با فناوری دیپ‌فیک؛ دیگر به چشم‌هایتان هم اعتماد نکنید

با فناوری دیپ‌فیک؛ دیگر به چشم‌هایتان هم اعتماد نکنید

روز جمعه فیلمی از کیت هرینگتون، بازیگر نقش جان اسنو در سریال تلویزیونی «بازی تاج و تخت» در یوتیوب منتشر شد که نشان می‌دهد این بازیگر به‌خاطر بدبودن و ناخوشایندبودن پایان سریال در فصل هشتم آن از مردم عذرخواهی می‌کند و چند فحش هم در ادامه بر زبان می‌آورد!

کد خبر : ۷۰۷۱۳
بازدید : ۱۵۹۳۶
با فناوری دیپ‌فیک؛ دیگر به چشم‌هایتان هم اعتماد نکنید
فناوری جدید تولید فیلم‌های جعلی از شخصیت‌های واقعی در سراسر جهان جنجال به راه انداخته؛ از سخنرانی دروغین ترامپ تا عذرخواهی بازیگر «بازی تاج و تخت» واکنش تند جو بایدن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مجلس نمایندگان آن کشور را برانگیخته است.

این فناوری که دیپ‌فیک (DeepFake که معنی تحت‌اللفظی آن می‌شود «جعل عمیق») نام دارد، کاربران عادی را قادر می‌کند با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند معمولی فیلمی از شخصیتی بسازند که در آن چیز‌هایی را بگوید که واقعا نگفته و حرکت لب‌هایش نیز خیلی دقیق هماهنگ با گفته‌های جعلی او باشد. در روز‌های اخیر موارد متعددی از جنجال‌های ناشی از این فناوری در رسانه‌های غربی گزارش شده؛ از جمله روزنامه گاردین روز شنبه از انتشار فیلمی دروغین خبر داده است که مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک را در حال گفتن این جملات نشان می‌دهد: «برای یک لحظه تصور کنید، مردی که کنترل مطلق داده‌های سرقت‌شده میلیارد‌ها نفر را در اختیار دارد و همه رازهایشان، زندگی‌شان، آینده‌شان...».
این روزنامه بریتانیایی در مقاله اخیرش که به‌ویژه کاربرد خطرناک این فناوری در «خبر جعلی» ساختن و تبلیغات سیاسی را زیر ذره‌بین برده، همچنین به فیلمی جعلی اشاره کرده که یک حزب سیاسی بلژیکی از دونالد ترامپ ساخته است. در این فیلم دونالد ترامپ مشفقانه درباره مشکلات اقلیمی و فروپاشی محیط زیست زمین صحبت می‌کند! از سوی دیگر روز جمعه فیلمی از کیت هرینگتون، بازیگر نقش جان اسنو در سریال تلویزیونی «بازی تاج و تخت» در یوتیوب منتشر شد که نشان می‌دهد این بازیگر به‌خاطر بدبودن و ناخوشایندبودن پایان سریال در فصل هشتم آن از مردم عذرخواهی می‌کند و چند فحش هم در ادامه بر زبان می‌آورد!

به گزارش CNet در حالی که ۱.۶ میلیون نفر با امضای پتیشنی از سازندگان سریال تقاضا کرده‌اند پایان آن را تغییر دهند، هرینگتون که حرکات لب او کاملا با این جملات منطبق است، در این فیلم می‌گوید: «متأسفم که وقت شما را تلف کردم. متأسفم که ما از پایان سریال Lost درس نگرفتیم».
از طرف دیگر، به گزارش بی‌بی‌سی نمایندگان کنگره آمریکا در جلسه‌ای درباره مخاطرات عمومی و جدی انتشار این فناوری هشدار داده‌اند و خواستار اقدام فوری برای مقابله با آن شده‌اند. در این جلسه کلینت واتز از انستیتوی تحقیقات سیاست خارجی اعلام کرد که دیپ‌فیک به یکی از ابزار‌های اصلی تبلیغات سیاسی بدل خواهد شد و «کشور‌هایی که دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات هوش مصنوعی و دسترسی نامحدود به مقادیر عظیم داده‌ها هستند، در جنگ اطلاعاتی مزیت بسیار بزرگی خواهند داشت».
وی گفت: «به‌جریان‌افتادن دیپ‌فیک سبب تحرکات اجتماعی ناشی از انگیزه‌های کاذب، برانگیخته‌شدن بحران‌های اجتماعی و زدن جرقه‌های خشونت خواهد شد». آقای واتز از جمله به چند مورد خشونت و قتل ناموسی ناشی از انتشار فیلم‌های دروغین از طریق شبکه اجتماعی واتس‌اپ در هند اشاره کرد. در همین حال، به گزارش سایت پولیتیکو، جو بایدن نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها در مراحل مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز جمعه به شدت به انتشاردهندگان اخبار و اطلاعات جعلی تاخت و قول داد در کمپین انتخاباتی او «از هیچ‌گونه دیپ‌فیک، روبات و اطلاعات نادرست» خبری نخواهد بود. معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا این جملات را زمانی بر زبان آورد که رئیس‌جمهور فعلی هنوز در حال جواب‌دادن به پرسش‌های مربوط به انتشار اطلاعات قلابی در دوره قبلی انتخابات است و یک ماه پیش نیز فیلمی جعلی از سخنرانی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا جنجالی سیاسی در آن کشور بر پا کرده است.

ظاهرا این فناوری تازه درصدد است همین تتمه اعتمادی را که برای مردم نسبت به اخبار دریافتی از منابع رسمی و غیررسمی باقی مانده است از بین ببرد. اگر حتی نتوان به صحت فیلمی از صحبت‌های یک شخصیت مشهور و تماشای لب‌هایش که جمله‌ای را بر زبان می‌آورد، اطمینان داشت، پس به چه می‌توان اعتماد کرد؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید