجربه کرده است. این کاهش رشد ارزش به رسوایی‌های سال ۲۰۱۸ یعنی لو رفتن اطلاعات تعداد زیادی از کاربران در ماجرای کمبریج آنالیتیکا بازمی گردد.
به‌دنبال این اتفاق، مارک زاکربرگ بنیانگذار این غول برتر دنیای تکنولوژی برای ادای پاره‌ای توضیحات در زمینه توجه نکردن به حفظ حریم خصوصی کاربران در مجلس سنا حاضر شد.

ششمین رتبه این فهرست به کوکاکولا با ارزش ۵۹.۲ میلیارد دلار اختصاص دارد که رشد ۳ درصدی نشان می‌دهد. پس از این برند، سامسونگ با ارزش ۵۳.۱ میلیارد دلار قرار گرفته و با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل، هفتمین رده جدول را ازآن خود کرده است. پس از آن دیسنی، تویوتا و مک دونالد جای گرفته‌اند وشرکت‌های فناوری AT&T، اینتل، سیسکو، اوراکل، IBM و... نیز در دیگر رده‌های جدول باارزش‌ترین برند‌های جهان جای دارند.

بازنده‌ها از نگاه فوربس
اما بازنده‌های فهرست فوربس کدام برند‌ها هستند؟ طبق گزارش این مجله، برند فنلاندی نوکیا که از اوایل سال ۲۰۰۰ در بازار تلفن همراه حرفی برای گفتن داشت و در سال ۲۰۱۰ با ارزش ۲۷.۴ میلیارد دلار دهمین برند باارزش جهان محسوب می‌شد حالا دیگر در جمع ۱۰۰ برند برتر دیده نمی‌شود.
جنرال الکتریک نیز یکی دیگر از برند‌هایی است که امسال به‌عنوان بازنده فهرست فوربس شناخته شده است چرا که در سال ۲۰۱۰ با ارزش ۳۳.۷ میلیارد دلار هفتمین برند باارزش جهان شناخته می‌شد، اما امسال با ارزش ۳۴.۳ میلیارد دلاری در رتبه ۱۶ قرار دارد. حتی برخی معتقدند سرنوشت اپل در گرو نتیجه جنگ سرد چین و امریکا قراردارد و چندان دور از ذهن نیست که به‌دنبال واکنش چینی‌ها، این شرکت برتر نیز در جمع بازنده‌های سال آینده قرار بگیرد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید