مرخصی در دوران پریود مفیدتر از حضور بدون بهره‌وری است

مرخصی در دوران پریود مفیدتر از حضور بدون بهره‌وری است

ممکن است برخی از کارفرمایان نتایج این پژوهش را برای اعمال تبعیض بیشتر علیه زنان استفاده کنند، اما این پیامی نادرست است. در حدود ۱.۸ میلیارد زن در سراسر جهان خونریزی ماهیانه را تجربه می‌کنند. تاثیرات واقعی خونریزی همواره ناچیز انگاشته شده است. علی‌رغم این باور که در محیط‌های کاری مردانه زنان به خاطر پریود مرخصی نمی‌گیرند، در کشور‌های اندونزی، ژاپن، ویتنام، کره‌جنوبی، تایوان و چین به زنان مرخصی پریود داده می‌شود.

کد خبر : ۷۱۱۸۹
بازدید : ۲۶۳۶
مرخصی در دوران پریود مفیدتر از حضور بدون بهره‌وری است
فرادید | نتایج یک پژوهش که می‌گوید درد ناشی از پریود (عادت ماهیانه) باعث می‌شود بهره‌وری زنان تقریبا ۹ روز در سال کاهش پیدا کند، همچنین نشان می‌دهد که اثر واقعی خونریزی ماهیانه بر زنان و جامعه ناچیز پنداشته می‌شود.

محققان با مشاهدۀ ۳۲۷۴۸ زن هلندی که بین سنین ۱۵ تا ۴۵ سال بودند ارتباط بین از دست رفتن بهره‌وری و علائم خونریزی ماهیانه در زنان را مطالعه کردند. آن‌ها مرخصی از کار، غیبت از مدرسه یا کار کردن با حال بیمار را که از آن با عنوان «پرزنتیسم»]حاضر بودن بدون بهره‌روی]یاد کرده‌اند؛ محاسبه کردند.

بر اساس این پژوهش از هر ۷ نفر فقط ۱ نفر - فقط ۱۴ درصد - در دوران قاعدگی یا همان خونریزی ماهیانه از مدرسه یا کار غیبت می‌کردند و ۳.۵ درصد اعلام کردند که این اتفاق به صورت منظم در هر ماه برایشان رخ می‌دهد.

در حدود ۸۱ درصد از زنان هلندی اظهار کردند که در زمانی که علائم قاعدگی دارند، بهره‌وریشان کاهش پیدا می‌کند. محققان محاسبه کردند که زنان به طور میانگین هر سال ۱.۳ روز از مدرسه یا کار به دلیل علائم پریود مرخصی می‌گیرند که این میزان به طور میانگین معادل ۸.۹ روز از دست رفتن بهره‌وری در سال است.

تئودور نِیبوئِر، نویسندۀ این پژوهش و متخصص زنان در دانشگاه رادباوند در هلند گفت: «زنان اظهار کردند در دوران خونریزی ماهیانه هر یک ساعت دستشویی می‌روند، سر درد دارند و نمی‌توانند تمرکز کنند.»
او افزود، زنان زیر ۲۱ سال ۳ برابر بیشتر از زنان مسن‌تر از خود اعلام کردند که به خاطر درد‌های ناشی از عادت ماهیانه مرخصی می‌گیرند.

تابو

این تحقیق که در نشریۀ بی ام جِی چاپ شده است، یکی از بزرگترین پژوهش‌ها در نوع خود است. این پژوهش همچنین دریافت که فقط ۱ نفر از هر ۵ زن وقتی غیبت از مدرسه یا مرخصی از کار می‌گیرند، علت اصلی آن را به کارفرمای خود می‌گویند.

از یافته‌های دیگر این پژوهش این نکته بود که ۶۸ درصد از زنان آرزو داشتند می‌توانستند در دوران خونریزی ساعات کاری‌شان انعطاف‌پذیر‌تر باشد.

نیبوئر گفت: «دو دهه از قرن ۲۱ گذشته و هنوز صحبت کردن از علائم پریود تابوست. می‌بایست دربارۀ علائم پریود و تاثیر آن بر کار، شرکت‌ها و زندگی کارمندان زن صحبت شود.»

او تاکید کرد که ممکن است برخی از کارفرمایان نتایج این پژوهش را برای اعمال تبعیض بیشتر علیه زنان استفاده کنند، اما این پیامی نادرست است. در حدود ۱.۸ میلیارد زن در سراسر جهان خونریزی ماهیانه را تجربه می‌کنند. تاثیرات واقعی خونریزی همواره ناچیز انگاشته شده است.

«علائم مرتبط با خونریزی ماهیانه باعث کم شدن بهره‌وری زنان می‌شود و پرزنتیسم - حاضر شدن در محیط کار با بیماری - بیش از غیبت از کار به بهره‌وری لطمه وارد می‌کند.»

«با این حال، نباید از این نکته غافل شد که مردان به دلایل متعددی در محیط‌های کاری بهره‌وری ندارند.»

در این پژوهش گفته‌های خود زنان معیار اندازه‌گیری بهره‌وریشان در نظر گرفته شده و میزان واقعی بهره‌وری از دست رفته اندازه‌گیری نشده است. تمام پاسخ‌دهندگان از طریق رسانه‌های اجتماعی مورد مصاحبه قرار گرفتند و ممکن است یکی از سوگیری‌های این پژوهش این مسئله باشد که زنانی که درد‌ها و علائم بیشتری در دوران پریود احساس می‌کنند، بیشتر برای شرکت در این پژوهش مشتاق بوده‌اند.

مرخصیِ پریود؟

مرخصیِ پریود یا خونریزی ماهیانه یکی از راه‌حل‌های ممکن برای زنانی است که علائم آزاردهنده در دوران قاعدگی خود دارند و ترجیح می‌دهند این دوران را در خانه سپری کنند.

دانیله کِیسِر، بینانگذار سازمان بهداشت جهانی زنان با عنوان قطب بهداشت خونریزی ماهیانه، می‌گوید: «در بسیاری از کشور‌های آسیایی، مرخصی پریود به زنان داده می‌شود.»
مرخصی در دوران پریود مفیدتر از حضور بدون بهره‌وری است

علی‌رغم این باور که در محیط‌های کاری مردانه زنان به خاطر پریود مرخصی نمی‌گیرند، در کشور‌های اندونزی، ژاپن، ویتنام، کره‌جنوبی، تایوان و چین به زنان مرخصی پریود داده می‌شود.

در کشور‌های دیگری مانند انگلستان به زنان امکان داده می‌شود تا در این دوران از خانه کار کنند یا شیفت خود را با دیگر کارمندان تعویض کنند. در استرالیا زنان می‌توانند مرخصی با حقوق دریافت کنند.

منبع: سی ان ان
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید