رویه کاهشی قیمت دلار و سکه

رویه کاهشی قیمت دلار و سکه

خبر‌هایی موجب شدند که سمت تقاضا نیز دست به عصاتر حرکت کند و با وجود کاهش قدرت سمت عرضه، در سمت تقاضا نیز با تغییر خاصی مواجه نباشیم. می‌توان گفت: همین عامل نیز موجب شد کشش افزایشی خاصی در بازار وجود نداشته باشد.

کد خبر : ۷۰۳۷۹
بازدید : ۱۰۱۹۶
دلار در دامنه نوسانی باقی ماند
در اولین روز هفته، سکه و دلار روند آرامی را پشت سرگذاشتند و هیچ کدام نه تنها از دایره‌های مقاومتی خارج نشدند، بلکه رویه کاهشی را در پیش گرفتند. افت سکه در روز گذشته بیش از دلار عجیب بود.

دیروز سکه تمام بهار آزادی با کاهش ۱۵ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان رسید. افت بهای سکه در شرایطی رقم خورد که بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند، فلز گران‌بهای داخلی در واکنش به مرزشکنی اونس در بازار‌های جهانی افزایش قیمت را تجربه کند. اونس در انتهای روز جمعه بالای سطح هزار و ۳۰۰ دلاری و روی عدد هزار و ۳۰۵ دلار به کار خود پایان داد.
سکه در ابتدای اولین روز کاری بازار‌های داخلی در واکنش به این افزایش ۱۰ هزار تومان رشد کرد و به قیمت ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان رسید. اما هر چقدر از ابتدای روز فاصله گرفتیم، قیمت بیشتر در مسیر کاهشی قرار گرفت، به‌طوری که در نهایت با ۲۵ هزار تومان افت نسبت به ابتدای روز سر از کانال ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومانی درآورد.
اما دلیل افت سکه و بی‌محلی به بازار طلا چه بود؟ به نظر می‌رسد، مهم‌ترین عامل، افت بهای دلار در بازار داخلی و هراس معامله‌گران بازار طلا از افت بیشتر قیمت این ارز بوده باشد. به گفته فعالان، در ابتدای روز قیمت دلار تا محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی بالا رفت، ولی از اواسط روز سیر کاهشی گرفت و در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان به کار خود پایان داد.
این قیمت ۱۰۰ تومان کمتر از بهای این ارز در روز پنج‌شنبه بود. به این ترتیب، دلار در روز شنبه نتوانست از سد مقاومتی ۱۴ هزار تومانی عبور کند و هم‌زمان توان نزول به زیر سطح حمایتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را نیز از خود نشان نداد. دامنه‌ای که معامله‌گران باور داشتند دلار طی روز‌های آتی می‌تواند در آن نوسان کند، در بازه ۱۳ هزار و ۳۰۰ تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان قرار دارد، ولی روز شنبه قیمت حتی در دامنه بسیار محدودتری نوسان کرد.
در این میان، برخی خریداران بر دو نکته افزایشی تاکید می‌کنند: از یک سو عنوان می‌کنند که قیمت دلار نتوانسته به زیر سطح ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان نزول کند، پس نقطه کف حمایتی محکم خود را پیدا کرده است. از سوی دیگر اعتقاد دارند، کند شدن سرعت ریزش دلار دیگر نشانه‌ای است که از کاهش قدرت فروشندگان در بازار حکایت دارد.
با این وجود و کاهش قدرت فروشندگان نسبت به گذشته، چرا قیمت دلار در مسیر صعودی قرار نگرفت؟ مهم‌ترین عامل از نگاه برخی فعالان به نظر می‌رسد احتیاط خریداران برای ورود به بازار پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران بود.
این خبر از آن رو بیشتر مورد توجه معامله‌گران داخلی قرار گرفت که اخیرا وزیر امور خارجه آمریکا کمی موضع این کشور نسبت به ساختار «اینس‌تکس» را تعدیل کرد. به گزارش «ایبنا»، مایک پمپئو گفت: اگر سازوکار مالی اینس‌تکس برای کالا‌های موردنیاز مردم و کالا‌های خارج از فهرست تحریم واشنگتن باشد، از لحاظ آمریکا مشکلی نخواهد داشت.
در واقع چنین خبر‌هایی موجب شدند که سمت تقاضا نیز دست به عصاتر حرکت کند و با وجود کاهش قدرت سمت عرضه، در سمت تقاضا نیز با تغییر خاصی مواجه نباشیم. می‌توان گفت: همین عامل نیز موجب شد کشش افزایشی خاصی در بازار وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از نکاتی که دیروز قیمت دلار را به جای تحریک، تحت فشار قرار داد روند حواله درهم بود. دیروز نرخ حواله درهم در آخرین معاملات تا محدوده ۳ هزار و ۷۳۰ تومان عقب‌نشینی کرد. برخی تحلیلگران عنوان کرده‌اند بازارساز امیدوار است با تشکیل بازار متشکل ارزی راه تاثیرگذاری حواله درهم را محدود کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید