غول‌های بورسی و رشد بازار سهام

عمده رشد بازار در روز گذشته به دلیل فعالیت چشمگیر سهامداران در غول‌های بورسی بود. شرایطی که سبب شد تا در مقابل رشد ۲/ ۱ درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نماد‌ها دارد به صعود ۷/ ۰ درصدی بسنده کند.

کد خبر : ۷۱۴۶۳
بازدید : ۹۱۰۵
پس از شکستن سقف مقاومتی ۲۵۰ هزار واحدی طی روز شنبه، شاخص کل بورس تهران روز گذشته با شتاب بیشتری در مسیر صعودی تاخت تا همچنان رکوردشکن باشد. به این ترتیب دیروز شاخص کل سهام با رشد ۲۹۷۳ واحدی ضمن صعود سه کانالی به میانه کانال ۲۵۳ هزارتایی وارد شد.
عمده رشد بازار در روز گذشته به دلیل فعالیت چشمگیر سهامداران در غول‌های بورسی بود. شرایطی که سبب شد تا در مقابل رشد ۲/ ۱ درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نماد‌ها دارد به صعود ۷/ ۰ درصدی بسنده کند.

دیروز اثرگذارترین نماد بر شاخص کل بورس «رمپنا» بود. گروه مپنا بعد از ظهر روز شنبه طی اطلاعیه‌ای خبر از سرمایه‌گذاری در احداث، بهره برداری و واگذاری پروژه تصفیه خانه پساب به ظرفیت ورودی ۸۵۰ متر مکعب در ساعت واقع در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان داد.
نحوه تسویه این پروژه به‌صورت تضمین خرید ۶/ ۶ میلیون متر مکعب در سال به مدت ۱۵ سال است. همچنین طی قراردادی دیگر با شرکت آب و فاضلاب بوشهر گروه مپنا قصد احداث آب شیرین کن شهر بوشهر را دارد.
نحوه تسویه این قرارداد هم به‌صورت تضمین خرید ۳۵ هزار متر مکعب آب شیرین توسط اداره آب و فاضلاب بوشهر برای مدت ۱۵ سال است. افشای این دو قرارداد موجب شد «رمپنا» دیروز بدون دامنه نوسان معامله شود و در انتهای روز رشد ۷۶/ ۴ درصدی را به ثبت برساند.

از دیگر نماد‌های اثر گذار بر بازار سهام ایران دو نماد سنگ آهنی «کچاد» و «کگل» بودند. این دو نماد در پی چانه‌زنی شرکت‌های سنگ آهنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سر تغییر فرمول قیمت‌گذاری کنسانتره سنگ آهن و گندله این روز‌ها با استقبال معامله‌گران بورسی همراه شده‌اند.
به‌طور کل بازار سهام طی روز گذشته شاهد رشد همه جانبه در گروه‌ها بود و شاخص صنعت اغلب گروه‌ها با رشد همراه شد. به این ترتیب در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی، تنها ۱۱ صنعت با افت شاخص مواجه شدند. از معدود صنایعی که شاهد افت میانگین قیمت زیرمجموعه‌های خود بودند، می‌توان به گروه‌های غذایی، قند و شکر و سیمان اشاره کرد.
این گروه‌ها در هفته‌های گذشته با دریافت مجوز‌های افزایش قیمت اغلب با رشد‌های بالا همراه بودند. به نظر می‌رسد هم اکنون سهامداران منتظر انتشار گزارش‌های سه ماهه این شرکت‌ها هستند تا میزان اثرگذاری تورم بر وضعیت هزینه‌ها مشخص شود.

در سمت مقابل بازار خودروسازان قرار داشتند. خودروسازان که روز شنبه سقف مجاز قیمت روزانه را تجربه می‌کردند روز گذشته در حالی دومین گروه پر معامله بازار بودند که عموما تحت فشار فروش ناشی از انتشار صورت مالی حسابرسی شده سال مالی گذشته سایپا قرار داشتند.
سایپا در صورت مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به آخر اسفند ۹۷ خبر از کشف زیان ۱۲۳ تومانی به ازای هر سهم داده بود. با انتشار صورت مالی حسابرسی شده این شرکت در اواسط ساعت کاری بازار سهام، اما معامله‌گران از افزایش بیش از ۱۵ درصدی زیان این شرکت مطلع شدند.
طبق این گزارش «خساپا» در سال مالی گذشته به ازای هر سهم ۱۴۲ تومان زیان ساخته است. با توجه به زیان‌ده بودن غول‌های خودروسازی در سال گذشته به نظر می‌رسد گزارش‌های عملکرد سه ماهه اعضای این گروه نقش حیاتی در روند معاملاتی این گروه داشته باشد.
در میان تحولات پیرامونی بازار سهام، روز گذشته معاون سازمان خصوصی‌سازی خبر از واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی داد. اگر دولت به این خبر جامه عمل بپوشاند باید منتظر عرضه ۱۴ درصد از سهام شرکت ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام شرکت سایپا باشیم.
به گفته زهره عالی پور، بخشی از این سهام در وثیقه است که با توجه به جلساتی که با وزیر صنعت داشته ایم قرار است رفع شود و با توجه به اینکه بورسی است در تابلوی بورس به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از صنایع اثر گذار بر نماگر بورس تهران طی معاملات روز گذشته صنعت محصولات شیمیایی بود. سهام شرکت تازه وارد بورسی یعنی پتروشیمی نوری اولین روز بعد از عرضه اولیه را در حالی آغاز کرد که در لحظاتی با صف سنگین خرید ۳۹۱ میلیون سهمی همراه شد.
«نوری» تا روز چهارشنبه معامله خواهد شد و در انتهای این روز برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه ۹۷ در آخرین روز تیر ماه بسته خواهد شد. روز شنبه عرضه اولیه این سهم با مشارکت بیش از ۵۸۰ هزار نفری همراه شد که رکورد جدیدی در کارنامه بورس تهران بود.

از دیگر مجامع مهمی که طی ۷ روز آینده برگزار خواهد شد می‌توان به مجامع فولاد مبارکه در ۳۰ تیر، «شسپا» در ۲۴تیر، «شتران» و «خپارس» در ۲۷ تیر اشاره کرد. همچنین در پایان بازار امروز نیز تعدادی از نماد‌های بازار مانند «پارس»، «شپنا» و «شخارک» برای برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف خواهند شد.
در روز یکشنبه بورس تهران شاهد ۲۹۰ هزار معامله به ارزش ۸۸۸ میلیارد تومان (با حذف معاملات بلوک و اوراق) بود. طی این معاملات بیش از ۳ میلیارد برگه سهام بین معامله‌گران رد و بدل شد. رشد ۲۹۷۳ واحدی شاخص کل بورس تهران (معادل ۲/ ۱ درصد) مرهون فعالیت گسترده سهامداران حقیقی بود. تا جایی که در پایان معاملات شاهد انتظار بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به گردونه معاملات سهام بودیم.
در انتهای روز هم خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۴/ ۳۵ میلیارد تومان به سمت حقیقی‌ها بود. همان‌طور که اشاره شد در حالی شاخص کل شاهد رشد ۲/ ۱ درصدی بود که شاخص هم‌وزن نیز با ۷/ ۰ درصد رشد همراه بود. به این ترتیب بازدهی بازار سهام از ابتدای سال جاری به بیش از ۴۱ درصد رسید.
این در حالی است که بازار‌های موازی مثل ارز، سکه و مسکن عموما در جا زده‌اند. در فرابورس نیز ارزش ۲۵۳ هزار معامله سهامداران به ۸۰۰ میلیارد تومان (با احتساب معاملات بلوک و اوراق) رسید. طی این معاملات ۱۶۳۶ میلیون برگه سهام بین معامله‌گران بازار سهام داد و ستد شد. آیفکس طی معاملات این روز حدود ۶۰ واحد صعود کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید