برکناری رئیس دانشکده اقتصاد علامه به خاطر یک کتاب

برکناری رئیس دانشکده اقتصاد علامه به خاطر یک کتاب

این کتاب در سالگرد درگذشت ایشان قرار بود در دانشکده اقتصاد رونمایی شود و حراست دانشگاه هم از ابتدا مخالف این برگزاری بود و به ما فشار آوردند، اما وقتی این فشار‌ها زیاد شد که میهمان‌ها دعوت شده بودند و پوستر نیز منتشر شده بود.

کد خبر : ۷۱۰۹۳
بازدید : ۹۲۳۸
برکناری پس از رونمایی
شهرزاد همتی | رئیس دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی پس از رونمایی کتابی در این دانشکده پس از یک هفته به واسطه فشار‌های بی‌شمار برکنار شد و ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، تیمور محمدی را به عنوان سرپرست این دانشکده انتخاب کرد.
اتفاقی که باعث تعجب بسیاری از فعالان حوزه دانشگاه شد؛ کتابی که در ایران پس از صدور مجوز به چاپ رسیده است، می‌تواند تغییردهنده ریاست یک دانشکده شود. در ۲۲ خردادماه سال جاری، مراسم رونمایی از کتاب «فروپاشی» مرحوم هدی صابر در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‎ طباطبایی برگزار شد و سعید مدنی فعال سیاسی و جامعه‌شناس، به عنوان کسی که مقدمه کتاب هدی صابر را نوشته و فرشاد مؤمنی، عضو هیئت علمی این دانشگاه که از اساتید مرحوم صابر نیز بوده درباره این کتاب سخنرانی کردند.
یک هفته پس از برگزاری این مراسم، اما فشار‌ها به حدی رسید که حسن طایی، ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از سمت خود برکنار شد.
عده‌ای نیز با این بهانه که صحبت‌کردن درباره این واقعه به نفع آقای طایی نخواهد بود و در بلندمدت می‌تواند هزینه‌ای را بر وی متحمل کند، از صحبت‌کردن درباره این اتفاق خودداری کردند. در نهایت چند نفر از اعضای کانون فارغ‌التحصیلان و همچنین سعید مدنی قبول کردند توضیحات مختصری درباره این اتفاق بدهند.

هدی صابر و دانشگاه علامه
سعید مدنی جامعه‌شناس که به عنوان سخنران در این مراسم حضور داشت، درباره اتفاقات رخ‌داده در ۲۲ خردادماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: من در جریان جزئیات برکناری آقای طایی نیستم، اما جلسه با شکل و ترتیبی که از قبل برایش برنامه‌ریزی شده بود برگزار شد. این برنامه دو سخنران داشت.
آقای فرشاد مؤمنی که از اساتید اقتصاد هستند و سابقه استادی مرحوم صابر را داشتند و در جریان جزئیات پژوهش‌های مرحوم صابر بودند، سخنران اول این مراسم بودند. ایشان درباره محتوای کتاب به تفصیل صحبت کردند.
سخنران دوم هم من بودم؛ به دلیل اینکه مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته‌ام. بحث من هم پیرامون آن مقدمه و توضیح ضرورت انتشار چنین کتابی در شرایط حاضر بود؛ بنابراین جلسه طبق روال شروع شد و پایان پیدا کرد و اتفاق خاص هم نیفتاد. وی افزود: البته من پیش از شروع مراسم شنیدم که دکتر طایی مراجعاتی داشتند و از ایشان خواسته شده بود که برنامه لغو شود، اما ایشان مقاومت و اعلام کردند که این برنامه به تأیید و تصویب هم دانشکده و هم گروه آموزشی توسعه دانشکده رسیده و بنابراین کاملا قانونی مطابق مقررات و آیین‌نامه‌ها به تصویب رسیده و باید برگزار شود. واقعیت این است که این اتفاق غیرمنتظره است، البته باید در نظر داشت که ایستادگی دکتر طایی بر رعایت آیین‌نامه‌ها و اعضای هیئت علمی موجب شکل‌گیری این برنامه شده بود.
علت برگزاری این مراسم در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هم این است که مرحوم هدی صابر از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بوده و در دهه ۸۰ نیز کارگاه‌هایی در این دانشکده برگزار می‌کرده است. مطابق آنچه برگزارکنندگان و دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گویند، بعد از برگزاری این مراسم در دانشکده اقتصاد، فشار‌های زیادی به دانشگاه وارد شد؛ بنابراین ما فکر می‎کنیم فشار‌های بیرون از دانشگاه، دلیل تغییر حسن طایی باشد.

عجله رئیس دانشگاه
یکی از اعضای کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی که ترجیح می‌دهد نامش گفته نشود، در گفتگو با «شرق» درباره اتفاقات پیش‌آمده گفت: این برنامه به همت سه گروه برگزار شد؛ دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، انجمن دانش‌آموختگان دانشکده اقتصاد و مؤسسه دین و اقتصاد. آقای صابر ورودی سال ۱۳۵۶ دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو فعال انجمن دانش‌آموختگان و جزء آبرو‌های دانشکده بود.
ایشان پژوهشگری بود که در دوره دانشجویی خودش در همین دانشکده با توجه به اسناد و مدارک رسمی راجع به فروپاشی نظام پهلوی این کتاب را تدوین کرده بود. اصلا عنوان کتاب که فروپاشی است و در مقدمه هم آمده، این است که یکی از دلایل موفق‌شدن انقلاب اسلامی این است که نظام پهلوی فروپاشیده بود و آقای صابر تلاش داشت نشان دهد توهم توطئه‌ای که خیلی‌ها دارند و می‌گویند توطئه خارجی‌ها باعث سقوط نظام پهلوی شده، مطرود است و رژیم پهلوی از درون پوسیده بود و با فشار انقلابی‌ها از درون پاشید.
وی افزود: این کتاب در سالگرد درگذشت ایشان قرار بود در دانشکده اقتصاد رونمایی شود و حراست دانشگاه هم از ابتدا مخالف این برگزاری بود و به ما فشار آوردند، اما وقتی این فشار‌ها زیاد شد که میهمان‌ها دعوت شده بودند و پوستر نیز منتشر شده بود.
جمع‌بندی ما این بود که لغو این مراسم هزینه بیشتری دارد و خیلی تلاش شد که در سکوت و آرامش خبری این مراسم برگزار شود و به نظرم می‌رسد تمام قضایا خوب پیش رفت. اما درخواست یکی از سخنرانان برای سکوت به احترام قربانیان ۸۸ باعث حواشی بعد از آن شد. این فعال دانشجویی در ادامه گفت: بعد از اتمام این مراسم فشار‌ها بر ریاست دانشگاه علامه طباطبایی زیاد شد.
من فکر می‌کنم باید منصفانه درباره آقای سلیمی ریاست دانشگاه صحبت کنیم. ما از صدرالدین شریعتی به سلیمی رسیدیم و ایشان در این پنج، شش سال خیلی خوب توانسته بود فضای سیاسی دانشگاه علامه را مدیریت کنند و در این مدت بسیاری از اساتید اخراجی به دانشگاه علامه بازگشته بودند، بسیاری از کسانی که هزینه داده بودند و دانشجویانی که محروم از تحصیل بودند به دانشگاه بازگشتند و تحصیل خود را به اتمام رساندند.
این بی‌انصافی است که فکر کنیم آقای سلیمی چهره منفی این داستان است. من فکر می‌کنم شاید اگر آقای سلیمی تا بعد از تعطیلات در برابر گذاشتن سرپرست برای دانشکده اقتصاد صبر می‌کردند، دیگر نشان این نبود که او در برابر فشار‌ها تسلیم شده است. شاید تنها نقطه ضعف او عجله در همین انتخاب سریع جانشین برای حسن طایی بود.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    این کتاب رفت تو لیست خریدم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید