مشهورترین خلبان زن تاریخ

مشهورترین خلبان زن تاریخ

مبدأ این سفر نه لندن و مادرید بلکه نیویورک در آنسوی آتلانتیک بود و لیندبرگ موفق شده بود افتخار انجام نخستین سفر بی‌توقف از روی اقیانوس اطلس برابر ٦‌هزار کیلومتر را به نام خود سند بزند.

کد خبر : ۷۰۸۰۶
بازدید : ۲۴۲۲۸
متهورترین خلبان زن تاریخ
بهمن‌ماه سال گذشته در همین صفحه راجع به یکی از مهمترین روز‌های تاریخ هوانوردی جهان نوشتیم. روزی که چارلز لیندبرگ، هوانورد مشهور آمریکایی موفق شد بعد از ٣٣ساعت پرواز با هواپیمای یک موتوره خود در پاریس فرود بیاید.
مبدأ این سفر نه لندن و مادرید بلکه نیویورک در آنسوی آتلانتیک بود و لیندبرگ موفق شده بود افتخار انجام نخستین سفر بی‌توقف از روی اقیانوس اطلس برابر ٦‌هزار کیلومتر را به نام خود سند بزند. اما در کنار لیندبرگ، یک‌نفر دیگر نیز هست که نامش به‌عنوان خط‌شکن در تاریخ هوانوردی به ثبت رسیده است.
منظور امیلیا ارهارت، خلبان ماجراجوی آمریکایی است که یک‌سال بعد از چارلز لیندبرگ تصمیم گرفت به‌عنوان نخستین خلبان زن جهان از روی اقیانوس اطلس گذشته و نام خود را کنار لیندبرگ در تاریخ حک کند.
متهورترین خلبان زن تاریخ

رکوردشکنی از لس‌آنجلس تا کراچی
٩١‌سال پیش در چنین روزی، برابر ١٧ ژوئن ١٩٢٨ میلادی، امیلیا ارهارت و ویلمر استولتز پس از برخاستن از فرودگاهی در جزیره نیوفاندلند کانادا با گذر از اقیانوس اطلس، بعد از ٢٠ساعت و ٤٠دقیقه پرواز در ولز به زمین نشستند. ارهارت با این‌که در این سفر یک خلبان مرد را کنار خود داشت، اما عنوان نخستین خلبان زنی که از اقیانوس اطلس گذشت را از آن خود کرد.
او البته ٤‌سال بعد به تنهایی از روی اقیانوس اطلس گذشت تا حرف و حدیثی درخصوص رکوردش باقی نماند. ارهارت در تاریخ هوانوردی جهان صاحب نخستین و بیشترین رکورد‌ها و عناوین در بین خلبان‌های زن است که رسیدن به بیشترین ارتفاع با هواپیما، ثبت بیشترین سرعت، عبور بدون توقف از عرض ایالات متحده، نخستین پرواز انفرادی از لس‌آنجلس به مکزیکوسیتی، پرواز انفرادی از ساحل دریای سرخ به کراچی و... از آن جمله‌اند.
متهورترین خلبان زن تاریخ

قربانی دریای شیطان یا ارتش ژاپن؟!
اما چیزی که امیلیا ارهارت را به مشهورترین خلبان زن در همه ادوار تبدیل کرد، نه رکورد‌های او بلکه ماجرای ناپدیدشدن اسرارآمیزش است. جاه‌طلبانه‌ترین پروژه ارهارت پرواز به دور دنیا بود که با مفقودشدن او در ٢ جولای ١٩٣٧ میلادی برای همیشه ناکام ماند.
در این تاریخ ارهارت و هواپیمایش که یک دو موتوره لاکهید مدل الکترا بود، برای آخرین‌بار در اقیانوس آرام و نزدیک جزیره هاولند دیده شد و پس از آن دیگر کسی از امیلیا ارهارت خبری نشنید.
تنها گزینه محتملی که همه بعد از مدت‌ها جست‌وجوی بی‌ثمر به آن ایمان آوردند، سقوط هواپیمای ماجراجوترین خلبان زن جهان در اقیانوس آرام بود. برخی نیز ناپدیدشدن او در «دریای شیطان» همزاد مثلث برمودا در نزدیکی سواحل ژاپن را پیش کشیده و عقیده داشتند ارهارت قربانی نیرو‌های ماوراءالطبیعه این منطقه شده است، اما برخی دیگر نظریه‌ای زمینی‌تر و واقعی‌تر را دنبال می‌کردند که بر دستگیری و اعدام امیلیا ارهارت از سوی ارتش ژاپن تأکید داشت. این موضوع هیچگاه از سوی ژاپنی‌ها تأیید نشد، اما شواهدی دال بر صحت آن وجود دارد.
متهورترین خلبان زن تاریخ
متهورترین خلبان زن تاریخ
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید