اصلاح دو کانالی شاخص سهام

اصلاح دو کانالی شاخص سهام

وز گذشته سهامداران در حالی فعالیت خود را در بورس تهران آغاز کردند که نااطمینانی از محل بازار‌های جهانی کامودیتی و سهام بورسی وابسته اوج گرفته بود.

کد خبر : ۷۰۳۸۷
بازدید : ۹۷۵۰
اصلاح دو کانالی شاخص سهام
معاملات هفته جاری بازار سهام، بیش از هرچیزی تحت‌تاثیر شرایط نامساعد بازار‌های جهانی آغاز به‌کار کرد. شاخص کل بورس تهران سنگین‌ترین افت خود را در ماه جاری به نمایش گذاشت و بیش از ۹/ ۰ درصد عقب نشست.
در این روز، فشار فروش، بیش از نیمی از نماد‌های بازار را وارد محدوده منفی قیمت‌ها کرد که افت همزمان شاخص کل هم‌وزن را در بر داشت. با توجه به آنکه عمده قدرت فروش در نماد‌های کالایی و مرتبط با بازار‌های جهانی تجمع یافته بود؛ شاخص کل هم‌وزن در قیاس با شاخص کل، با شتاب کمتری در مسیر نزولی گام برداشت به‌طوری‌که این نماگر کاهش ۲۶/ ۰درصدی را تجربه کرد.

بازار‌های جهانی معاملات آخرین هفته ماه مه را در اثر اوج گرفتن مشاجرات تجاری میان چین و آمریکا و همچنین اعلام آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه بر کالا‌های وارداتی مکزیکی؛ با سیمایی سرخ به پایان رساندند. طی این هفته، کاهش بهای نفت به بیش از ۹ درصد رسید و کمترین قیمت تقریبا چهار ماه اخیر را رقم زد.
به این ترتیب، روز گذشته سهامداران در حالی فعالیت خود را در بورس تهران آغاز کردند که نااطمینانی از محل بازار‌های جهانی کامودیتی و سهام بورسی وابسته اوج گرفته بود. در چنین شرایطی توقف نماد‌های پالایشی نظیر «شپنا»، «شتران» و «شبندر» در انتهای هفته گذشته، موجب شد سهام مرتبط به بهای جهانی نفت، از اصلاح قیمت احتمالی در امان بمانند.

در عقبگرد دو کانالی شاخص سهام در روز گذشته به سطح ۲۲۲ هزار و ۳۸۷ واحد، سهام زیرمجموعه فلزات بیشترین نقش را ایفا کردند. فولاد‌مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس در مجموع موجب کاهش ۷۳۰ واحدی شاخص کل شدند که این فشار، با در نظر گرفتن اثر کاهنده معاملات سهام فولاد خوزستان، موجب افت ۸۰۷ واحدی نماگر اصلی بازار شد.
نماد‌های «کگل» و «تاپیکو» نیز در ادامه، از جمله سهام با اثر منفی قابل‌توجه بر شاخص کل بازار سهام شناخته شد. در مقابل نماد‌های «وتجارت»، «وبصادر» و «خساپا» در مجموع رشد ۱۹۷ واحدی شاخص کل را محقق ساختند. در روز‌هایی که نگرانی از جنگ تجاری و تبعات آن بر بازار‌های جهانی، دیدی توام با نگرانی نسبت به سهام صنایع صادرات‌محور حاکم می‌سازد، سهام بانکی و خودرویی در فهرست نخست خرید سهامداران قرار دارند. به گونه‌ای که روز گذشته بیش از ۳۰ درصد ارزش معاملات در صنایع خودرو و بانک‌ها به گردش درآمد.

در مقابل همچنان که گفته شد، سهام کالایی دیروز چندان با اقبال فعالان بازار روبه‌رو نشدند. با این حال به‌نظر می‌رسد بروز سیگنال‌های مثبت، نگاه معامله‌گران را نسبت به این دست از سهام دستخوش تغییراتی می‌کند. به‌طور مثال داد و ستد سهام نفت سپاهان طی روز گذشته روندی منفی را آغاز کرد و قیمت آن تا آخرین ساعات بازار متوجه افت بیش از سه درصدی شده بود. اما با انتشار اخباری مبنی بر افزایش ۴۷۱ درصدی سرمایه «شسپا» قیمت معامله رشدی آنی را تجربه کرد؛ هرچند که در انتهای معاملات قیمت پایانی با افت اندکی محاسبه شد.
پیشنهاد افزایش سرمایه نفت سپاهان از ۱۰۵ میلیارد تومان به ۶۰۰میلیارد تومان از محل سود انباشته، به منظور بهبود ساختار مالی، حفظ نقدینگی و جبران مخارج سرمایه‌گذاری از سوی هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه شده است که نتیجه آن اعلام خواهد شد.

از سویی، شرکت خدمات فنی فولاد یزد از تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از سه میلیارد تومان به شش میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و سایر اندوخته‌ها به منظور اصلاح بخشی از ساختارمالی و تامین سرمایه در گردش و خریدبخشی از تجهیزات و ماشین‌آلات، خبر داد.
از این‌رو هیات‌مدیره در نظر دارد نسبت به مرحله دوم افزایش سرمایه از ۴ میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان به شش میلیارد تومان اقدام کند. روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی از توقیف تعدادی از سهام «وپترو» توسط بانک خبر داد.
اداره ثبت طی نامه‌ای در تاریخ هشتم خرداد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و اوراق بهادار و تسویه وجوه، دستور به توقیف خرید و فروش سهام «وپترو» تا سقف ۱۵ میلیارد تومان داده است.

از سویی، شرکت حمل و نقل بین‌الملی فارس به دلیل افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت مواد اولیه، اطلاعیه‌ای را در سامانه کدال قرار داد. طبق این گزارش نرخ حمل آرد از ۱۱۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است و مبلغ درآمد از این محل در سال گذشته بیش از ۷۹ میلیارد تومان بوده که حدود ۶۶ درصد درآمد کل را تشکیل می‌داد.
با توجه به حمل کیسه‌های آرد صنف نانوایان ماشینی توسط شرکت مزبور، در جلسه کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان تهران، نرخ حمل آرد یارانه‌ای ۳۶/ ۳۶ درصد نسبت به نرخ قبل افزایش یافته که جهت ستاد تنظیم بازار کشور به این شرکت ابلاغ شد. همچنین شرکت لیزینگ خودرو غدیر روز گذشته از وصول بخشی از مطالبات خود، به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی محمدرضا سروش مدیرعامل سابق سایپا ۱۶ دی سال گذشته، حسین خضری را به سمت مدیرعاملی سایپا دیزل گمارده بود که با گذشت حدود ۵ ماه از این انتصاب، میر‌جواد سلیمانی مدیرعامل فعلی «خساپا» با اعمال تغییراتی، محمدحسن محمدزاده را جایگزین وی کرده است.
وی طی سال‌های ۸۸ تا تیر سال ۹۵ مدیرعامل شرکت نیرو‌محرکه از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو بود. به این ترتیب بورس تهران در بازار روز شنبه شاهد معامله بیش از ۵میلیارد و ۳۰۰میلیون سهم بود. در همین راستا ارزش کل معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به یک هزار و ۳۴۱میلیارد تومان رسید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید