زندگی خصوصی یک امام جمعه متفاوت

زندگی خصوصی یک امام جمعه متفاوت

شما بنویسید سرخابی. در دوران طلبگی، هر وقت این سوال را از ما می‌پرسیدند، می‌گفتیم طرفدار تیم صبای قم هستیم. البته به تیم‌های استان گیلان تعصب داریم.

کد خبر : ۷۰۷۹۸
بازدید : ۹۲۸۰
زندگی خصوصی یک امام جمعه متفاوت
حسام خراسانی | «مطالبه نمازگزاران این است که از تریبون نماز جمعه، خواسته‌های آن‌ها شنیده شود. ائمه جمعه باید گوش شنوای نمازگزاران باشند.» این یک سطر بخشی از صحبت‌های حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدجواد باقری، امام جمعه شهرستان اسالم است. امام جمعه‌ای که این روز‌ها قاطعانه پیگیر تعویق کنکور است.
اگر شما هم از کاربران فعال فضای مجازی باشید، حتما در ماه‌های اخیر حرف‌ها و عکس‌هایش را با هشتگ امام‌_جمعه_ متفاوت_ اسالم دیده‌اید؛ روحانی‌ای که لباس ورزشی می‌پوشد و به ورزش پاراگلایدر علاقه دارد. باقری که از طرفداران فعالیت روحانیون در فضای مجازی است، در شبکه‌های اجتماعی با عنوان امام جمعه فوتبالی شناخته شده است.
اگرچه با توجه به اهمیت سیاسی- عبادی نماز جمعه، خبرسازشدن اظهار نظر‌ها و رفتار‌های سیاسی یک امام جمعه در بین مردم اتفاق عجیب و غریبی نیست، اما این روز‌ها امام جمعه شهرستان اسالم با رفتار‌ها و صحبت‌های متفاوت اجتماعی و ورزشی اش خبرساز شده است. به همین منظور، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدجواد باقری داشتیم.

«پیگیری زمان برگزاری کنکور» یکی از مسائلی است که شما در چهار هفته اخیر آن را دنبال کرده‌اید. در مورد دلیل ورود به این موضوع صحبت کنیم.

استان گیلان شامل استان‌های سیل‌زده در نوروز امسال نیست. اما از برخی استان‌های کشور که با این حادثه تلخ درگیر بوده‌اند، با ما تماس گرفتند. دانش‌آموزان، معلمان و اولیای این نوجوانان از شهر‌های مختلف بوشهر، شیراز و خراسان جنوبی تقاضا داشتند که ما به این مسأله ورود کنیم.

چرا این تقاضا را از طریق شما پیگیری کرده‌اند؟
قطعا از طرق دیگر هم این مطالبه مطرح شده است، اما با توجه به ورود تاثیرگذار ائمه جمعه در مسأله «نحوه تأثیر معدل» در کنکور سال گذشته، این موضوع نیز از طریق تریبون نماز جمعه، توسط دانش‌آموزان مطالبه شد.

شما در این مورد خاص به چه نحوی ورود کرد‌ه‌اید؟
سال گذشته در مورد «نحوه تأثیر معدل» دو شیوه مطرح شد؛ «شیوه تأثیر مثبت و تأثیر قطعی معدل» که هر کدام معایب و محاسن خاص خود را داشت. پس از مطالبه گروه‌های مختلف دانش‌آموزان، معلمان و مسئولان مربوط، در قدم اول ما با برخی از کارشناسان خبره آموزش این مسأله را مطرح و بررسی کردیم.
نتیجه بررسی‌ها این بود که تاثیر مثبت مزایای بیشتری برای دانش‌آموزان به‌دنبال دارد. به همین دلیل ما هم این مطالبه را دنبال کردیم. در ادامه، برخی دیگر از امامان جمعه و تعدادی از نمایندگان مجلس هم این موضوع را مطرح کردند و درنهایت بحث تأثیر مثبت تصویب و نهایی شد.
در ماجرای کنکور امسال هم ما با خبرگان آموزشی درباره این موضوع صحبت و مشورت‌های بسیاری داشتیم. یک نگاه این بود که سهمیه‌ای خاص برای مناطق سیل‌زده در نظر گرفته شود، اما نگاه دیگر این موضوع را ایجاد یک شرایط نابرابر میان دانش‌آموزان شهر‌های سیل‌زده و غیر سیل‌زده می‌دانست.
این نگاه برای ایجاد شرایط برابر، پیشنهاد تعویق کنکور را مطرح می‌کرد؛ پیشنهادی که هم دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده و هم دانش‌آموزان شهر‌های دیگر آن را خواستار بودند. به همین دلیل ما این پیشنهاد را مطرح کردیم. این موضوع را ما البته از طریق امام جمعه تهران حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه و نهاد‌های مربوطه همچون سازمان سنجش هم دنبال کردیم. مطالبه نمازگزاران این است که از تریبون نماز جمعه، خواسته‌های آن‌ها شنیده شود.
ائمه جمعه باید گوش شنوای نمازگزاران باشند. به همین منظور این مسائل را در میان خطبه‌های نماز جمعه نیز مطرح می‌کنیم.

از شما به‌عنوان امام جمعه فوتبالی یاد می‌کنند.
بله، البته من فوتبالیست نیستم، اما طرفدار این رشته ورزشی‌ام.

طرفدار کدام تیم؟
شما بنویسید سرخابی. در دوران طلبگی، هر وقت این سوال را از ما می‌پرسیدند، می‌گفتیم طرفدار تیم صبای قم هستیم. البته به تیم‌های استان گیلان تعصب داریم.

متولد شهر آستارا هستید؟
بله

گلایه‌هایی نسبت به حذف تیم‌های گیلانی در لیگ برتر داشته‌اید.
بله، استان گیلان با این سابقه در ورزش فوتبال و مردم ورزش‌دوست، نباید چنین جایگاهی را در ورزش حرفه‌ای فوتبال داشته باشد. من یادم هست تیم ملوان بندر انزلی در سال ٦٩ با نتیجه ٦ بر ٥ در ضربات پنالتی تیم استقلال را در ورزشگاه آزادی شکست داد.
پنالتی تیم استقلال را هم یکی از برادران بیانی خراب کرد. تیم‌های دیگر استان گیلان هم همیشه جایگاه‌های خوبی در لیگ برتر و دسته اول فوتبال کشور داشتند. شهرداری رشت، استقلال رشت، چوکای تالش و داماش گیلان ازجمله همین تیم‌ها به شمار می‌آیند. ورزشگاه چوکای تالش به قلعه عقاب‌ها معروف بود. ما در ٢٠ دقیقه ٣ گل به پرسپولیس زدیم.

در خطبه دو هفته پیش نماز جمعه هم گلایه‌هایی نسبت به روند بازی پرسپولیس و داماش داشتید.
بله، تیم داماش هم در جام حذفی در برابر پرسپولیس و هم در بازی آخر لیگ دسته دوم در برابر نیروی زمینی با حاشیه‌هایی حذف شد.
این حاشیه‌سازی زیبنده فوتبال ما نیست. ما می‌بینیم فوتبال فقط در این چند‌سال از لحاظ ساخت‌وساز‌های ورزشی و قیمت و دستمزد بازیکنان به سمت حرفه‌ای‌شدن نزدیک شده است. باید از مسئولان این عرصه پرسید در زمینه فرهنگ چه برنامه‌ای داشته‌اید؟ من پیش از ماه رمضان با یکی از دوستان برای تماشای بازی استقلال با ماشین‌سازی بعد از ٢٠‌سال به ورزشگاه آزادی رفتم. در این ورزشگاه شاهد مصرف گل توسط جوانان بودم.
مقصر چنین اتفاقی به‌جز مدیران ورزشی چه کسی‌ می‌تواند باشد؟ در مورد حضور زنان در ورزشگاه هم نقل قولی از شما مطرح شد.

بله، البته آن نقل قول کامل و جامع نبود. ما گفته بودیم که می‌بایست شرایط حضور زنان در ورزشگاه فراهم شود، پیش از آن‌که این موضوع به اهرم فشار برای بیگانگان تبدیل شود. شرایط امروز ورزشگاه‌ها به‌نحوی است که بسیاری از افراد جامعه حتی حاضر نیستند با فرزندانشان در ورزشگاه حضور پیدا کنند. در مورد حضور زنان باید زیرساخت لازم انجام شود و مسائل شرعی را نیز مد نظر قرار داد.

یکی دیگر از مسائل غیر اخلاقی در فوتبال بحث سایت‌های شرط‌بندی است که در استان گیلان نیز دیده می‌شود.
بله، این ماجرا سابقه طولانی دارد. برگ توتو از قدیم در شمال ایران رایج بوده است. یک مصداق از شرط‌بندی که امروز در قالب سایت‌های اینترنتی دیده می‌شود. متاسفانه وزارت ارشاد هم به این‌ها مجوز می‌دهد. این موضوع یک بحث فرهنگی است، باید در مورد این موضوع اقدامات جدی فرهنگی صورت بگیرد.

اگر موافق هستید، در مورد شبکه اجتماعی صحبت کنیم، ورود طلبه‌های جوان را به این عرصه چگونه می‌بینید؟
یک زمانی تنها رسانه روحانیون مسجد و منبر بود، اما امروز تریبون‌های مختلفی برای ارتباط مردم با روحانیون فراهم شده است؛ باید از این بستر‌ها بهره برد؛ به طور مثال ما در ماه مبارک رمضان یک منبر پنج دقیقه‌ای‌در فضای مجازی درست کردیم و از طریق شبکه اجتماعی در پنج دقیقه، معارف دینی را در میان کاربران شبکه اجتماعی مطرح می‌کردیم.
امام‌صادق (ع) می‌فرماید: «هر کس زمانه خود را بشناسد از هجوم شبهه خود را ایمن می‌کند»؛ فضای مجازی برای بیان مفاهیم ارزشی و دینی بستر مناسبی است. امام‌خمینی (ره) جمله‌ای به این تعبیر دارد: «ما با علم و تکنولوژی غرب مخالف نیستیم، ما با زورگویی غرب مخالفیم.»
پس ما باید از این بستر استفاده مطلوب را ببریم. شبکه‌های اجتماعی فرصت و تهدید هستند؛ نباید صرفا با برخورد فنی (فیلترینگ) در این مسأله ورود پیدا کرد. در این مسأله مهمتر از فیلترینگ بحث‌های فرهنگی است، جوان باید بتواند خودش تصمیم بگیرد.
البته فیلترینگ در راستای سیاست‌های کلان نظام برای حفظ سلامت فکری و امنیت جامعه لازم است، این موضوع در سایر کشور‌ها هم مرسوم است؛ اما مهمتر از آن فرهنگسازی جهت بالابردن سطح سواد رسانه‌ای و فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی است.

حرف‌های فوتبالی یک روحانی
استان گیلان با این سابقه در ورزش فوتبال، نباید چنین جایگاهی را داشته باشد
ورزشگاه چوکای تالش به قلعه عقاب‌ها معروف بود. ما در ٢٠ دقیقه ٣ گل به پرسپولیس زدیم
علی پروین، مرحوم پورحیدری و ناصر حجازی اسطوره‌های ورزشی و اخلاقی کشور هستند
یادم هست تیم ملوان در سال ٦٩ با نتیجه ٦ بر ٥ در ضربات پنالتی تیم استقلال را در ورزشگاه آزادی شکست داد
می‌بایست شرایط حضور زنان در ورزشگاه فراهم شود، پیش از آن‌که این موضوع به اهرم فشار برای بیگانگان تبدیل شود
برگ توتو (برگ پیش‌بینی مسابقات فوتبال) از قدیم در شمال ایران رایج بوده. یک مصداق از شرط‌بندی که امروز در قالب سایت‌های اینترنتی دیده می‌شود. متاسفانه وزارت ارشاد هم به این‌ها مجوز می‌دهد

زندگی خصوصی یک «امام جمعه» آقای باقری چقدر درآمد دارد؟
با دستور پخت پفک‌پلو آشنا شویم
اهل ورزش پاراگلایدر هم هستید؟
بله؛ به تازگی این ورزش را دنبال کردم؛ دو رشته شنا و بدمینتون را نیز به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کنم.

بازیکنان محبوب آقای باقری چه کسانی هستند؟
علی پروین، مرحوم پورحیدری و ناصر حجازی که اسطوره‌های ورزشی و اخلاقی کشور هستند.

فوتبال‌های تیم‌های اروپایی را نیز دنبال می‌کنید؟
بله؛ البته در گذشته بیشتر. من از طرفداران تیم منچستر بودم. فینال سال ١٩٩٩ منچستر یونایتد و بایرن‌مونیخ یادم هست؛ ساعت یک شب پخش شد، منچستر در ثانیه آخر با دو گل بازی را برد، البته در این بازی علی دایی هم در بایرن‌مونیخ نیمکت‌نشین بود.

متولد چه سالی هستید؟
سال ٦١.

به موسیقی هم علاقه دارید؟
بله؛ اما شما هم سوالات خطرناک نپرسید (باخنده).

صدای کدام خواننده را بیشتر می‌پسندید؟
محسن چاوشی و احسان خواجه امیری.

در مورد سینما چطور؛ اهل تماشای فیلم‌های سینمایی هستید؟
این روز‌ها کمتر وقت می‌کنم که به سینما بروم؛ فیلم‌های سینمایی، تگزاس، به وقت شام و چهار انگشت فیلم‌هایی است که اخیرا دیده‌ام.

بهترین فیلمی که دیده‌اید؟
فیلم‌های تاریخی را دوست دارم؛ گلادیاتور را هزار بار هم ببینم، سیر نمی‌شوم.

آخرین کتابی که خوانده‌اید؟
شرح رساله حقوق امام‌سجاد (ع) بود
.
اهل آشپزی هستید؟
آشپزی را بیشتر در دوره طلبگی دنبال می‌کردم؛ یک غذای خاص هم داشتم که به شوخی به آن می‌گفتیم «پفک‌پلو»؛ اما اصلا پلویی در کار نبود.

پفک‌پلو دستور پخت خاصی داشت؟‌
می‌توان به آن گفت: یک پیتزای بومی؛ سیب‌زمینی، پیاز، گوجه، قارچ، فلفل‌دلمه‌ای، پفک و پنیر خامه‌ای مواد لازم برای پخت پفک‌پلو است.

چه سالی ازدواج کردید؟
سال ٨٢؛ دو تا فرزند دارم به اسم محمدصادق و محمدحسن.

بیست‌ویک‌سالگی به نظرتان سن مناسبی برای ازدواج است؟
به دیدگاه‌ها و سطح توقع ما از زندگی بستگی دارد.

شما با چه میزان دارایی ازدواج کردید؟
با ماهی ١٢ هزار تومان حقوق و نزدیک به یک میلیون و ٧٠٠ هزارتومان پس‌انداز؛ برای شروع زندگی ما هفت سال در قم در یک زیرزمین تک‌اتاقی زندگی کردیم. وقتی میهمان می‌آمد، پرده می‌کشیدیم که زن و مرد را جدا کنیم.

اجازه داریم در مورد دارایی امام‌جمعه اسالم در حال حاضر صحبت کنیم؟
بله؛ یک آپارتمان در مسکن مهر قم به ارزش ٢٠٠‌میلیون تومان دارم و یک پراید هم همسرم دارد. درآمد من هم از شهریه مخصوص طلاب و آن‌چه که ستاد نماز جمعه می‌دهد، مجموعا کمتر از ٢‌میلیون تومان است. پس‌انداز بانکی هم ندارم، برای صحت حرف‌هایم هم حاضرم شماره‌حساب‌های بانکی‌ام را به هر فردی که بخواهد آن را بررسی کند، بدهم.

همسرتان شاغل هستند؟
شغل به معنای کسب درآمد خیر؛ اما در موسسه قرآنی فعالیت می‌کند.

اگر نکته خاصی باقی مانده است، بفرمایید.
از پدر و مادر، خانواده، اساتید، دوستان و همه کسانی که سال‌ها در رشد و راهنمایی من نقش داشتند، به‌خصوص همسرم، به خاطر تحمل سختی و ملالت‌ها تشکر می‌کنم.

روایت امام جمعه اسالم از تجربه حضور در استادیوم آزادی
مدتی پیش بعد از بیست سال به دعوت چند نفر از دوستان برای تماشای مسابقه فوتبال به ورزشگاه آزادی رفتیم. تغییر گیت‌های ورودی نسبت به بیست سال پیش اولین چیزی بود که توجهم را جلب کرد، بلیت‌فروشی جدید و تونل‌های رنگ‌شده و صندلی‌های پلاستیکی تنها تغییراتی بود که به چشم می‌آمد.
علیرغم سه مرحله بازرسی بدنی دقیق و تأکید بازرسان بر همراه نداشتن سیگار، همین که وارد سکو‌ها شدیم دود‌های متفاوت با رایحه‌های متعدد به مشام می‌رسید که بعضی رایحه‌ها، رایحه سیگار نبود.

یکی از همراهان گفت که بوی گل است؛ ابتدا باور نکردم تا این‌که خودم در تونل ورزشگاه دیدم که چند جوان در فضایی که باید فضای سلامتی و صحت جسم و روح باشد، چگونه مستانه بر کاغذ لول‌شده پک می‌زنند؛ بماند که مواد مخدر چه آثار مخرب و خانمانسوزی بر جسم و روح انسان به‌خصوص بر مغز و سلول‌های خاکستری آن می‌گذارد.
سوال این است که علیرغم بازرسی‌های دقیق و حساس بدنی چگونه این همه سیگار و مواد مخدر وارد ورزشگاه می‌شود؟
این همه برنامه‌های پرزرق و برق و پرهزینه ورزشی در این سال‌ها چه اقدامی برای بالابردن سطح فرهنگی ورزشگاه‌ها کرده است؟ با خودم فکر کردم حالا که لیگ برتر و حرفه‌ای داریم و بعد از بیست سال به ورزشگاه می‌روم لابد سطح فرهنگ ورزشگاه‌ها خیلی بالا رفته است.
البته رسانه ملی همیشه صدا‌های ناهنجار ورزشگاه را سانسور می‌کرد که ما صدا‌ها و الفاظ رکیک را نشنویم، ولی در آن بازی با گوش‌های خودم کلی کلمات کشدار و فحش‌های ناموسی شنیدم که در مقایسه با درد ورود مواد مخدر به ورزشگاه چیزی نبود. همیشه درد ورزش، درد بی‌پولی و نبود امکانات را به ما نشان داده‌اند؛ ولی چند روز پیش بعد از بیست سال برایم مسجل شد که درد ورزش ما درد پول و امکانات نیست بلکه درد فرهنگ است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید