نسیم ادبی؛ در نقش کارگردان

Faradeed

نسیم ادبی؛ در نقش کارگردان

من تجربه این را داشته‌ام که کار‌هایی با حضور ستاره‌های سینمایی به دلیل ضعف کار فروش نکرده، اما کار‌های دانشجویی با محتوا و اجرای قوی مورد استقبال قرار گرفته است؛ بنابراین من امیدوارم مردم و دانشجویان نمایش ما را دوست داشته باشند.
کد خبر: ۷۰۷۶۲
بازدید : ۱۷۸۰
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
در «قصه ظهر جمعه» زندگی جریان دارد
نسیم ادبی در فیلم "گواهی امضا"
 
رضا آشفته| نسیم ادبی، بازیگر شناخته‌شده کشورمان، این روز‌ها برای نخستین‌بار نمایش «قصه ظهر جمعه» محمد مساوات را با هنرجویانش کارگردانی می‌کند.

اگر نسیم ادبی در نمایش خانگی شهرزاد و این روز‌ها در سریال تلویزیونی «برادر جان» بازی نمی‌کرد، شاید هنوز هم مانند بسیاری از بازیگران تئاتر برای عموم مردم فردی ناشناخته بود، چون تئاتر اصلا شهرت و درآمد آنچنانی نسبت به تلویزیون و سینما ندارد، اما در تئاتر حسن و فنی هست که هر هنرمند به‌قاعده و دارای استعداد را به سربلندی‌های مثال‌زدنی خواهد رساند و همین‌ها هستند که در سینما و تلویزیون همواره شگفتی‌ساز بوده‌اند.
 
او در سریال شهرزاد نقش حمیرا، خواهر شهرزاد، شخصیت اصلی داستان را بازی می‌کرد؛ بازی جذاب او در نقش زنی عامی که به پیشرفت‌های خواهر پزشک خود حسادت می‌کند و گاهی حسادت‌هایش برای او دردسرساز هم می‌شود در کل توانست نسیم ادبی را به یک ستاره تبدیل کند.
 
نسیم ادبی همچنین در سریال برادر جان نقش عاطفه را بازی کرده که باز هم جلب‌نظر کرده است. او از جمله بازیگران حرفه‌ای و خوش‌اخلاقی است که این روز‌ها با درخشش بیشتر راه را برای کار‌های خلاقه‌اش هموارتر می‌کند و کارگردانی تئاتر هم یکی از این موارد است که باید نمود و نشانه‌اش را در اجرای قصه ظهر جمعه دید.

قصه ظهر جمعه
«قصه ظهر جمعه» زندگی خانواده‌ای از طبقه پایین جامعه را در اواخر دهه ۶۰ در شهر تهران به تصویر می‌کشد. در این نمایش تنهایی افرادی به تصویر کشیده می‌شود که به ظاهر در خانواده‌ای پرجمعیت زندگی می‌کنند، اما هیچ‌کدام حرف یکدیگر را نمی‌فهمند.
 
این اثرِ محمد مساوات در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دو بخش نمایش‌نامه‌نویسی و کارگردانی تازه‌های تئاتر ایران مورد تقدیر قرار گرفت و اکنون توسط نسیم ادبی کارگردانی شده و از هفدهم خردادماه در تماشاخانه سپند روی صحنه رفته است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در روز عروسی دختر کوچک یک خانواده در سال ۱۳۶۹، با بالاگرفتن اختلافات اعضای خانواده، زخم‌های کهنه دوباره سر باز می‌کنند و درگیری بین شخصیت‌های نمایشی اوج می‌گیرد.
 
درحالی‌که پدر خانواده بیمار و بیهوش روی تخت افتاده است، هر لحظه این خطر وجود دارد که مراسم عروسی به‌هم بخورد و... نمایش «قصه ظهر جمعه»، با طراحی و کارگردانی نسیم ادبی، هر روز ساعت ۱۹:۱۵ در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود و بازیگران این اثر نمایشی پوریا اصلان، مریم برزگر، پردیس پورعابدینی، بهزاد خلج، امیرحسین شعبانی، نجمه صفائی، پویا صفدرپور، رسول محمدی، شیلا نوروزی و فاطمه نیشابوری هستند.
 
نسیم ادبی با اشاره به اینکه نمایش قرار است ۲۵ شب روی صحنه تماشاخانه سپند برود، درباره علت انتخاب این تماشاخانه گفت: من قبلا در تماشاخانه پالیز اجرا‌های زیادی داشتم. انرژی این سالن خیلی خوب است. به غیر از این دلیل هم خود صحنه برای قاب و دکور ما مناسب بود، چراکه نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک است و برای دکور رئالیستی کار ما که بخشی از اتاق یک خانه محسوب می‌شود، به‌اندازه به شمار می‌رود. ادبی درباره کسب گیشه این نمایش گفت: من معتقدم صددرصد گیشه را هم خواهیم داشت.
 
تمام تلاشمان را هم برای یک اجرای خوب می‌کنیم. به نظر من در این دوره جذب تماشاگر هیچ ربطی به سلبریتی و ستاره‌آوردن در کار ندارد. من تجربه این را داشته‌ام که کار‌هایی با حضور ستاره‌های سینمایی به دلیل ضعف کار فروش نکرده، اما کار‌های دانشجویی با محتوا و اجرای قوی مورد استقبال قرار گرفته است؛ بنابراین من امیدوارم مردم و دانشجویان نمایش ما را دوست داشته باشند.
 
او همچنین به هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این نمایش که پیش از این اجراخوانی نیز شده است، گفت: محمد مساوات از بهترین نمایش‌نامه‌نویسان کشور ماست که می‌توان گفت: او جزء ۱۰ نمایش‌نامه‌نویس برتر ایران است. از آنجا که بسیار به آثارش علاقه‌مند هستم، زمانی که نمایش‌نامه «قصه ظهر جمعه» را خواندم، نوستالژی عجیب‌وغریبی برایم داشت و بسیار با آن ارتباط برقرار کردم.

او با بیان اینکه از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایش‌نامه «قصه ظهر جمعه» زندگی است که در آن جریان دارد، عنوان کرد: به نظرم این نمایش به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، برای مخاطب بسیار ملموس و ایفای نقش در آن به دلیل نوع ضرب دیالوگ‌ها و بازی‌های به‌شدت رئالیستی، برای بازیگر بسیار سخت است. این اثر به‌گونه‌ای است که تماشاگر نباید احساس کند که بازیگران در حال ایفای نقش هستند. پیش از اجراخوانی این نمایش‌نامه تصمیمی برای اجرای صحنه‌ای این اثر نداشتم، اما زمانی که این اثر را اجراخوانی کردم، بازخورد‌های مخاطبان بسیار برایم جالب بود و تصمیم به اجرای صحنه‌ای آن گرفتم.
 
این بازیگر داستان نمایش «قصه ظهر جمعه» را این‌گونه توضیح داد: این نمایش برش زمانی یکی، دوساعته خانواده‌ای در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ است که چندساعتی به عروسی خواهر کوچک‌تر خانواده باقی است و آن‌ها درگیر اتفاقاتی می‌شوند.
 
ادبی با بیان اینکه تمرینات این نمایش برای اجراخوانی حدود دو ماه و برای اجرای صحنه‌ای سه هفته به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرائی نمایش «قصه ظهر جمعه» یادآور شد: این اثر نمایشی یک ملودرام اجتماعی است که نمایش‌نامه آن می‌طلبد که رئالیستی کار شود و ما نیز این نمایش را در بازیگری، طراحی صحنه و کارگردانی کاملا رئالیستی اجرا می‌کنیم.

او ضمن اشاره به اینکه در نمایش «قصه ظهر جمعه» بیشتر تمرکز ما بر کارگردانی و بازیگری است، درباره طراحی صحنه نمایش خاطرنشان کرد: من طراحی صحنه دیگری را در نظر داشتم، اما از آنجا که در تماشاخانه سپند، سه نمایش دیگر با ما در این تالار نمایشی اجرا می‌شوند، مجبور شدم دکور پورتابلی را اجرا کنم که قابلیت این را داشته باشد که خیلی سریع جمع شود و ازاین‌رو نتوانستم طراحی دلخواهم را برای این نمایش انجام دهم. طراحی صحنه نمایش بسیار ساده و رئالیستی است.
 
این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره موسیقی این اثر نمایشی اظهار کرد: موسیقی‌های نمایش انتخابی است و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. نسیم ادبی درباره انتخاب بازیگران «قصه ظهر جمعه» گفت: در این نمایش هنرجویان من ایفای نقش می‌کنند و سعی‌ام بر این بوده تا از بهترین هنرجویانم در این نمایش استفاده کنم.
 
آنچه که در انتخاب بازیگران برایم حائز اهمیت بوده، شباهت بازیگران به یکدیگر بوده، چراکه شخصیت‌های نمایش خواهر و برادر هستند و باید به لحاظ فیزیکی و نوع گفتار شبیه به هم انتخاب می‌شدند. به نظرم بچه‌ها بازی‌های صادقانه و بسیار خوبی را در این نمایش ارائه می‌کنند.

این کارگردان در ادامه گفت: ما ابتدا کار را به صورت نمایش‌نامه‌خوانی روی صحنه بردیم تا ببینیم چه بازخوردی دارد. افرادی که کار را دیدند به‌شدت دوستش داشتند و به من پیشنهاد دادند تا آن را به صحنه ببرم. بازیگران نمایش هم همان هنرجویان من محسوب می‌شوند که چند نفر از آن‌ها قبلا نمایش به صحنه برده‌اند، اما بقیه تا به حال هیچ کاری نداشته‌اند.
 
او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: در پشت صحنه نمایش «قصه ظهر جمعه» نیز دانشجویانم حضور دارند و با این نمایش تمام تلاش خود را کرده‌ام که از حرکت دانشجویی حمایت کنم. ما در این نمایش حمایت هنرمندانی مانند آقای پرویز پرستویی را داریم و آقای امید بنکدار هم به‌عنوان مشاور در کنار ما حضور داشت. امیدوارم دیگر هنرمندان نیز با هنرجویان و دانشجویانشان نمایش‌هایی را روی صحنه بیاورند، چراکه آینده تئاتر در دست آنهاست.

بازیگری
نسیم ادبی متولد ۱۶ شهریور ۱۳۵۵ در تهران و بازیگر است. فارغ‌التحصیل لیسانس نمایش با گرایش بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی تهران است. اولین فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ با تئاتر «تنبورنواز» به کارگردانی هادی مرزبان در تئاتر شهر شروع کرد و سال‌ها در تئاتر تجربه‌های گرانبهایی به دست آورد و می‌گوید: عاشق تئاتر هستم!
 
تجربه‌های خیلی کوتاهی در سال ۷۵ در چند سریال داشت، بعد در سال ۷۸ وارد دانشگاه شد و به صورت جدی از سال ۸۰ - ۷۹ با تئاتر «رند خلوت‌نشین» که در تالار وحدت اجرا شد، در این عرصه حضور پیدا کرد. حضور جدی او در تلویزیون در سال ۸۶ با سریال «حلقه سبز» بود.

نسیم ادبی در سال ۷۶ با فیلم «زندگی» وارد سینما شد و بعد از چندین تجربه تلویزیونی و سینمایی که دیده نشد، در سال ۹۳ با سریال شهرزاد در شبکه خانگی به‌شدت به شهرت رسید. او در این سریال نقش حمیرا را بازی می‌کرد. از دیگر فعالیت‌های نسیم ادبی، تدریس در کارگاه‌های بازیگری است. او در بیشتر کارگاه‌های معروف بازیگری کلاس دارد و تدریس می‌کند و پیشنهادش به شاگردانش همیشه این است که بازیگری را از تئاتر شروع و سختی کار در تئاتر را قبول کنند، چراکه آن‌ها را زبده خواهد کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه