پایان غائله پرسپولیس؛ با تلخ‌ترین نتیجه ممکن

پایان غائله پرسپولیس؛ با تلخ‌ترین نتیجه ممکن

هوادارانی که چند روز قبل با یک تجمع اعتراضی در مورد ضرورت حفظ برانکو به باشگاه هشدار داده بودند، این بار در اعتراض به از دست رفتن سرمربی کروات تجمع‌شان را تکرار کردند؛ اجتماعی که طبعا با ناراحتی شدید همراه بود.

کد خبر : ۷۰۷۸۲
بازدید : ۳۵۱۰
آن مرد رفت
بعد از مدت‌ها انتظار، اضطراب و کشمکش، سرانجام برانکو ایوانکوویچ رسما از پرسپولیس جدا شد تا هواداران این تیم تنها دو هفته بعد از دبل قهرمانی، با یک شوک تلخ و ناگوار مواجه شوند. ادبیات برانکو از مدت‌ها پیش بوی جدایی می‌داد. او که از بدحسابی باشگاه به ستوه آمده بود، از چند ماه قبل در مصاحبه‌هایش ادعا می‌کرد با پیشنهاد‌های خوب خارجی مواجه است و شاید در پایان فصل تیم را ترک کند.

مدیریت باشگاه، اما این هشدار‌ها و نشانه‌ها را جدی نگرفت. زمانی که ماه‌ها در پرداخت قسط قبلی قرارداد برانکو وقفه افتاد و نهایتا این پول را به‌طور ناقص به او دادند، مربی کروات روی کاغذ امکان فسخ یکطرفه قراردادش را پیدا کرد. مهم‌تر از آن اوراق و اسناد، اما دل‌چرکینی پروفسور از شرایط ادامه کارش در ایران بود.
هر چه به روز‌های پایانی فصل نزدیک‌تر شدیم، بوی رفتن برانکو شدت گرفت، اما مدیرعامل باشگاه و اعضای هیات‌مدیره در خواب سنگین به سر می‌بردند. وقتی سه روز پیش از فینال جام‌حذفی خبر ملاقات برانکو با محمدرضا زنوزی در شهرک غرب تهران منتشر شد و همه فهمیدند دو طرف برای فصل بعد درحال مذاکره هستند، ایرج عرب باید پی می‌برد که مرغ دارد از قفس می‌پرد، اما او خوش‌خیال‌تر از این حرف‌ها بود.
ترجیع‌بند همه اظهارات عرب در این مدت تنها یک جمله بود: «مطمئنم برانکو می‌ماند.» همین اطمینان، اما کار دست سرخ‌ها داد تا در شرایطی که مدیران باشگاه به‌دنبال راهی برای واریز باقی‌مانده طلب برانکو به یک شماره‌حساب خارج از تحریم بودند، خبر عقد قرارداد او با الاهلی عربستان منتشر شود. غروب یکشنبه نامه درخواست فسخ قرارداد برانکو به باشگاه رسید.

در آن ساعات مدیران مستاصل با کمک مترجم قدیمی و امین برانکو با او تماس گرفتند و پرسیدند آیا حاضر است با دریافت مطالبات معوق و بخشی از پیش‌پرداخت سال بعدش به ایران برگردد یا نه که جواب پروفسور منفی بود. این سوال را سه بار، هر بار با اصرار بیشتر پرسیدند و «نه» شنیدند.
موضوع روشن است. برانکو از قبل با مدیران الاهلی توافق کرده بود. دو هفته پیش عضو هیات‌مدیره این باشگاه گفته بود سرمربی بعدی تیم که در سال‌های اخیر افتخارات زیادی هم داشته، انتخاب شده و تنها به‌خاطر مراودات او با تیم سابقش نام وی را با مدتی تاخیر اعلام خواهند کرد. حالا روشن شده این مربی، برانکو ایوانکوویچ بوده است؛ مبارک مدیران پرسپولیس!

انفعال، انفعال، انفعال
در اتفاقات اخیر چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کند انفعال مدیران باشگاه پرسپولیس است. مسوولان الاهلی عربستان مدعی هستند روز عید فطر با برانکو توافق کرده‌اند و تازه اگر همین تاریخ هم درست باشد، باز پرسپولیسی‌ها می‌توانستند قبل از پایان فصل با او برای ادامه همکاری به جمع‌بندی برسند.
این اتفاق، اما رخ نداد و مدیران باشگاه آنقدر معطل کردند که زمان از دست رفت. شاید اگر تا زمان حضور او در ایران می‌توانستند کار‌های تسویه‌حسابش را انجام بدهند، برانکو در ایران ماندگار می‌شد، اما این زمان طلایی سوخت تا سرخپوشان در بدترین زمان ممکن سرمربی‌شان را از دست بدهند.
حالا تیمی که برگ برنده‌اش در چند سال گذشته ثبات و آغاز سریع تمرینات بود، دقیقا در جهتی معکوس حرکت کرده است. از اینجا به بعد ماموریت اول عرب و همکارانش پیدا کردن یک جانشین برای برانکو است. پس از آن باید به انتخاب بازیکن و نگه داشتن مهره‌های کلیدی فکر کنند و نهایتا ماموریت سخت ورود به مسابقات بعد از سه فصل قهرمانی را استارت بزنند؛ آن هم درحالی‌که دیگر خبری از نخ تسبیح نیست.

زمان حیاتی درحال سوختن
واکش مدیران پرسپولیس به جدایی برانکو هم عجیب بود. آن‌ها که تا امروز مدام بر طبل ماندن برانکو می‌کوبیدند، بعد از قطعی شدن حضور مربی کروات در الاهلی عربستان هم از این موضع عدول نکردند. دیروز عرب می‌گفت: برانکو هنوز با پرسپولیس قرارداد دارد و فسخ آن نیازمند تعامل دوطرفه است. حتی اخباری در مورد ارسال یک نامه اعتراضی خطاب به باشگاه عربستانی هم منتشر شد که عجیب بود.
به هر حال آنچه مسلم است اینکه برانکو کارش را با الاهلی شروع کرده و کشاندن او به ایران محال است. حتی اگر چنین فرضی محقق شود و برانکو بیاید هم طبیعتا با اشتیاق سابق حاضر به کار نخواهد بود؛ بنابراین مهم‌ترین کاری که مدیران باشگاه در شرایط فعلی می‌توانند انجام بدهند این است که از سوختن زمان جلوگیری و هر چه سریع‌تر سرمربی تیم را معرفی کنند.
خلائی که درحال‌حاضر به‌وجود آمده، علاوه بر ایجاد خلل در بازار نقل‌وانتقالات و جذب نفرات جدید می‌تواند کار باشگاه را حتی در حفظ نفرات سابق هم دشوار کند؛ بنابراین باقی ماندن در ژست حفظ برانکو و استفاده مکرر از جمله سوخته «گزینه دیگری نداریم» دیگر کاربرد ندارد.

تجمع هواداران شاکی
مسلما در برهه فعلی هیچ اتفاقی برای هواداران پرسپولیس نمی‌توانست بدتر از جدایی برانکو باشد. همین مساله هم باعث شد مدیران باشگاه از بامداد دوشنبه اوقات بسیار دشواری را پشت سر بگذارند. اعتراضات از فضای مجازی شروع شد و صبح دوشنبه به خیابان محل ساختمان باشگاه هم کشید.
هوادارانی که چند روز قبل با یک تجمع اعتراضی در مورد ضرورت حفظ برانکو به باشگاه هشدار داده بودند، این بار در اعتراض به از دست رفتن سرمربی کروات تجمع‌شان را تکرار کردند؛ اجتماعی که طبعا با ناراحتی شدید همراه بود.
محسن خلیلی از جمله کسانی بود که سعی کرد با حضور در میان افراد معترض آن‌ها را ساکت کند، اما تلاش او هم به جایی نرسید. با شرایط کنونی، احتمال وقوع تغییرات جدی در کادر مدیریتی پرسپولیس هم دور از ذهن نیست.

آلترناتیو‌ها
الان داغ‎‌ترین بحث در مورد پرسپولیس، مربوط به انتخاب جانشین برانکو است. بر این اساس دیروز اسم مربیانی مثل یحیی گل‌محمدی و زلاتکو کرانچار در محافل خبری منتشر شد. گل‌محمدی اگرچه ابتدای فصل قراردادش را با پدیده تمدید کرد، اما گفته می‌شود در صورت ارائه پیشنهاد از سوی پرسپولیس، این مربی آزاد خواهد شد. نهایتا باید دید مدیران باشگاه به کدام گزینه اقبال می‌کنند. هرچند که احتمال جذب مربی خارجی هم منتفی نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید