سهام و بدهی در مسیر صعودی

در پایان معاملات دیروز نرخ سود موثر با افت ۲/ ۰ واحد درصدی روی عدد ۲۲ درصد قرار گرفت. در اوراق تسهیلات مسکن نیز قیمت‌ها با وجود نوسان زیاد، عموما حول مرز ۴۵ هزار تومان با افت قیمت مواجه شدند.

کد خبر : ۷۱۱۱۱
بازدید : ۸۴۱۴
معاملات فرابورس ایران طی روز گذشته با رشد متوسط قیمت سهام و ارتقای میانگین بهای اوراق خزانه اسلامی پایان یافت. در این روز، شاخص کل فرابورس ضمن رشد نیم درصدی، به رکورد تازه‌ای دست یافت. تداوم ورود سرمایه‌های خرد به فرابورس و ایجاد جبهه قوی برای سهام بازار‌های اول و دوم در شرایطی رقم خورد که در فراسوی بازار اخبار مساعدی برای فعالان فرابورس منتشر شده بود.
عملیاتی شدن خط اعتباری اروپا پس از نشست کمیسیون مشترک برجام طی روز جمعه و همچنین پالس‌های مثبت حاشیه نشست گروه G. ۲۰ هر دو در تحریک تقاضای سهام نقش مثبتی ایفا کردند. در نقطه مقابل، رشد قریب به اتفاق سررسید‌های اوراق خزانه منجر به فشار بر متوسط نرخ بازدهی در بازار بدهی شد.
به‌طوری که در پایان معاملات دیروز نرخ سود موثر با افت ۲/ ۰ واحد درصدی روی عدد ۲۲ درصد قرار گرفت. در اوراق تسهیلات مسکن نیز قیمت‌ها با وجود نوسان زیاد، عموما حول مرز ۴۵ هزار تومان با افت قیمت مواجه شدند.

قسمتی دیگر از سریال رکوردشکنی آیفکس
شاخص کل فرابورس در جریان معاملات دیروز حدود ۱۶ واحد دیگر افزایش یافت و در ارتفاع بی‌سابقه ۳ هزار و ۱۹۴ واحدی ایستاد. با رشد روز گذشته میزان بازدهی این نماگر از ابتدای سال از مرز ۴۱ درصد گذشت. بزرگ‌ترین حامیان شاخص طی روز گذشته نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت شیراز و پتروشیمی زاگرس بودند.
این سه نماد در مجموع ۱۵ واحد در اندازه‌گیری شاخص کل نقش مثبت ایفا کردند. گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز جزو نماد‌های پرمعامله دیروز بود که نقش پررنگی در رشد شاخص داشت.

به‌طور کلی جو عمومی بازار سهام دیروز متاثر از نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام و حواشی اجلاس سالانه گروه G. ۲۰ بود. گشایش خط محدود اعتباری از سوی کشور‌های اروپایی به‌عنوان نخستین گام عملیاتی برای حفظ برجام سبب شد تا بازار‌ها دست‌کم از حیث روانی در فضای نسبتا مطلوبی قرار بگیرند.
از سوی دیگر، خبر‌های منتشر شده از بهبود روابط تجاری چین و آمریکا در حاشیه نشست G. ۲۰ طی دو روز پایانی هفته گذشته جو مساعدی را برای سهام کالایی فرابورس فراهم کرد. این دو اتفاق مهم سبب شد تا سرمایه‌گذاران همچون هفته قبل به جریان گزارش‌دهی شرکت‌های فرابورسی واکنش درخوری نشان دهند.

ترین‌های فرابورس
با وجود تاثیر عمومی اخبار بیرونی، شدت واکنش بسته به فضای خاص یک سهم متفاوت بود. در این بین، می‌توان به معاملات نماد «سمگا» اشاره کرد که روز گذشته با جهش ۲/ ۵ درصدی متوسط قیمت، در صدر فهرست بیشترین رشد قیمت در بین نماد‌های فرابورسی قرار گرفت و اثر قابل ملاحظه‌ای در ارتقای شاخص کل داشت.
پس از «سمگا»، نماد معاملاتی شرکت‌های قاسم ایران و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان در رتبه‌های بعدی جدول مزبور بازدهی‌های ۵ درصدی را نصیب سهامداران خود کردند. در این روز بیش از نیمی از نماد‌های بازار اول و دوم با رشد قیمت به کار خود پایان دادند، و حدود ۱۰ درصد نماد‌های حاضر بر تابلو‌های بازار اول و دوم نیز معاملات خود را با صف خرید پایان دادند.

با وجود این، طیفی از سهامداران طی این روز در سمت عرضه فعالیت پررنگ و موثری داشتند. به‌طوری که در بین ۱۰۰ نماد حاضر بر تابلو‌های اول و دوم چند نماد با صف فروش مواجه شدند و افت‌های حداکثری را از سر گذراندند. عنوان بیشترین افت قیمت در روز گذشته به نماد صنایع بهداشتی ساینا تعلق گرفت. به نظر می‌رسد فشار فروش و عقبگرد تند قیمت در این نماد عموما متاثر از اطلاعات عملکرد این شرکت بوده است.
«ساینا» در آخرین روز کاری هفته قبل گزارش عملکرد ماهانه خود در خرداد را منتشر کرد. اطلاعات مالی «ساینا» در ماه خرداد گرچه از رشد نرخ‌های فروش حکایت داشت، اما ضعف عملکرد در حوزه مقادیر فروش در نهایت درآمد این شرکت را در مقیاس ماهانه تحت فشار گذاشت و در نتیجه طی روز گذشته به عامل محرک عرضه بدل شد. بهمن دیزل نیز جزو دیگر نماد‌های فرابورسی بود که در روز گذشته ضمن تحمل صف فروش افت حداکثری قیمت را تجربه کردند.
به‌طور کلی، ضعف عملکرد شرکت‌های خودرویی در ماه گذشته را می‌توان عامل منفی در جهت خروج سهامداران از سهام این گروه دانست. «خدیزل» نیز جزو آن دسته از سهامی بود که همسو با سایر همگروهی‌ها در روز گذشته تحت تاثیر خروج سرمایه‌های خرد مسیر نزولی را طی کرد. در بین بازگشایی‌ها و توقف‌های مهم دیروز، می‌توان به وضعیت نماد شرکت کشت و دام گلدشت اصفهان اشاره کرد.
این شرکت روز گذشته خرید زمینی به مساحت ۵۵ هکتار به منظور تاسیس یک واحد دامداری را به اطلاع سهامداران رساند. نماد سرمایه‌گذاری سبحان هم که برای افشای اطلاعات درخصوص برگزاری مزایده عمومی فروش یک واحد ملکی متوقف شده بود، در نیمه دوم معاملات دیروز به تابلو برگشت.

مروری بر تابلو‌های «اخزا» و «تسه»
بازار اوراق با درآمد ثابت نیز طی روز گذشته با برتری قابل توجه تقاضا بر عرضه کار خود را پایان داد. در این بازار، قیمت اوراق خزانه اسلامی عموما در پی تقویت ممتد تقاضا به رشد خود ادامه دادند و متعاقبا نرخ بازدهی را تحت فشار گذاشتند. میانگین نرخ سود موثر اوراق خزانه در پایان معاملات دیروز با کاهش ۲/ ۰ واحدی درصدی روی رقم ۲۲ درصد جا خوش کرد.
متوسط بازدهی «اخزا»‌ها در هفته گذشته تا سقف ۹/ ۲۲ درصد نیز افزایش یافته بود. اما طی سه روز کاری اخیر روند نزولی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد عقبگرد نسبی قیمت‌ها و جذابیت اوراق خزانه از منظر بازدهی سالانه در تقویت تقاضا در این بازار موثر بوده است. معاملات تسهیلات مسکن نیز در روز گذشته عموما تحت فشار عرضه با افت قیمت همراه بود.
سقف ثابت اعتباری اوراق وام و روند رو به رشد قیمت مسکن همچنان عامل فشار در این بازار قلمداد می‌شود. مطابق آمار بانک مرکزی، با وجود تداوم رکود معاملاتی در بازار مسکن تهران، متوسط قیمت در خرداد نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵ و ۱۰۴ درصد افزایش داشته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید