سالی ۶۰ هزار ایرانی به دلیل «سیگار» می‌میرند

در حال حاضر ۱، ۱ میلیارد نفر در جهان سیگاری هستند. همچنین هر سال حدود هفت میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرند و نیم میلیون نفر از آن‌ها افرادی هستند که تنها در معرض دود قرار می‌گیرند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

کد خبر : ۷۰۳۶۵
بازدید : ۹۴۴۷
سازمان جهانی بهداشت (WHO) هر سال در آخرین روز ماه مه با برگزاری «روز جهانی بدون دخانیات» می‌کوشد توجه هر چه بیشتر جهان را به بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات برانگیزد. شعار امسالِ این روزِ جهانی، عبارت «مصرف تنباکو و سلامت ریه» تعیین شده است.
بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت: در حال حاضر ۱، ۱ میلیارد نفر در جهان سیگاری هستند. همچنین هر سال حدود هفت میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرند و نیم میلیون نفر از آن‌ها افرادی هستند که تنها در معرض دود قرار می‌گیرند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.
طول عمر فرد سیگاری به‌طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ سال کمتر از فرد غیرسیگاری است. دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در آستانه هفته ملی بدون دخانیات گفت: با برآورد ۶۰ میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار در کشور، ۶۰ هزار مورد مرگ ناشی از استعمال سیگار را داریم. محمدرضا مسجدی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به شعار روز جهانی بدون دخانیات مبنی بر «اجازه نده دخانیات نفست را بگیرد» تأکید کرد: اگر مردم حداقل روزی ۲۰ میلیارد تومان صرف خرید سیگار کنند که البته این رقم در رابطه با قلیان بیشتر است، باید توجه داشت که حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال آن‌ها می‌شود که با احتساب هزینه‌های جاری، این هزینه‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد در سال نیز می‌رسد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید