متن و حاشیـه معارفه مالیاتی

متن و حاشیـه معارفه مالیاتی

دژپسند در ادامه صحبت‌های خود افزود: عدم تایید آقای پناهی، برای من غبطه‌آور بود و من مجبور شدم از آقای نوبخت خواهش کنم که بتوانیم از آقای پارسا که رئیس مرکز آمار بود، در سازمان مالیاتی استفاده کنیم.

کد خبر : ۷۰۵۰۳
بازدید : ۷۴۱۷
متن و حاشیـه معارفه مالیاتی
درجلسه تودیع و معارفه روسای قبلی و جدید سازمان امور مالیاتی سه موضوع مشخص دیده می‌شد: نکته اول تعارض‌های سازمانی بود که در لابه‌لای صحبت‌های وزیر و رئیس سابق سازمان دیده می‌شد. نکته دوم سیاست‌های مالیاتی ترسیم شده در صحبت‌های روسای قبلی و جدید سازمان و تیم اقتصادی کشور دیده می‌شد.
سومین نکته صحبت‌هایی که بود که وزیر اقتصاد در حضور خبرنگاران انجام داد و برخی سیاست‌های جدید مالیاتی را تشریح کرد.

جلسه تودیع و معارفه روسای قبلی و جدید سازمان امور مالیاتی با حضور فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، امیدعلی پارسا رئیس جدید سازمان امور مالیاتی، سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس سابق و محمد قاسم پناهی سرپرست سابق این سازمان برگزار شد.
اولین نفری که در جلسه تودیع و معارفه روسای سازمان امور مالیاتی سخنرانی کرد، سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس پیشین این سازمان بود. تقوی‌نژاد از زمان وزارت طیب‌نیا برای ریاست این سازمان معرفی شد و حدود سه سال در این سمت باقی ماند.
اما از اسفند ماه به دلایلی که در این جلسه مطرح نشد، از این سمت استعفا کرد. در مدت کناره‌گیری او، معاون او محمدقاسم پناهی سرپرستی سازمان امور مالیاتی را به عهده گرفت. در این جلسه اگرچه از ظاهر خندان و خوش و بش‌های دوستانه‌ای که بین وزیر اقتصاد و رئیس قدیم صورت گرفت، نمی‌شد تعارض مشخصی را مشاهده کرد، اما این تعارضات از لابه‌لای صحبت‌هایی که میان سخنرانان ایجاد شد، قابل ردیابی بود.

به‌عنوان مثال دژپسند در قسمتی از صحبت‌های خود در مورد ویژگی‌های امیدعلی پارسا، به این نکته اشاره کرد که خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که به دلیل اینکه آقای پارسا در مازندران رئیس سازمان برنامه و بودجه بود، مازندرانی است و برخی به طعنه به بنده می‌گویند: سرانجام یک مازندرانی را در ریاست این سازمان قرار دادی، حال آنکه این موضوع اشتباه بوده و آقای پارسا از قوم غیور لر است.
در همین میان آقای تقوی‌نژاد گفت: در سازمان امور مالیاتی مازندرانی نبود که شما به ریاست انتخاب کنید. دژپسند در پاسخ گفت: اتفاقا بود یک فرد مناسب برای ریاست وجود داشت که شما او را عوض کردید و یک فرد هم قومیت با خودتان را سرکار آوردید.
او افزود: همان فرد نیز مناسب این سمت بود؛ اما نمی‌خواهیم قومی‌گری کنیم. شوخی رد و بدل شده در میان این دو نفر تعارض‌های قومیتی و سیاستی آن‌ها را مشهود می‌کرد.

تقوی‌نژاد نیز در سخنرانی خود به پارسا تاکید کرد که در مدت ریاست خود تنها ۴ نفر از مدیران را از بیرون از سازمان آورده است؛ اما از پارسا به شوخی درخواست کرد که این کم کاری را که ایشان در مدت ریاست خود داشته است، او با آوردن اقوامی از قوم خود جبران کند.
علاوه براین تقوی‌نژاد اینکه امیدعلی پارسا مورد اعتماد وزیر اقتصاد بوده و از حمایت‌های تیم اقتصادی برخوردار است، به فال نیک گرفت و با اشاره به حضور پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، به پارسا تاکید کرد که جز با حمایت‌های وزیر اقتصاد و مجلس نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد.
در این جلسه دژپسند و پارسا با تقدیر از حضور محمدرضا پورابراهیمی در جلسه او را فردی آگاه به مسائل اقتصادی و دلسوز کشور دانسته و از تلاش‌های او در جهت حمایت از سازمان امور مالیاتی تقدیر کردند.

جعبه سیاه انتخاب رئیس جدید
از دیگر نکته‌های مهم این جلسه انتخاب رئیس سازمان امور مالیاتی از بیرون از سازمان بود. البته این انتخاب مسبوق به سابقه بوده؛ چون انتصاب‌های انجام شده در این سازمان نشان داده است که از ۷ رئیس منصوب شده تنها یک نفر از درون سازمان انتخاب شده است.
فرهاد دژپسند درباره انتخاب رئیس سازمان امور مالیاتی توضحیاتی ارائه کرد تا دلیل انتخاب یک فرد بیرون از سازمان به‌عنوان رئیس را شفاف‌سازی کند. او گفت: بنده برای این سازمان، آقای پناهی (سرپرست وقت سازمان امور مالیاتی) را معرفی کردم؛ اما به واسطه بداخلاقی‌هایی که صورت گرفت، با ریاست وی در سازمان مالیاتی موافقت نشد. او با ابراز تاسف از این مساله گفت: متاسفانه بعضی یاد گرفته‌اند که از طریق تخریب، برای خود پله بسازند؛ اما در این راه سخت در اشتباهند.
او تاکید کرد پناهی یکی از مدیران باسابقه در کشور است که باید از تجربیات او در سمت‌های دیگر استفاده کرد. در انتهای مراسم اعلام شد که وزیر اقتصاد محمد قاسم پناهی را به‌عنوان مشاور خود انتخاب کرده است. دژپسند در ادامه صحبت‌های خود افزود: عدم تایید آقای پناهی، برای من غبطه‌آور بود و من مجبور شدم از آقای نوبخت خواهش کنم که بتوانیم از آقای پارسا که رئیس مرکز آمار بود، در سازمان مالیاتی استفاده کنیم.
او با اشاره به اینکه پارسا در مرکز آمار عملکرد مثبتی داشته و این انتخاب سختی بوده است، گفت: آقای پارسا تجربه خوبی دارد و من از وی می‌خواهم که کار‌های گذشته را توسعه دهد و تکمیل کند و ایده‌های جدید را اجرا کند.
آمار جدید مالیاتی

اولین آمار ارائه‌شده در جلسه تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید سازمان امور مالیاتی از طریق رئیس سابق سازمان امور مالیاتی اعلام شد. تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر بیش از ۹۵ درصد درآمد‌های مالیاتی محقق شد، گفت: سعی کردیم از کسانی مالیات بگیریم که پیش از این در تور مالیاتی نبودند و توانستیم از پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی پیشی بگیریم.
وی به طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶ میلیون اظهارنامه در اختیار سازمان قرار دارد و ۹۷ درصد اظهارنامه‌ها در طرح سلیم مورد رسیدگی قرار گرفت. اما مهم‌ترین آمار ارائه شده در این جلسه را دژپسند ارائه داد. او گفت: سال گذشته شاهد تحقق ۱۰۷ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی به‌صورت نقدی و ۱۰۹ هزار میلیارد تومان به‌صورت تهاتر بودیم که این مقدار درآمد مالیاتی از رقم برآورد شده سازمان برنامه و بودجه نیز بیشتر بود.
پناهی نیز به میزان وصول درآمد‌های مالیاتی در مدت سرپرستی خود اشاره کرد و گفت: طی دو ماه نخست سال جاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. او ادامه داد: اگر با این روند جلو برویم تا پایان سال رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در قانون محقق می‌شود.

جزئیات جدید از وصول مالیات سکه‌های پیش فروش
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان امور مالیاتی جزئیات جدیدی درباره وصول مالیات از سکه‌های پیش فروش شده را اعلام کرد.
دژپسند در جمع خبرنگاران پیرامون وصول مالیات از خریداران سکه‌های پیش فروش شده، گفت: بخشی از خریداران سکه‌های پیش فروش که ما فکر می‌کنیم قصد سوداگری نداشتند، از پرداخت مالیات معاف شده‌اند که در واقع بخش قابل توجهی از خریداران را شامل می‌شود.
وزیر اقتصاد اظهار کرد: در عین حال ما اجازه قانونی داریم که از فعالیت‌های سوداگرانه در بحث سکه‌ها مالیات دریافت کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنرانی خود در مراسم نیز با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی وظیفه بزرگ انتقال اهرم حداکثر درآمد را دارد، تاکید کرد: ملاک ما اخذ مالیات حقه است و ما نمی‌خواهیم از کسی پول زور بگیریم. اگر می‌خواهیم درآمد‌ها را بالا ببریم، حق نداریم مؤدیان خوش‌حساب را شکنجه کنیم.

ماموریت وزیر به رئیس جدید مالیاتی
دژپسند خطاب به رئیس جدید سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: ما قرار گذاشته‌ایم که تا پایان دولت دوازدهم، مالیات الکترونیکی به معنای واقعی کلمه محقق شود. الکترونیکی کردن، مقدمه هوشمندسازی نظام مالیاتی و در پی آن، هوشمندسازی اقتصاد کشور است.
باید با روش‌های مختلف، فراریان مالیاتی را در تور بیندازیم که هوشمندسازی، یکی از روش‌های مؤثر در این حوزه است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مالیات بر عایدی سرمایه گفت: قرار بود تا پایان خرداد ماه، لایحه جامعه مالیات بر عایدی سرمایه از سازمان امور مالیاتی به وزارتخانه ارسال شود که من از آقای پارسا می‌خواهم این موضوع را به جد دنبال کند چرا که موضوع بسیار مهمی است.
به گفته وی، همچنین برای رونق تولید، یک طرح جامع به ریاست‌جمهوری فرستادیم که در حال بررسی است. دژپسند خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های آن، بهبود فضای کسب و کار است که در این خصوص نیز برنامه جامعی را آماده و به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال کردیم که در حال حاضر این برنامه در کمیسیون اقتصادی در دست بررسی قرار دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید