اشک در چشمان "بابک"

جلسه بیست و یکم دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی وکیل متهم ردیف دوم و «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم دفاعیات خود را تقدیم دادگاه کردند.

کد خبر : ۷۰۵۵
بازدید : ۱۲۷۹

جلسه بیست ویکم دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در تاریخ 23 آذر برگزار شد. جلسه بیست و یکم رسیدگی به پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.


قاضی خطاب به متهم ردیف سوم: شما متهم به افساد فی‌الارض هستید
در بیست و یکمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم این پرونده با حضور در جایگاه در معرفی خود گفت: من «ح.ف.ه» فرزند علی متولد 1340 بازنشسته و دکترای صنایع دارم، متأهل و دارای سه فرزند هستم و تابعیت ایرانی دارم، در تهران ساکنم و تاکنون هیچ گونه سابقه کیفری نداشتم.

در این هنگام قاضی در تفهیم اتهام متهم ردیف سوم گفت: شما متهم به افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به طور کلان با علم مؤثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام، مشارکت در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته برای جعل و کلاهبرداری و پولشویی، کلاهبرداری از شرکت HK به مبلغ 1.2 میلیارد یورو و مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری از سازمان تأمین اجتماعی هستیم.

در این لحظه متهم ردیف سوم اظهار داشت: یکی از رنج‌آورترین اتهامات این است که ادعا شده عالمانه و عامدانه علیه نظام اقدام کرده‌ام در حالی که نزدیک به 30 سال در یکی از استراتژیک‌ترین سازمان‌های وفادار به نظام خدمت کردم.

وی با بیان اینکه 4 سال فرمانده گردان‌های عملیاتی در جبهه‌ها بوده، گفت: بارها مجروح شدم، جانباز هستم و همسرم خواهر شهید است. متهم در این لحظه شروع به گریه کرد و قاضی او را دعوت به آرامش کرد و خواست ادامه دفاعیات خود را ارائه دهد.

«ح.ف.ه»: دادسرا اظهارات خود را زیر پا گذاشته است/ هیچ سندی مبنی بر معرفی زنجانی به شرکت نفت از سوی من وجود ندارد

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی با ادامه دفاعیات امروز خود با اشاره به اینکه کلماتی در کیفرخواست‌ به هم وصل شده که هدف آن بی‌ابرو کردن دیگران است، گفت:‌ متاسفانه در کیفرخواست صادره تنها به نکات منفی توجه شده و این از انصاف به دور است.

«ح. ف. ه» با اشاره به صفحه 34 کیفرخواست گفت: در این صفحه آمده که پذیرش ادعا در نزد مراجع قضایی باید مستند به سند باشد و پذیرش هر ادعایی بدون سند از سوی مرجع قضایی غیرقانونی است.

وی افزود: اما همین نکته از سوی مقام تحقیق رعایت نشده و مکرر در جملات مختلف به این نکته اشاره شد که من زنجانی را به شرکت نفت‌، شرکت فال، شبکه بانکی کشور و سایر کشورها معرفی کردم بدون اینکه سندی وجود داشته باشد.

این متهم در ادامه با بیان اینکه در هیچ جای کیفرخواست سندی ارائه نشده است،‌ اظهار داشت:‌ متاسفانه در کیفرخواست کلی‌گویی شده و به نوعی تلاش شده تا در هر 10 صفحه به موضوع معرفی زنجانی از سوی من به شرکت نفت و شبکه بانکی کشور اشاره شود تا ادعای تشکیل شبکه از سوی مخاطب فراموش نشود.

وی ادامه داد: هیج سند و مدرکی در خصوص نقش من در معرفی زنجانی به مجموعه نفت وجود ندارد اما اگر بر فرض محال ادعای کیفرخواست هم درست باشد اگر برای فرد منفعتی وجود نداشته باشد و آن فرد در قراردادها و خرید و فروش‌ها دخالتی نکرده باشد صرفا به دلیل معرف بودن مجرم شناخته می‌شود؟

«ح. ف. ه» به بحث جعل و استفاده از سند مجعول در کیفرخواست اشاره کرد و گفت:‌ هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد حتی یک نقطه را جعل کرده‌ام، بارها در کیفرخواست گفته شده که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز همه موارد، شخص زنجانی بوده و هیچکس دخالتی نداشته و در این خصوص به اتهامات ردیف اول هم اشاره شده اما دادسرا اظهارات و یقینی خود را در این موضوع زیر پا گذاشته و به شکل دیگری عمل می‌کند.

وی به نحوه آشنایی خود با زنجانی اشاره کرد و افزود: ما سال 87 در شرکت غدیر با معرفی یکی از افراد با زنجانی اشنا شدم این شرکت بیش از 150 شرکت تحت پوشش دارد، اگر صرفا معرفی جرم باشد پس باید کل جامعه را مجرم دانست.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی ادامه داد: پس از خروج از هیات مدیره شرکت غدیر درخواست سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به عنوان عضو هیات مدیره در یکی از شکرت ها شروع به کار کردم با اینکه می‌گویند پس از جدا شدن شرکت غدیر به مجموعه زنجانی پیوستم دروغ است.

«ح. ف. ه» تاکید کرد: موارد ادعا شده در خصوص حمایت، هدایت و معرفی زنجانی به بانک‌ها و نهادها به غیر از مواردی که ذکر می‌کنم دروغ است. من تنها زنجانی را با آقای ش مدیر عامل وقت بانک مسکن، آقای م. شم مدیرعامل شرکت مهدیس، هواپیمایی جمهوری اسلامی، سازمان حج و زیارت و وزارت اطلاعات معرفی کردم.

«ح.ف.ه»: نحوه آشنایی زنجانی با مدیرعامل بانک مسکن/از وزارت خارجه تماس گرفتند و احضارم کردند

«ح.ف.ه» در ادامه دفاعیات امروز خود در خصوص نحوه معرفی زنجانی به مدیرعامل بانک مسکن گفت: سال 88 به همراه آقای ش که بعدها مدیرعامل بانک مسکن شد در یک شرکت مشغول بودیم.

زمانی که آقای ش به عنوان مدیرعامل بانک مسکن منصوب شد اظهار داشت که افرادی که فعال اقتصادی هستند به آنها معرفی کنم من هم که پیش از این با زنجانی آشنا شده بودم وی را به عنوان یک فعال اقتصادی به آقای ش معرفی کردم.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی ادامه داد: زمانی که من برای تبریک سمت مدیرعاملی نزد آقای ش رفته بودم نه چیزی بین ما رد و بدل شد و نه تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تنها 20 دقیقه مکالمه داشتیم، در کیفرخواست ادعا شده من از نفوذی که داشتم استفاده کرده و بابک زنجانی را به بانک مسکن معرفی کردم و فسادها هم از آنجا شروع شده در حالیکه اصلا آن زمان مسئله نفت و ارز مطرح نبود.

«ح.ف.ه» با بیان اینکه آیا بابت معرفی زنجانی به بانک مسکن منافعی برایم منظور شده یا پرداختی صورت گرفته، گفت: آیا بابت این معرفی در بانک مسکن حساب باز کردم؟ آیا در هیأت مدیره آنها حضور داشتم و آنها را وادار کردم که وام یا ارز به زنجانی بدهند؟ من حتی یک حساب هم در آن بانک نداشتم.

وی ادامه داد: من به غیر از آقای ش دیگر با چه کسی مذاکره کردم. زنجانی پیش از معرفی من با بانک مسکن ارتباط داشت و فقط می‌خواست به دلیل تغییرات مدیریتی یک آشنایی حاضل شود و حتی اگر من هم او را معرفی نمی‌کردم این آشنایی خود به خود حاصل می‌شد. اگر اینگونه معرفی جرم است بنابراین از نگاه بازپرس همه افراد جامعه مجرم خواهند بود.

«ح.ف.ه» با بیان اینکه روزانه در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور میلیاردها نفر به هم معرفی می‌شوند، گفت: آیا همه اینها متهم هستند؟ آیا برای معرفی به نیت خیر در زمانی که همه قصد خدمت به نظام را دارند باید حکم مدیریت صادر کرد؟

وی در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه آقای م.ش به دلیل باز بودن فایل‌هایش و برخی مسائل خانوادگی نمی‌تواند خیلی حرف‌ها را بزند، گفت: اما نفوذی که مقام معظم رهبری از آن یاد کردند از همین جنس است که به دست خودی افرادی که به نظام خدمت می‌کنند از صحنه خارج شوند.

وی گفت: من کسی نبودم و هویتی نداشتم. اما به نیت دشمن تا جایی که می‌توانستم آگاه بودم به شکلی که یک روز از وزارت خارجه با من تماس گرفتند و خواستند به آنجا بروم. وقتی به آنجا رفتم و علت احضارم را پرسیدم آنها گفتند بر اساس اقداماتی که انجام داده‌اید در لیست دستوری‌های آمریکا قرار گرفته‌اید بنابراین تأکید می‌شود به خارج از کشور سفر نکنید.

وی افزود: به‌ آنها گفتم اگر موضوع تحریم است چرا در لیست اعلام نکردند که آنها در پاسخم گفتند شیوه‌هایشان متفاوت است. برخی تحریم و برخی دستگیر می‌شوند.

«ح.ف.ه» نحوه همکاری زنجانی با وزارت اطلاعات را تشریح کرد
ح.ف.ه متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: روزی که برای تمدید قرارداد بازداشت نزد قاضی مقیسه رفتیم ایشان به ما گفتند مگر شما اعتقادی به خدا ندارید پس چرا از لطف او قافلید اگر در خارج از کشور دستگیر می‌شدید کسی نمی‌توانست کاری برای شما کند آنجا بود که من به خودم آمدم و موضوع را به شکل دیگری دیدم.

وی در ادامه با اشاره به نحوه معرفی زنجانی به وزارت اطلاعات گفت: پس از رشد نسبی سیستم I BAN TO I BAN احساس کردم باید نظارت بالاتری روی آن باشد به خاطر همین با دوستانم در وزارت اطلاعات تماس گرفتم و جلسه‌ای با مدیران ارشد این وزارتخانه برگزار شد.

وی با بیان اینکه در آن جلسه بابک زنجانی توانایی‌ها خود را تشریح کرد و قرار شد موضوع مورد بررسی قرار گیرد گفت: پس از بررسی‌ها خودشان با زنجانی تماس گرفتند و از آنجا به بعد دیگر من برای زنجانی غریبه شدم.

ح.ف.ه تصریح کرد: بررسی‌هایی را با یکی از مدیران ارشد وزارت اطلاعات انجام دادیم که چگونه آمریکا روش‌های ایران را برای جابه جایی ارز و دور زدن تحریم‌ها کشف می‌کند و متوجه شدیم چندین شرکت آمریکایی ایرانیان زیادی را جذب کرده و با دادن فرم‌هایی از آنها خواسته بودند روش‌های جابه جایی ارز توسط ایران را اعلام کنند.

وی تاکید کرد: تا آن موقع بیش از هزار نفر از سوی این شرکت‌ها شناسایی شده بودند و برخی از این افراد حتی نمی‌دانستند که برای کجا کار می‌کنند.

وی ادامه داد: آیا معرفی زنجانی به وزارت اطلاعات برای کنترل بیشتر اخلال در نظام اقتصادی است آیا این گونه نگاه کار کردن علیه نظام است.

«ح.ف.ه»: آقایان یک سند بیاورند که من بابک زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کردم
«ح.ف.ه» متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود بااشاره به شیوه آشنایی بابک زنجانی با شرکت به‌دیس گفت: شرکت به‌دیس یکسری از کارهای خدماتی را انجام می‌داد و اقدام به واردات برخی از کالاها همچون جو و گندم کرده بود. در همین راستا هم برای تحویل ارز مورد نیاز با مشکل مواجه شده بود.

وی افزود: مسئولان شرکت به‌دیس سال 90 از من خواستند تا زنجانی را به آنها معرفی کنم تا شاید بتواند کاری برایشان انجام دهد. من معرفی را انجام دادم و قراردادی بین طرفین به امضا رسید در حالی که من خودم به شخصه در هیچ کی از جابجایی‌ها دخالتی نداشتم.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه قرار بود ظرف مدت 75 روز شرکت به‌دیس مطالبات زنجانی را پرداخت کند، گفت: متأسفانه این شرکت در آن ایام از سوی بانک مرکزی با مشکل واریز وجه روبه‌رو شد و بانک مرکزی هم به تعهدات خود عمل نمی‌کرد، پس از چند ماه زنجانی با من تماس گرفت و گفت به دلیل مشغله کاری نمی‌تواند موضوع را پیگیری کند و از من خواست کارهای مربوط به دریافت مطالبات را پیگیری کند.

این متهم نفتی ادامه داد: من هم شرکت به‌دیس را تحت فشار قرار دادم و توانستم ظرف مدت 11 ماه یک سوم از تعهدات را که معادل یک میلیارد و 800 میلیون تومان می‌شد دریافت کنم.

«ح.ف.ه» با تأکید بر اینکه در این ماجرا منافعی برای من وجود نداشت و بعید می‌دانم در این معامله بتوان اخلال در نظام اقتصادی کشور پیدا کرد، گفت: متأسفانه در کیفرخواست تلاش شده تا القاء شود من با نفوذ خودم زنجانی را به بانکها معرفی کردم، در حالی که ورود بابک زنجانی به بانکها توسط من صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه غیر از معرفی بابک زنجانی به آقای ش مدیرعامل بانک مسکن، بقیه موارد کذب محض است، گفت: من نه مسئولان بانک مرکزی و سایر بانکها را می‌شناسم و نه با آنها رابطه‌ای داشتم تا بتوانم از نفوذ خود در این زمینه استفاده کنم.

وی همچنین در خصوص ادعای کیفرخواست مبنی بر معرفی بابک زنجانی به بانک مرکزی گفت: اگر آقایان مستندی داشتند قطعاً تا الان هزار بار آن را اعلام می‌کردند، زمانی زنجانی با بانک مرکزی آشنا شد که به اندازه کافی توسط بانکهای دیگر شناخته شده بود.

متهم ردیف سوم پرونده تأکید کرد: بانک مرکزی خود به خود از طریق بانک ملت که شریک بابک زنجانی بود او را شناخت. آقایان یک مصداق بیاورند که من زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کردم.

ماجرای کمک زنجانی به سازمان حج و زیارت و هواپیمایی جمهوری اسلامی
«ح.ف.ه» در ادامه دفاعیات خود در خصوص امضای یک مصوبه توسط سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی گفت: در کیفرخواست آمده زمان امضای این مصوبه من در جلسه بودم، در حالی که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و می‌خواهند با این صحبت ها نشان دهند آن سه رئیس و وزیر وقت بانک مرکزی تحت نفوذ من بودند.

نه من و نه آقای زنجانی زمان امضای مصوبه آنجا نبودیم و پشت در بودیم و به غیر از ما 60 نفر دیگر پشت در منتظر بودند، چرا که این جلسه تنها مختص به زنجانی نبود بلکه به سیاست‌های اقتصادی کشور ربط داشت.

وی با بیان اینکه در این تصمیم وزرا نه دخالت داشتم و نه نفوذ، گفت: من حتی نمی‌دانستم چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند.

در ادامه رسیدگی به این پرونده متهم ردیف سوم در خصوص معرفی زنجانی به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: پس از معرفی زنجانی به وزارت اطلاعات و قبل از ارتباط مستقیم با آنها، طی یک تماسی اعلام شد که هواپیمایی جمهوری اسلامی در اروپا برای تهیه هزینه بنزین با مشکل برخورد کرده و آیا زنجانی می‌تواند کمک کند یا نه، و من گفتم شاید زنجانی بتواند کمکی کند.

وی ادامه داد: من موضوع را به زنجانی اطلاع دادم و ساعت 10 شب همان روز جلسه‌ای در دفتر هواپیمایی جمهوری اسلامی برگزار شد و مسئولین هواپیمایی گفتند که کشورهای اروپایی خدمات نمی‌دهند و ما توانسته‌ایم برای سوخت‌گیری در سایر کشورها فرودگاه‌هایی را شناسایی کنیم اما مشکل ما نقل و انتقال پول است.

«ح.ف.ه» ادامه داد: در آن جلسه پیشنهاد داده شد تا از طریق خلبان و در داخل چمدان پول برای سوخت‌گیری و دادن به فرودگاه داده شود، اما آنها گفتند که کشورهای اروپایی قبول نمی‌کنند و باید پول به حسابشان واریز شود، در غیر این صورت خدمات نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه مسئولان هواپیمایی اعلام کردند که در خارج از کشور پول دارند اما مشکل انتقال وجود دارد گفت: زنجانی برای پرداخت وجوه اعلام آمادگی کرد و فردای آن روز همه به دفتر زنجانی آمدند.

زنجانی از طریق دفتر تهران و در کمتر از یک ساعت، وجوه را به حسابها واریز کرد و موجب خوشحالی مسئولان هواپیمایی شد تا جایی که آنها گفتند حتی بانک مرکزی و بانکهای داخلی توان انجام چنین کارهایی را ندارد.

وی گفت: اگر این معرفی‌ها جرم است پس همه دست‌اندرکاران مجرم هستند، در حالی که این کار منافعی برای من نداشت و چون مسئولان هواپیمایی مطالبات خودر ا به موقع به زنجانی نداده بودند، پس از مدتی بابک زنجانی با من تماس گرفت و گفت آیا نتیجه خدمت به دوستان شما این است؟ و بابت این مسئله من را سرزنش کرد.

وی همچنین در خصوص معرفی زنجانی به سازمان حج و زیارت گفت: مشکلات سازمان حج برای انتقال ارز عربستان در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد، آنجا هم باز به من گفتند فکر می‌کنی زنجانی بتواند کمک کند؟ و من هم گفتم شاید، درنهایت، او را به سازمان حج و زیارت معرفی کردم.

پس از این معرفی، متوجه شدیم که این سازمان برای انتقال ارز به عربستان به منظور پرداخت هزینه حجاج با مشکلات زیادی مواجه است تا جایی که حتی در ساک‌های هر زائر 2 هزار دلار می‌گذاشتند و بعد از ورود به عربستان دریافت می‌کردند، یا اینکه به یک سری چترباز دلارها را می‌دادند تا از راههای مختلف به عربستان ببرد.

«ح.ف.ه» به جلسه زنجانی با مدیران ارشد سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: در آن جلسه زنجانی گفت نمی‌تواند پولها را به حساب سازمان حج یا بعثه واریز کند اما این امکان وجود دارد که پولها به حساب مشتریان سازمان حج واریز شود.

وی ادامه داد: زنجانی نرخ خدمات را 7 در 1000 عنوان کرد و باعث تعجب مسئولان سازمان حج و زیارت شد، تا جایی که آنها گفتند کمتر از 4 یا 5 درصد کارمزد نتوانستند پیدا کنند. مسئولان حج و زیارت گفتند چون ممکن است ذی‌حسابی ایراد بگیرد ما به شما یک درصد می‌دهیم.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه با فرا رسیدن موعد تمتع، هواپیمایی عربستان تقاضای دریافت پول خود را به صورت دلار در یک بانک آمریکایی مطرح کرد، گفت: مبلغی که باید واریز می‌شد 200 یا 300 میلیون دلار طی چهار قسط بود، عنوان شد که عربستان برای آزار ایران این کار را کرده چرا که تا پیش از این پرداخت‌ها به صورت یورو و در کشورهای دیگر انجام می‌شد، اما آنها می‌خواهند از کانالهای سازمان حج مطلع شوند.

وی در ادامه گفت: در آن سال با همسرم که پیشتر در سال 83 ثبت نام کرده بودیم عازم حج شدیم و حتی این عزیمت هم امتیازی از طرف سازمان حج و زیارت نبود. مسئولان حج به من گفتند تو دیرتر برو تا کارها حل شود.

همسرم به اتفاق اقوام عازم مکه شد و زنجانی طی 20 روز اقدامات را انجام داد. وقتی به عربستان رفتم 10 میلیون دلار برای پرداخت یکی از شرکت‌ها باقی مانده بود و چادرهای ایران را تحویل نمی‌دادند.

وی گفت: با زنجانی تماس گرفتم و او گفت شش بار اقدام کرده اما مرتب ریجکت می‌شود. به من گفت راهی برای پرداخت پیدا کنم به شرطی که به محض دریافت سویفت‌ها، اعلام نشود تا رد پرداخت را پاک کند.

وکیل متهم ردیف دوم: موکلم ریگی به کفش نداشت
حسین صمدی یزدی وکیل مدافع «م.ش» در خصوص صحبت‌های روز گذشته وکیل بانک مسکن گفت: ایشان روز گذشته پس از پایان جلسه به من گفتند بانک مسکن هیچ شکایتی از موکلم ندارد.

وی در ادامه به مطالب ارائه شده از سوی وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه «م.ش» وکالت درستی ارائه نکرده گفت: موکل من چهار وکالت به شرکت نفت داد که اولین آن پایان سال 92 بود. مشکل اینجاست که بحث 360 میلیون یورو پول در میان است و ما می‌ترسیم آقایان بروند با دعوا همه چیز را خراب کنند، که در این لحظه قاضی نه، انشاءالله مشکلی پیش نمی‌آید.

صمدی با بیان اینکه موکلش معرف زنجانی به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت نبوده، گفت: اگر هم به فرض محال موکل من معرف بود، این نمی‌تواند یک علت باشد که شرکت نفت به زنجانی نفت بفروشد.

صمدی اتهام کلاهبرداری و استفاده از اسناد مجعول را ادعای واهی شرکت نفت دانست و گفت: من مشارکت موکل خود را در جعل اسناد ادعاشده رد می‌ کنم.

وکیل متهم ردیف دوم فساد نفتی در ادامه تصریح کرد: خانم «م.م» گفته‌اند که کارهای موکل من متقلبانه بوده، در حالی که این کارها توسط بابک زنجانی انجام شده و بازپرس هم نوشته که این خانم هیچ اظهاراتی مبنی بر مشارکت «م.ش» در عملیات متقلبانه نداشته است، بنابراین موکل من نه تنها نقشی در تشکیل شبکه سازمان‌یافته ادعایی در کیفرخواست ندارد، بلکه در اتهامات جعل و سند مجعول منتهی به کلاهبرداری نیز نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: نماینده دادستان در جلسه هفدهم دادگاه به همبستگی و وابستگی متهمان و کارمندان بابک زنجانی و سکوت آنها اشاره کرد. براساس گفته‌های نماینده دادستان این کارمندان تا شش ماه پس از بازداشت حرف نزدند تا اینکه کامپیوترها در زیرزمین هلدینگ سورینت پیدا شد و با کشف جرائم، این کارمندان اقرار کردند.

وی افزود: اول، قاضی باید با متهمان حرف بزند و آنها را نصیحت کند و بگوید که سکوت نتیجه‌ای ندارد، علاوه بر این در صحبت‌های این کارمندان چیزی که نشان دهد موکل من در جعل نقش داشته وجود نداشته است.

صمدی اظهار داشت: موکل من در تاریخ 25 بهمن ماه سال 92 با دعوت سپاه به ایران آمد و 90 روز با توجه به گذرنامه بین ایران و انگلستان تردد می‌کرد تا اینکه در نیمه دوم اردیبهشت 93 بازداشت شد.

وی افزود: در واقع، موکل من چون مطمئن بود ریگی به کفش ندارد و شرافت و شأن خانوادگی‌اش را بالاتر از مال دنیا می‌دانست و مطمئن بود که بازداشت می‌شود به کشور آمد.

وکیل متهم ردیف دوم: نفت ایران از کفر ابلیس هم بدتر است/ چرا دولت قبلی تحقیق نکرد
صمدی وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود در خصوص شرکت فال اظهار داشت: نفت ایران از کفر ابلیس هم بدتر است و در شرایط تحریم هیچ کسی نفت را نمی‌خرید، خریداران نفت با بو کشیدن آن متوجه می‌شدند که متعلق به ایران است و با قیمت پایین‌تر آن را می‌خریدند.

وی با بیان اینکه بابک زنجانی نفت را با کارگزاری «م.ش» برای انبارداری به شرکت فال تحویل دادند، گفت: در همه این موارد موکل من تنها یک کارگزار بود که از بابک زنجانی اطاعت می‌کرد، اگر شرکت فال ورشکسته بود چگونه می‌توانست 501 میلیون دلار پرداخت کند.

وی با بیان اینکه زنجانی را همه می‌شناختند و نیاز به معرفی او نبود، گفت:‌ زنجانی در تاجیکستان و دیگر کشورها شناخته شده بود و روزی نبود که رسانه‌ها عکس و خبری از زنجانی را کار نکنند با این وجود چگونه موکل من می‌توانست به اقدامات زنجانی شک کند.

وکیل مدافع متهم ردیف دوم، در ادامه با بیان اینکه سند تصویبی از سوی سه وزیر وقت و رئیس وقت بانک مرکزی در تیرماه سال 91 بوده، گفت: اگر تشکیل کارگروه لازم بود چرا قبل از تشکیل آن مصوبه را امضا کردند؟ اگر امضای رئیس جمهور ضرورت داشت چرا بدون امضای او برگه را امضا کردند؟

وی سند مورد نظر را عامل مهمی در وجاهت اعمال بابک زنجانی دانست و گفت: همه این مسئولان بر عملکرد بابک زنجانی صحه گذاشتند، چگونه ممکن بود موکل من این موضوع را نپذیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به نظارت بانک مرکزی، بابک زنجانی چگونه توانسته LCهایی با هزینه‌های فراتر از موجودی بانکش باز کند؟ همه این شرکت‌ها در قلمرو ایران بود و چرا مسئولان خود تحقیق نکردند؟ آیا دولت قبلی از انجام تحقیق عاجز بود که امروز می‌گویند موکلم علم و دانش داشت و با علم خود به این کار روی آورد.

جلسه بیست و دوم دادگاه غیرعلنی برگزار می‌شود
بر اساس تقاضاهای مکرر متهمین ردیف اول و دوم پرونده و بنا به استناد ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری جلسه روز یکشنبه به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید