ماهی‌ها عاطفی‌اند

ماهی‌ها عاطفی‌اند

دانشمندان بر این باورند این نخستین پژوهشی است که وابستگی گونه‌های غیرانسانی به شرکای جنسی‌شان را نشان می‌دهد.

کد خبر : ۷۰۶۵۴
بازدید : ۳۶۵۵
فرادید | انسان یگانه گونه‌ای نیست که از دست دادن شریک عشقی بر وضعیت روانی‌اش تاثیر می‌گذارد.
نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد، اگر سیکلید ماده - نوعی ماهی تک‌همسر که زیستگاه اولیه آن در آمریکای جنوبی است - را از جفت نر مورد علاقه‌اش جدا کنند و آن را کنار یک جفت نر نامطلوب بگذارند، این ماهی دچار افسردگی و بیماری عشق می‌شود.
ماهی‌ها عاطفی‌اند
پژوهشگران بعد از آنکه مشاهده کردند ماهی ماده برای پیدا کردن غذا تلاش نمی‌کند، به نتیجه فوق دست یافتند؛ تلاش نکردن ماهی ماده برای پیدا کردن غذا نشانه‌ای از بی‌تفاوت شدن اوست.

این پژوهش توسط محققان در دانشگاهی در فرانسه انجام شده است.

دانشمندان بر این باورند این نخستین پژوهشی است که وابستگی گونه‌های غیرانسانی به شرکای جنسی‌شان را نشان می‌دهد.

یکی از نویسندگان این پژوهش، فرانکو-خاویر دشام مونشارمونت، می‌گوید: «تا آنجا که ما می‌دانیم، این نخستین باری است که پیوند عاطفی بین شرکای جنسی در گونه‌های غیرانسانی گزارش شده است.»

برای آزمون این فرضیه، محققان مجموعه‌ای از آزمون‌های شناختی را روی گروهی ۳۳ نفری از ماهی‌های سیکلید انجام دادند. آن‌ها تغییر رفتار ماهی ماده را بعد از گذاشتنش در کنار یک جفت نر که خودش انتخاب نکرده بود، طی دو هفته از نزدیک مشاهده کردند.

ماهی‌های ماده وقتی در کنار جفت نر دلخواه قرار می‌گرفتند، سریعتر تخم‌ریزی می‌کردند و خوش‌بین‌تر می‌شدند. اما ماهی ماده‌ای که در کنار جفت نر غیردلخواه قرار می‌گرفت، تمایلی به تخم‌ریزی نشان نمی‌داد.

پژوهشگران سپس این آزمایش را به شیوه دیگری انجام دادند. آن‌ها دو ظرف مختلف در تنگ ماهی ماده گذاشتند: یک ظرف حاوی غذا با در سفید، و یک ظرف خالی با در سیاه.
ماهی‌ها عاطفی‌اند

ماهی‌ها باید در طی زمان و با آزمون و خطا یاد می‌گرفتند کدام ظرف حاوی غذا بود و کدام خالی بود.
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ماهی‌های ماده که با نر‌های غیردلخواهشان جفت شده بودند، یا تمایلی به جستجو برای غذا نداشتند یا جستجو برای یافتن غذا را متوقف می‌کردند.

پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند، ماهی‌های ماده که از جفت نر دلخواهشان جدا می‌شوند، دچار «سوگیری بدبینی» می‌شوند.

این‌در‌حالی بود که ماده ماهی‌هایی که با جفت نر دلخواهشان زندگی می‌کردند، با سرعت بیشتری ظرف حاوی غذا را تشخیص می‌دادند و خوشبینی بیشتری را به نمایش می‌گذاشتند.

دشام مونشارمونت در‌این‌باره گفت: «در این مطالعه ما نشان دادیم که حضور یا غیبت جفت دلخواه به لحاظ عاطفی روی ماهی ماده اثر می‌گذارد.»

منبع: دیلی میل
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید