بزرگ‌ترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان

بزرگ‌ترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان

گارتنر با تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیده است که ۶۰ درصد جرایم سایبری از طریق دستگاه‌های موبایلی صورت می‌گیرد و ۸۰ درصد آن‌ها با اپلیکیشن‌های آلوده کاربران را گیر می‌اندازند.

کد خبر : ۷۰۸۴۴
بازدید : ۹۵۲۹
بزرگ‌ترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان
بهزاد مصری یکی از هکرهای ایرانی
میثم لطفی | جرایم سایبری بیش از هر زمان دیگر گسترش یافته‌اند تا تک تک کاربران در گوشه و کنار جهان را مورد هدف قرار دهند. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز تحقیقاتی گارتنر، جرایم سایبری سالانه خسارتی بالغ بر ۱.۵ تریلیون دلار را به سازمان‌ها و کاربران جهانی وارد می‌کنند و هر ۳۹ ثانیه یک عملیات هکری با موفقیت تمام به وقوع می‌پیوندد.
کارشناسان بر این باورند میزان خسارت‌های ناشی از جرایم سایبری در سال ۲۰۲۱ میلادی از مرز ۶ تریلیون دلار هم عبور می‌کند و براساس برآورد‌های کنونی، هر هکر بواسطه پروژه موفقیت‌آمیزی که انجام می‌دهد مبلغی معادل ۳۰ هزار دلار به دست می‌آورد و مدیران گروه‌های هکری در هر یک از این پروژه‌ها بیش از ۲ میلیون دلار پول به جیب می‌زنند.
گارتنر با تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیده است که ۶۰ درصد جرایم سایبری از طریق دستگاه‌های موبایلی صورت می‌گیرد و ۸۰ درصد آن‌ها با اپلیکیشن‌های آلوده کاربران را گیر می‌اندازند. این میزان گسترش جرایم سایبری باعث شده است سازمان پلیس فدرال امریکا (FBI) روی سایت اینترنتی خود صفحه‌ای را با نام «بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب» راه‌اندازی کند و این هفته فهرست جدید این افراد در صفحه مذکور منتشر شده است تا مردم با بزرگترین مجرمان سایبری جهان آشنا شوند.
لیست این افراد به قرار زیر منتشر شده است:
مغز متفکر بدافزاری
«یوگنی میخایلویچ بوگاچف» که با نام اختصاری «اسلاویک» شناخته می‌شود یکی از بزرگترین طراحان بدافزار است که بوت‌نت «گیم‌اوِر زئوس» را به‌عنوان یک تروجان خطرناک برای بانک‌های سراسر جهان منتشر کرده است. او سال ۲۰۱۴ میلادی به‌دنبال سرقت ۱۰۰ میلیون دلاری از قربانیان این بوت‌نت متهم شد و تحقیقات بعدی نشان داد که بوگاچف همکاری‌های نزدیکی با سازمان‌های اطلاعاتی روسی دارد.
او در لیست بزرگ‌ترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و مقامات امریکایی اعلام کردند هر شخص که بتواند اطلاعاتی در مورد بوگاچف منتشر کند تا منجر به دستگیری او شود، جایزه ۳ میلیون دلاری را دریافت خواهد کرد.

هکر‌های دموکرات
سرانجام پس از مدت‌ها بررسی مقامات قضایی امریکا در تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۸ گروهی از هکر‌ها را که بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی سرور‌های کمیته ملی دموکرات این کشور را هک کرده بودند، متهم شناختند. در این دوره زمانی دو گروه جاسوسی وابسته به روسیه وارد سرور‌های کمیته ملی دموکرات امریکا شدند و اطلاعات آن را به سرقت بردند.
این اطلاعات سپس در قالب بخشی از کمپین نفوذ سیاسی برای حمایت از نامزدی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به‌صورت آنلاین منتشر شد. با بررسی‌های بیشتر در این پرونده ۱۲ افسر نظامی روسیه متهم شدند. مقامات قضایی ایالات متحده بر این باورند که آن‌ها بخشی از گروه‌های جاسوسی APT۲۸ (خرس فانتزی) و APT۲۹ (خرس کوچک) هستند.

هکر‌های یاهو
وزارت دادگستری امریکا مارس ۲۰۱۷ چهار هکر را که در سال ۲۰۱۴ میلادی به سرور‌های مرکزی یاهو وارد شدند و اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر را به سرقت بردند، متهم شناختند. یکی از آن‌ها که «کریم باراتف» نام داشت مدتی بعد در کانادا دستگیر و به ایالات متحده منتقل شد و دادگاه عالی این کشور او را به پنج سال حبس محکوم کرد.
احتمال می‌رود سه هکر دیگر که دو نفر از آن‌ها جزو فرماندهان اطلاعاتی سرویس امنیت فدرال بودند همچنان در کشور روسیه زندگی می‌کنند. نام آن‌ها «الکسی بلان»، «دیمیتری الکساندرویچ» و «ایگور سوچین» است.
بزرگ‌ترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان
ایگورسوچین

هکر‌های ایرانی
دولت امریکا فوریه ۲۰۱۹ چهار هکر با ملیت ایرانی را به اتهام توطئه با یکی از مأموران اطلاعاتی اسبق نیروی هوایی ایالات متحده متهم شناخت. این گروه اطلاعات محرمانه را از مأمور اطلاعاتی نیروی هوایی امریکا دریافت می‌کرد تا بتواند از طریق پست الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی حملات سایبری خود را مدیریت کند.
یکی از این چهار هکر که «بهزاد مصری» نام دارد پیش از این در نوامبر ۲۰۱۷ برای هک کردن سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی پخش نشده شبکه تلویزیونی HBO متهم شده بود. از جمله اتهامات قبلی «بهزاد مصری» می‌توان به هک کردن قسمت‌های پخش نشده سریال «بازی تاج و تخت» و انتشار آنلاین آن اشاره کرد.

هکر سرود ملی
«فوجی وانگ» تنها عضو در یکی از گروه‌های بزرگ هکری محسوب می‌شود که نام اصلی و هویت او شناسایی شده است و بررسی‌ها ثابت کرده است که او در عملیات هکری Anthem یا «سرود ملی» در سال ۲۰۱۴ دست داشته است. این طور که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد، او تحت نظر یکی از واحد‌های جاسوسی سایبری چین فعالیت می‌کند و هم‌اکنون در کشور چین به سر می‌برد. دولت امریکا اوایل ماه جاری اتهام او را به‌صورت رسمی اعلام کرد

هکر‌های ارتش الکترونیکی سوریه
مارس ۲۰۱۶ دولت امریکا مشخصات سه عضو گروه هکری «ارتش الکترونیکی سوریه» را منتشر کرد. مدت زیادی طول نکشید که یکی از آن‌ها دستگیر و به ایالات متحده منتقل شد و با این وجود دو هکر دیگر با نام‌های «احمد الاقا» و «فراس داردار» همچنان متواری هستند.

عضو گروه هکری کره‌ای
مقامات امریکا سپتامبر ۲۰۱۸ «پارک جین هیوک» ۳۴ ساله که اهل کره شمالی است را متهم شناختند و اعلام کردند او یکی از اعضای گروه هکری «لازاروس» وابسته به دولت کره شمالی محسوب می‌شود. او در حمله گسترده باج‌افزار «وانا-کرای» که سال ۲۰۱۶ میلادی بانک مرکزی بنگلادش را مورد هدف قرار داد حضور داشته است، در سال ۲۰۱۶ برای هک کردن سیستم مرکزی شرکت پیمانکار وزارت دفاع امریکا به نام «لاکهید مارتین» فعالیت‌های گسترده انجام داده است، سال ۲۰۱۴ در هک کردن شرکت «سونی پیکچرز» همکاری کرده است، در سال ۲۰۱۴ سیستم سینما‌های زنجیره‌ای AMC امریکا را هک کرده است و با بسیاری از عملیات‌های هکری و جاسوسی موفق در گوشه و کنار جهان همکاری داشته است.
بزرگ‌ترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان
هکرهای تحت تعقیب

باند زئوس
گروهی از هکر‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی شناسایی و محکوم شدند که یک تروجان خطرناک با نام «زئوس» را منتشر می‌کردند. مقامات امریکایی با بررسی‌های بیشتر ۹ نفر از آن‌ها را شناسایی کردند که البته سه نفر از این گروه هکری همچنان متواری هستند. از زمان محکومیت آنها، کد‌های منبع تروجان زئوس به‌صورت آنلاین منتشر شد و این اتفاق موجب شد دیگر گروه‌های هکری با کد‌های مذکور ده‌ها تروجان خطرناک دیگر را مخصوص بانک‌های سراسر جهان منتشر کنند.

هکر‌های بانکی
مقامات قضایی امریکا و اتحادیه اروپا پس از چند سال تحقیق و بررسی سرانجام هفت هکر را که در توسعه و انتشار بدافزار بانکی «گازنیم» دست داشتند، متهم شناختند. با عملیات‌های اطلاعاتی گسترده، دو نفر از این هکر‌ها دستگیر شدند و ۵ نفر دیگر فرار کردند. شواهد نشان می‌دهد که این هکر‌ها زیر نظر دولت روسیه فعالیت می‌کردند.

هکر‌های چینی
«ژو هوآ» و «ژانگ شیلونگ» با یکدیگر گروهی را تشکیل دادند که عملیات‌های هکری آن‌ها دولت‌های خارجی را با مشکلات فراوان مواجه کرد. بررسی‌های بیشتر نشان داد آن‌ها زیر نظر گروه هکری چینی APT۱۰ فعالیت می‌کردند و پس از هک کردن سیستم مرکزی ۴۵ شرکت بزرگ، آژانس اطلاعاتی و مراکز خدماتی امریکایی، در دسامبر ۲۰۱۸ به‌عنوان یکی از بزرگترین تبهکاران سایبری جهان معرفی شدند.
از جمله قربانیان این عملیات هکری می‌توان به شرکت‌های آی‌بی‌ام، اچ‌پی و ویسما اشاره کرد. پلیس فدرال امریکا با انتشار این لیست به‌عنوان «فهرست بزرگ‌ترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان» اعلام کرد نیمی از فعالیت‌های هکری با اهداف مالی انجام می‌شود و کاربران خانگی هم از خطرات آن در امان نیستند و می‌بایست هرچه سریع‌تر روی سیستم‌های خود ابزار‌های امنیتی نصب کنند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید