دلیل خواب رفتن دست‌ها در شب چیست؟

دلیل خواب رفتن دست‌ها در شب چیست؟

احساس خواب رفتگی در دست‌ها ممکن است در هر ساعاتی از شبانه روز برای هر فردی اتفاق بیفتد. اما در صورتی که یک فرد احساس کند تنها شب‌ها این مسئله را تجربه می‌کند، ممکن است ناشی از وجود مشکلی جدی باشد.

کد خبر : ۷۰۷۵۹
بازدید : ۳۸۲۸
فرادید | هنگامی که یکی از دست‌ها و یا هر دو دست به خواب می‌روند، به نظر می‌رسند که بی حس یا سوزن سوزن شده اند. چنین حالتی در طول روز یا شب ممکن است اتفاق بیفتد. اصطلاح پزشکی و یا علمی این احساس خواب رفتگی یا پارستزی (paresthesia) است. در صورتی که این مسئله بیشتر در طول شب رخ می‌دهد، چند مورد قابل توجه دیگری نیز در علت آن نقش دارند. در تعدادی از موارد مشکلی ندارند، در حالی در شرایط دیگر ممکن است نیازمند درمان پزشکی باشد.

به گزارش فرادید، احساس خواب رفتگی در دست‌ها ممکن است در هر ساعاتی از شبانه روز برای هر فردی اتفاق بیفتد. اما در صورتی که یک فرد احساس کند تنها شب‌ها این مسئله را تجربه می‌کند، ممکن است ناشی از وجود مشکلی جدی باشد.

موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی ایالات متحده آمریکا، خواب رفتگی را به عنوان "احساس سوزش یا تیر کشیدن" در دست‌ها توصیف می‌کند که معمولا در اکثر موارد در دست‌ها و پا‌ها اتفاق می‌افتد.

تعدادی از افراد نیز خواب رفتگی را با احساس سوزن سوزن شدن، گزش پوست یا بی حسی توصیف می‌کنند. یکی دیگر از توضیح‌های رایج میان افراد این است که آن قسمت، به خواب رفته است.

خواب رفتگی در هر زمانی بدون هیچگونه علائم مشخصی می‌تواند رخ دهد. در حالی که داشتن احساسی مانند خواب رفتگی می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما معمولا بدون درد است.

علل خواب رفتن دست در خواب
در حقیقت بیشتر افراد در شدت‌های متفاوت دچار خواب رفتگی می‌شوند.

در اکثر مواقع، شکل قرار گرفتن دست فرد، علت خواب رفتن آن در خواب است. معمولا دلیل خواب رفتن دست در خواب این است که فرد طوری دراز کشیده که روی اعصاب اندام‌های متفاوت فشار می‌آید. در صورتی که فرد موقعیت خود را تغییر می‌دهد و کمی جا به جا می‌شود، این احساس باید ار بین برود.

خواب رفتگی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که عصبی تحت فشار ثابت باشد.

شرایط پزشکی نیز ممکن است علت خواب رفتن دست در خواب باشند:
دلیل خواب رفتن دست‌ها در شب چیست؟

سندرم تونل کارپال
سندرم تونل کارپال (Carpal Tunnel Syndrome) یکی از مشکلات بسیار شایع است. این سندرم زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت‌هایی نظیر تایپ کردن یا نواختن پیانو، فشار زیادی به عصب میانی مج دست می‌آورند. این عصب در طول بازو قرار دارد و از طریق مچ، به دست می‌رسد.

این سندرم می‌تواند سبب درد و بی حسی در بازو‌ها و دست‌ها شود، اما یکی از اولین علائم آن، خواب رفتگی یا پارستزی است که بیشتر در طول شب، در دست‌ها و مچ‌ها اتفاق می‌افتد.

بنا به ادعای کلینیک Cleveland، علائم معمولا در شب آشکار می‌شوند، زیرا افراد اغلب با مچ خم به خواب می‌روند.

این افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال هستند:

• کسانی که شغل شان شامل حرکت‌های تکراری و پیوسته انگشت ها، مانند تایپ کردن یا کار با دستگاه است

• خانم‌هایی که باردار هستند

• عدم وجود تعادل مایعات در بدن افراد

دیابت
افراد مبتلا به دیابت، در معرض خطر بیشتری نسبت به آسیب عصبی قرار دارند، و اصطلاح پزشکی برای این مسئله، نوروپاتی دیابتی (Diabetic Neuropathy) نام دارد.

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که میزان بالای قند و چربی در خون، در طی مدت زمان طولانی به پایانه‌های عصبی آسیب می‌رساند.

نوروپاتی دیابتی معمولا موجب بی حسی و سوزن سوزن شدن پا‌ها می‌شود، اما این مسئله ممکن است روی بازو‌ها و دست‌ها هم تاثیر بگذارد.

فقر ویتامین B. کمبود ویتامین B. می‌تواند سبب ایجاد مشکلات گوناگونی شود، ازجمله کم خونی، و سوزن سوزن شدن سایر اندام ها. این احساس سوزن سوزن شدن، شبیه خواب رفتگی دست است و سهوا با گرفتگی تونل کارپال اشتباه گرفته شود.

افرادی که دچار کمبود ویتامین B. هستند عبارتند از:

• گیاه خواران

• افراد بالای ۵۰ سال

• افرادی که دچار اختلال‌های گوارشی خاصی، مانند بیماری سلیاک یا بیماری روده التهابی (IBD) هستند
دلیل خواب رفتن دست‌ها در شب چیست؟

دیگر علل نوروپاتی محیطی
نورپاتی محیطی (Peripheral Neuropathy) آسیب عصبی است که روی اندام‌ها اثر می‌گذارد. نوروپاتی دیابتی یکی از انواع آن است.

با این وجود، عوامل فراوان دیگری سبب آسیب عصبی می‌شوند که منجر به خواب رفتگی بازو ها، دست‌ها یا پا‌ها می‌شود.

سایر علت‌های نوروپاتی محیطی عبارتند از:

• برخی از انواع صدمه‌ها

• اختلال مصرف الکل، یا اعتیاد به مشروبات الکلی

• اختلال‌های خود ایمنی

• برخی از دارو‌ها مانند دارو‌های شیمی درمانی

• اختلالات مغز استخوان

• عفونت‌هایی مانند بیماری لایم (Lyme) یا ایدز (HIV)

• تومور‌هایی که روی تعدادی از عصب‌ها فشار می‌آورند

ام اس (Multiple sclerosis)
با توجه به اظهارات انجمن ملی ام اس، بی حسی و سوزن سوزن شدن، ممکن است از نخستین نشانه‌های ام اس یا تصلب بافت چند گانه باشد.

این علائم معمولا روی صورت نیز تأثیر می‌گذارد. با این حال، بسته به محل ضایعات نخاعی که با ام اس اتفاق می‌افتد، ممکن است فرد بی حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پا‌ها شود.

سکته
سکته و حملات ایسکمی گذرا (Transient Ischemic Attack) نیز می‌تواند سبب بی حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها شوند.

حملهٔ ایسکمی گذرا زمانی رخ می‌دهد که چیزی به طور موقت جلوی جریان خون به مغز می‌گیرد. متخصصین انجکن قلب ایالات متحده، این حمله‌ها را "هشداری برای سکته" می‌دانند.

سکته و حملات اسکمی گذرا ممکن است بر عملکرد اعصاب تاثیر بگذارند، و می‌توانند سبب تغییراتی بشوند، از جمله خواب رفتگی در دست‌ها و پا ها، و همچنین سبب تشدید احساس بی حسی یا درد می‌شود.

پیشگیری
ممکن است بتوان از خواب رفتن دست در خواب به هر دلیلی که رخ می‌دهد، بتوان جلوگیری یا پیشگیری کرد.

به عنوان مثال، خوابیدن در وضعیت راحت‌تر می‌تواند مفید باشد. در صورتی که فرد دچار سندرم تونل کارپال شود، استفاده از آتل یا ورزش کردن، می‌تواند تاثیر گذار و مفید باشد.

اگر کمبود ویتامین B. موجب خواب رفتن دست در خواب شود، پزشک می‌تواند مکمل‌های مناسب یا تغییراتی در رژیم غذایی تجویز و توصیه نماید.
دلیل خواب رفتن دست‌ها در شب چیست؟

زمان مناسب برای ملاقات پزشک و کلام آخر
خواب رفتگی دست‌ها مسئله شایعی است، به ویژه شب ها، زیرا به احتمال قوی فرد در وضعیتی می‌خوابد که روی یکی از اعصاب دست هایش فشار وارد می‌شود.

اما در صورتی که فرد مورد نظر به طور پیوسته این مسئله را تجربه کند، باید به پزشک مراجعه نماید، به ویژه اگر دچار موارد نام برده شده در زیر می‌شود:

• اختلالات بینایی

• بی حسی یا سوزن سوزن صورت
• اختلال در گفتار

• مشکل در حفظ تعادل، از جمله هنگام راه رفتن

• ضعف یا درد ناگهانی

در صورتی که تردید دارید خواب رفتگی دست تان به خاطر مشکلی پزشکی، دارویی یا مصرف مشروبات الکلی است، حتما به ملاقات یک پزشک بروید.

منبع: medicalnewstoday
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید