خودزنی پرزیدنت

آخرین تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی مکزیکی به‌واسطه اعمال تعرفه‌های تجاری تنبیهی علیه کالا‌های این کشور توانسته است شکافی میان کاخ‌سفید و برخی از بزرگ‌ترین حامیان ترامپ در مجلس سنا ایجاد کند.

کد خبر : ۷۰۶۱۷
بازدید : ۷۵۵۳
هفته گذشته دونالد ترامپ از طرح جدید ضدمهاجرتی خود علیه مکزیک خبر داد که بر این اساس می‌تواند در صورت عدم همکاری دولت مکزیک برای ممانعت از ورود مهاجران به خاک آمریکا، تعرفه‌های تجاری ۲۵ درصدی را بر اقلام وارداتی از این کشور اعمال کند.
با این حال طی روز‌های گذشته سناتور‌های جمهوری‌خواهی که پیش‌تر حمایت خود را از برنامه‌های ضدمهاجرتی ترامپ اعلام کرده بودند، به شدت با این طرح مخالفت ورزیدند و نسبت به پیامد‌های مخرب آن برای بخش‌های مختلف اقتصاد آمریکا و نیز قرارداد تجاری با مکزیک و کانادا به ترامپ هشدار دادند.

پایگاه خبری یاهو در مطلبی به ایجاد شکاف میان ترامپ و حامیان جمهوری‌خواهش به‌دلیل اعمال تعرفه‌ها علیه مکزیک در راستای ممانعت از ورود مهاجران پرداخت و نوشت: آخرین تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی مکزیکی به‌واسطه اعمال تعرفه‌های تجاری تنبیهی علیه کالا‌های این کشور توانسته است شکافی میان کاخ‌سفید و برخی از بزرگ‌ترین حامیان ترامپ در مجلس سنا ایجاد کند؛ حتی تندرو‌هایی که از برنامه‌های ضدمهاجرتی ترامپ حمایت می‌کردند.
در میان جمهوری‌خواهان سنا، این تنها لیندسی گراهام بود که حمایت خود را از برنامه اعمال تعرفه‌های تجاری اعلام کرد. چاک گرسلی، سناتور جمهوری‌خواه اندکی پس از اعلام این برنامه توسط کاخ‌سفید گفت: «می‌توانم بگویم که از همه برنامه‌های مهاجرتی ترامپ تاکنون حمایت کرده‌ام، اما این‌بار موضوع متفاوت خواهد بود.»

گرسلی که ریاست کمیته دارایی سنا برای کنترل مسائل تجاری را عهده‌دار است به خبرنگاران در این‌باره گفته است که اعمال تعرفه‌ها سوءاستفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری و در تقابل با نیت کنگره است. وی همچنین پیامد‌های این اقدام را برای قرارداد تجاری میان آمریکا، مکزیک و کانادا به‌عنوان جایگزینی برای توافق نفتا نگران‌کننده توصیف کرد.
در ادامه نیز بخش دیگری از حامیان برنامه‌های ضدمهاجرتی ترامپ به صف مخالفان تعرفه‌های تنبیهی علیه مکزیک پیوسته‌اند که شامل جانی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیووا می‌شود. او به‌همراه گرسلی از حامیان سرسخت اقدام ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک بودند که به طرح اضطراری سنا برای ممانعت از تامین بودجه آن رای منفی دادند.
با این حال این سناتور جمهوری‌خواه نیز مانند گرسلی نسبت به تاثیرات مخرب تعرفه‌ها بر توافق تجاری مزبور اعلام نگرانی کرد. ارنست گفت: «اکنون زندگی کشاورزان آیووا و تولید‌کنندگان آن درخطر قرار گرفته است. توافق تجاری با مکزیک می‌تواند در این شرایط اطمینان بیشتری را برای این کشاورزان فراهم کند.
اگر رئیس‌جمهور این طرح را اجرایی سازد ممکن است توافقی که برای حصول آن تلاش‌های زیادی شد در معرض تهدیدات جدی قرار بگیرد.»

به‌نظر می‌رسد بخش‌های مختلف اقتصاد آمریکا تحت تاثیرات مخرب این تعرفه‌ها قرار بگیرند. قرار است این طرح در ماه ژوئن با تعرفه‌های ۵ درصدی آغاز شود و سپس در هر ماه با ۵ درصد افزایش به ۲۵ درصد در اکتبر برسد.
مگر آنکه کاخ‌سفید به این نتیجه برسد که دولت مکزیک خواسته‌های آمریکا را برای ممانعت از ورود مهاجران اجرایی کرده است. با این حال براساس گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، سه ایالتی که می‌توانند با شدید‌ترین پیامد‌های تعرفه علیه واردات کالا‌های مکزیکی مواجه شوند، ایالت‌های آریزونا، میشیگان و تگزاس خواهند بود.

مارتا مک‌سالی، سناتور آریزونا در بیانیه‌ای که برای یاهو ارسال کرد گفت: «درحالی‌که از نیت ترامپ برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا حمایت می‌کنم، با این نوع تعرفه‌ها موافق نیستم چراکه می‌تواند به اقتصاد ما لطمه وارد سازد و درنهایت نیز بر کسب‌و‌کار‌ها و شهروندان آریزونا تاثیرات مخربی بگذارد.»
وی افزود: «مکزیک بزرگ‌ترین شریک تجاری آریزونا با ارزش تجاری ۱۶ میلیارد دلاری است.» سخنگوی جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس نیز در سخنانی مشابه اظهار کرد: «کورنین از تعهد ترامپ برای ایمن‌سازی مرز‌های ما دفاع می‌کند، اما با اعمال تعرفه‌ها مخالف است، چراکه به‌طور قابل‌توجهی به اقتصاد تگزاس صدمه می‌زند.»

دیگر متحدان ترامپ در سنا نظیر ران جانسون، سناتور ویسکانسین که در راس کمیته امنیت داخلی قرار دارد در رابطه با مبنای قانونی این تعرفه‌ها ابراز تردید کرده است. جانسون همچنین این نگرانی را در گفتگو با فاکس‌نیوز مطرح ساخت که ممکن است اجرایی شدن تعرفه‌ها موجب افزایش مالیات برای مصرف‌کنندگان در آمریکا شود. او البته برخلاف دیگران این‌بار نیز از حمایت ترامپ دست نکشید و تاکید کرد که چنین اقدامی می‌تواند مکزیک را وادار کند تا در این‌باره با آمریکا همکاری کند.

اما میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا نیز تصمیم گرفت تا در مرزی بین حمایت از اقدام سرسختانه و ابراز نگرانی از برنامه تعرفه‌ها گام بردارد. وی در بیانیه‌ای گفت: «در مرز‌های جنوبی ما اکنون یک بحران انسانی درحال رخ دادن است و مدت زیادی است که زمان آن رسیده تا دموکرات‌ها در این‌باره اقدامات جدی انجام دهند.»
با این حال او در ادامه خاطرنشان کرد: «به‌عنوان سومین شریک تجاری آمریکا، روابط مستمر و مستحکم با مکزیک یک عامل حیاتی برای رفاه هر دو کشور خواهد بود. هر پیشنهادی که بر این روابط سایه بیفکند مستلزم بررسی‌های دقیق‌تر خواهد بود. بنا دارم در این‌باره با همکاران خود و دولت گفتگو‌هایی را انجام دهم.»

به‌نظر می‌رسد که تاکنون لیندسی گراهام تنها سناتوری است که حداقل به‌طور علنی از این طرح ترامپ حمایت می‌کند. گراهام در واکنش به این طرح در صفحه توییتر خود نوشت: «من از طرح رئیس‌جمهور برای اعمال تعرفه‌ها بر مکزیک تا زمانی که به بازی دادن ما خاتمه دهند و در رابطه با مهاجران همکاری کنند حمایت می‌کنم.» این سخنان در تضاد با مخالفت او در مورد اعمال تعرفه‌های تجاری علیه مکزیک در سال ۲۰۱۷ است.

میک مالوانی، رئیس موقت کارکنان کاخ‌سفید در گفتگو با خبرنگاران عامل ایجاد بحران مرزی را منفعل بودن کنگره به‌ویژه دموکرات‌ها دانست. او همچنین تاکید کرد تا زمان اعلام برنامه اعمال تعرفه‌ها توسط کاخ‌سفید هیچ مشورتی با دموکرات‌ها نشد.
البته سارا سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید نیز اعلام کرد که نگرانی جمهوری‌خواهانی مانند گرسلی مورد توجه قرار نگرفته است. سندرز در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا مصرف‌کنندگان و کسب‌و‌کار‌های آمریکایی باید بهای نزاع مهاجرتی با مکزیک را بپردازند، گفت: «این کنگره است که وظیفه دارد این قوانین را اصلاح کند که در آن صورت مشکلات کنونی وجود نداشتند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید