کاهش باروری زنان علت ناپدید شدن نئاندرتال‌ها

کاهش باروری زنان علت ناپدید شدن نئاندرتال‌ها

مدل‌های ریاضی نشان می‌دهند که کاهش ۲.۷ درصدی در میزان باروری زنان می‌توانسته باعث حذف این گونه در طی ۱۰۰۰۰ سال شود.

کد خبر : ۷۰۳۷۰
بازدید : ۲۰۹۰۸
کاهش باروری زنان علت ناپدید شدن نئاندرتال‌ها

فرادید | پژوهشگران می‌گویند، نئاندرتال‌ها احتمالا به دلیل کاهش باروری زنانِ این گونه قدیمی، منقرض شده‌اند.

اگرچه دانشمندان هنوز بر سر علت واحدی برای توضیح چرایی انقراض نئاندرتال‌ها به توافق نرسیده‌اند. نظریه‌های موجود می‌گویند نئاندرتال‌ها به یکی از دلایل بیماری، جنگ یا تغییرات آب و هوایی از روی زمین پاک شدند؛ اما هنوز شواهد کافی این موارد را تایید نکرده است.

یک محقق از فرانسه به احتمال از بین رفتن نئاندرتال‌ها در اثر کاهش باروری در زنان اشاره و تاثیر این اتفاق را بر بقای این گونه بررسی کرده است. مدل‌های ریاضی نشان می‌دهند که کاهش ۲.۷ درصدی در میزان باروری زنان می‌توانسته باعث حذف این گونه در طی ۱۰۰۰۰ سال شود.
کاهش باروری زنان علت ناپدید شدن نئاندرتال‌ها

در این پژوهش از مدل‌های کامپیوتری برای پیش‌بینی چگونگی انقراض استفاده شده است. این تحقیق توسط تیمی به هدایت آنا دگیونانی از دانشگاه مارسی انجام شده است.

آن‌ها در پی پاسخ به این پرسش بودند که چه چیز باعث شد جمعیت نئاندرتال‌ها به زیر ۵۰۰۰ نفر برسد؛ که به عقیده این محققان انقراض محسوب می‌شود.

مواردی که در این پژوهش مطالعه شد شامل نرخ باروری زنان، مرگ و میر بزرگسالان و میزان بقای نوزادان بود. آن‌ها این موضوع را که چه تغییراتی می‌توانسته به ترتیب طی ۴۰۰۰، ۶۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ سال باعث انقراض این گونه شود، بررسی کردند. بسیاری از دانشمندان معتقدند نئاندرتال‌ها طی یکی از این سه دوره زمانی منقرض شده‌اند.

پژوهشگران ابتدا روی میزان باروری زنان تمرکز کردند و دریافتند کاهش ۲.۷ درصدی باروری زنان برای انقراض نئاندرتال‌ها طی ۱۰۰۰۰ سال کافی بوده است.
اما کاهش ۵ تا ۸ درصدی میزان باروری سرعت انقراض آن‌ها را بیشتر کرده به طوریکه به ترتیب طی ۶۰۰۰ و ۴۰۰۰ سال کاملا نابود شدند.

پژوهشگران در این مقاله نوشتند: «ما نشان دادیم که تغییرات بسیار جزئی در میزان باروری زنان جوان، در بلند مدت تاثیرات بسیار چشمگیری روی میزان رشد جمعیت نئاندرتال داشته است و می‌تواند انقراض این گونه را طی ۱۰۰۰۰، ۶۰۰۰۰ و ۴۰۰۰۰ سال توضیح دهد. دلیل کاهش میزان باروری توضیح داده نشده است، اما می‌توانسته ناشی از کمیاب شدن غذا باشد.

نویسندگان افزودند: «از آنجا که میزان چربی ذخیره شده در بدن بر میزان باروری زنان تاثیر می‌گذارد، کاهش منابع چربی که احتمالا ناشی از تغییرات آب و هوایی یا رقابت با ساپینز‌ها بوده است، ممکن است بر میزان باروری زنان جوانی که می‌خواستند برای نخستین بار بچه‌دار شوند، تاثیر گذاشته باشد.»

این پژوهش که در مجله PLOS ONE چاپ شده است، همچنین نشان داد کاهش ۰.۴ درصدی در میزان بقای نوزادان کافی بود تا این گونه طی ۱۰۰۰۰ سال منقرض شوند. اگر این میزان به ۱ درصد افزایش پیدا می‌کرد، سرعت انقراض به ۶۰۰۰ سال می‌رسید، که نشان می‌دهد سلامت نوزادان تا چه اندازه برای بقای نئاندرتال‌ها ضروری بوده است.

درست مانند انسان‌ها، نئاندرتال‌ها هم زاد و ولدشان به کندی و با صرف انرژی زیاد صورت می‌گرفت. یافته دیگر این تحقیق می‌گوید، اگر میزان بقای بزرگسالان ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد، می‌توانست باعث نابودی یکباره این گونه شود.

محققان می‌گویند بیماری‌های ناشی از هومو ساپینس ها یا جنگ می‌تواند دو علت اصلی انقراض یکباره و سریع این گونه باشد.

منبع: Daily Mail
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید